روايات

رواية صباح ومازن الفصل الثاني 2 بقلم جاسمين محمد

رواية صباح ومازن الفصل الثاني 2 بقلم جاسمين محمد

رواية صباح ومازن الجزء الثاني

رواية صباح ومازن البارت الثاني

صباح ومازن
صباح ومازن

رواية صباح ومازن الحلقة الثانية

-ياعم انت، ياخ انت رحت فين.
-لا مش قايم ولو مش عاجبك قومي انتي.
“ضربت برجلها في الارض وبرفزه”
-طيب عند فيك والله ما انا قايمه ولقعد عشان انا جيت هنا قبلك.
“ابتسم ليها وبص الجهه التانيه لصحبه وهي قعدت هتفرقع من الغيظ”
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
“الدكتور دخل وبدا يشرح وهو قاعد مركز معاها ومع تركيزها وذكاء واكتشف انها مجتهده وشاطره”
“الدكتور قفل الاب توب وساب الكلم”
_وكدا نبقا خلصنا، واه قبل ما امشي عايز اتعرف بيكي، انا اول مره اشوفك معانا هنا في سنه رابعه؟!
“وقفت وخدت نفس طويل وبدات تعرف نفسها”
-انا اسمي صباح القاضي، ومن القاهره، واول مره تشوفني لاني كنت في جامعه القاهره ونقلت هنا، واه والاولي علي دفعتي التلات سنين في القاهره.
“بصلها بتعجب وفخر”
-بسم الله ماشاء ربنا يوفقك، وانا مبسوط انك هتكوني معانا، وباين فعلا عليكي انك ممتازة بالتوفيق.
_شكرا يادكتور.
“الدكتور طلع وهي بدات تلم في حاجاتها”
-ممكن اخد منك الكشكول اللي سجلتي في المحاضره؟!
“بصالوا برفع حاجب”
-وليه بقا ان شاءلله، انت مش كنت حاضر المحاضره مسجلتهاش ليه؟!
“بصلها بعصبيه”
-لسانك ده ان ملمتهوش هزعلك وانا حذرتك اهو ونادره لم مازن الدمنهوري يحظر حد انتي سامعه.
“خافت من نبره صوته بس حاولت متبينش خوفها”
-اممم، وانا مش بتحظر ياستاذ.
“وسابته ومشت وهو في سر اتوعدلها ”
“هزه صحبه”
-مازن في اي!؟
_ولا حاجه يلا نمشي.
_ماشي يلا.
**********************
-ياشيخه منك لله في لسانك، ده انا خفت من نبره صوته ليكي!!
“خدت نفسها بصعوبه لانها كانت يعتبر بتجري مش بتمشي لانها كانت خايفه برضوا من نبره صوته بس حاولت برضوا متظهرش لصحبتها”
-وتخافي ليه ياختي، بلا نيله، ثم هو يستاهل مسجلش ليه المحاضره!؟
“خدت نفس طويل وبنفاذ صبر من صحبتها اللي دايما لسانها وتصرفتها مبترين منها”
-صباح حبيبتي نتلم شوي ابوس ايدك صباع صباع اتهدي بقا دي تاني مشكله تجيبها النهارده، ثم انك بتدي لاي حد الكشكول بتاعك ينقل المحاضره، اشمعنا ده.
-مش عارفه، وفكك بقا ويلا نروح عشان اشوف مرات ابوي عامله اكل اي النهارده عشان جعانهههه.
-ياشيخه يخربيت صوتك ده صوت انثي حتك القرف، والله لقول لطنط منال انها متوكلكيش عشان عيله تجلطي.
-هههه واطي ياصحبي بس مامي حبيبتي هتوكلني غصب عنك “وطلعتلها لسانها”.
-دلوقتي بقت مامي، ما من شوي كانت مرات ابوي؛ ودخلي لسانك اللي يتقطع ده يازبا. له ويلا نمشي.
*************************
” مازن راح قعد علي الكرسي وهو متعصب وعلي اخره ومستني حد ينكشه بس عشان يطلعهم عليه واحمد وبوسي وسوسن مصدومين من حالته ”
_في اي ماله مازن يامحمد؟
“قعد علي الكرسي”
_ملهوش يااحمد عادي.
“بوسي قربت منه وبدلع”
_ميزو متيجي نخرج انا وانت النهارده؟
“اتكلم من غير ما يبصلها”
_ماليش مزاج.!
“قربت منه وبترجي ودلع”
-عشان خطري ياميزو.
“مازن كان لسه هيرد بس تلفونه رن بيبص لاقي ابوه حط صباعه علي بوقه بمعني سكوت”
-الو اي يابابا
-…….
نفخ بضيق
-طيب روح وانا جي وراكم!
قفل مع ابوه ونفخ بضيق وبخنقه ”
-هو يوم باين من اولا انا ماشي.
_في اي مالك
_مافيش بس بابا معزوم علي الغدا عند واحد صحبه وانا لازم اروح سلام “ومدهمش فرصه ومشي”
“بوسي قعدت مكانها وبنفخ”
-اوفففف اي القرف ده.
_هههه معلش مره تاني يلا تعالي اخرجي معانا.
_احمد اتلم عشان مش ناقصه ويلا نخرج.
_اشطااا يلا يامزه.

يتبع….

لقرءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صباح ومازن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى