روايات

رواية صباح ومازن الفصل الرابع 4 بقلم جاسمين محمد

رواية صباح ومازن الفصل الرابع 4 بقلم جاسمين محمد

رواية صباح ومازن الجزء الرابع

رواية صباح ومازن البارت الرابع

صباح ومازن
صباح ومازن

رواية صباح ومازن الحلقة الرابعة

صباح بصدمه_انت! ورمت الخرطوم بتاع الميه من ايدها
مازن بعصبيه_انتي مجنونه!
صباح بعصبيه _اهو انت!
“مازن بدا يقرب منها وملامحه لا تدل علي الخير وصباح خايفه وبترجع لوره وهو بيقرب وهي بترجع لحد ما لزقت في الحيطه وهو رفع دراعه وحصرها بينه وبين الحيطه ”
مازن سرح في عينها السمره وهي سرحت في عيونه الرصاصي
مفاقوش غير لم سمعو صوت نسمه بتنادم من جو
نسمه_صباح صباح تعالي خالتوا!
“صباح فاقت وراحت زيحه وطلعت تجري علي جو ومازن حك راسه من وره وبيكلم نفسه
مازن _في اي يامازن مالك اتسحرت من عينها ليه كدا لا فوق عينها عادي زي اي عين عادي! وراح دخل ورها ومامته اول ما شافته بدهشه
_حبيبي اللي غرقك كدا!
مازن بص لصباح اللي بتحاول تستخبي وره نسمه بنت خالتها
_مازن مش بترد ليه!
رحاب _اي اللي غرقك كدا يابني!
-ها لا اصل كان في حد مجنون كان ماسك خرطوم بر وغرقني!
رحاب بستغراب-مين ده
مازن _خلاص انسي انا كويس!
رحاب _لا كيف مينفعش صباح صباح.
صباح بتوتر_نعم ياماما!
رحاب_خدي مازن عرفيه الحمام فين وعطي فوطه!
صباح بخوف وبسرعه _ها لا وانا مالي!
رحاب بستغراب_انتي مالك كيف يلا روحي عشان انا هدخل اشوف الاكل.
صباح بتلعثم في الكلام_خلي. نسمه. طيب توريه الحمام.
رحاب بعصبيه _نسمه واقفه معايا من وقت مجيتوا من الجامعه ومقعدتش وهتقعد مع طنط وفاء يلا روحي!
صباح زعلت من عصبيه ولدتها ومازن حس بكدا وبسرعه _خلاص ياطنط مافيش حاجه ميه وهتنشف عادي.
رحاب_لا كدا هتاخد برد يابني يلا ياصباح
صباح بحزن_حاضر اتفضل معايا. ومشت ومازن مشي ورها عرفته الحمام وراحت تجبلو فوطه
صباح _اتفضل الفوطه
مازن شعر بحساس انه مش قادر يشوفها كدا او بمعني اخر مش متعود يشوفها كدا وبحزن عليها _صباح انا اسف لو سببتلك مشكله
صباح بحزن وهدوء_ولا يهمك اتفضل الفوطه
مازن خد منها الفوطه وصباح لسه هتمشي اتزحلقت مازن جري لحقها وحضنها من وسطها وسرحوا في عيون بعضهم تاني
مازن بهيام وهو سرحان _يخربيت عيونك ياشيخ دي سحرتني ليه كدا!
صباح اتكسفت ووشها احمر وبصت في الارض وبكسوف _ممكن تبعد!
مازن فاق وبعد علطول _انا اسف
صباح بكسوف_شكرا انك انقذتني وسابته وطلعت بسرعه راحت قعدت مع ولدته وهو واقف يبص عليها وعلي تصرفاته وببحب_هو انا شكلي هحب ولا اي ياربي يخربيتك دانتي طلعتي قمر! وطلع راح قعد جنبهم
صباح _قليلي بقا ياطنط فوفا انتي عندك كام سنه!
وفاء بتكبر _اسمي وفاء مش فوفا!
صباح بحراج _اممم انا اسفه!
مازن قاعد وزعل لم ولدته احرجتها بس بيبص لاقي ابوه وعمو محمد داخل من الباب فعشان يغير الموضوع
مازن_بابا جه!
صباح بفرح قامت جرت حضنت باباها وهي متشعلقه في حضنه _وحشتنيييي اووي ياميدوووو
محمد بضحك _اانزلي يامجنونه خنقاني وهتموتيني!
صباح بعدت عنه شوي بس لسه حضنه وبتمثل الحزن_اخص مكنش العشم ياميدو بقا انا خنقاق وهموتك اخص اخص!
محمد _بلاش دور اتمثيل ده عشان مش بيليق عليكي ياحبيبتي!
صباح بضحك_ههههه دايما بتقفشني والله!
محمد بحب_مش بنتي وحبيبتي وروحي ولا اي!
صباح بحبك_قلبي والله!
طارق بضحك_احم احم هو انا ماليش سلام زي بابا ولا اي!
صباح بعدت عن بابها وبحب _عمو طروقه اخيررر شوفتك ياراجل؛!
طارق بضحك _هههههه يابنتي اتكلمي عدل حرام عليكي!
صباح _تؤتؤ هو انت تعرف عني كدا ياطروقه ياقمر!
طارق بضحك _هههه لا معرفش المهم عامله اي يامجنونه ومسكها من مناخيرها بمشاكسه.
صباح بضحك_بخير طول ما انت بخير ياعسل!
طارق بضحك_والله انتي اللي عسل!
محمد _طارق سيبك منها ويلا نقعد نرتاح دي هتدوشنا بنتي وانا عارفها.
صباح بتمثيل الحزن_شوفت ياطروقه وصدقت كلامي لم قولتلك الراجل ده مش ابوي وشكله لاقيني علي باب جامع.
طارق بضحك _هههههه شوفت وصدقت ياروحي بس سيبك منه وتعالي نقعد انا وانتي ونتكلم.
صباح مسكت دراعه وتشعلقت فيه زي الواحدها ما بتانكش حبيبها وتتشعل في دراعه _يلا الي الجهاد ياطروقه
طارق بضحك _الي الجهاد ياصبوحه وقعدو يضحكه
“كل ده ومازن متابعهم ومتابعها بيضحك علي هزارها وجنانها ومش قادر يبعد عينه عن ضحكتها، وووفاء ولدته واقفه ومتغاظه وبتبصلها بقرف”
محمد بحب_اازيك يانسمه ياحبيبتي!
نسمه بحب_الحمدلله بخير يانكل.
محمد_يارب دايما يارب ياحبيبتي!
رحاب جتلهم وسلمت علي طارق _يلوا الغدا جاهز
الكل اتجه الي الغدا وصباح قعدت جنب طارق ومازن قعد جنبها من الجهه التانيه وكان حاسس بغيره مش عارف ليه من هزازها مع ابوه
صباح مسكت حتت لحمه والله ياطروقه لانت واكل الحته دي من ايدي
طارق بص علي وفاء مراته حسها هتاكلوا بصوت واطي_يخربيتك هتطلقيني النهارده
صباح انفجرت من الضحك ومازن ضحك مش اووي لانه كان بيحاول يكتم ضحكته لانه سمع ابوه
وفاء بقرف _ياريت ياحبيبتي تبطلي كلام وضحك علي الاكل وكلي وانتي ساكته وبص لنسمه وببتسامه زي القمر ده.
صباح سكتت وقعت تاكل بحراج
كلوا وخلصوا ومازن خلص الاول وقام يغسل ايدو
رحاب _صباح قومي ناوي مازن الفوطه ينشف ايدو بعد ما يغسلها.
صباح بهدوء_حاضر ياماما وقامت تناول مازن الفوطه بس مازن بصلها ومسك الفوطه وشدها ليه ولف ايدو علي وسطها وهو باصص في عينها _اياك اشوفك بهزري مع ابوي ولا بدلعي اسم حد تاني انتي فاهمه
صباح وهي سرحانه في عينه وغايبه عن الواقع _حاضر
رحاب من بر _صباح صباح تعالي جهزي عصير
صباح بعدت عنه بسراعه وجرت من قدامه ودخلت المطبخ و بتعنف نفسها علي قربها ليه وسرحانها كدا _انتي اتجننتي اي اللي بتهببي ده حرام انك تقربي منه كدا، ومالك كدا بتسرحي وتوهي في عينه اول ما بتصيلهم، يووووه فوقي بقا وضربت راسها بايدها. وبدات تعمل العصير.
مازن طلع قعد وكلهم اتجمعوا وقعدين عمالين يتكلموا ويدردشوا سو وصباح جابت العصير وبدات تقدمهولهم وجت عند مازن
مازن بصوت واطي _ارفعي عيونك!
صباح بكسوف وصوت واطي _يلا خد العصير!
مازن بيحرجها اكتر _شكلك بيبقا قمر لم بتتكسفي!
صباح رفعت وشها وبصدمه _تصدق انك قليل الادب
مازن _ههههههه ليه بس!
نسمه _صباح مروان بيرن!
صباح بفرحه_بجد! وحطت الصينيه علي التربيزه وخدت التلفون من نسمه وطلعت جري علي الجنينه بر
مازن غار اووي واتعصب: طيب انا ماشي
طارق بستغراب_رايح فين!
مازن: رايح مشوار سلام وسابهم وطلع علي بر علطول وهو رايح يركب العربيه سمع صباح بتتكلم في التلفون وره العربيه
صباح بحب_ميروووووو وحشني وحشني وحشنيييي اوووي.
مازن سمع كدا والدمه فار اووي وركب العربيه وساقها بسرعه لدرجه ان صباح اتخضت
صباح بزغفه _بسم الله الرحمن الرحيم ماله ده
مروان بستغراب_في اي مالك
صباح _ها فكك المهم خليني معاك طمني عليك هتنزل ايمتا وحشني اووي
مروان بضحك_ههههه انا الحمدلله بخير وهنزل اخر الشهر حرام عليكي كل يوم تساليني هنزل ايمتا واقولك اخر الشهر، اي يازهيمر.
صباح بضحك: ههههه بضحك معاك ياعم احسن تديني خازوق فبتاكدا كل يوم
مروان: خازوق يخربيتك هي وصلت لكدا بينا
صباح بضحك: ههههه واكتر ياحب.
******************
مروان سايق العربيه ومتعصب جامد وعمال يضرب علي محرك العربيه بالجامد وبعصبيه.. كلكم خاينين، ليه بس كدا يارب يعني لم ابدا احب تطلع بتحب غيري ليه ليه. وبيبص لاقي تلفونه بيرن للمره العشرين بيبص لقها بوسي
مازن: ااي يابوسي
بوسي بمياصه: انت فين ياميزو
مازن: جيلكم الشقه
بوسي بفرحه: بجد طيب انا هجهز المشاريب عقبال متيجي
مازن: ماشي وقفل السكه وغير اتجه.
************************
صباح خلصت مكالمتها ودخلت جو
صباح: اي ده هم راحو فين.
رحاب: مشي.
صباح: اممم طيب انا هروح اطلع اذاكر شوي وانام.
رحاب: ماشي وانتي يانسمه مش هتطلعي تذاكري معاها.
نسمه: لا ياخالتوا انا زهقانه ومش عايزه اذاكر هروح اطلع اقعد في الجنينه شوي
رحاب: ماشي ياحبيبتي
***********************
تاني يوم صباح حضرت المحاضرات وعماله تتلفت ودور علي مازن بس مش لاقي
نسمه بغمزه: بدوري علي مين يامزه.
صباح بتلعثم في الكلام: ها ل. لا مش بدور علي حد.
نسمه بشك: امم متاكده
صباح: اه تعالي نروح نقعد في الكافتيريا شوي.
نسمه بستغراب: ايه احنا خلصنا محاضراتنا يلا نروح.
صباح: اممم لا حابه اروح اقعد فيها شوي يلا.
نسمه: طيب يلا
“صباح مشت وعماله تدعي انها تشوفه ومش عارفه ليه حابه تشوفه ”
صباح دخلت الكافتيريا وعماله تدور عليه بعينها مش لاقي خالص
نسمه بشك: صباح مالك عماله تدوري علي مين، في اي.
صباح: ها لا مافيش حاجه بصي يلا نمشي
نسمه بستغراب: اممم يلا.
*********************
في شقه بوسي كل واحد نايم في مكان مازن بدا يفوق وماسك دماغه لانها وجعا عشان كتر في الشرب امبارح وفضل يشرب لصبح مسك تلفونه وبيبص فيها الساعه لاقها 6االمغرب بصدمه ييالهووي ده ابوي تلاقي رن لم قال يابس وبيبص في سجل المكالمات لاقي ابوه رانن عليه يجي خمسين مره قام جري علي الحمام غسل وشه عشان يفوق ومسك التلفون ورن علي ابوه
طارق بعصبيه: انت فين يازفت عمال ارن عليك من امبارح مش بترد ليه، ونايم فين من امبارح.
مازن: كنت بايت عند واحد صحبي، ودلوقتي في الكليه.
طارق: اممم ومش كنت بترد ليه عليا.
طارق بتوتر مش عارف يقولوا اي: اصل اصل
وبوسي بدات تفوق وبمياصه: ميزو
طارق بصدمه: انت متاكد انك في الكليه، امال اي الصوت ده.
طارق بتوتر وجري حط ايدو علي بوق بوسي: اه بس ده صوت بنت بتنادم علي حد.
طارق بشك… اممم ماشي تعالالي الشركه طيب عشان عايزك
مازن: حاضر سلام
طارق: سلام
مازن: يخربيتك كنتي هتفضحيني وجري علي الحمام ياخد دش ويغير عشان يروح لابوه.
ووصل في نفس الوقت اللي صباح ونسمه وصولوا فيه البنك
صباح ومازن فضلوا باصين لبعض وساكتين
نسمه بستغراب: في اي انتو واقفين ليه كدا
صباح بكسوف: ها يلا ندخل.
مازن بيعنف نفسه بعد ما مشوا وضرب بايدو علي قلبه: متالم بقا وبطل دق طلعت بتحب واحد اتلم بقا وضخ دم بس خلينا حلوين. وخد نفس طويل ودخل ورهم.
في الكتب
مازن وصباح ونسمه وطارق ومحمد قاعدين
مازن بص لصباح بستغراب وتنهد وبدا يتكلم: بابا في اي انتو جايبنا ليه
طارق: بصوا انتو التلاته في تجاره انجليزي واحنا محتاجين حد يشتغل معانا اليومين دول
صباح: بس ياعمو احنا لسه مخلصناش دراسه لسه في رابعه.
طارق:. عارف ياحبيبتي بس هتشتغلوا الاسبوع ده بس.
مازن: بس هنيجي كيف وفي محاضرات.
محمد: متقلقوش هو اسبوع بس لحد ما الزفت مروان يجي.
صباح: بابا لو سمحت متشتمش عليه الاه هو عمل اي دلوقتي مهو مسافر شغال هناك هو قاعد يعني.
مازن قاعد وبيغلي من الغيره انها بدافع عنه
محمد: ياختي اتلهي انتي وهو صدق اللي قال المصايب بتتحدف علي بعض.
صباح: بقا كدغ ماشي يابابا
مازن بعصبيه من غيرتوا: بس بقا وانتي بطلي هبلك ده خلينا خلص.
صباح بصدمه: هبلي.
مازن بعصبيه: اه وكمان قله ادب انك تدافعي عن شخص بكل سهوله كدا قدام ابوكي.
صباح بعصبيه: لا دانت شكلك اتجننت ومش عارف بتقول اي.
طارق بعصبيه: بسسسس انتو الاتنين اي هتتخانقوا واحنا قاعدين
صباح: يعني انت مش شايفه بيقول اي ياعمو
طارق بعصبيه: مازن اي اللي انت قولت ليها دلوقتي ده متتلم في كلامك.
مازن نفخ بضيق: اوفففف المهم هنبدا شغل ايمتا عشان مش ناقص وجع دماغ
طارق علي تصرفات ابنه الطايشه اللي مش قادر عليه: بكرا
مازن: اممم تمام سلام وسابهم وطلع من المكتب بسرعه قبل محد يتكلم تاني
طارق قعد وحط ايدو بين راسه وبياس: صبرني يارب
صباح: عمو اهدي.
طارق بحزن: تعبت من تصرفاته ياصباح ومش عارف هيعقل ايمتا بقا.
صباح: ادعيلوا وان شاءلله ربنا هيهدي المهم انا ماشيه يابابا اناونسمه
محمد: ماشي ياحبيبتي.
مازن سايق العربيه بسرعه خالص وسرحان فيها: يارب كفايه بقا لا كفايه بقا اكيد اصلا انا محبتهاش دانا مشوفتهاش غير يومين بس، لا مش معقول اكون حبيتها من اول نظره مستحيل، استغفر الله العظيم يارب. وهو سايق ومش واخد باله بيبص لاقي عربيه كبيره عماله تذمر ووخلاص
مازن:اااااااااه

يتبع….

لقرءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صباح ومازن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى