روايات

رواية كانها روايه الفصل الرابع 4 بقلم آية الفرجاني

موقع كتابك في سطور

رواية كانها روايه الفصل الرابع 4 بقلم آية الفرجاني

رواية كانها روايه الجزء الرابع

رواية كانها روايه البارت الرابع

صدفة جميلة
صدفة جميلة

رواية كانها روايه الحلقة الرابعة

احمد قاعد في اوضتو بيفكر هيعمل ايه مع معاذ وهو متاكد انو هو الي اخد الورق عشان يخرجو بره الشركه
فجأة تلفونه رن برقم غريب
احمد:
الو
اسماء بتوتر:
ال الو ي بشمهندس اسفه اني بكلم حضرتك في الوقت ده بس الحقيقه انا نسيت الفون بتاعي في العربيه لو مع حضرتك قولي العنوان وحماده اخويا هيقابل حضرتك
احمد اول ماعرف هيا مين مبقاش عارف يتكلم
واستغرب نفسو اول مره يتوتر كده خرجو من شردو صوت اسماء
اسماء:
الو ي بشمهندس حضرتك سمعني
احمد بابتسامه:
اه ي انسه اسماء هو الحقيقه انا مشفتش الفون بس حاضر خليك معايا هروح اشفو
خرج احمد راح عند العربيه فتحها ولقي فعلا الفون واقع تحت في العربيه
احمد:
تمام الفون معايا اهو ان شاءالله انا وولدتي جاين نطمن عليك بكره وهجيبو معايا
اسماء استغربت وبعدين قالت
تمام ب بس يعني هو ممكن حضرتك متقولش لبابا عليه عشان ممكن يزعق معايا انا اخد فونه من وراه عشان اكلم حضرتك
احمد بتفاهم:
تمام ي انسه متقلقيش
اسماء:
شكرا لحضرتك
احمد بابتسامه:ولايهمك
احمد دخل البيت وهو مبتسم ومكنش واخد بالو انو دخل البيت وامو واخوه بيبصو لبعض وبعدين بصلو ليه
حمزه بهمس لمامتو
مالو ابنك ي امي خرج جري ورجع مبتسم وكأنو عمل معجزه
سلمي بنفس الصوت
مش عارفه
وبعدين قالت باستغراب هو اخوك جاب تليفون تاني
حمزه:
معرفش هو فعلا جاب الفون التاني ده منين
احمد كان ماسك الفون فى ايد وواقف بيتكلم في الفون التاني
احمد:
ايوا ي فارس انا فكرت هعمل ايه مع معاذ عايزك بكره تجي بدرى قبل اي حد عشان في حاجه لازم نعملها
فارس:
تمام ي احمد بس هرجع اقولك معاذ مش ساهل وانت عارف هو عاوز يستولي علي الشركه باي طريقه فاكر انو هو احق بالشركه ومجلس الاداره لمجرد انو صالح حماه
احمد:
معاذ انا عارف هدفو كويس بس الي هعملو معاه بكره هيخليه يمشي زي ما انا عاوز
فارس بابتسامه:
وانا واثق انك هتجيب مناخيره الارض
احمد:
سلميلي علي امنيه وقولها تبقي تجي تقعد مع ماما شويه اظن بقالكم شهرين اهو والبت واحشتني الصراحه
فارس بابتسامه:
حاضر هيا كانت عاوزه تجلكم بس قولت ليها تستني لما موضوع معاذ يعدي الاول
فارس بتذكر
الا صحيح ي احمد عملت ايه مع البنت الي خبطها
احمد:
الحمدلله بقيت كويسه ولسه مكلمها دلوقتي
فارس باستغراب:
مكلمها دا الي هو ازاي يعني
احمد:
كانت ناسيه الفون بتعها في العربيه وانا كنت سايب رقمي مع ببها عشان لو حاجه حصلت وابقي اطمن عليها وان شاءالله بعد موضوع معاذ هروح انا وماما
ليهم
فارس:
واجب برضو خلاص اعمل حسابي انا وامنيه هنجي معاكم
احمد: خلاص ماشي
قفل مع فارس لقي امو بتقول
انت جبت تلفون تاني ي احمد
احمد وهو بيشاور بايدو الي فيها الفون قال
قصدك علي الفون دا
لا دا مش بتاعي دا بتاع الانسه الي قولتلك عليها
خليه معاكي عشان هنخدو معانا بكره
حط الفون قدام مامته
وقعد جنبها حمزه مد ايدو اخد الفون وقال
اوبا هي دي البنت الي خبطها
احمد باستغراب
بنت مين وشد الفون من ايدو لاقي صوره اسماء علي الشاشه
هو مكنش فتح الفون
سلمي بفرح:
وريني كده ي احمد وشدت الفون منو
بسم الله ماشاءالله قمر ي اخواتي
وبصت لاحمد وقالت
هيا البت دي مخطوبه ي احمد
احمد باستغراب
معرفش بس بتسالي ليه
سلمي:
البت دي شكلهاطيبه وانا صراحه حبتها
احمد باستغراب
بتفكرى في ايه ي امي
سلمي:
يعني عندي اتنين شباب زي القمر واحد سبعه وعشرين وواحد خمسه وعشرين والاتنين عزابي هكون بفكر في ايه يعني.
حمزه بضحك:
الله عليكي ي حجه وانا موافق خلاص
احمد بعصبيه:
انت بتقول ايه انت كمان
حمزه:
في ايه يعم البت عجبت ماما وعجبتني لو زعلان وعايزها انت خدها
احمد بصدمه:
انت بتقول ايه يبني انت وامك هي سلعه
سلمي:
خلاص انت وهو احنا هنروح بكره نشوفها ونخيرها بنكم
احمد بصدمه اكبر:
لا انتو بتهزرو صح
وقام مشي وهومش مصدق تفكرهم
حمزه باستغراب لامو
دا زعل ي امي
وبعدين قال بصوت عالي وهو بيضحك
استني ي احمد مش عاوزها
فضل يضحك هو وامو
احمد رجع بعد شويه وباين انو متعصب اخد الفون بتاع اسماء وهو بيقول فارس هيجي معانا بكره هو وامنيه
❤❤❤❤❤❤❤
عند فارس كان بيتكلم في الفون
فارس بابتسامه:٠
عامل ايه ي بابا واحشني جدا والله
انور بفرحه:
وانت ي حبيبي اتوحشتك جوي عامل ايه ومرتك عامله ايه
فارس:
بخير الحمدلله المهم صحتك انت يحج ايه الاخبار عندك ياسين وابراهيم عاملين ايه برن عليهم محدش بيرد عليا
انور بحزن:
بخير ي ابني الحمدلله بيسلموا عليك
فارس بتوتر:
عمي عبدالباقي عامل ايه لسه شايل من نحيتي
انور:
والله يبني اتكلمت معاه بس دماغو ناشفه بس متقلقيش بكره قلبه يحن انت عارف بيحبك كنك ولدو بس الي حوصل هو الي وتر بينكم
فارس بحزن:
حد عرف اني راجع
انور بتنهيده:
ايوا قولت ليهم
سكت شويه وبعدين قال
فارس انا عاوزك لما تجي هنا تاخد بالك من مرتك ومتسمعيش لحد واكمل بتوتر وكمان اخواتك
فارس باستغراب
مالهم اخواتي
انور بحزن:
اخواتك عايزن ياكلو حقك ي ولدي وعايزني اكتب كل حاجه ليهم بيقولو لانك عمرك ما نزلت الارض ولا تعرف عنها حاجه وانهم هما الي تعبو فيها
فارس بتنهيده:
منا قولتلك ي ابوي مش عاوز حاجه هما طول عمرهم شايفني اني مليش حاجه لمجرد اني ولد واحده تانيه وامش اخوهم الشقيق
انور:
اخواتك ميستهلوش حاجه من مالي اخواتك عقارب ماشين علي الارض كل يوم عاملين مشكلة مع حد بسبب انهم مالكين اراضي القريه بس انا مش هخليهم يتهنو فيها
فارس باستغراب
قصدك ايه ي ابوي
انور بابتسامه
لا ي ولدي متاخدش بالك من كلامي خد بالك من نفسك ومن مرتك وسمعني خبر خير قريب عاوز اشوف عيالك قبل ما اموت
فارس بابتسامه
انشاءالله ي ابوي ربنا يطول عمرك وتشوف عيال احفادك
انور يرب يلا بجي عاوز حاجه
فارس
سلامتك ي ابوي
بعد ماقفل مع ابوه اتنهد وهو قاعد علي الكرسي
امنيه كانت قاعده جنبو حطت ايدها علي كتفو وهي بتقول بابتسامه بكره كل حاجه تتصلح وترجع للاحسن
فارس حضنها وهو بيقول بحزن
اي حاجه ممكن استحملها الا كره اخواتي ليا
اخواتي طول عمرهم بيكرهوني عشان مش من نفس الام
امنيه بحزن
متقوليش كده هما مهما كانو اخواتك وزي ما بيقولو
الضفر عمره ما يخرج من اللحم ممكن يكنو مدايقين منك بسبب انو ابوك كان بيهتم بيك عنهم بس دا لانو انت كنت اصغر واحد فيهم كمان مامتك ماتت وانت صغير هما ممكن عيونهم عليها غشاوه لكن اكيد بيحبوك
فارس بحزن:
بس عمي والي حصل دا خلاهم كلهم مش حابين وجودي
امنيه:
الي حصل حصل ودا نصيب وان شاءالله كله دا هيمر هنروح ونرجع كل حاجه زي ما كانت واخواتك هيحبوك وعمك هيسامحك انت مش قولت انو عمك بيحبك اكيد لما يشوفك قلبو هيحن ويرجع يحبك زي الاول وينسي الي حصل
فارس بعد عنها وبصلها بابتسامه.
ان شاءالله عندك حق لازم اصلح كل حاجه هعتزر من عمي هعتزر من اخواتي هحاول اقرب منهم هخاليهم يحبوني هعمل الي هما عاوزينو مش عايز حاجه منهم عايزهم بس يحبوني يعتبرو اني اخوهم بجد.
امنيه عنها دمعت وابتسمت وقالت
انت قدها وانا عمري ما هسيبك ابدا وهفضل جنب منك علي طول حتي لو انت مش عاوز
فارس ابتسم وقال
يعني هتفضلي لازقه فيا كده دايما
امنيه بابتسامه
اه زي خيالك كده متحاولش تبعد علشان مش هتعرف
فارس وشدها عليه وهو بيقول
مين قالك اني عايز ابعد..و….
❤❤❤❤❤❤❤
صباح تاني يوم في الشركه فارس الشركه بدري زي ما احمد قالو وراح بسرعه علي مكتب احمد
اول ما دخل اتصدم من الي شافو
وقال بصوت عالي
ايييييه ده
💖💖💖💖

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كانها روايه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى