روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نوران أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت الثالث والثلاثون

رواية صغيرة الأدهم الجزء الثالث والثلاثون

رواية صغيرة الأدهم
رواية صغيرة الأدهم

رواية صغيرة الأدهم الحلقة الثالثة والثلاثون

كان يحاول الخروج بسرعه من المكان ولان لم يتبقي وقت وضع يديه علي وجهه بشكل اكس وركض للخروج من النافذة فور خروجه انفجر المكان بالكامل ومن شده الانفجار تأثر به اسر والقي به بعيدا سقط على الارض بشده وظل مكانه يحمي وجهه ذهب الجميع آلية ليطمئنو
اسر : انا بخير بس دلوقتي مفيش وقت لازم نوصل القصر
الشيخ : هتفهمو كل حاجه لما نروح هناك
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
سميحه : قومي يا بت منك ليها يلا
نور بنعاس : سبينا ننام شويه يا حجه
سميحه : براحتك بس الشبشب شكله هيسلم عليكي
نور : خلاص اهو قومت
ضحكت شهد : لازم تتهددي يعني عشان تسمعي الكلام
ضربتها نور بالمخده : اسكتي يا بت
سميحه : انا جهزت الفطار يلا البت دي مش راضيه تصحي ليه
ضحكت نور : لا دي بتصحي بطريقه خاصه وابتسمت بشر
وذهبت سريعا لملا دلو من الماء المثلج والقته بالكامل علي ميرا
صرخت ميرا بفزع : انا بغرق انا بغرق نظرت حولها لتجدهم يضحكون
ميرا : والله ما عندكم دم ولا بتحسو اي الهزار البايخ ده علي الصبح
شعرت بقرصه قويه في كتفها : اه اه اي
سميحه : يصح تعملي كدا في اختك
نور : كنت بساعدها عشان تصحي الله بقا اي الناس المفتريه دي
وخرجت من الغرفه
علي مائده الطعام
نور بهمس : بقولكم اي في حاجات كدا لاحظتها بعين الصقر عندي
ميرا : قولي يا فلحوسه
نور : ادهم منزلش ياكل وكمان البت المسهوكه دي مطلعتش تتجول زي ما بتعمل في البيت
فارس من خلفها : لا عين الصقر شغاله عندك برافو
نور : عيب عليك يابا هو احنا اي حد
فارس : طيب يا عين الصقر تقدري تقوليلي فين اسر وليه محدش عارف يوصله بقالنا فتره
بدأ القلق يملأ قلبها وتتنفس بصعوبه خائفه هل حدث له شي
فارس : ميرا اطلعي غيري هدومك في ضيوف جاين
ظهر دق علي الباب وكأنها طبله موسيقي وشخص يغني : يا هجرني طالب مواعيدك يا هجرني وانا روحي في ايدك يا معود عيني علي غيابك اهئ اهئ اهئ قلبي علي عذاب لا خلاص مش قادر
فتح الباب ليدلف الشخص
كدا بردو يا سونه يا قاسي تسيبني بعد حب 3 سنين
نظر له فارس ببرود : سونه مش هنا
تحدث وهو يقلد الفتيات ويضع يده علي وسطه : اي ده ازاي الكلام ده ازاي يتأخر عليا
فهد : اتلم في بنات هنا
الثعلب : اي ده بجد في بنات
ذهب إليهم بسرعه وجلس جانب حور
الثعلب : اسم القمر اي
امسكه فارس من قميصه راميا ايه علي الارض
فارس : مسكت نفسي بالعافيه عليك فكر تكررها بس
الثعلب : اي يا عم في اي دي زي اختشي
سميحه : ونبي انت عسل يا واد اقعد كل
الثعلب : اهي دي الناس اللي بتفهم
النمر : ازاي المعجره موصلش لحد دلوقتي عمره ما اتاخر عن معاد
توتر فهد ولاحظه الثعلب
الثعلب بسخرية : عملت اي يا فهد
النمر للثعلب : تقصد اي
الثعلب : واضح أنه عارف حاجه
نظر الجميع لفهد ليتحدث بتوتر
فهد : اصل بصراحه حبيت اسمعه بنفسه كلام الراجل الكبير وسبت الفون في المكتب واتصلت علي المعجزه عشان يسمع وبعدها خدت الفون وفضلت التكلم مع المعجزه وانا مستغرب ثقه الراجل الكبير في أنه يعتبر مات اول ما قفلت معاه وراقبت تليفونه اكتشفت أنه حاطط قنبله في المكان اتصلت عليه بسرعه وعرفته أن فاضل 3 دقائق والمكان هينفجر معرفش حاجه من ساعتها
وضع النمر يده علي جبينه وهو غاضب وصرخ في الثعلب : انت معدكش دم يلا
الثعلب وهو يكمل طعامه : بقولك اي هو اللي غلط في مهمته بتزعقلي انا ليه وبعدين انا واثق في المعجزه هيقدر يطلع منها
فتح اسر الباب وفور فتحه للباب ركضت الية نور وضمته
نور : كنت فين كل ده
الثعلب : ابعدي كدا يا اختشي جري اي يا سونه بقا اخرتها تتجوز عليها البت المعصعصه دي
نور بضيق وهي تضرب الثعلب : بس يا بت انتي
لتدرك ما قالته وتصمت
الشيخ من خلف اسر : استغفر الله العظيم انت طلعت منهم
اسر : يا عم ابعد عني يا عم طبعا أنا مش منهم دي مرات يا جماعه والحيوان ده واحد من فريقي بس واخد عليا حبتين اتفضلو يا جماعه قطع اسر ما تبقا من قميصه غضب فارس من فعلته ولاكنه لم يعلق صعد اسر للاعلي وبعد نصف ساعه نزل
الشيخ : احنا كلنا عايزين نفهم اي اللي بيحصل
اسر : سيبوني الاول اعرفكم عن نفسي ثم نظر لنور قائلا نور على فوق
نور : لا
لاحظت نظراته الغاضبه لتكمل نور : ا انا انا هساعد ماما في المطبخ اومأ برأسه لها
دخلت المطبخ هي والبنات وهم يحاولون سمع ما يحدث بالخارج
اسر : انا ظابط في القوات الخاصه بالمخابرات ودول فريقي فريق المعجزه اكيد سمعت عنه
الشيخ بتوتر : اكيد يا ابني غني عن التعريف
اسر : لاحظت انا ورئيسي حاجه غريبه في مكان معين وبالتالي نقلت لية واتفرقت انا وفريقي اول مهمه اتكلفت بيها كان حمايه ابن مسؤول كبير في البلد لاحظت في المهمه دي حاجات كتير غلط زي مثلا الجهه الاعلي بتتصل بيا دايما تعرف أدق تفاصيل المهمه بشكل مبالغ فيه وفي الفتره دي مكنتش شايف اي خطر علي الشاب ده غير صحاب السوء حاولوا يشتتوني بين المهمه دي ومهمه إلقاء القبض علي مهربي سلاح وطبعا انتم عرفو انا بتكلم عن مين في كل مره بكون مع تجار السلاح الشاب ده بيتعرض للخطر يعني هما عارفين حركاتي بالكامل وعلي الأساس ده بيشتغلو عشان معرفش اركز معاكم ولا اكون جدير كفايه اني احميه ولاحظت أن الخطر اللي بيواجه الشاب ده مجرد تهويش عشان يخوفه مش اكثر ف كلمت النمر يجمع معلومات عن والد الشاب ده وخصوصا الصفقات الجديده والثعلب يفضل جنب الشاب ده ويحميه وعرفت أن في صفقه مشبوهات داخله البلد ووالد الشاب رافض ف بيهددوه بابنه أنه يسهل دخولها البلد والا هيقتلوه من هنا عرفت لية في اهتمام من الجهه العلي ليا بأدق تفاصيل تحركي بنقلت فهد جنب الجهه دي تراقبه وتنقلي كل أخباره قدرت ادخل العصابه بنجاح وقدرت اعرف مين اللي وري كل اللي بيحصل وبالتالي تواصلت مع رئيسي في المخابرات وبلغته بكل شي وعرفت لما تعمقت معاكم انك متهدد بالشغل ده والا هيقتلو عيلتك وعيلتهم وان ضميرك صاحي ومش موافق بكل ده ولأنك قررت متخافش تاني وقدرت تتوصل لكل الاوراق اللي تودي معظم اعاملهم في داهيه قررو يتخلصوا منكم بس عن طريقي انا لأنهم عرفوا باختفاء رجالتهم شكو فيا بس في ناس تانيه كبيره اوي بره مصر يهمهم موتي فقالوا يضربو عصفورين بحجر واحد وحميتلك الاوراق اللي كنت خايف عليها من النار
الشيخ : طب واهلي
اسر : بعت فريق متخصص هيحمي كل اهاليكم متقلقوش من حاجه واقامتكم هتكون معايا هنا لحد ما اقبض علي الكل
في فيلا صغيره جنبنا هتقعدو فيها وكل حاجه محتاجينها هتكون عندكم
في المطبخ نري ميرا وشهد ونور وسميحه واقفين يتنصتون علي ما يحدث بالخارج
سميحه : ما الواد ظابط وزي الفل اهو امال بتقولي ماشي في طريق غلط ليه يا بت
نور : ده قره عيني ده انا بس بقول اني خايفه عليه في مهمه من مهماته يحصله حاجه
خرجت ميرا بعد تأكدها أن جميع الرجال خرجو
ميرا : يعني انت كنت عارف كل حاجه
اسر : مكنش ينفع اقول كل حاجه وبعدين انا ملحقتش احذر حد لاني اتخطفت
ميرا بدموع : بس كنت عارف انا بمر بأيه هنا ولوحدي
اسر : يا حبيبتي بس ممكن تهدي
ميرا بصريخ : ابعد عني
اسر بغضب : فاااارس
فارس : بتزعق ليه
اسر : فين ادهم
ادهم : موجود اهو
اسر : عملت اي
ادهم : مازن في مكان امان ولليان محبوسه في المخزن محدش عارف يوصلها يومين تلاته كدا بعد ما نخلص علي رجالته هيضطر ينزل مصر
اسر : تمام انا هطلع ارتاح شويه
كان اسر بيتجاهل نور لانه مرهق ولا يستطيع الان الاجابه علي كل ما يخطر في ذهنها فذهب للنوم ولاكنه وجدها هناك
نور : لا ما انت هتعملي فيها كاريزما
وتعاملني بالتجاهل هعملك فيها كاريزمتين واعاملك بالزهايمر
امسك اسر رأسه بتعب : نور الله يرضي عليكي ابعدي عني دلوقتي يلا يا حبيبتي بره وأخرجها واغلق الباب
ذهبت نور للفتيات
شهد لفارس : لو سمحت انا خايفه جدا علي مازن هو كويس بيكلمك
نظر فارس لميرا ثم تحدث : مازن عمل حادث الحمدلله محصلوش حاجه خطير رجله بس بيمشي عليها بصعوبه وبيتعمله علاج طبيعي في قريه هنا جنبا ومفيش اي جروح ولا فيه اي حاجه تستدعي للقلق
شهد بدموع : انا عايزه اروح اطمن عليه
فارس : طول ما هو بعيد هو كدا في امان اه صحيح مفيش خروج من البيت لاي سبب خالص الفتره دي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
عندما اشعر بالملل في ذالك المنزل اذهب لاتمشي واستنشق بعض الهواء وعندما انتهيت
كنت ذاهب لذالك المنزل الذي أصبح بالنسبه لي كالسجن حتي رأيت عمله من المال علي الارض تذكرت
فلاش باك
مازن : ده نص جنيه للدرجه دي خلاكي سعيده بالشكل ده بديكي دايما فلوس كتير ولا مره كنتي فرحانه ومبسوطه زي ما انتي فرحانه بالنص جنيه اللي لقيتيه دلوقتي
ميرا بفرحه وهي تبتسم : ده بالنسبالي احلي كتير بحسه هديه من ربنا بيقولي فيها افرحي يومك هيكون جميل أو اللي جاي هيجبر خاطرك وساعات بشوفها اشاره من ربنا بعت الفلوس دي ليا عشان ايديها الشخص الصح واساعده بيها في كل الأحوال بحسه خير كبير ودليل علي حب ربنا ليا
باك
ابتسمت وذهبت بسرعه كبيره امسك بتلك العمله وجدت فتاه صغيره تقول
البنت : انا اللي شوفتها الاول
مازن : بس دي بتاعتي
البنت : طب كان كام
مازن : امم نص جنيه
البنت : شوفت بتكذب ده جنيه
مازن : اصلا مكنتش مركز
البنت : طب ملك ولا كتابه
مازن : كتابه
البنت : ملك
أبعدت الفتاه يدها وهي تبتسم
البنت : اهو شوفت كتابه
مازن : متهيقلي أن انا شوفتها كتابه وريني كدا
امسك مازن يدها ليري العمله تألمت الفتاه ليلاحظ كسر في اصبعها
مازن : ده مكسور
البنت : لا بخير
وجد عصايه ايس كريم عقمها وسحب رباط شعر البنت وحط العصايه علي صباعها وربطه برباط الشعر
مازن : لو سكتي علي صباعك كدة ممكن ميبقاش موجود مع باقي صوابعك بعد كدا يلا علي المستشفي بتاعتي عشان تتعالجي
البنت : لا
مازن : طيب انا عالجت صباعك وحق العلاج ده جنيه مد يده هاتيه
البنت : مطلبتش منك تعالجه اصلا
مازن : بس انا عالجته في كل الأحوال
نادي والد الفتاه عليها لتذهب معه
ظل يناظرها من بعيد وذهب للبيت
للمنزل حل الليل عليه ليشتاق لعمله ووظيفته وزوجته ذهب ليقف أمام المشفي بقدمه التي كان يمشي بصعوبه بها ووضع كمامه و كاب ليمحي ملامح وجهه ذهب للداخل وسمع أحد زملائه يتحدث
الطبيب : معرفش جاي يكلم مدير المستشفى بصفه اي مفيش امل في حالته
الممرضه : مفيش امل تعملوله العمليه حتي عشان بنته الصغيره دي
الطبيب : الراجل ده كدا ولا كدا ميت وبعدين عايزه تفهميني أنهم معاهم فلوس يعملوا العمليه اصلا
كان مازن يشيط غضبا لانه دائما يسمع بعمل العمليات للأشخاص الذين يعانون وليس لديهم مال افور ذهابه أو بمعني اصح بعد معرفتهم بموته اصبحوا يتجنبون العمل والمساعده
ذهب ليخرج لان المكان أصبح يخنقه وجد تلك الفتاه الصغيره التي قابلها في الصبح تبكي ذهب ليها
مازن : مالك يا شقيه بتعيطي ليه
البنت بدموع جعلته يتألم : اعمل لبابا العمليه انت قولت أن عندك مستشفى
مازن بحزن علي حالها : مش هقدر
البنت : ليه انت دكتور شاطر وعالجتني
مازن : عندي شغل في مكان تاني ولازم اجيب فلوس عشان اعرف اعيش
البنت بدموع : ارجوك اعمله العمليه
مازن حاول يمشي لانه مش قادر يشوفها كدا وهو مش هيقدر يعملها حاجه لاكنها أمسكت يده ودموعها تزداد لينظر لها مازن فردت يده وأخرجت من جيبها ذالك الجنيه التي وجدته في الصباح وأعطته إياه قائلا
البنت : ده كفايه
مازن : اكيد لا
ظلت تبكي أكثر وقالت : انا عايزه بابا يفضل معايا
حزن مازن علي حالها ودخل المشفي وعقم نفسه جيدا واخفي وجهه بالكمامه والنظاره وأخبر الأطباء بتجهيز غرفه العمليات فورا ولثقه مازن وصوته الحاد والعالي خاف الجميع وانصاعو لتلبيه أوامره بسرعه وادخل الرجل غرفه العمليات بعد معرفه حالته وبدأ بعمل العمليه بكل احترافيه وسط اندهاش جميع ما حوله
واحد من اللي واقفين قال : ازاي بتعمل عمليه لواحد يعتبر ميت ومفيش ولا نقطه دم طلعت
تجاهله مازن
لتتحدث الاخري : انت مين وازاي بتعمل كل ده بالاحترافيه العاليه دي انت مين
تجاهلها مازن ولاكنها اصرت ليجيب مازن : مجرد دكتور ارتاحتي ركزي في شغلك
انهي مازن عمله وخرج بسرعه كي لا يراه أحد وراي الفتاه ابتسم لها بحب وقال : باباكي بقا بخير وهيفضل معاكي ضمته الصغيره وهي سعيده وذهبت داخل المشفي بسرعه
ابتسم مازن وأكمل طريقه ونظر لتلك العمله التي في يده وابتسم قائلا : شكل كان معاكي حق يا ميرا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
رن ادهم علي اسر ليستيقظ بتعب ويرد بنعاس
اسر : اي
ادهم : في ناس بتلف حوالين القصر ملثمين لابسين اسود وشكلهم ناويين يدخلوا القصر
نهض اسر بسرعه ونظر من النافذة اسر : فين ده اه اهو شوفت واحد منهم
ادهم : التاني دخل القصر معرفش ازاي وسط الحمير اللي معيننهم هنا بص خلي بالك من اللي بره القصر وانا هشوف اللي جوه
ارتدي اسر ملابس تشبه ملابس تلك الأشخاص وقال : استعنا علي الشقا بالله ونزل من النافذة
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ذهبت ميرا لغرفه فارس
ميرا : في حد عايز يقتلنا مين
فارس : ليه جيالي انا بالذات
ميرا : عشان عارفه انك مش هتكذب
صمت فارس قليلا
ميرا : ليه عايزين يقتلونا
صمت فارس
ميرا : طيب هما مين
فارس : اللي قتلو اهلنا
صدمت ميرا و

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى