رواية صغيرة الأدهم الفصل الأول 1 بقلم نوران أحمد
رواية صغيرة الأدهم البارت الأول
رواية صغيرة الأدهم الجزء الأول
رواية صغيرة الأدهم الحلقة الأولى
كان صوت بكائها يعلو خائفه ووتتحدث بين شهقاتها ح حد ي يفتح البا ب ا انا ا اسفه م مش هعمل كدا ت تاني و والله ا انا معملتش حا حاجه ظلت تضرب بيدها الصغيره الباب وهي ترتجف
ا أسر س ساعدني ا انا خايفه الدنيا ظلمه هنا ا انا خايفه ضلت تنادي وهي تبكي حتي سمعت خطوات هي تعرفها تمام ف ابتعدت عن الباب لتنكمش علي نفسها بزاويه في الغرفه محتضنه قدميها وهي تبكي لتسمع صوته القاسي وهو يضرب الباب بقوه : اخرسي مش عايز اسمعلك صوت
حاولت كتم شهقاتها بخوف منه علي الرغم من أنها لديها فوبيا من الظلام إلا أنها تخافه أكثر للتتذكر ما حدث فلاش باك
بقلمي نوران احمد
صحيت ميرا وهي بتتمطع علي السرير وهي بتفتح عيونها الخضرا علي ضوء الشمس اللي باين من شباك اوضه نومها وهي بتمد ايديها وهي بتحسس تشوف الموبايل فين عشان تشوف الساعه كام واكتشفت أن الساعه 9 وأنه يوم الجمعه اجازه اليوم اللي هتقضيه مع اخواتها كله دخلت الحمام غسلت وشها وطلعت أدت فريضتها وهي متحمسه لليوم ودخلت أوضه فارس وهي بتغني صباح الخير يا شموستنا بنبدا يوم جديد وهي بتتنطط علي السرير وبالنشاط وبالتفائل هنخليه سعيد لو مهما يجري في الحياه وفي الدنيا دي اي بضحك وغني وده اللي قلبي متعود عليه صحي فارس بغضب شديد وقال ده انتي يومك اسود طلعت ميرا تجري بره الأوضه بسرعه واستخبت وري مازن
فارس بغضب : ابعد يا مازن عشان هدي البت دي بالجزمه النهار ده
بقلمي نوران احمد
ميرا : واهون عليك يا سونا يا قاسي
فارس : اي ده انتي اتعلمتي الكلام ده منين يا بت
اسر : ايوه كدا يا اخوتشي تربيتي
خلع فارس حذائه قائلا : ده انتم الاتنين هتتربو النهار ده
دخل ادهم بحده : اي الصوت ده في اي
جريت ميرا وأسر علي سفره الطعام بأدب
ابتسم مازن علي خوفهم
فارس : لا والله هتعملو محترمين دلوقتي
ادهم : في اي يا فارس صوتك عالي ليه
قبل أن يتكلم فارس ذهبت ميرا ليه قائلا : خد بس استر نفسك هتاخد برد
ابتسم أسر وقال يا بنت الجنيه قلبت الطربيزه في ثانيه
فقد كان فارس عاري الصدر
نظر فارس بغضب لميرا التي نظرت له مصطنعه البراءه
ادهم بحده : اخر مره اشوفك بالشكل ده
ارتدي فارس التيشيرت وجلس جانب ميرا وقال بهمس : اصبري عليا لو خليتك تخرجي النهار ده يبقا بحق
بعد تناول الطعام دخل مازن المكتب علي ادهم وقال
مازن : قدمت علي كليه تربيه لميرا
ادهم : ليه هي مش في فنون جميله
مازن : هي مش حابه الكليه وخصوصا انها مبترحش
ادهم : ما هي في الحالتين مش هتروح
مازن : لا هتروح الكليه الجديده بتاعتها من بدايه السنه
ادهم : ولو حصلها حاجه انا أعدائي كتير
مازن : محدش يعرفها علشان يأذيها ادهم ميرا مطلعتش خالص ولا حتي ليها صحاب اي دراسه كانت دائما في البيت
ادهم : خلاص يا مازن اللي انت شايفه صح اعمله وخرج
عند ميرا في الاوضه بتاعتها
بقا كدا يا فارس يعني اليوم الوحيد اللي بستناه علشان أخرج فيه تضيعه عليا كدا رن هاتف ميرا ردت بابتسامه ايوه يا حبيبي
مازن : حضري نفسك بقا يا قمر عشان الجامعه
ميرا : انت بتتكلم بجد يعني هروح
مازن : ايوه يا حبيبتي وانا بجيب لك كل الحاجات اللازمه علشان بكرا هتنزلي الكليه
ميرا وهي بتتنطط علي الارض من الفرحه : ربنا يخليك ليا يا احلي اخ في الدنيا
بقلمي نوران احمد
ابتسم مازن علي فرح أخته : طيب عندي شغل لازم اقفل دلوقتي سلام
ميرا : الحمدلله ربنا بيعوض
استيقظت ميرا علي ضوء الشمس تحسست هاتفها ونظرت في الساعه وكانت الثامنه صباحا نهضت بحماس توضت وأدت فريضتها ونزلت جري اتزحلقت علي درابزين السلم
ميرا بابتسامه : صباح الخير
رد الجميع معادا ادهم
صباح النور
راحت ميرا لمازن وأسر وقبلت خديهما بحب
فارس : وانا ابن البطه السوداء يعني
ميرا : اصلا انا مليش غير أسر ومازن
اسر : حدف بوسه في الهواء وقال الحب الحب
بقلمي نوران احمد
ادهم : كفايه رغي واقعدي كلي
جلست ميرا وبدأ بتناول الطعام
ميرا : أسر هتوصلني
اسر : تمام يلا
وصل أسر ميرا علي الجامعه بس بعيد عنها شويه وقال : تحبي انزل معاكي
ميرا : لالا عايزه اجرب لواحدي
اسر : تمام براحتك بس هتحكيلي كل حاجه تمام
ميرا : اشطا يا زميلي
دخلت ميرا الجامعه وكانت متلغبطه خالص لحد ما خبطت في بنت
نور : اي يا حجه متحاسبي
ميرا : انا اسفه
نور : اول يوم ليكي
ميرا : اه
نور : بصره وانا كمان دخلتي اي قسم
ميرا : بحب الدراسات
بقلمي نوران احمد
نور : اشطا مع بعض تعالي بقا نشوف الجدول اه صحيح انا نور
ميرا بابتسامه : اتشرفت بمعرفتك انا ميرا
نور بعد لف كتير : كفايه بقا كدا نقعد علي اي كافيه لو مطعم ناكل حاجه يلا
ميرا : يلا
وصلو المطعم وطلبو اكل
كانت البنات متابعين عربيه بنت اللي سايقاها
وماشيه بطئ جدا وكان في سواق تاكسي بيضايقها ووقف قدامها فجاه ونزل زعق مع البنت
السواق : انزليلي بقا كدا يا حلوه ده انا هوديكي في داهيه
البنت بخوف : انا انا اسفه جدا والله مكنتش اقصد ابدا
السواق : واسفك هيفيدني بايه يا حيلتها ومسك ايديها وشدها تعالي انتي لازم تروحي القسم
البنت بدموع : لا حضرتك اي إصلاحات أو غرامات انا هتكفل بيها ملوش لازمه القسم
نور : ايدك لتوحشك يا باشا ايدك متتمدش عليها لتتكسر
السواق : وانتي تبقي مين بقا أن شاء الله
نور : انا اللي صورت كل اللي حصل وشايفه الغلط والعيب علي مين تحب بقا تزق عجلك وتمشي ولا نمشيها رسمي واوري الظابط الفيديو ونشوف بقا مين اللي هيدفع أو مين اللي ممكن يتحبس
ظهر علي السواق التوتر ومشي
البنت كانت بتعيط وبتقول : شكرا جدا بجد مش عارفه اقولك اي
نور : اي يا بنتي النحنحه اللي انتي فيها دي اجمدي كدا وامسحي دموعك دي
ميرا : انتي كويسه
بقلمي نوران احمد
حور : ايوه انا بخير شكرا جدا
نور : تعالي روقي دمك واشربي حاجه احنا طلبنا اكل انا نور وخبطت نور كتف ميرا وقالت ودي ميرا
ابتسمت حور وقالت : اهلا انا حور
بدأت البنات تاكل السندوتشات
نور : مقولتيش يا حور انتي كليه اي
حور : انا هندسه الجامعه قريبه من هنا
ميرا : خلصتي اللي محتاجاه من الجامعه ولا لسه
حور : لا لسه
نور : طب يلا نروح نجيب جدولك ونخلص الاوراق الي ناقصه
حور : بجد جايين معايا
نور : ايوه يلا
ميرا : اممم مش عارفه لو كنت هقدر
نور : يلا يا بنتي مش هناخد وقت
ذهبت الفتيات الجامعه وخلصو اللي محتاجينو وجابو الجدول
نور : طب اسيبكم بقا يلا سلام
حور : استني اوصلك
نور : لا بقولك اي مش عايزه اوصل تاني يوم الله يباركلك زقي عجلك واتكلي علي الله
ضحكت ميرا : معاها حق علي فكره
بقلمي نوران احمد
حور : ماشي يا جزم انا اللي غلطانه اصلا
بقلمي نوران احمد
نور : علي تليفونات بقا ها سلام
ذهبت نور وحور وبقيت ميرا تنتظر اسر حتي وصل
اسر : ها احكيلي عملتي اي النهار ده
حكت ميرا لأسر كل شي وعن صديقتها
اسر. : لا نور دي بميت راجل بجد مبسوط انك عرفتي بنات جديده وصلو للقصر
**********
عند نور اول ما وصلت البيت صدمت من اللي واقف قدامها ودب الرعب في قلبها
فتكروا مين اللي جه لنور
وايه سبب حبسه ميرا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صغيرة الأدهم)