رواية صدفه غير متوقعه الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد
رواية صدفه غير متوقعه الجزء الثالث
رواية صدفه غير متوقعه البارت الثالث
رواية صدفه غير متوقعه الحلقة الثالثة
كانت بانه وصلت الي منزلها
بانه: ” السلام عليكم
فيفيان: ” وعليكم السلام كويس انك جيتي علشان اخوكي زمانه جي.
بانه: ” عامله غدا ايه انهارده
فيفيان: ” مكرونه بالبشاميل
بانه: ” حلو اغرفيلي الاكل بسرعه بقي علشان هموت من الجوع
فيفيان: ” مش لما ابوكي و اخوكي يجو الاول
بانه: ” يو بقي يعني اموت من الجوع لحد ما يشرف الباشا ريان
فيفيان: ” زمانه جي انتي خشي غيلي هدومك هيكونو جم
بانه: ” انا هغير وهاكل جم بقي مجمش مليش دعوه
فيفيان: ” همك علي كرشك
بانه: ” اومال هيكون همي في ايه يعني
فيفيان: ” خلاص يختي مش لازم كل كلمه بقولها تردي عليها
ذهبت بانه الي غرفتها حتي رن هاتفها
بانه: ” السلام عليكم
تقى: ” وعليكم السلام مجتيش لي الجامعة انهارده
بانه: ” كنت في المكتبه فمعرفتش اجي
تقي: ” المهم عميد الكلية انهارده طلب يشفك بس مكنتيش موجود
بانه: ” لي يعني
تقي: ” مهو ده بقي الخبر الي كنت هكلمك في
بانه: ” طب متخلصي وتقولي علشان مش فاضيه عايزه اكل
تقي: ” خلاص يختي متزقيش
المهم في مهمه هنرحها العميد رشحنا ليها تبع الدوله
بانه: ” احلفي
تقى: ” والله
بانه: ” طب هقولهم في البيت ايه
تقي: ” متقوليش لي اي حد خارص علشان هي مهمه سريه
بانه: ” طب اقولهم ايه
تقى: ” اي حاجه قوليلهم انك رايحه سفريه تغيري جو شويه
بانه: ” واكذب يعني
تقى: ” استغفر الله العظيم يا رب يابنتي مانتي هتسفري فعلاً فين الكذب في كده اومال هترخي تقوليلهم وهما هيوفقو يعني وكمان اصلا مينفعش تقولي حتي لو وفقو
بانه: ” خلاص هتصرف سلام بقي علشان الحق اغير علشان هموت من الجوع
تقى: ” سلام
مكان اول مره نروحو
————
مجهول: ” الو يا باشا كل الي طلبتو مطلوب حجزتلك تذكره نازله مصر بعد يومين
مجهول تاني: ” تمام عايزك تخلص كل الشغل الي هنا علشان الحق اراجع كل الشغل قبل لما اسافر
مجهول: ” تمام يا باشا كل الي تؤمر بي هيتنفز سلام
قفل المكالمه
….انت برضوا هتسافر مصر
مجهول تاني: ” لازم ده شغل والمهمه الي داخلين عليها دي صعبه ولازم ابقي موجود فيها
……انت عارف ان في فريق نسائي هيشترك في المهمه دي
مجهول تاني: ” ايوه لسه عارف مهو لازم يكون فيها فريق نسائي علشان تنجح المهمه
……هتسافر امتي
مجهول تاني: ” بعد يومين وهكون في مصر
….. ربنا معاك يا صاحبي
————
عند بطالتنا كانت راجعه البيت وهي بتفكر هتقولهم علي المهمه ازي وخصوصاً إن العميد قالها متعرفش اي حد عنها وهي مشاء الله عليها ميتبلش في بوقها فوله
اول لما دخلت المنزل وجدت والدتها في انتظارها
سيران: ” ايه الي اخرك يا هانم
نور: ” كان عندي محاضرات كتير انهارده
سيران: ” ومقلتيش لي بدل مانا قاعدة قلقانا كده
نور: ” خلاص بقي يا سيري وبعدين كنت عايزه افتحك في موضوع
سيران: ” موضوع ايه يا آخره صبري
نور: ” بصي يا ست الكل عايزه اغير جوه شويه فكنت عايزة اروح اقعد عند صحبتي في الفيوم بس متخفيش مش هطول
سيران: ” والله وابوكي بقي هيوفق في كده او اخوكي
نور: ” متخفيش انا هعرف اخلي بابا يوفق اما بنسبه لي مراد فانشاء الله عنه ما وفق يعني بابا يوافق وده يرفد كنت خطبته انا او مراته علشان يرفد حتي لو خطبته ملوش الحق إنه يرفد
سيران: ” بت عيب كده ده اخوكي وكمان مبتقليش لي الكلام ده لي ولا بتخافي منه
نور: ” مبخفش غير من الي خلقني علي فكره
سيران: ” انتي هتقولي
نور: ” المهم دلوقتي موفقه ولا لا
سيران: ” هتقعدي قد ايه
نور: ” مش كتير شهرين تلاته
سيران بغضب: ” نعم يختي انتي بتهزلي ولا بتتكلمي بجد عايزه تغيري جوه في شهرين تلاته انتي متخلفه ولا بتستعبتي وكليتك هتقعدي تلت شهور مش هتروحيها
نور: ” طب ولي الغلط طيب لو علي الكليه فعادي هبقي اجي علي الامتحانات وهبقي اقول لي صحابي يبعتو المحاضرات بليز يا ماما عايزه اغير جوه انا بجد مخنوقه
سيران: ” انتي فاكره إن ابوكي هيوافق
نور بثقه: ” متخفيش انا متاكده إنه هيوافق
سيران: ” ايه يختي كل الثقه دي علي العموم لو هو وافق ابقي روحي بس انا متاكده إنه مش هيوافق إذا كان لما تقوليلو انك هتباتي عند صحبتك بس ليله واحده مش بيوافق هيوافق بقي تقعدي تلت شهور
نور: ” إن شاء الله هيوافق يرا تصبحي علي خير بقي علشان الحق اغير هدومي وانام لحسن انا هموت وانام
سيران: ” وده من امتي ده انتي اول لما تخصي من باب البيت كنتي اول حاجه بتقوليها فين الاكل وتخصي علي المطبخ علي طول
نور: ” لا مانا اكلت بره بس ده ميمنعش برضوا اني اكل بس هريح شويه يكون بابا جه وهاكل معه
سيران: ” اه قولي كده بقي علشان تقعدي تاكلي معا ولا علشان تقوليلو علي السفريه
نور: ” طول عمرك فهماني صح يره اطير انا بقي
ذهبت نور الي غرفتها
————
في المساء كانت نور تجلس مع عائلتها علي العشاء
نور: ” بابا كنت عايزه افتحك في موضوع
النصراوي: ” موضوع ايه
نور بتوتر: ” وهي ملاحظه نظرات مراد
ها خلينا نخلص الاول اكل بعد كده نبقي نتكلم في المكتب
النصراوي: ” ممم تمام
انا خلصت لو خلصتي تعالي ورايه علي المكتب
نور: ” تمام ذهبت نور خلف والدها
في المكتب كان يجلس النصراوي
وامامه نور
النصراوي: ” مش ناويه تتكلمي بقالنا نصف ساعة ومفتحتيش بقك شكلك عامله مصيبه
نور: ” عيب عليك يا سيده المستشار مصيبه ايه بس الي اعملها انت تعرف عني كده برضوا
النصراوي: ” للاسف معرفش غير كده خشي في الموضوع علي طول
نور بتوتر: ” بص انا بصراحه مش عارفه اجيهالك ازي بس انا عايزه اروح اقعد عند صحبتي تلت شهور
النصراوي: ” بقي مقعدني نصف ساعه علشان كده
تمام روحي
نور: بعدم تصديق: ” انت بتكلم بجد
النصراوي: ” اومال بهزر يعني
نور: ” تصدق انك انت احسن اب
النصراوي: ” مصلحنجيه المهم يره روحي نامي علشان كليتك الصبح
نور: ” ماشي يا حبيبي تصبح على خير
كانت سوف تخرج من النكت حتي سمعته يقول لها
النصراوى : ” متبقيش تكذبي بعد كده الكذب مش لايق عليكي
نور: ” بعدم فهم و توتر ” كذب ايه
النصراوي: ” انا عارف انتي رايحه فين عيب لما اكون مستشار ومعرفش أن بنتي رايحه فين انا اللواء عادل فهمني كل حاجه وعارف كمان أن مراد رايح معاكي علشان كده انا مطمن
نور: ” ايه ده هو مراد رايح هناك برضوا
هو عرف
النصراوى: ” لا معرفتهوش حاجه سيبهالو مفاجأة
نور: ” كويس أن انت مقلتلهوش علشان كان هيرفد ويقرفنا
النصراوى: ” هو هيرفد علشان خايف عليكي
بس انا مطمن علشان عارف انك كد المهمه دي وكمان عارف ان انتي كان حلم حياتك انك تبقي ظابط بس ربنا ماردش
يره خصي نامي بقي علشان عندك جامعه الصبح بس عايزك تلتزمي لان ده اخر اسبوع هتروحي في الجامعة مش تتخانقي مع الدكتور وتسيبي المحاضرة
نور: ” حاضر متخفش الاسبوع ده هحضره كله بس ياراب مطردش زي كل مره يره سلام
————
كانت بانه جالسه مع والدتها
بانه: ” ماما كنت عايزه اقولك علي حاجه
فيفيان: ” قولي يا حببتي
بانه: ” عايزه اروح اقعد في شقتنا الي في اسكندريه
فيفيان: ” لي وكمان هتروحي تقعدي لوحدك واصلا اخوكي مش هيوافق
بانه: ” انا هاروح اقعد هناك اغير جوه شويه وكمان كنت عايزه اروح مكتبه الاسكندريه انتي عارفه إنني بحب الكتب اد ايه
واخويه هو كده كده مسافر علشان شغله ايه الي هيقولو بقي
فيفيان: ” انتي عايزه تروحي من غير لما تقولي لي اخوكي ولا ابوكي
بانه: ” علي فكره انا قولت لي بابا وهو وافق واخويه مش هيحصل حاجه يعني لو مقولتلوش انتي عارفه هو بيخاف عليا اد وايه واكيد هيرفد اني اروح هناك فابليز وافقي
فيفيان: ” هتقعدي اد ايه
بانه: ” مش عارفه بس لما ازهك هيبقي اجي
فيفيان: ” تمام يا بانه بس لما اخوكي يسافر الاول
بانه: ” انا اصلا هسافر في نفس اليوم الي هيسافر في المهم اكيد موافقة
فيفيان: ” اه يا حبيبتي موافقة بس ابقي طمنيني عليكي
بانه: ” متخفيش كل ساعه هتصل بيكي يره تصبحي علي خير
فيفيان: ” وانتي من اهله يا حبيبتي
————-
بعد اسبوع
كان ريان واقف هو و مراد و بقيت الفريق مستنين الفتيات لما توصل
وصل الاتوبيس الي في البنات
نزلت منه نور و تمارا وبعديها بانه و تقي
مراد و ريان اول لما سافوهم بحلقو وفضلوا بصنلهم بصدمه وزهو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفه غير متوقعه)