روايات

رواية صدفة الفصل الثالث 3 بقلم مي ربيع

رواية صدفة الفصل الثالث 3 بقلم مي ربيع

رواية صدفة الجزء الثالث

رواية صدفة البارت الثالث

رواية صدفة الحلقة الثالثة

_كنت عند يوسف
_ايه!!
محمد قام ومسك ايديها جامد وهو متعصب
بزعيق_نعم ياختي! مين يوسف دا هااا ردي عليا
بخوف_ءءء ءانا قولت يوسف!
_امااال امي
_اه ربنا يرحمها
_ربنا يرحمك انتي
_لأ انا مقولتش يوسف يا محمد انت شكلك بتتخيل وبعدين سيب ايدي انت ازاي تتجراء تعمل كده
_طيب ماشي يا اسيل والله لأوريكي… وبردو هعرف انتي كنتي فين ومش هحلك.
وسابها وكان ماشي
بصوت عالي_عند صاحبتي يا محمد صدقني
قفل الباب وسابها
قعدت عالسرير وانا عقلي عمال يودي ويجيب
يلهوي احسن يكون خلاص مسك في الكلمه وهيراقبني
وانالازم اتزفت اروح ليوسف بكره
واألا هكون مرميه في السجن يا ناس
تاني يوم….
_انتي وراكي مشوار انهارده يا اسيل

 

 

_اه.
_فين
_اممم هروح ل لخالتي بقالي كتير مشوفتهاش يامحمد
_تحبي اوصلك
_لأ لااا عشان معطلقش عن شغلك…. انا هاخد تاكسي
_مالك متوتره كده لي
_انا! انا متوتره؟
_ايوا انتي
_لأ لأ انا طبيعيه والله… لأ صدقني مش خافيه عنك حاجه ومش بقابل حد من وراك
_يبنتي في اي هو انا قولتلك حاجه؟
_لأ لأ خلاص ولا حاجه
_طب انا همشي عايزه حاجه؟
_لأ عايزه سلامتك
محمد مشي من هنا ويوسف قام رانن علي اسيل من هنا
_الو يا وش المصايب
_وحشتينييي.
_اخلص عايز اي متلفش وتدور
_هنتقابل انهارده
_لي انشاء الله
_عامل حفله عندي في البيت وصحابي كلهم جايين ولازم طبعا تبقي موجوده…. وبقولك انا هبعتلك لبس قد المقام
_انت اهبل.. انا مستحيل اخد منك حاجه وبعدين لو شايف ان لبسي مش من مستواك خلاص شوفلك كلبه تمثل معاك
_خلاص خلاص مالك قلبتي لي… خلاص تعالى بالي يريحك
اسيل قفلت في وشه التليفون ودخلت تلبس
ونزلت ويوسف كان مستنيها تحت بالعربيه
_مالك قالبه وشك لي؟
_ماليش
_لأ في حاجه قولي.
بزعيق_ما هو اكيد يعني مش هبقا بعمل معاك تمثليه غصب عني ومخبيه علي اخويا وابقي برقص مثلا؟
_خلاص خلاص يخربيتك بومه
_اهو انت الي بومه
_متشكرين ياختي
_العفو يا غلس
_وصلنا انزلي
اسيل نزلت من العربيه ودخلت المكان
المكان كان مليان بنات وولاد والبنات اصلا يمكن مش لابسين
_دول صحابك؟
_ايوا
_اسغفر الله
_خلاص متعمليش فيها شيخه
ضربته برجليها ودخلت جوا
_تسمحيلي بالرقصه دي؟
كنت واقفه علي جمب بعيد عن الدوشه وشايفاهم وهما بيرقصو بس ماليش في الحاجات دي… فجاءه جالي واحد وهو بيقولي تسمحيلي بالرقصه دي
_اسمح طبعا
خدني من ايديا وروحنا نرقص

 

 

كنت ببص ليوسف بطرف عنيا… كان بيرقص مع واحده تانيه.. مكانش مديني اهتمام… اها طبعا ما هو كله تمثيل
فجاءه لمحته ابتدي يبص عليا وكان متعصب.. مكنتش قادره اعرف ده غيران ولا اي بالظبط
فجاءه ساب البنت الي في ايده وجه سحبني من ايديا
وخدني علي جمب
_انتي هبله
_لي؟
_انتي اصلا بترقصي معاه لي؟
_ما انت سايبني وبترقص مع البت دي
_ما انا فكرتك مالكيش في الرقص
_والله؟
_اخر مره تتكرر
_هي اي الي اخر مره تتكرر
_انك ترقصي مع حد غيري
_انا حره
كنت بتكلم… جه نفس الولد قاطع كلامي وهو بيقولي
_مش هنكمل رقص ولا اي؟
في الوقت ده يوسف بصله بعصبيه وقام مديه براسه وهو بيقوله لا مش هتكمل يا اخويا
الحفله قلبت خناقه بين يوسف والولد
الولد نقلوه عالمستشفي بسبب يوسف وكل المعازيم مشيو
_استني يا اسيل
_ابعد عني متلمسنيش
_طب بطعيتي لي دلوقتي
بدموع_انت خليت الناس كلها تبصلي بأستحقار كنت سامعه البنات وهما بيتكلمو بصوت واطي وواحده منهم كانت بتقول.. يعني هي دي الي مقطعين بعض عليها
باين اني مش قد المقام يا استاذ يوسف وباين اني مش من مستواك
_مش فاهم… انتي قصدك اي
_قصدي اني خلاص مش هقدر اكمل تمثيليه اكتر من كده
_استني بس
_لما تبقي تصيتر علي ايدك ابقي كلمني
_اسيل.. انا محتاجك بجد…. بقولك عايزين يجوزوني وانا مش قابل… معلش استحملي معايا بس اسبوع وبعدين كل حاجه هتنتهي
بصتله بطرف عيني وانا بعيط وسبته وجريت وطلعت برا وانا بوقف تاكس
_منديل؟
_لا شكرا
_بتحبيه؟
_هو حضرتك مين
_انا سواق التاكس
_اي ده والله؟!

 

 

_شكله بيحبك اوي
_ازاي….
_طالما ضربه.. يبقي بيغير.. والي بيغير بيحب
_بجد؟ اه قصدي لا بس انا مبحبوش
_ههههه متحاوليش تخبي.. اصلا ابتسامتك دي شرحت كل حاجه…. الي بيحب بيضحي وانتي بتضحي
_قصدك اي؟
_وصلتك يا استاذه اتفضلي انزلي
_استني بس فهمني قصدك
_سلام
التاكسي مشي… كان نفسي افهم هو قصده اي.. انا بس نفسي اعرف اي شعوري تجاه يوسف… بحبه ولا اي
_اتأخرتي اوي
_معلش يا محمد
_لا عادي….. بس هو انتي كنتي بتعيطي
_انا! لأ
_طيب
_محمد
_نعم؟
_هو يعني اي.. الي بيحب بيضحي
_يعني بيضحي
_بيضحي ازاي؟
_يعني مثلا بيعمل حاجه هو مش عايزها عشان بس بيحب الشخص ده
_بجد
_انتي بتحبي ولا اي؟
_انا
_امال امي
_لأ طبعا
سبته ودخلت انام وانا بفكر في كلام السواق… الي بيغير بيحب.. والي بيحب بيضحي
صحيت علي صوت حد بيرن
_الو
_انا اسف علي الي حصل
_بتتاسف عشان مصلحتك مش اكتر
_لأ
_امال؟
_متاخديش في بالك
اتعودت علي وجوده في حياتي… بقيت بنزل معاه كتير وبقي جزء مني… مبقدرش اعدي اليوم من غير ما اقابله
هو صحيح قالي اسبوع… بس يمكن الموضوع طول شويه
_اهلا يا برو

 

 

_ماتيجي نخرج
_مش مصلحه يعني؟
_لأ
قفلت التليفون وجريت عالدورلاب وانا بختار احلي حاجه عندي وبحط ميكب سيمبل وخفيف..
_اتفضلي اركبي
_جميله اوي
_هي مين
_انتي
بصيت في الارض وانا وشي كله قلب احمر.. اتكسفت اوي من الكلمه.. اول مره يقول كلام حلو
_شكرا
_انزلي وصلنا
……………..
كان جايبني قدام البحر…. طلعنا وقعدنا عالصخره
واحنا بنتفرج علي المنظر الجميل ده
_انا عايز اقولك حاجه
_قول
في الوقت ده قلبي كان بيدق جامد… كنت مستنيه منه كلمه بحبك يا اسيل
_بس ده سر بينا

 

_اشطا قول
_زمان اوي… حبيت واحده. حبيتها من قلبي والله… كنت بجيبلها الي عايزاه وكل حاجه…. في يوم نزلت اتمشي
لمحتها… ايوا لمحتها… المشكله مش اني شوفتها
المشكله انها كانت بتخوني
انا قعدت اكتر من شهر بحاول انساها… كانت كل حاجه بالنسبالي. من بعديها مبقتش بسق في حد تماما
بصدمه_ولا حتي انا!
_ولا حتي انتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى