روايات

رواية صباح ومازن الفصل الأول 1 بقلم جاسمين محمد

رواية صباح ومازن الفصل الأول 1 بقلم جاسمين محمد

رواية صباح ومازن الجزء الأول

رواية صباح ومازن البارت الأول

صباح ومازن
صباح ومازن

رواية صباح ومازن الحلقة الأولى

_صباح الملبن.
_وحيات امك!!
“بص وره بستغراب وبعصبيه”
-وانتي تعرفي امي يابت انتي دانتي وقعتك سوده النهارده!
“بصتلوا بغضب وحطت ايدها في وسطها”
_اعرف ان ماماتك مربتكش عشان تخليني ماشيه وتقولي صباح الملبن!
“بصلها بستغراب”
-انتي هبله يابت انتي انا بقول لصحبي صباح الملبن!
“صحبتها اللي واقفه جنبها ضربت ايدها في راسها ومسكتها من ايدها وبترجي”
-احنا اسفين بس صحبتي اسمها صباح فلم قولت صباح الملبن تحسبك بتعاكسها اسفه تاني بالنيابه عنها ”
“وشدتها رغم اعتراضها ومشت”
“ضرب كف علي كف”
-اي الناس الهبله دي يارب اللي اصطبح بيها في الكليه الزفت دي!
_ياعم فكك دي شكلها اصلا سنه اولي!
-يابني دي مجنونه والله وطايره منها!
-ههههه فكك “وبنظره كلها خبث” بس بصراحه البت ملبن!
“بصلوا ورفع حاجبه”
-نتلم مصطبحناش!
-هههه حاضر يلا نروح نشوف الشله فين.
_يلا ياخوي
*****************
“صباح بتافف”
_يازفته سيبيني بتجريني زي البقره ليه كدا وراكي!
-مهو انتي مينفعش معاكي غير كدا، لسانك ده مش هيتلم شوي كنتي هتجبينا مصيبه من اول يوم في الكليه هنا.
-وانا مالي مش هو اللي قال صباح الملبن هو انا كنت اعرف منين انه مش قصده عليا!
“برفع حاجب”
-لا يابت اعملي فيها طيبه وان هو اللي غلطان مش انتي يام لسان متبري منها!
_يوووو بقا يانسمه، اعمل اي يعني مش ابوي الله يسامحه هو اللي سماني الاسم اللي بيجيب مشاكل ده!
-نتلم طيب ياصباح والنبي وحاولي تتحكمي في تصرفاتك وفي لسانك لسانك تتحكمي في اي لسانك لسانكككككك.
“حطت ايدها علي ودنها وبضجر”
-بس بس صوتك يحيو. انه، واتلمي بقا ويلا نروح نشوف المحاضره الاولي.
_يالا ياخر صبري.
********************
“وصلوا عند تربيزه متجمع عليها بنتين وولد قعد من غير ما يتكلم”
-صباح الخير!
“الكل في نفس واحد وهم بيبصوا علي اللي قعد من غير ميتكلم”
-صباح الخير يااحمد، مالك يامازن؟
-سيبكم منه في واحدها بجلالت قدرها اتخانقت معا!
“بنت منهم قامت قعدت جنبه وبخضه”
-مين دي يامازن وانا اروح افرجلك عليها الجامعه كلها؟
“خد نفس طويل”
-فكك يابوسي مافيش حاجه ده سوء تفاهم، المهم هنحضر المحاضره ولا لا؟
_انا هحضر يامازن ومحمد وسوسن انت عارف انهم مش بيحضره ابدا!
-اممم طيب انا هحضر معاك يامحمد.
“بوسي بتعجب ”
-من ايمتا وانت بتحضر محاضرات يامازن؟
-عادي، وبصراحه متخانق انا وابوي ومش ناوي اسقط السنادي!
“بوسي مسكت ايدو وبحب”
-اممم متقلقش، انا هتكلم مع انكل طارق وصالحكم!
“شد ايدو من ايدها”
-لا عادي بس انا حابب فعلا احضر وانتظم بقا كفايه تهورات ونفوق بقا، يلا يامحمد نحضر اول محاضره.
-يلا ياصحبي.
“مازن مشي هو ومحمد وسابو احمد وبوسي وسوسن قاعدين مكانهم بيبصول لبعض بدهشه من تغير حال مازن.
**********************
” دخلت المدرج وقعدت في اول بنج وخدت نفس طويل من طلوع السلم”
-يالهوووي انا كل يوم افضل اطلع كدا لدور الخامس علي السلم لا حرام دانا رجلي هتتكسر!
-هههههه ادي الله وادي حكمته انا كان اي رماني علي المر مكنا فضلنا في جامعه القاهره مكانا يامصيبه منك لله.
-نسمه انتي عارفه ان بابا نقل هنا اسكندريه عشان شغله وانا مينفعش اسيبه هو وماما.
_اممم تمام ياختي خلينا بقا مرزعين لم نشوف الدكتور ده هيجي ايمتا!!
“بنت من جنبهم”
_بت شوفي مازن جه المدرج شكله هيحضر ولا اي.
-مش عارفه ياختي ده اول مره يحضر بس يالهوووي دانا مش هركز لو حضر.
-هههه ولا انا ياختي ربنا يسترها بقا، يارب يجي يقعد جنبي!
“صباح بصتلهم بقرف”
-استغفر الله العظيم يارب، ربنا يهدي عباده.
“مازن دخل المدرج وقلع النضاره وفضل يبص علي اللي قاعدين واتفاجاه لم شافها قاعده في نفس المدرج راح قعد جنبها”
“بصتلوا بقرف”
-ممكن لو سمحت تقعد بعيد او ترجع في بنج تاني.
“رفع حاجبه”
-وليه بقا ان شاءلله.
-عشان حرام بنج تقعد جنب ولد.
“بصلها بنظره دهشه وفي نفسه
_اول مره اشوف بنت كدا، لا ومش وترفض مازن يقعد جنبه.
” شاورت بايدها في وشه
-ياعم انت، ياخ انت رحت فين.
-لا مش قايم ولو مش عاجبك قومي انتي.
“ضربت برجلها في الارض وبرفزه”
-طيب عند فيك والله ما انا قايمه ولقعد عشان انا جيت هنا قبلك.
“ابتسم ليها وبص الجهه التانيه لصحبه وهي قعدت هتفرقع من الغيظ”

يتبع….

لقرءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صباح ومازن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى