رواية صباح ومازن الفصل الثالث 3 بقلم جاسمين محمد
رواية صباح ومازن الجزء الثالث
رواية صباح ومازن البارت الثالث
رواية صباح ومازن الحلقة الثالثة
“بوسي قعدت مكانها وبنفخ”
-اوفففف اي القرف ده.
_هههه معلش مره تاني يلا تعالي اخرجي معانا.
_احمد اتلم عشان مش ناقصه ويلا نخرج.
_اشطااا يلا يامزه.
**********************
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
“صباح من علي الباب”
-ياهل البيت اين انتو، فاني جعانهههههههه!
نسمه قعدت في الصاله علي كنبه الانتريه وحطت ايدها علي ودنها وبعصبيه
-صوتك ياجامو. سااااا!
“ولدتها وهي طالعه من المطبخ”
-نفسي احس انك انثي يابنتي منك لله اي التجعره دي!
“جرت عليها حضنتها من رقبتها وبحب”
-حبيبتي حبيبتي والله يامرات ابوي، المهم سيبك من التجعره عملتي غدا اي، عشان بنتك هتموت من الجوع؟
“عوجت بوقها يمين وشمال وبتتريقه”
-مرات ابوكي، وعملت غدا اي، وجعانه صبرني يارب! وضربت كف علي كف ورجعت دخلت المطبخ
“صباح مدت بوزها لقدام ورفعت كتفها بستغراب”
-هي مالها مرات ابوي، يابت يانسمه!
“نسمه بقله حيله من تصرفات صحبتها الهبله”
-لا ملهاش ياحبيبتي هو اللي انتي بتعمليه قليل، دانتي هتودي حد مننا العباسيه قريب، انا هقوم اغير وروح اساعد خالتو رحاب، احسن ما انشللللل. وسابتها راحت اوضتها
“حط ايدها علي دماغها وبتفكير”
-هم مالهم العالم دول مش طيقيني ليه كدا يلا لم اروح ارن علي ميدو حبيبي، اكفشه يمكن يكون بيخون مرات ابوي ههه.
“طلعت الجنينه وقعدت علي المرجيحه ومسكت تلفونها ورنت علي بابها”
صباح بطفوليه-ميدو حبيبي وحشنييي موتتت موت ياوالله
محمد بضحك علي تصرفات بنته المجنونه
-هههههه علي بابا برضو دانا عارفك!
_دايما كافشني ياميدو والله، ههههه بس اعمل اي بقا لازم اطمن علي مرات ابوي احسن تكون بتخونها ياراجل عيب.
محمد بزهول-بخون مين يخربيت اللي خلفوكي يابت!
-لاحظ بس ان انت وزوجتك العزيزه اللي جو انتو اللي مخلفويني بتدعي علي بيتك بالخراب ياميدو وكدا عيب ميصحش.
محمد بنفاذ صبر-صباح حبيبتي اقفلي احسن ما اجي اكسر دماغك عشان السكر جالي بسببك مش عارفه هتجبلي اي تاني؟!
-طيب والله عيب عليك ده غيرك نفسه يجلوا عشان يبقا راجل مسكر ياميدو يامسكر انت هههههه.
-مسك ياشيخه منك لله كانت خلفه خر، اقفلي ومترنيش عليا تاني عشان هعملك حظر وقفل السكه في وشها.
“بصت لتلفون بصدمه”
-يالهوووي ده قفل بجد هو انا تقلت في الهزار معا ولا اي يلا ربنا يسترها لم يجي، لم اروح اشوف ماما بتعمل اي اكل عشان جعانه.
****************
-الو اي يابابا ابعتلي العنوان.
طارق-اهو…..، بس بقولك عدي علي ماماتك خدها معاك عشان انا هاجي مع عمك محمد.
-ماشي اروح اعدي عليها يلا سلام
_سلام
*********************
“فتح بابالتقديم المكتب ودخل قعد علي الكرسي وبستغراب؛وقلق”
-مالك يامحمد حاطط راسك بين ايدك ليه كدا في حاجه ولا اي؟!
-لا مافيش حاجه بس بنتي هتجلطني بس.
ضحك ضحكه بسيطه
_ههههه ليه دي عسل والله حرام عليك ظالمها.
-عسل وظالمه، طيب خدها وامضيلك تنازل عليها عشان خلاص تعبت.
-ههههه هي عملت اي بس لده كله
_اتصور ياطارق بترن عليا وتقولي انها بترن عشات تكفشني لو كنت بخون مرات ابوها اللي هي امها، لا وبقولها حرام عليكي جبتيلي السكر، تقولي ياعم ده في ناس نفسها يجيلها عشان تبقا ناس مسكره.
“وقع علي الارض من كتر الضحك”
-ههههه هموت البت دي فظيعه اوووي، بصراحه لا ربنا يعينك هههههههه.
-طارق بطل ضحك عشان متعصب من بنت الك. ب دي وعلي اخري.
-ههه حاضر المهم يلا عشان نروح نتغدا.
_ماشي يلا
****************
“دخلت المطبخ وحضنت والدتها من ضهرها وبحب”
-ست الكل بتعمل اي غدا؟
“نسمه صحبتها بصتلها وفتحت بوقها وضربت كف علي كف”
-بسم الله الرحمن الرحيم، يامغير الاحوال يارب، هي مش من شوي كانت مرات ابوكي يابت.
“” بصتلها بغضب ”
-اتلمي يابت انتي مالك المهم مامي حبيبتي عامله اي اكل.
رحاب ببتسامه-سيبك منها نسمه هي مش بتتغير كدا غير عشان كرشها.
-حكت ايدها في. راسها ”
-وليه الاحراج ده بس ياحج
_احراج من مين ياروح مامي دي نسمه بنت خالتوا اللي عارفه بلاويكي السوده.
-تصدقي صح المهم عايزه وحطت ايدها تاخد صباع كوفته راحت رحاب ضربتها علي ايدها
_ااتلمي ياجامو. س لحد ما نحط الاكل واطلعي غيري عشان عمك طارق ومراته معزومين علي الغدا معانا
“نطت بفرحه-هاااااا بجد عمو طروقها اخير هشوفه والله نفسي اقعد معا، اروح ازقي الورد في الجنينه الاول وبعدين اطلع اغير واجي بسرعه وباست مامتها من خدها وباست نسمه من خدها وطلعت تجري علي الجنينه
نسمه بضحك-بنت دي مجنونه والله ياخالتوا!
رحاب بضحك-عارفه ياقلب خالتوا وهبله كمان بس هنعمل اي منقدرش نعيش من غيرها ههههه.
******************
طلعت الجنينه وواقفه بتزقي الورد وبتغني بصوتها في نفس الوقت كان مازن وصل بالعربيه ولسه هيدخل مع امه جو تلفونه رن
-ماما ادخلي طيب وانا هتكلم في التلفون وهاجي واركي.
-ماشي ياحبيبي.
” مازن مشي دخل الجنينه وبيتكلم في التلفون ولفت انتبه صوت حد بيغني فضل يمشي لحد موصل لاقي بنوته واقفه بتزقي الورد وبسرحانه وبتغني ”
لما يهل الورد البلدي كل الورد يخاف
بالعربي اللي مشافش العربي يبقى لا عاش ولا شاف
إبن بلادي يا مالك قلبي يا محلي الأيام
وشهامتك تتكلم عنك مش محتاجة كلام
الله، غيرتك علي حياة إحساس جميل عايشاه
من غير حبيبي أنا هلقى الأمان وياه
طب لما يهل الورد البلدي كل الورد يخاف
بالعربي اللي مشافش العربي يبقى لا عاش ولا شاف
“وبتلف لقت مازن قامها راحت انصدمت وصدرت الخرطوم في وشه وغرقته”
يتبع….
لقرءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صباح ومازن)