رواية صدفه غير متوقعه الفصل الخامس 5 بقلم نور محمد
رواية صدفه غير متوقعه الجزء الخامس
رواية صدفه غير متوقعه البارت الخامس
رواية صدفه غير متوقعه الحلقة الخامسة
فهد بابتسامة: ” اذيكم يا شباب
مراد و ريان بصولو بصدمه كبيرة
نور اول ما شافت فهد اتصدمت وجريت علئ حضنتو
نور: ” فهد انت جيت امتي مصر
فهد: ” من يومين
وحشتيني اوي يا ازعتي
نور: ” من يومين ومفكرتش حتي تقولنا
فهد : ” كنت عملهالكم مفاجأة
ايه الي حصلك ملها دماغك
نور: ” وقعت كان اول تمرين ليا في الجري وانا بجري
كانت في صخرة مخدتش بالي منها قومت وقعت
واتفتحت دماغي
فهد: ” ده كان انهارده اصل اول تمرين كان انهارده
نور: ” اه
فهد: ” من اول تمرين يا نور و وقعتي
مراد: ” فهد انت بتعمل ايه هنا وازي تيجي مصر من
غير ماتقولنا
فهد: ” ما اللواء قالكم إن في مقدم هيبقي معاكم في
المهمه دي
ريان: ” ازيك يا ابو الصحاب
فهد: ” الحمدلله ليك وحشه والله
ريان: ” بقي تيجي مصر ومتقولش
فهد: ” والله كنت عايز افاجئكم
مراد: ” انت كنت عارف ان احنا هنا
فهد: ” اه اللواء قالي
مراد: ” وكنت عارف برضوا إن نور معانا في المهمه دي
فهد: ” اه للاسف عرفت
نور: ” للاسف لي ان شاء الله
فهد: ” انا اتصدمت اصلا لما عرفت انك هتبقي معانا في المهمه دي
نور: ” لي يعني
فهد: ” انا معرفش اصلا اشمعنا اختالوكي انتي في المهمه دي
مراد: ” انا معرفش ايه دخل هندسه بشغلنا
فهد: ” علشان الكليات بتاعت الشرطة البنات هناك ممكن يبقي عالفنهم لكن هندسه محدش عارف اي بنت فيها
مراد: ” اه علشان كده
ريان: ” المهم دلوقتي تعالي ادخل ارتاح انت جي من سفر
وبالفعل دخلوا كلهم جوه وقعدو يحكوا وبعد كده
دخل كل واحد الخيمه بتاعتو علشان ينام
————–
صباح تاني يوم
الساعه سته الصبح
كان الكل متجمع في مقر التدريب
كان ريان و مراد و فهد واقفين امامهم
مراد: ” التمرين المردي اشد شويه
نور: ” مفيش حاجه شديدة عليا.
ريان: ” بامره امبارح
مراد: ” انتي بذات تسكتي خالص
نور بصتلهم بغيظ و متكلمتش
مراد: ” المردي هنرفع الاثقال
بانه بحماس: ” انا جاهزه
مراد: ” هتقدلي يا نور ولا ترتاحي انهارده
نور: ” لا ارتاح ايه انا جايه علشان ارتاح
مراد: ” برحتك انا غلطان
فهد بحده: ” يره بلاش كلام كتير خلينا نبدا
وبالفعل ذهبوا
ريان بابتسامة ساخره: ” هتعرفي ترفعي الاوزان ولا محتاجه مساعده
نور: ” بغيظ و تحدي : ” انا هواريك هرفع ازي مش محتاجه مساعده من حد
بدات نور ترفع الاثقال بحركه
دقيقه و ثابته تشعر بثقل في كل مرة لكنها كانت
تحافظ علي ثباتها مصممه ان تنهي هذا التمرين دون المساعدة من احد وكل ما إرادت إثباته في هذه
اللحظة هو قدرتها علي القيام بالتمارين
كانت بانه تحاول رفع الاثقال
فهد: ” عايزه مساعده
بانه: ” لا شكرا مبحتجش مساعده من حد
فهد: ” عرفت انك اخت ريان
سبحان الله نفس المخ الناشف مش عايزه مساعده وانتي اصلا هتموتي وحد يسعدك بس انا قولت اكسب فيكي ثواب واجي اسعدك
بانه بغيظ ونرفزه: ” وانت مالك اصلا حد طلب مساعدتك ده انت مستفز بصحيح
فهد ببرود: ” اتكلمي معايا باسلوب احسن من كده متنسيش اني ابقي القائد بتاعكم كلكم بيما فيكم ريان و مراد
ريان: ” في حاجه يا فهد
فهد ببرود : ” شوف اختك شكلها متعرمتش تحترم القائد بتاعها
قال ذلك وذهب
ريان: ” عملتي اي يا آخره صبري
بانه ببراءة: ” هعمل ايه يعني انت تعرف عني كده
ريان: ” للاسف معرفش غير كده بس ياريت تتعملي مع القائد بتاعك باسلوب احسن من كده
بانه: ” ده بيقول إنه هو قائدكم كمان
ريان: ” مهو فعلاً اعلي مني انا ومراد في الرتبه
بانه: ” لي هو الرتبه بتاعتو ايه إن شاء الله
ريان: ” مقدم
بانه: ” تظ
ريان: ” لا حول ولا قوه الا بالله
انا ماشي احسن
عند تقى: ” كانت بترفع الاثقال بمهارة
زين: ” برافو اتعلمتي فين رفع الاثقال قبل كده
تقى: ” اش عارفك اني متعلمه
زين: ” اكيد يعني مش من اول مره هتعرفي ترفعي كده
تقى: ” تصدق عندك حق علي العموم انا ابويه هو الي مضربني
زين: ” لي هو ابوكي شغال ايه
تقى: ” مضرب ملاكمه
زين: ” يبقي على كده انتي بتعرفي تضربي كويس
تقى بخبث : ” اه تحب اوريك
زين بخوف مصطنع: ” لا خلاص مش عايز
عند مراد و تمارا
تمارا كانت مش عارفه تشيل الاثقال
مراد: ” ههههه حتي دي مش عارفه تشيلها ده انا جيبلك اخفف حاجه شوفي كده تقى شايله ايه وانتي شايله ايه
تمارا بغيظ: ” وانت مالك انت هي شايله ايه وبعدين دي اخفف حاجه دي
مراد: ” انا قولتلك من الاول مش هنفعي في المهمه دي انتي مصدقتنيش
تمارا بصتلو بغيظ ولسه هترد سمعت صوت نور وهي بتقول
نور بصوت عالي من بعيد
نور: ” شيلي يابت ام الاوزان دي علشان ميشمتش فيكي
تمارا بصت لي مراد بتحدي وحاولت تشيل لحد ما عرفت وكانت هتموت من الثقل
مراد بستفزاز: ” مش بطال
خلص اليوم وكل واحد دخل في خيمته
تاني يوم كانت التمرينات مستمرة
في تمرين الرمايه
كانت بانه تصوب صح
فهد: ” شيفك بتعرفي تصوبي كويس ريان هو الي معلمك مش كده
بانه: ” اه
فهد: ” كويس هيكسب معانا وقت
كانت نور تحاول التصويب
مراد: ” يابنتي ارحميني بقالي ساعه بعلمك ومفيش ولا مره جبتها صح
نور بستفزاز : ” مش انت برضوا القائد بتاعي
المفروض تعلمني وتفضل ورايه لحد ما اتعلم
مراد: ” يابنتي انا قربت اتعلم الصبر وانتي لسه متعرمتيش تصوبي صح
نور كانت لسه هنتكلم لكن قطعهم ريان
ريان: ” في ايه
مراد: ” في ان الصبر عندي خلص بقالي ساعه بعلمها وهي حمار ومش عارفه تصوب صح
نور ببراءة: ” ربنا يسامحك كمان بتشتمني من غير ما اعملك حاجه
مراد: ” معريش انا مفتري.وظالم
ريان: ” خلاص روح انت يا مراد وانا هعلمها
مراد: ” ده لو عرفت دي مش وش تعليم
نور بغيظ وضيق : ” مركش دعوه
مراد: ” انا همشي احسن لحسن لو قعدت شويه كمان هتخليني اطلع علي معاش مبكر
ذهب مراد بينما نور نظرت لي ريان بتحدي
ريان بسخريه: ” يره ياختي مانتي مش نافعه في حاجه كده
نور بغيظ : ” انت مالك ايه الي دخلك
ريان ببرود : ” مالي فابقي القائد بتاعك لو نسيتي افكرك
نور: ” خلاص عرفنا هو كل شويه هتفكرنا ولا ايه
مش عارفه هما ازي قبلوك في الشرطة اصلا
ريان: ” اخلصي يره مش فضيلك
خدي نفسك عميق ى ركزي علي الهدف و دوسي علي الزناد
نور اتبعت التعليمات واطلقت الرصاص لكنها هذه المره صوبت الهدف
في اليوم التالي كان الفريق قد اجتمع في ساحه التدريب استعداداً لبدء تمارين الدفاع عن النفس
فهد بصوت حازم: ” الدفاع عن النفس مش مجرد حركه لازم تركزي علي كل تفاصيل اللي هتتعلموه انهارده هو طريقة الإفلات من قبضه الخصم
تعالي هنا يا نور
تقدمت نور
مسكها فهد من ذراعها بقوه : ”
فهد: ” دلوقتي شوفي هتخرجي من القبضه دي ازي
بدات نور تنفذ التعليمات تحركت بكتفها للامام ثم
رفعت يدها للأعلي بقوه واستدارت لتفلت من
قبضته لكن فهد شدها مره آخره بابتسامة
فهد: ” مش بالقوه. بالتركيز حاولي تاني
اخدت نفسا عميقاً وبدات اكثر تركيزآ هذه المره
بمهاره استدارت نور فجاه ودفعت كتفها باتجاهه
لتفلت من قبضته اندفع فهد الي الخلف قليلا وهو يبتسم
فهد: ” هايل يا نور
ابتسمت نور وهي بتحاول تاخد نفاسها وشعرت بفخر صغير لهذا الانجاز
بداو الكل بتدريب وعملوا باحترافيه
كانت نور و بانه يحولون إثبات نفسهم بكل ما
يمتلكو من قوة
استمرت هذه التدريبات لي اكثر من شهرين
وكانت علاقت نور و ريان متحسنتش كانوا زي ماهما
و تحسنت علاقت تقى بي زين اما عن بانه فالسه
كرها فهد
في مساء اليوم
كانوا قاعدين يتحدثون و يتبادلون الافكار
وفجاه
سمعوا صوت انفجار قوي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه غير متوقعه)