روايات

رواية صافية البدر الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية صافية البدر الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية صافية البدر الجزء الثاني

رواية صافية البدر البارت الثاني

رواية صافية البدر الحلقة الثانية

صافية…. عايزة اكمل تعليمي
بدر… أكيد طبعًا لازم تتعلمي
صافية… انت بجد طيب اوي انا كنت متخيلاك زي بابا علمنى بالعافية و كان بيخليني اعمل كل حاجة لأخويا لدرجة انه اما كان بيزهق من شغل الارض بينزلني مكانه مفيش غير اختي التؤام
بدر… اي ده انتي عندك اخت شبهك
صافية… لا احنا مش شبه بعض بس انا مبسوطة اوي انك هتخليني اكمل تعليمي
الباب خبط
بدر بغيظ… انا عارف الخلطة دي كويس
قام بدر و فتح الباب كان في طفل صغير قام ساله من هدومه
بدر بغيظ… هو انا يلا مش قولتلك مشوفش وشك لسنتين قدام جاي لييييه
زين… نزلني بس طيب مش قدام المزا
بدر… صبرني يا رب
صافية… هو مين ده يا بدر
بدر…. ده حصالة المجتمع ده جي غلطة أساسًا البيه يبقى اخويا الصغير
صافية… طب حرام عليك نزله
بدر نزل زين بغيظ
زين… بدر بدر ممكن تيجي تعمل معايا الواجب
بدر… روح لكنز او خالد او احمد
زين… يوووه خالد في الدرس و احمد مع مرنا و كنز بتضربني لما بحل غلط و انا مش بحبها
صافية بتأثر و نزلت لمستواه… مطعيطش طيب انا هعمل معاك الواجب تعالى يلا
بدر… تعالي هنا ادخلي خدي دوش و ابقي انزلي متنسيش تلبسي الطرحة
بدر بيخرج و قمر بتاخد دش و بتنزل بتكون لابسة عباية لونها ابيض على طرحة بيضة
هالة… كيف القمر
صافية بخجل… شكرًا يا ماما
كنز.. بتقوليلها يما مش عندك ام ولا ايه دي تقوليلها يا ستي يا هانم
بدر … كنز ألزمي حدودك
احمد اخ بدر الكبير دخل و هو متعصب و مراته كانت ماشية وراه
بدر… احمد هو
احمد.. محدش يكلمني
بدر… ميرسي جدًا
*******
دخلت ميرنا و قفلت الباب
منه… متعصب لي
احمد… ملكيش صالح بيا… واحد زي ده يبصلك البصة دي
انا قولت مش هروح
منه … اعمل ايه يعني كده مش هروح اشوف اهلي تاني كل ما نروح تحرجني بالطريقة دي و دايمًا تزعق و هش اسكتي متتكلميش انا تعبت منك يا اخي تعبت
احمد… يبقى كل واحد يروح لحاله بقى
منه… عندك حق احنا نطلق انا هاخد شنطة هدومي و اروح عند اهلي
أحمد… منه مفيش مرواح في حته ولا طلاق.. و كمل بهدوء.. انا اسف متزعليش بس ممكن اما نروح عند اهلك تقوليلهم صالح ميجيش
منه… ولله بقولهم بس هو اللي بيجي كل يوم
أحمد بهدوء… تمام هنا يجو عندنا
منه بسرعة… لا لا
أحمد…. ليه بقى
منه.. لا عادي
أحمد.. ليه لا ميرنا
منه بتوتر… الصراحة امي مش بتحب تيجي عشا عشان
أحمد بعصبيه… عشان ايه
منه… عشان كنز بتقعد تقول كلام وحش عليهم
أحمد… قالت ايه
منه.. قعدت تقولنا احنا جبناكو في العز انتو كنتو في الفقر
و ان انا وشي وحش عليكو عشان عمي تعب بعد ما اتجوزنا
أحمد… انا اسف انا هروح اتأسف لأهلك بنفسي
منه بصتله بعتاب… انت معملتش حاجة هي اللي عملت و على طول بتعمل و انا بسكت حتى صافية مسلمتش منها
احمد خرج و الغضب مالي عنيه
احمد.. كنز
كنز بخضة… في ايه يا احمد
احمد… هنروح النهاردة لاهل منه و تعتزري على الكلام اللي قولتيه
كنز… اعتزر لمين المعفنين دول
قلم نزل على وش كنز
منه بغضب… اياكي تجيبي سيرة اهلي على لسانك فاهمة
اهلي دول انضف منك و من اللي زيك ( بصت لأحمد) احمد انا هروح عند اهلي كده كفاية اوي يا شيخة ده حتى صافية مسلمتش منك
و مشيت احمد بيروح وراها و يمسكها من ايدها بتقع فاقدة الوعي
يتبع
الاشخاص
(جابر ابو بدر 53 سنة )
(هالة ام بدر 42 سنة اتجوزت صغيرة جدًا لان في بلدهم بيتجوزو صغيرين )
(بدر 26 سنة طويل عنيه سوده و شعره اسود و طويل )
صافية( 18 سنة مش قصيرة و مش طويلة شعرها اصفر و عنيها عسلي و بشرتها فاتحة )
( احمد اخ بدر الكبير 28 سنة متجوز بقاله تلت شهور طويل عنيه عسلي و شعره بني غامق )
(منه 22 سنة قصيرة و شعرها اسود و عنيها سودة )
( خالد 25 سنة اخ بدر طويل و نفس مواصفات بدر ظابط)
(كمال اخ بدر عمره 22 سنة طويل عنيه عسلي و شعره اسود بيدرس في طب في القاهرة و عايش في بيت عمه )
( زين و ده الصغير بتاع العيلة قاطع اللحظات الجميلة و مفرق الجامعات )
( جميلة و سارا بنات عم بدر 20 سنة توأم بس مش شبه بعض بس عايشين في القاهرة )
( نور ابن عمة بدر 24 سنة و بيحب ولاد عمه جدًا )
(غالية اخت نور 22 سنة شريرة جدًا و بتحب بدر او بمعنى اصح عايزة اتجوز اي حد من ولاد خالها عشان اغنية )
( سميحة اخت جابر بتغير جدًا من هالة لان خلفتها كلها ولاد )
اسفة اتلغبطت و كتبت بدر الكبير بس هو الوسطاني
و بس كده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صافية البدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى