رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الخامس 5 بقلم نرمين قدري
رواية صعيدي ولكن عاشق الجزء الخامس
رواية صعيدي ولكن عاشق البارت الخامس
رواية صعيدي ولكن عاشق الحلقة الخامسة
استشاط ،!!!! غضبا و امسك علي يدها بقوة حظك انك واحده ست غوري من وشي علشان انا مش مسؤول عن اللي حيجرلك و القلم ده حردهولك عشرة بس الصبر حلو . غوري . سبها هو واختفي
مشت حور وهي في قمت غضبها ،،، غضبها من الجده وعن السبب الخفي يدفعها أن تعاملها افضل من بنتها . ومن المتعجرف اللي شايف نفسه علي الكل و لكن لو هو كان شايفها أنها سهلة لا هو لسه معرفهاش كويس قاعدة حور تبرطم و هي ماشيية غير مدرجة للطريق فسلكت طريقا متعرجة بين البساتين وفجاءة سمعت هدير سيارة ، فالتفتت للخلف ورأت سيارة قديمة تسلك
نفس الاتجاه ،، فا باعدت كي تترك مجالا للسيارة للمرور
تفاجأت كثيرا عندما توقفت السيارة بقربها وظهر وجه مبتسم من النافذة..
– هو انا ممكن اوصلك لو تحبي متهيقلي طرقنا واحد …
التفت حور للصوت الخارج من السيارة وقالت :
لا شكرا انا حابه اتمشي شوية شكرا لزوقك
نظرت إليها سائقة السيارة طويلا ثم سألتها:
– انتي بتكوني الداكتورة اللي چاية تجعد مع جدتي صوح .
ردت حور انتي اكيد مها ؟ اقصد آنسة مها صوح
أجابت مها بحب وابتسامة صافية :
– هو إكده انا مها صوح تشرفت بمعرفتك يا داكتورة !!حركن و نزلة ثواني
كان صوتها دافئا وعينيها تلمع بالحيوية ،، نزلت من سيارتها واقتربت من حور .
استوووووب
مها حفيدة الجدة فاضيلة بنت بنتها ،،،،بنت الجدة تزوجت رغم اعتراضهم علي العريس لانه من وجهة نظرهم لا يليق بالعيلة الكريمة فهو مجرد مهندس صغير لايملك شىء احب دهب ابنه فاضيلة وهي أحبته بشدة ولأجله تركت كل ما تملك وراء ظهرها فا الحب يا سادة عندما يتحدث تصمت كل الأعراف …. وكان ثمرة حبهم .. هي مها في اداه الوصل الوحيدة بين الجدة و ابنتها … مها فتاه صغيرة رقيقة جدددا عندها 19 عام تدرس في كلية تجارة بجامعة أسيوط ،،
بااااك
قالت مها وهي تنظر لها بإعجاب:
علي فكرة انتي چميلة جوي يا حور احلي بكتير من أهل البلد ما وصافوكي ،، جوليلي بجي انت مبسوطة في الشغل عند جدتي .
وجوليلي عاملة اية مع جاسر هههه أصل جاسر مش طايق نفسة علطول ،،،
اكيد نابك منه من الحب چانب … أصل چد زياده عن اللزوم ،،، و معيدحجش الرغيف السخن واصل …
ضحكت حور علي كلام مها في استلطفتها جدا لخفة دمها
قالت حور وهي تضحك :
-ممكن بقي نبقي أصحاب …
اقولك علي سر انا كمان بكرة اللي واخدين الدنيا جد زي قريبك ده فعلا مبيضحكش الرغيف السخن .. خايف لو ضحك وشه يشفق.
قالت مها وهي تضحك أيضا:
-شكلنا أكده حتبقي أصحاب و شكلك حتفهميني الكل معتقد اني سخيفة و الكل مستصغرني. مع أني فاهمة كل واحد في عيلة دي بيفكر. الزاي و حللت شخصية. كل واحد
اممممم قتلتها حور وهي تنظر لها ثم اكلمت :
– طايب يا ست الفيلسوفه قوليلي بقي شخصية كل واحد في قصر الغريب ده
ضحكت مها وقالت:
لع عاد دي عاوزة جاعدة طويلة بس الي خلاصه الجوله . أن فارس واد خالتي من اطيب الناس اللي ممكن تجبليها ..وهو 30من عمرو بس جلبه جلب طفل صغير. محتاج لحنان هو بس الظروف قاست عليه كتير موتت جلبه ،،،، انحرم من أمه وهو صغير. جدا ملجاش اللي يطبطب عليه و جدتي تربيتها صارمة جدا. لا مجال للعواطف عنديها في سيد ة اعمال علشان جدة بقي قاسي ،،،
وخدي حذرك من داليا وامها ,, جرصتهم و الجبر ،. ربنا يكفينا شرهم.
اصل داليا حتي عينيها علي جاسر و امها بتجنعها أنها أول واحدة بيه
بس هنا بصيت الورث … مرت خالي طماعة جدااا عاوزة
تكوش علي كبيرة و صغيرة
اصفر وجه حور وقالت :
– طايب و جاسر بيحبها ولا ايه و هو عارف ان داليا عينيها منه
ضحكت مها بشدة :
– هههههههههههه حب ايه يا حور الكلمة دي ملهاش مكان حدا جاسر واد خالتي و هو اساسا معيطجش داليا وامها و فاهم رسمهم مليح
قالت حور مغيرة الموضوع :
-قوليلي بقي انا سمعت انكم عايشين في بيت في اخر البلد .
قالت مها تأكد كلامها:
ا-حنا عايشين في بيت متواضع لكننا بنحبه و اتعودنا عليه لأن أساس البيوت الحب ياحور و اللي يشوف بيتنا و حياتنا ميصدجش أننا من نفس العيلة الكبيره دي
بس احنا مبسوطين أبويا ملاك ياحور جلبه طيب جوي ،، وانا حداه لا بيهمني مال جدتي كله . جدتي دمرت حيات امي ،،عندما تخلت عنها بس كل ده و لا يهمنا مدام احنا عايشين سعداء مع بعض
تنهدت حور وقالت :
فعلا الفلوس مش كل حاجة في حاجة كتير اهم منها
قالت مها وهي تأكد كلامها:
-انا معاكي فعلا في رايك بس أمي دايما عاوزاني اكون لطيفة مع جدتي . معتقده اني لازم مضيعش الورث من ايدي … علي كل حال جدتي بتحبني وانا كمان بحبها ،، بس هي جاسيه جوي مع امي ثم ضحكت ببراءة شكلي كده قلت كل اسرار العيلة
ضحكت حور علي عقوبتها وقالت:
-سرك في بير ما تخفيش
قالت مها وهي متجهة لسيارتها:
-سلام بقي علشان اتاخرت انا بكره حاچي اشوف جدتي اكيد حاشوفك سلام
و ركبت سيارتها و ابتعدت
وقفت حور وسط الطريق تفكر بالعلاقة الغريبة التي تربط أعضاء هذا العيلة ببعض
مشت حور متوجه للقرية وهي في الطريق قبلت عمار
قالت حور مبتسمة:
-اهلا عمار ازيك
رد عمار التحية هو أيضا و عرض عليها الذهاب إلي مكان يشربوا قهوة سويا
قبلت حور الدعوة فا هي كانت بحاجة لصديق
قال لها عمارو هو يجلس :
-شكلك مضايق قوي خير في ايه .
حور قصت علية كل حكايتها من اول فادي خطيبها لحد وصلها هنا ومعاملة جاسر ليها واهلها و رفضهم لفك الخطبة .
واخيرا رفعت نظرها نحوة وقالت مبتسمة :
– كنت بحاجة لحد شيل عني همومي شكرا بجد عمار كنت محتاجة لصديق بجد … وجعتلك دماغك بمشاكلي
رد عمار مبتسما:
-بتشكريني علي اية انا بجد مبسوطة أنك وثقتي فيا
أنا كمان حابب أقولك علي سر أنا هنا مش علشان أختي لا انا هنا علشان أنا لقيت حب حياتي أنا بحب مها
اكيد تعرفتي عليها . وهي كمان بتحبني بس مستني تخلص كليه بتاعتنا …
قالت حور مبتسمة :
-اووووو احلي خبر سمعته من ساعة ما جيت هنا مها من اظرف الشخصيات اللي قبلتها هنا .. بس عندي طلب ممكن الكلام اللي تتقال محدش يعرفه و الا حتي مها من فضلك عمار
هز عمار راسة بالإيجاب :
– اتأكدي ياحور عمر اللي قولتلي عليه حيطلع برا اعتبرية اصلا ما تقلش من أساسه
.قالت حور مستفسره:
– انا كل اللي قلقني هي مدام فاضيلة غامضة جدا و موقفها معايا غريب مش عارفه افهمة بصراحة
عرفت انها غيرت وصيتها بس مش عارفه ليه
قال عمار بحيرة :
-تفتكري يكون اصررها أنك تيجي القصر هو عند في حفيدها . و بتخطط لحاجة كبيرة بكرة تبان .وحسب كلامك أن جاسر مش طايقك طايب ليه ؟؟؟ اكيد خطيبك قايلو حاجة كبيرة عندك مخلياه واخد الموقف العدائي ده تجاهك .. لأن واحد بشخصية فادي تتوقعي منه اي حاجة
قالت حور و هي تنظر إلي لا شيء
– تفتكر فادي ممكن يعمل كده بص هو شخصية إنتهازيه ووصلي بصراحة اتوقع منه أي حاجة
أكد عمار علي كلامها قائلا:
– ده التفسير الوحيد من موقف جاسر منك اكيد هو مشوه صورتك قدامة , و فادي بيكون صاحب جاسر و اكيد صور نفسة الضحية و انتي السبب في فشكلت الخطوبه .. لأسباب بقي هو الي عارفها ممكن لطمعك في مرتب متقدم من فاضيلة هانم معرفش بس جاسر معذور . هو حاسس انك بتستغلي جدته
قالت حور بغضب وبدأت عينها تدمع:
-بس انا مش محتاجة فلوسة هو وجدته ،، انا من عيلة كبيرة و بابا الحمدلله من أكبر رجال الأعمال و مش محتاجين لكل ده
تنهد عمار وقال و هو ينظر بفنجان القهوة إمامة:
بصي يا حور جاسر ليه الظاهر و انتي قلتي أن محدش في المستشفى يعرف انك من عايله غنية ..فا من الطبيعي هو كمان حيشك فيكي وخصوصا أن فادي عنده طرق في الإقناع وأنه يعيش في دور الضحية
استمعت حور لتفسير عمار عن الموقف كله واقتنعت
بوجه نظرة ،مما زاد كرهها لفادي ,.
رجعت حور القصر وهي داخلة بوابه القصر وجدت سيارة مها برا فا بتسمت ودخلت ، وهي تدعي من الله الا تلقي بجاسر
فدخلت علي أطراف أصابعها ،، فتصدمت بداليا واقفة
نزلت لها داليا بغضب وقالت :
-مالك يابت البندر ماشية تتسحبي كيف حراميا أكده اية عامله عملة ولا ايه
اتخضت حور من داليا وقالت لها بعصبية:
-حرامية في عينك أنتي مالك ماشيه انسحبت و لا ماشية اطنطط غوري كده مش نقاصكي علي مسا ،،
تركتها حور تغلي من غيرهتا و تتوعد لحور وصعدت حور لجناحها و أبدلت ملابسها وذهبت للأطمئنان علي الجده دخلت حور علي مدام فضيلة وقالت:
– مساء الخير علي قمر بتعنا عاملة اية دلوقتي يا ست الكل
ردت الجدة بوجه عابس :
-تعالي يا حور اكيد انتي عارفه مها دي حفيدتي الصغيرة
قالت حور بابتسامة:
-ايوة اتعرفت عليها الصبح اهلا مها ابتسمت مها
وبعد قليل رافقت حور مها الي سيارتها
قالت حور وهي تودعا :
– مالك يا مها ابتسامتك الجميل. فين مكشره كده ليه يا قمر
قالت مها بحزن واضح في صوتها:
-انا زهجت و تعبت يا حور بجد زهجت واصل
مسكت مها يد حور ووجذبتها نحو الحديقة بعيدا عن إذن داليا
قالت مها بصوت هامس :
حور عاوزة اعترفلك بحاجة انا بحب ،،بحب واحد بسيط لو جدتي عرفت حتولع فيا .. ومستيه اخلص كليتي علشان اقدر أقف ادمهم.
و كمان مخبية علي امي ،، لانها مصممة اني اخد ميراثي و موضوع زي ده اكيد حيغضبها لأنها متاكده أن لو جدتي عرفت حترمني من الورث
وجاسر لو عرف حيجطع خبري هو من غير حاچة مش بيؤمن بلحب مابلك بقي لو عرف اني بحب و جعدتي مربربه شوفتي بقي انا مصبيتي كبيرة كيف
ابتسمت لها حور وقالت وهي تربط علي كتفها:
– اهدي كل مشكله ولها حل .. اصبري بس انتي لحد متخلصي كليه وبعدها ربنا يحلها..
بعد تناول العشاء قررت حور تتمشي شوية ، كي تتمكن من ترتيب أفكارها عند عودتها من أحد الممرات لقت نفسها وجها لوجه قدام جاسر ، شتمت نفسها تاني وقالت وهي تعض علي شفتيها :
-معلش أنا سرحت ما اختش بالي إني تخطيت الجناح بتاعك
نظر لها بسخرية وقال:
-متستعجليش يا دكتورة انتي مغلطيش ،،
قالت متلعثمة :
– بس كان لازم اخد بالي … توقفت نظرات جاسر طويلة حول شعرها الطويل ولونه الساحر . و فستانها الازرق الذي يناسب لون عينيها ،.
حاولت حور أن تقراء نظراته ،،وتفاجاءة كثيرا عندما رأت فيهم اعجاب و الذي فاجأها اكتر ، رغبتها في الحصول علي إعجابه ، قلبها بدأ يدق بشدة حتي أنها خافت أن يوصل صوت دقاته له فيعلم ما يخفيه قلبها و يفتضح أمرها ..
قال جاسر و كأنه مستمع بأرباكها :
-تحبي اتفرجي علي جناح بتاعي فهو مختلف تماما عن باقي القصر ده معمول بتصميم مخصوص .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي ولكن عاشق)