روايات

رواية صعيدي ولكن قاسي الفصل الثاني 2 بقلم سجدة محمد

رواية صعيدي ولكن قاسي الفصل الثاني 2 بقلم سجدة محمد

رواية صعيدي ولكن قاسي الجزء الثاني

رواية صعيدي ولكن قاسي البارت الثاني

رواية صعيدي ولكن قاسي
رواية صعيدي ولكن قاسي

رواية صعيدي ولكن قاسي الحلقة الثانية

في القاهره كانوا يجلسون جميعا علي الطاوله يتناولون الفطار

جائت غزل و جلس معاهم

سيلا” مالك ي غزل

غزل و هي تمسك معدتها ” انتوا حاطين اي في البيض دا

يقين ” مش حاطه في حاجه ملح و فلفل مالوا

غزل ” ريحته وحشه اوي

قامت غزل و هي تجري علي الحمام استفرغت غزل كل ما بي معدتها

الفتيات و هم يقفون في الخارج امام الباب معادا مريم فهي مازالت تجلس و تتناول الطعام. بلا مبالاه

وتين ” لولي انتي كويسه

يقين ” غزل حببتي انتي كويسه

خرجت غزل ” الحمد لله بس معدتي قالبه عليا خالص

مريم ” تلاقيكي حامل

يقين ” انتي اتهبلي ي بت

مريم ” بهزر ي يقين في اي

يقين” لا الهزار البايخ دا بلاش منه احسن.

مريم ” خلاص ي ست الشيخه مقولتش حاجه سلام و اتجهت اللي جامعتها

غزل و هي سرحانه و تقول في نفسها” ينهار اسود لو حامل صح

سيلا ” غزل غزل انتي ي بنتي

غزل ” هاا اي

سيلا” انتي كويسه

غزل ” آه تمام

وتين ” إنا همشي عشان اتأخرت

سيلا ” استني خوديني معاكي

يقين ” وانا كمان همشي عاوزه حاجه ي لولي

غزل ” تسلميلي ي روحي

ردت علي هاتفها

غزل ” الو

غاده والدتها ” لولي وحشتيني يا روحي عامله ايه

غزل ” الحمد لله ي غاده انتي اخبارك

غاده ” بخير ي روحي مش ناوي تيجي شويه بقي وحشتيني خالص

غزل و قد داب القلق في جوفها ” غاده هكلمك شويه كدا ممكن

غاده” اوكي ي روحي بس انتي كويسه

غزل ” آه سلام

أغلقت الهاتف مع والدتها وقامت بلاتصال علي الصيدليه القريبه من البيت

غزل ” الو

………..

غزل” لو سمحتي انا عاوزه اختبار حمل

…………

غزل” العنوان******

……..

غزل ” بس ياريت بسرعه

بعد قليل جاء الساعي

غزل” شكرا اتفضل حضرتك

أخذت منه و اتجهت الي المرحاض

في سوبر ماركت عم فوزي

دلفت سميحه

فوزي ” اهلا ي سميحه الدكان نور

سميحه ” سميحه دلوقتي بقيت سميحه ماشي ي استاذ فوزي

فوزي ” استني في اي ي سوسو انتي زعلتي

سميحه بدلع ” الصراحه اه صالحني بقي

فوزي ” بس كدا عيوني ي سوسو دا انتي اللي في الحته الشمال

سميحه ” بجد ي فوزتي

فوزي” طبعا ي سوستي دا انتي قلبي

سيلا و هي تستند على الحائط و تضم يدها ” و اي كمان ي فوزتي قصدي ي عم فوزي

سميحه بكسوف” اي دا انتي جيتي امتي ي سيلا

سيلا بسخريه ” من ساعت صالحني بقي

سميحه ” دا انا كنت

سيلا ” كنتي اي ي سوسو بقيتي سوسو ي سميحه اخص اخص انجري قدامي بنات اخر زامن

فوزي ” ي سيلا ي بنتي

سيلا بضحك مكتوم ” مكنتش اتوقع منك كدا ابدا ي فوزتي قصدي ي عم فوزي حسابنا بعدين قدامي ي سوسو قدامي ي ست الحسن قدامي

كانت غزل تنظر إلي اختبار الحمل و هي تبكي

غزل” ي نهار اسود اعمل اي انا دلوقتي في المصيبه دي ي ربي احمد انا لازم اكلم احمد و هو يتصرف

جابت هاتفها و قامت ب الاتصال علي احمد

غزل ” الو ي احمد الحقني

احمد بنوم ” في اي علي الصبح

غزل ” مصيبه ي احمد

احمد بعصبيه ” ما تخلصي ي غزل انا لسه صاحي و مش فيقلك

غزل ببكاء ” انا حامل ي احمد

احمد” نعم يختي يعني اي

غزل ” يعني حامل اتصرف

احمد ” و انا اعملك انا مالي

غزل و هي تصرخ ” يعني اي مالك دا ابنك انا مراتك

احمد ” مراتي عرفي يعني ورقتين و يتقطعوا

غزل ” اي اللي انت بتقوله دا انت مش وعدتني تكلم اهلي

احمد بعصبيه ” غزل انا مش فضيلك و معنديش استعداد اشيل مسؤولية عيل روحي نزليه ولا اتصرفي انا ماليش دعوه ب الحكايه دي

غزل و هي تبكي بهستيريه ” يعني ي احمد دا ابنك

احمد ” يعني اللي سمعتيه و متتصليش بيا تاني انتي فاهمه

و أغلق الهاتف في وجهاها

دلفت سيلا صديقتها

سيلا بقلق ” مالك بتعيطي كدا ليه

غزل بنهيار ” سابني ي سيلا ااااه هموت

سيلا ” في اي ي بت اتخنقتي مع أحمد ولا اي

غزل ” ياريتها علي قد كدا انا حامل ي سيلا

سيلا ” ينهار اسود الله يخربيتك اي اللي انتي عملتيه دا

غزل و هي تلطم علي وجهاها ” الواطي سبني و قالي ماليش دعوه ابويا هيموتني ي سيلا اااااه اهلي صعايده هيقتلوني و يقتلوه

سيلا محاولا تهديئتها ” اهدي بس و هنلاقي حل انشاء الله

غزل ” مفيش حل غير اني انزله بس لو اهلي عرفوا هيقتلوني ي نهار اسود

سمعت سيلا صوت الباب

سيلا و هي تمسح لها دموعها ” امسحي دموعك و اهدي كدا شكل مريم جات متبينلهاش حاجه و اهدي

قامت غزل و اتجهت إلي المرحاض

مريم ” مالها دي

سيلا ” تعبانه شويه بس

مريم ” اممم انا هخش انام بلاش صداع بقي

سيلا ” خشي يختي بس انتي اي اللي جابك بدري

مريم ” جدول المحاضرات اتغير و معنديش محاضره دلوقتي

سيلا” ماشي

طلعت غزل بعد أن غسلت وجهاها

اتجهوا الاثنين اللي البلكونه

سيلا ” اقعدي خلينا نفكر

رن هاتف غزل

غزل ” ينهار اسود دا بابا

سيلا ” طيب ردي و اهدي كدا اكيد ميعرفش حاجه

ردت علي هاتفها ” الو

صالح والدها” اذيك ي بتي

غزل ” الحمد لله ي حج انت اخبارك اي

صالح ” زين ي بتي و الاخبار زينه

غزل” خير ي حج

صالح ” فرحك علي ولد عمك كمان شهر

غزل ” اي

صالح ” خير لتكوني معاوزهوش ياك

غزل ” اصل ي بوي

صالح ” بلا اصل بلا فصل هتخلصي امتحانات و ترجعي طوالي عشان نكتبوا الكتاب

غزل ” و جامعتي ي بوي

صالح ” بينك و بين زوجك عاد ان كان رايد يخليكي تكملي يبقي زين ماريدش يبقي تقعدي في بيت زوجك هي المرا ليها اي غير بيت زوجها

غزل ” ي ابوي اسمعني

صالح ” خلص الحديد ( الكلام) ي غزل خلي بالك علي روحك ي بتي

و أغلق الهاتف

القت غزل الهاتف علي الطاوله التي امامها

و هي تبكي بهستيريه ” اعمل اي ي ربي ابويا لو عرف هيقتلني هيقتلوني ي سيلا

سيلا ” اهدي خلينا نفكر

غزل ” نفكر في اي هيقتلوني احي دا بيقولي اتجوز ابن عمي زين ينهار اسود دا مش هيسمي عليا هعمل اي انا دلوقتي ي سيلا يالهوي

سيلا ” اهدي ي غزل و بعدين انتي ازاي تخلي الكلب دا يلمسك اصلا

غزل ” جوزي والله متجوزين

سيلا ” متجوزين ازاي يعني

غزل ” عرفي ي سيلا

سيلا ” اي المصيبه اللي انتي وقعتي نفسك فيها دي

غزل ” هعمل اي دلوقتي

سيلا” هنروح عند دكتور تنزليه هنعمل اي يعني

غزل ” دلوقتى

سيلا” اه احسن وقت عشان مفيش حد من البنات

غزل ” هخش اجهز

سيلا” طيب انا هستناكي

في الكليه التي بها يقين (كليه العلوم )

كانت تجلس يقين هي و أحدي زميلتها

جاءت لهم فتاه ترتدي بنطلون ضيق للغايه يفصل جسدها و بلوزه قصيره تظهر بطنها و تضع الكثير من الميك اب و تدعا منال

منال ” انتي يقين

يقين ” آه نعم

منال ” انا كنت عاوزه المحاضرات اللي فاتت لاني كنت تعبانه و محضرتهمش.

يقين ” اوكي بس هما مش معايا دلوقتي ممكن اجبهملك بكره

منال” ماشي ي قمر ميرسي هستناكي بكره

يقين ” ماشي

هدي صديقه يقين ” بت ملزقه اوي

يقين ” حرام نتكلم علي ملناش دعوه.

هدي ” معاكي حق بس خلي بالك منها عشان دي مش سهله و من شلة مازن

يقين ” انا ماليش دعوه بيهم هديلها المحاضرات و خلاص

جاء لهم مازن ” القمر اخباره اي

نظرة له يقين قم قامت و هي تقول ” يلا ي هدي

مسكها مازن من يدها ” استني بس رايحه فين

نزعت يقين يدها بعنف ” لو سمحت متلسنيش تاني

اقترب مازن منها قليلا و قال بصوت منخفض لم يسمعه الي هي فقط ” اهدي علي نفسك ي يويو دا انا مسكت ايدك بس امال لو بوستك هتعملي اي

نظرة له يقين بغضب ” انت انسان مش محترم

و تركته و ذهبت

مازن ” ما انا عارف اني مش محترم اي الجديد مش هسيبك غير لما تكوني ليا برضاكي او غصب عنك

💙💙💙💙💙💙💙🌰🌰

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي ولكن قاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى