رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء الأول
رواية صراع أحفاد السيوفي البارت الأول
رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة الأولى
تشعر زهره باشعه الشمس الذي تتلالاا الي غرفتها لتفتح عيناها تتدريجيا لتعود علي اشعه الشمس لتتطلع بجانبها علي هذا النائم بهدؤء لتتحدث بعشق دام لسنوات ٠
زهره بعشق: يااه يعزالدين كل يوم مش ببقي مصدقه ان احنا احنا اتجوزنا وبقينا مع بعض وخلفنا كمان ٠
ليفتح عزالدين عيناه بابتسامته الساحره المعتاده وعيناه الزرقاء الامعه ليتحدث بعشق٠
عزالدين بابتسامه: انا الي بحسد نفسي عليكي يزهره انتي وقفتي معايا لغايه معدينا كل ده وقومنا عائله السيوفي من تاني ربنا يخليكي ليا يزهره٠
زهره بحب: ويخليك ليا يروح زهره٠
***************************************
في غرفه الاء وسيف :٠
كانت تنام الاء باحضان حبيبها سيف عشقها الطفولي وتسرح بكل مامروؤبه لحد هذه اللحظه ٠
الاء بعشق : بحبك اوي يسيف اوي ٠
سيف وهو يقبلها: انا الي بحبك اوي يروح سيف ٠
الاء بعشق : ربنا يخليك ليا يسيف وافضل معاك لآخر نفس فيا٠
سيف بحب: ويخليكي ليا ينبض قلب سيف ويخلينا ولادنا٠ *********************************
في غرفه رعد باشا ونور :٠
نور : رعد رعد اصحي يرعد علشان نفطر ٠
رعد بتذمر: سبيني نايم ينور شويه ٠
نور بغيظ : طبعا مالازم تنام مسعادتك بتجيلي كلو يوم وش الفجر انت وولاد اخواتك ٠
رعد بغيظ : يساتر عليكي مش بنشوف المشاريع والشغل الي ورانا ٠
نور بتهكم: شغل عليا انا برضو يسي رعد انت بتسريح بيا ٠
ليرن هاتفه وهذان لما سوي اياد عزالدين٠
رعد بزهق: عايز ايه ياض انت علي الصبح ٠
اياد بابتسامه : صباحوا يكبير ٠
رعد : صباحوا ياخويا اخلص عايز ايه ٠
اياد بابتسامه وبغمزه: ماشي مقبوله بس كنت بقولك علي الدرس بتاع النهارده متنساش ٠
رعد بفرحه: بجد يلا فين ٠
اياد : ايوه والله يعمي جهز نفسك الساعه ١ زي كل مره٠
رعد : تمام يلا جهز بس انت الكل وعلي معادنا ١ الفجربالظبط سلام٠
ليغلق رعد الهاتف ٠
نور بتساول: هتروحوا فين الساعه ١ يرعد٠
رعد بارتباك : ده ده درس دين ٠
نور بغيظ : نعم ياخويا درس دين الساعه ١ الفجر٠
رعد بغيظ : ايوه علشان بناخد الدرس والشيخ بياخدنا علي صلاه الفجر ارتاحتي ٠
نور بغيظ : ماشي يرعد ماشي لترحل نور بغيظ ٠
رعد بغيظ : عقبال منصلي عليكي يشيخه اوووف ليتمتم بفرحه وغمزه جايلك يشيخ جايلك دانت واحشني اوي ٠
(عليه العوض في كل الي عملته يعزالدين) 😂😂😂😂😂😂
*********************************
في غرفه جاسر ونيريمن:٠
جاسر : يلا بقي ينيرمين اصحي علشان ننزل نفطر زمان الكل صحي٠
نيريمن: حاضر يجاسر احنا كبرنا مبقناش صغيرين زي زمان محتاجين نرتاح ٠
جاسر باسف وهو يقبلها: معلش يقلبي انا عارف اني سهرتك انبارح معايا علشان رجعت متاخر من المستشفي معلش كان عندي عمليه مهمه٠
نيريمن : ماشي يحبيبي انا مقدره بس برضو انت لازم ترتاح شويه٠
جاسر بابتسامه: ماشي يروحي يلا زمان الولاد صحيوا ٠
ليرحلوا سويا بابتسامتهم الجميله٠
***************************
في غرفه رؤى وعاصم :٠
تقف رؤى امام المراه لتشعر بالذي يحتتضنها من الخلف ويقبلها ٠
عاصم بعشق : روح عاصم عامله ايه ٠
رؤى بحب : كويسه يقلب رؤى طول منتا معايا احلى حاجه في عمري الي فات ده كله انت يعاصم وولادنا لانهم منك ٠
عاصم بعشق لطفلته التي تربت علي يده ٠
عاصم بعشق: انتي مش مراتي يرؤي انتي بنتي الغاليه الي ربيتها علي ايدي ٠
لتدخل هذه المجنونه زهره عاصم السيوفي ٠
زهره : اثبت عندك انت وهي حاله تلبث يباشا لا ده احنا نجيب الواد اياد بقي يتصرف ده تخصصه ٠
ليضحكوا رؤى وعاصم علي بنتهم الجميله زهره ويرحلوا الي العائله لتناول الفطار ٠
************************
في غرفه حازم وجميله :٠
جميله بتذمر: اصحي يحازم يلا اتاخرنا علي بقيه العائله ٠
حازم بنعاس: معلش يجميله انزلي انتي انا بجد مش قادر الشغل انبارح كان كتير اوي ٠
جميله بتذمر: ماهو ده الشغل الي جيابلي الكافيه تعالي نخرج يحازم مش قادر تعالي نسافر يومين مش قادر اما اتخنقت ٠
حازم بغيظ وهمس: محساساني انك كنتي بتصيفي كل سنه في مرينا يبنت عم عثمان البواب الله يرحمه ويبشبش الطوبه الي تحت راسه٠
جميله بزهق : حازم اقوم بقي انا بجد زهقانه ٠
ليتستيقظ حازم بتذمر ويرحلوا الي الفطار مع العائله٠
***********************************
في غرفه (صقر وادهم) عزالدين السيوفي ٠
كان يقف صقر يرتدي بدلته الكلاسكيه فكان وسيم حد اللعنه كوالده ليستعد للذهاب الي الشركه ٠
ادهم بغمزه: وووا ايه يعم الحلاوه دي يسي صقر ٠
صقر بضحك: علي اساس انك اول مره تشوفني ده العادي بتاعي يابني ٠
ادهم باعجاب : ايوه يعم حقك برضو قولي انت هتروح الشركه علطول٠
صقر: ايوه محتاج حاجه يحبيبي قول ٠
ادهم بحب: ربنا يخليك ليا يصقر ابدا دانا بسال بس والله ٠
صقر بابتسامه : ماشي يسيدي علي العموم انت لما تخلص مستشفي النهارده هنخرج شويه بقالنا كتير متكلمناش مع بعض ليوامه له ادهم بابتسامه ويرحلون الي بقيه العائله ٠
**************************************
في اوضه التوأم اياد وعدي (عزالدين السيوفي)
عدي بتذمر : يااه الواحد بيكره الصحيان الصبح اوي ده انا مكنتش عايز اصحي دلوقتي لسه معادي فاضل عليه ساعتين مع سياده اللواء علشان المهمه الجديده٠
اياد : يعم مانت عارف اني دي طقوس العائله المهم انا كلمت عمك رعد وكله تمام ٠
عدي : تمام قشطه ليضربوا يديهم في يد بعض ويرحلوا لافطار مع العائله ٠
****************************************
علي مائده الافطار :٠
كانوا يجلسون جميعهم بهدؤء واحترام لاداب الطعام ليتحدث عزالدين الكبير ٠
عزالدين الكبير : ايه يمروان هتفضل كده شغال في بنك وسايب الشركه ٠
مروان سيف: معلش يعمي خليني براحتي علي الاقل في البنك باخد فلوس من حقي ٠
سيف بحده وغضب: مروان اتكلم بادب ٠
سالي سيف بهدؤء: اهدي يبابا اهدي مروان ميقصدش ٠
عزالدين الصغير: اهدي يعمي سيف هو مش قصده ٠
فجر جاسر: استهدوا بالله يجماعه وصلو علي النبي ده شيطان ٠
جميعهم : عليه افضل الصلاه والسلام ٠
رعد : انت عندك رحلات الفتره دي يعزالدين ٠
عزالدين الصغير: ايوه ببابا عندي بعد يومين للنيويورك ٠
سالي سيف بعشق وهمس: يارب ترجع بالسلامه يعزالدين ٠
صقر بابتسامه : ترجعلنا بالسلامه يكابتن ٠
عزالدين بابتسامه: الله يسلمك يصقر ٠
اياد عزالدين بتهكم : واحنا يجماعه ملناش اي كلام ماحنا بنامن البلد برضو٠
رؤى بضحكه عاليه: لا وانت بتامنها اوي ياض ي اياد دانت نشرت الانحراف في البلد٠
اياد بغمزه : حبيبتي انتي يعمتي معايا في الخط انتي ٠
عدي : ايوه يعمتي نشر الانحراف وارتاح في الاداب وعايش اما احنا مخابرات الله يسامح الي كان السبب ٠
عزالدين الكبير بحده: كنت عايز اعمل منك راجل يقدر بسد في المواقف الصعبه ٠
مراد رعد : ايوه يعمي ظبطنا انت الصراحه واحد مخدرات وواحد مخابرات وسليم حرسات خاصه وبهدلتنا يعني ٠
جاسر: ايوه ياخويا لا وانتوا ياخويا متبهدلين اوي مالباشا اهو سي سليم بقاله شهر في المانيا اقل بيامن بنت سفير هناك ٠
عدي بغمزه: يباخته الواد سليم ابنك ده يعمي جاسر عايش في الحرسات الخاصه دي ٠
فجر بغضب: استغفر الله العظيم يارب انا مش عارف هتوبوا امتى علي الي بتعملوه ده٠
رعد بغيظ : هنتوب يوم منقرئ الفاتحه عليك انت والي في بالي انشاء الله ٠
رحمه سيف بارتباك: مالك ي اسر ساكت ليه ٠
اسر بخنقه : هقول ايه يرحمه معنديش حاجه اقولها ٠
نيريمن بزعل علي ابنها : حبيبي اتكلم قول اي حاجه ٠
اسر بابتسامه حزن: كفايه اني معاكم وبعدين انا شبعت عن اذنكم ليرحل اسر بكرسيه المتحرك تحت نظرات الحزن علي ورده من ورود عائله السيوفي قد دبلت قبل الأوان وتحت نظرات عشق من رحمه التي تعشقه منذ الطفوله فاسر عشقها المتيم ٠
ليرحل كلامنهم الي عمله ٠
*************************************
في العاصمه التركيه انقره :٠
كان يجلس رامي علي مكتبه ليدخل حسين والده بغضب :٠
حسين بغضب شديد : ممكن افهم ايه الي انت عملته ده ٠
رامي ببرود : عملت ايه مش فاهم ٠
حسين بحده: لا انت فاهم كل حاجه يرامي وعارف انك بتقابل كوهين من ورايا ٠
رامي ببرود: وايه المشكله لما اقبل كوهين ٠
حسين بغضب: كوهين ده اخطر مجرم في العالم اسهل حاجه عنده القتل عايزه في ايه ٠
رامي بغضب : انت عارف انا عايزه في ايه وانا مش هرتاح غير لما انهي عائله السيوفي كلها ٠
حسين بغضب: وانا قولتلك انا هنهي عليهم كلهم بس بتفكير متتهورش٠
رامي بغضب: لا مش هفكر كفايه اوي اني استنيت ده كله وامي بتتوجع وانت معرفتش تجيب حقها انا بقي هجيبه باي شكل وباي طريقه٠
ليرحل بغضب حجيمي تاركا والده يفكر في الامر٠
*************************************
في مبني مكافحه المخدرات :٠
تحديدا مكتب زهره عاصم:٠
تتدخل زهره بطلتها المعتاده فهي برغم صغر سنها الاانها اثبتت انها قويه وتليق بهذا المنصب ٠
تجلس زهره علي مكتبها تباشر ملفات القضايا امامها ليقطع رنه هاتف المكتب لتجيب :٠
زهره : تمام حاضر يسياده اللواء هكون عند سعادتك حالا٠
لترحل زهره الي مكتب الواء ٠
في مكتب اللواء امجد الحلواني :٠
اللواء امجد : بصي يزهره انا بعتبرك من اكفاء الظباط عندي وانتي عارفه كده ٠
زهره بترقب: عارفه سعادتك ٠
اللواء امجد: بس معلش انا بعفيكي من قضيه المحلاوي الي كنت وكلتك بيها ٠
زهره بحده : ليه يفندم ايه الي حصل مني ٠
اللواء امجد: مفيش حاجه يزهره كل الحكايه اني شايف انها كبيره عليكي٠
زهره بغضب: لا سعادتك انا عارفه مين الي عمل كده سياده المقدم مراد مش كده ٠
اللواء امجد: يزهره يبنتي بصراحه انا لما سمعته لاقيت عنده حق القضيه دي كبيره دول فعلا مجرمين واحنا خايفين عليكي يبنتي٠
زهره بغضب: لا سعادتك يمكن حضرتك خايف عليا لكن مراد بيه كالعاده بيحب دايما يعمل فيها الكل في الكل بس انا بقي هوقفه عند حده ولا هراعي انه ابن خالي ولا حاجه ٠
لترحل زهره بغضب الي مكتب مراد ٠
**********************************
في المستشفي الخاصه بسالي سيف السيوفي :٠
كانت تجلس سالي في مكتبها تباشر ملفات عملياتها لتقاطعها دخول هذه السيده الذي تبكي ٠
سالي بلهفه وخوف: مالك يحاجه فيكي ايه٠
السيده ببكاء: معلش يبنتي اني دخلت كده بس بنتي اتعمت من ٣سنين وكله يقولي دي عايزه عمليه بفلوس قد كده وانا علي قدي اوي ٠
سالي بحنان: متقلقيش يحاجه هاتيها بكره وانشاءالله ربنا يقدم الي فيه الخير ٠
السيده بدموع: ربنا يكرمك يبنتي ويسعدك يارب ويرزقك بالي في بالك يبنتي ٠
لتسرح سالي في عزالدين فكم هي تعشقه وتتمني من الله ان يجمعهم سويا ٠
******************************
في ايطاليا :٠
كان يجلس فوادالاسيوطي علي مكتبه يباشر اعماله ومن اهمهم تتدمير عائله السيوفي ليقاطعه دخول علاء :٠
علاء بخبث : كله تمام يبابا ٠
فؤاد : انا مش عايز اي موته فهمني ٠
علاء بمكر : اطمن سعادتك احنا مش بنلعب اوعدك انك هشتوفهم بيقعوا ويموتوا واحد واحد قصاد عنيك ٠
فؤاد بكره: يما نفسي يجي اليوم ده يعلاء واشفي غليل السنين كله٠
ليقلطعهم دخول ادم ٠
ادم : خير بتخططوا لايه ٠
علاء بحده : قصدك ايه يادم ٠
ادم بغضب: قصدي انت فاهمه كويس يسي علاء الكره الي جواكم للعائله دي نفسي اعرف ايه سببه ليه بتعملوه كده٠
فواد بغضب شديد وهو يضرب الطاوله بيده ويتحدث بغضب شديد لانهم دمروني واقضوا عليا والي هيقف فيكم قصادي اقسم بالله هقتله انا مستني الانتقام ده بقالي سنين وقسما بالله هخلص عليكم لو بوضتولي اي حاجه وضيعتوه كل الي فات سامعين ٠
ليرتجفوا ويتصنموا في امكانهم خوفا من غضب ابيهم الجامح٠
*****************************
من امام فيلاالسيوفي :٠
كانوا يتتطلعون يمينا ويسارا لخوفهم من ان يراهم احد٠:
اياد بزفر: هنعمل ايه يعمي رعد هندخل ازي ٠
عدي بزفر: قولتلكم قولتكلم بلاش تاخير مسمعتوش الكلام٠
اياد بغمزه: يعم هي القاعده كانت تتساب ٠
رعد بحده: اخرسوا بقي خلينا نتصرف٠
اياد: احنا هندخل وخلاص احنا في حمايه عمي رعد٠
مراد: ايوه صح احنا هندخل معاك يبابا يعني في حمايتك محدش هيقدر يتكام معانا٠
رعد بغرور: ايوه صح يلا بينا لييتجهوا جميعهم الي الداخل :٠
ليصعقوا من وجود عزالدين وعزالدين الصغير وفجر وصقر وجاسر٠
رعد بثبات مصتنع: مساء الخير ٠
عزالدين بتهكم:قصد سعادتك صباح الخير يحاج رعد الساعه 3الفجر٠
عزالدين الصغير: انتوا كنتوافين يبابا في الوقت ده٠
رعد بارتباك : كان عندنا درس دين٠
عزالدين برفع حاجب: درس دين الساعه 3 للفجر٠
اياد بهيام وهو يسرح في لولوه : ايوه يبابا اصل الشيخه مبتديش الدرس غير دلوقتي٠
فجر باستغراب : شيخه٠
عدي بهيام: ايوه شيخه واي شيخه يفجر ده الواحد اندمج معاها اوي في الدرس ٠
عزالدين بغضب: ولله عندكم حق مانا شايف التقوي والايمان وهما بيشعوا من وشكم اهو٠
ليغمزوا اسر وصقر وعزالدين الصغيرلبعض بضحك فهم يعلمون اين كانوا٠
ليلاحظ عزالدين بعض من علامات الروج علي اعنقهم ليذهب الي مراد٠
ليمسح بعض من علامات الروج من علي عنقك مراد٠
عزالدين بحده: واي ده يسي مراد٠
مراد بارتباك: ده ده شوفت يعمي مش بقوللك شيخه ملتزمه ومتقنه في عملها اصلها كانت اول مبتتدينا الدرس كانت لازم تخلينا نطبقه عملي٠
عزالدين بغضب: وحياه امك انت هتصيع عليا انا يلا وانت يحاج رعد كنت محتاج انت كمان دروس دين يمكحكح انت يابو ستين سنه ٠
عدي: لا يبابا مسمحلكش دي الشيخه دي بندور وراها انا والعيال دي بقالنا شهور موفقتش تتدينا الدرس غير لما شافت عمي رعد حبيبي يبابا دانتا عندك اخ ثروه قوميه٠
عزالدين بتهكم: طب متبقوا تتدخدوني انا كمان معاكم ٠
اياد بغمزه : تشرف وتنور ياباشا دانت بعنيك الزرقاء دي هتولع الدنيا٠
عزالدين: اخرس يلا بلاقلقه ادب٠
لتنزل بخفه هذه الجميله سالي سيف السيوفي ٠
سالي بخفه لخالها عزالدين ٠
سالي :مالك يزوزو مين مزعلك يقلب سالي٠
عزالدين بزفر: هيكون مين يعني غير العيال دي وفوقيوهم كمان خالك رعد هيجبلي جلطه ٠
سالي بابتسامه: ولا يهمك يباشا تامر انا هظبطهملكم ٠
مراد بغرور: احنا مش اي حد يحلوه٠
عزالدين بزعيق بس اسكتوا مش عايز نفس خلاص٠
فجر بغضب : استغفر الله العظيم رب واتوب اليه هي وصلت لكده استغفرالله العظيم ٠
رعد بغيظ : تصدق يلا انت الي عايز تروح للشيخه دي تظبطك علشان بدات اتخنق من امك كاتك البلا وانت معاقد زي ابوك جاسر٠
لياتي حازم يهرول سريعا علي تعالي اصواتهم ٠
حازم باستغراب: فيه ايه يعزالدين مالك بتزعق ليه٠
عزالدين بغضب: تعالا شوف تعالا شوف يحازم ياخونا الصغير اخوك الكبير رعد باشا وولاد اخواتك بيعمله ايه٠
حازم بتصنع الغضب : برضو جيللي متاخر وسهرنين لوش الصبح طب سيبهوملي انا بقي هتصرف معاهم ٠
عزالدين : يريت يحازم انا تعبت ٠
حازم بغضب مصتنع: جري ايه ياض انتوا وهو محدش مالي عينكم ولا ايه انتوا عيزين ربايه ليتاكد من خروج عزالدين ليتمتم بخفوت
جري ايه ياض انت وهو احنا مش اتفاقنا لما تيجي تروحوا تخدوني معاكم٠
ليقاطعهم صوت نور وهي تنزل الدرج وتنادي على رعد٠
نور: رعد رعد يرعد رد عليا ٠
رعد بغيظ وهمس :الله يحرق رعد وسنين رعد كانت جوازه سوده انا عارف انتي هتفضيلي عايشه في اريبيزي كده لحد امته يساتر يارب متبته فيا وفي الدنيا الواحد مش عارف يعيش شباباه خالص٠
(😂😂😂😂😂علي وضعك دايما يبرنس 😂😂😂😂😂😂)
*************************************
في مكان ما :٠
كان يقف يدخن بكل شراهه وكره والم في تذكر الماضي ليقاطعه رنه تلفونه الخاص:٠
المجهول :الو٠
حميد: تمام يباشا كله تمام ٠
المجهول : تمام ابدا بقي الي قولتلك عليه ٠
حميد: صقر ومراد ٠
المجهول : بالظبط ٠
حميد: طب والباقي سعادتك ٠
المجهول بخبث: لا دول غالين عليا اوي نهايتهم مش هتبقي ساهله كده واولهم عزالدين باشا لما يقع ويموت كده بطائره ورعد باشا يلم جثته حتتت ساعتها ههدا ٠
حميد: تمام سعادتك ٠
ليغلق المجهول الهاتف ويتحدث بكره وغل :٠
نهايتكم قربت وحياه سما لدفعوكم التمن غالي ٠يتتتتتتتبع ٠
************************************
يارب البارت يعجبكم ده بارت كده تفاريح اي كلام يعني استعدوا للي جاي لانه خاطف للانفاس اتمني يارب انه يعجبكم ٠
💕💕💕💕🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏💕💕💕💕💕💕💕
تنويه هام جدا :٠
معلش يمكن انا قولت الموضوع ده قبل كده بس معلش علشان كله يبقي عارف يجماعه روايه احفاد السيوفي الجزء الثاني من روايه دائرة الانتقام يعني الي مشافش دائره الانتقام مش هيفهم حاجه في احفاد السيوفي انا بقول اهو بجماعه علشان محدش يفضل متابع احفاد السيوفي هيجي بعد كده يقول ده جيه منين دي ازي انا قولت برضو اقولكم تسلمولي 💕💕💕💕🙏🙏🙏🙏🙏
دمتم في رعايه الله وحفظه ٠
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صراع أحفاد السيوفي)