رواية صعيدية امتلكتني الفصل الثالث 3 بقلم أسماء صالح
رواية صعيدية امتلكتني الجزء الثالث
رواية صعيدية امتلكتني البارت الثالث
رواية صعيدية امتلكتني الحلقة الثالثة
مريم : ايه؟
حازم : بقولك اطلعي بره…. الاوضة اللي جنبي جاهزة ومتنضفة اقعدي فيها لبكرة الصبح
مريم بخوف : ازاي وابويا وامي
قرب حازم بخبث : يعني انتي حابة اد*خل عليكي
مريم بخوف رجعت لورا : هاا…؟؟؟
قرب منها وبقي واقف قصادها وشال الطرحة من ع وشها
بس انصدم لما افتكر أنها وحشة ….
علشان كده فرحها اتلغي بس الواقع كانت احلي واجمل بكتير وتاه بعيونها …..
ورجع لتفكيره وزاحها ع الحيطة ونظر للأرض وقال بغضب :اطلعي يلا مش عايز اشوف وشك لغاية بكرة اشوف بقي اعمل معاكي ايه.؟
عيطت مريم واخدت طرحتها من ع الأرض وطلعت وتسحبت ببطئ لحد يشوفها ودخلت اوضتها.. وبدأت تنهار بعياط ع حالها.؟!
حازم دخل البلكونة ووقف بضيق وغمض عنيه واخد تنهيدة عصبية وطلع تلفونه من جيبه ورن…….
__الووو
حازم : أيوة
والدة حازم : ايه يابني خلاص كتبت الكتاب !!؟
حازم بضيق : أيوة ياما خلاص لسه كاتب الكتاب
والدة حازم: مش هوصيك ع بنت عمك يا حازم دي زي بنتي
حازم بضيق : ما خلاص عاد ياما أنا مهما بعدت عن هنا واخدت تعليمي كله في مصر برضو ارجع لبيت عمي هو ده وعدكم ليا
والدة حازم : حازم بنت عمك كويسة وطيبة جدا هتحبها وانا عارفة كده
حازم : ماما بلا حب بلا ني”لة انتي عارفه انتي عايزانى اتجوزها ليه ؟.
والدة حازم : علشان فلوسها متروحش بعيد هي في الاخر بنت عمك والفلوس تبقي ليك اولى..
حازم بنرفزة: أنا مش عايزها الفلوس دي هي اه حلوة شوية بس مش عايز فلوسها..
مريم باستغراب : فلوسها ؟ فلوس مين.؟
حازم بص وراه بارتباك وقفل الخط وبصلها بغضب وو..
..
غرفة جمال وسعيدة.
جمال باستغراب: مالك بتبصيلي ليه أكده
سعيدة قعدت ع الكنبة قدامه بعصبية : انت شايف اللي عملته ده صح .. جوزت البت جوازة هتندم عليها
جمال وهو بيقوم يق*لع جلابيته : اندم عليها ليه .. الواد واد اخوي مش غريب وهيصونها
ولا عايزاني اتفرج ع الناس وهي تتحاكي ع بنتي بعد الفرح ما تلغي
سعيدة بكره* : وولد مجاهد ؟
جمال يصلها بهدوء: ماله
سعيدة : كيف ماله عاد يا ابو مريم هتسيبوا أكده يسبب بنتك قبل الفرح بيوم وتسيبه عادي في البلد واخد حُريته.
جمال : ومين قالك أنا سايبه أنا ممشي وراه رجالتي مراقبينه… بس نهدي كام يوم دولا وهشوف اتصرف معاه ازاي!!!
سعيدة : ربنا يستر .. بس بنتي يا جمال محدش يأذيها ولا يقرب منها
ولد اخوك يعاملها كويس لو زعل بنتي وو
قاطعها جمال بحذر: سعيدة ؟. بنتك كيف الأسد ااه قلبها طيب لاكن عندها عصب كيف ابوها محدش يقدر يعملها حاجه.
روحي نامي اليوم كان طويل النهاردة وبكرة يحلها الحلال.!
..
ع القهوة..موسي وصاحبه
__انت غبي تلغي الفرح قبلها بيوم اهي اتجوزت وابن عمها والفلوس كلها تبقي تحت رجليه.؟
موسي بغضب: اللي حصل عاد.. بس مكنتش متخيل حد يتجوزها بعد الفضي*حة دي
علي صاحب موسي : وهتعمل ايه يا ابو العريف .
موسي بخبث : نلعب* شوية… ايه رأيك؟
علي باستغراب : نلعب وماله ..ورانا حاجة بس نفكر ونخطط ونفذ وكل الفلوس تبقي تحتينا يا واد يا موسي …
واكمل بشرر*: ما تجيبها نلعب* بيها يا موسي ونجيبها وناخد من الحب جانب .
موسي بحذر: علي إحنا بنتكلم ع الفلوس ملكاش اي صالح بمريم ..
علي بعصبية : انت هتعملي فيها شَر*يف ما البت هي اللي زي القمر بس حتة قشطة.
موسي بصوت عالي : علييييي؟ خلص عاد الكلام ده وخلينا في اللي قلنا علييه؟
علي بكدب : خلاص يا عم خلصنا..
بص موسي لعلي بغضب .. وجاله تلفون وسابه ومشي
بص ليه علي بخبث وهو بيشرب بُق شاي وضحك بسخرية: ههه قال مقر*بلهاش دي فرصتي يا موسي استنا وشوف ؟!
..
مريم باستغراب: فلوسها؟ فلوس مين؟
حازم بص وراه بارتباك وقفل الخط وبصلها بغضب
وزعق لها: انتي ازاي تدخلي كده وبعدين انتي مش طلعتي من الاوضة.
مريم بخوف وبترسم القوة : ابويا كان طالع ع السلم وكان هيشوفني دخلت الاوضة تاني.
سكت حازم وقرب منها : نامي هنا وانا هنام ع الكنبة دي
هزت رأسها ونامت ع السرير وحازم قفل النور والمكان كله
ظلام…
وحازم كان مش عارف ينام ع الكنبة وكل ده مريم مراقبة حركاته وبهمس: يخربيت عصبيتك .
وتنهدت بسرحان : اااه ولا عينك الخضراء دي ياخرااابي ..
فجأة سمعوا صوت ضرب نار قامت تصرخ : عاااااااا
وحازم قام مخضوض: فيه ايه تحت وووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدية امتلكتني)