رواية شيخي العنيد الفصل الأول 1 بقلم نور محمد
رواية شيخي العنيد الجزء الأول
رواية شيخي العنيد البارت الأول
رواية شيخي العنيد الحلقة الأولى
:ماما انا هروح الجامعه عاوزه حاجه ياحبيبتي
ردت امها: لا ياتوته بس خدي بالك من نفسك كويس
خرجت وانا فرحانه اوي ده اول يوم في الجامعه بتاعتي واخر سنه كمان احب اعرفكم بنفسي فاطمه مرزوق شخصيه هادئه وعصبيه في نفس الوقت يعني محدش يتوقع حالتي بتكون اذاي في اغلب اوقاتي بشرتي خمريه وعنيا بنيه وواسعه بشكل جميل وجسمي كيرفي وده الي الكل بيحسدني عليه في جامعه تجاره الحمد لله وساكنه مع ماما وبابا اللولاء مرزوق الحاكمي هو اسمه كده 😂 المهم نزلت وانا فرحانه وسعيده بس تغيرت ملامحي دي بعد ماقبلته في وشي زي كل يوم
:اهلا يابطوط عامله ايه ياقلبي وحشتيني
فاطمه بضيق:يوحشك قطر سوهاج ياقادر ياكريم
لؤي بسماجه زي عاده:مقبوله منك ياقلب لؤي بس مجوبتنيش برضو
فاطمه ببرود:كويسه يالؤي في حاجه تاني عند حضرتك عاوز تقولها
لؤي بضيق:في ايه يابطتي بتكلمني كده ليه هو انا زعلتك في حاجه لقدر الله
فاطمه بنفاذصبر:ايوه زعلتني ياستاذ دنا بحس نفسي كل يوم في اشاره مرور وانت الظابط كل يوم توقفني كده انت واخوك الغلس كمان
:طيب واخوه عمل ايه بس يامزه
فاطمه:اهو عم الحبيب التاني وصل افندم ياستاذ هيثم انت كمان حابب تطمن عليا مش كده
هيثم بغمزه:وانتي عرفتي ازاي يابطتي ده
فاطمه بضيق من الاتنين:نفس دم اخوك فعلا من شابه اخاه فما ظلم ابعد منك ليه قرفتوني والله منكم لله كل يوم نفس الاسطوانه
هيثم بمشاغبه:مسيرك ياجن تحن عليا برضو
تجاهلة كلامه الي بقيت بسمعه منه ومن اخوك النطع ده كل يوم ونزلت بسرعه علشان اتأخرت بس فجأه لقيته طالع السلم باتجاهي اكتر شخص بكره في العماره دي كلها الشيخ حمزه
:السلام عليكم يأنسه
فاطمه:وعليكم السلام ياشيخ حمزه ممكن دقيقه لو سمحت
التفت حمزه بأتجاهها دقيقه وبعدها بص في الارض وقال:اتفضلي ياأنسه طبعا
فاطمه بضيق من تصرفاته لانه دايما بيتحاشى يبص عليها حتي من بعيد رغم انها جميله جدا وملفته للنظر بشده وده بيعصب فاطمه دايما لما بتقف تتكلم معاه
فقالت:ممكن ياشيخ حمزه لو سمحت تلم خواتك عني لاني مش كل ماطلع من البيت الاقي حد فيهم واقف على السلم بالشكل ده هي انا في اشاره مرور والا ايه
تهند حمزه وقال:خلصتي كلامك كله يأنسه طيب احب اقولك قبل مااقول لاخواتي يعملو كده حابب اقولك انتي كمان ان لبسك ده ملفت للنظر اوي يعني بنطلونك الجينز مش شايفه انه مقطع اوي والبلوزه حضرتك دي ضيقه اوي كمان وطرحه حضرتك الي لو قولنا انك لبساها اصلا من شعرك الي باين منها او مش عارف اسمها ايه دي حرام كمان فمن الطبيعي انك تواجهي نوعيات كده كتير يعني قبل ماتقوليلي الم اخواتي عنك لازم حضرتك الاول تحترمي نفسك اكتر من كده في لبسك ده لانك هتتحاسبي عليه يوم القيامه وبس عند ازن حضرتك
سابني وانا برقت من كلامه ده هو دلوقتي وصفني بقيله الاحترام مش كده علشان لبسي هو اصلا اذاي يقول كده عليا هو مين علشان يقوم لبسي بالشكل ده وكمان كل مااكلمه يعمل شيخ قدامي كأنه عمره مابص لبنت قبل كده في حياته اوف بقى شخص غلس بجد
بعد عشر دقايق في المواصلات وطبعا ده بعد ماسمعت الكل الي منهم بيمدح ويعاكس في جمالي لانه ملفت اوي بصراحه بس ده مش زنبي اني جميله كده وكمان فيه الي بيبص عليا بضيق من لبسي لانه مش لائق في نظرهم بس انا شايفه انه عادي اوي ده استيلي في اللبس عموما وانا مش باخد برأي حد في حياتي او لبسي بس لصراحه انا ادايقت اوي من كلام الشيخ حمزه عليا اول مره احس نفسي مدايقه اوي من انتقاد حد في لبسي و طريقه كلامه وهو مخنوق بسبب الكلام معايا كأني شئ قزر او معدي وممكن اضره وده يخنق اوي
المهم وصلت الجامعه بتاعتي في اول المحاضره الحمد لله وقعدت جنب صديقه عمري ملك احنا صحاب اوي رغم ان شخصيتنا مختلفه تماما هي ملتزمه اوي وانا في نظري اني حره في حياتي كده لانها عجباني كمان وخلصت المحاضره فسمعتها بتقول
ملك ببسمه:عامله ايه ياتوته وتأخرتي كده ليه النهاردا
رديت عليا بضيق وانا بفتكر الي حصل الصبح معايا لما طلعت من البيت ومحاضرت الشيخ حمزه الي قدمها ليا في الايمان واللبس زفرت بضيق وقولت:كويسه ياملوكه واتأخرت ليه بقى ده بسبب واحد كده واقفلي على الوحده علشان مش عاجبه لبسي بس
قالت ملك بدعم:بس ان جينا للحق هو قال الصح فعلا ياتوته انا ياما قولتلك ان لبسك ده حرام لانه بيظهر مفاتن جسدك كلها للناس ياحبيبتي ومش معني ان ربنا وهبك الجمال نظهره كده علني قدام الكل كمان
نفخت بضيق من كلامها الي كل مره اسمعه منها وقولت:يووه بقى يعني عاوزني ادفن جمال جس’مي في السدال الطويل والواسع ده وكمان البس الخمار الي هيغطي على جمال وجهي وشكلي كله
ابتسمت ملك وكملت:لا ياحبيبتي مش كده عمره السدال ماهيدفن جمالك ابدا بل بالعكس يحافظ عليه لشخص يستحقه فعلا وكمان الخمار ماهو الي زينه تزيد بها المرأه جمالا وأناقه
وقفت فاطمه بضيق وقالت:انا همشي بقى ياملوكه لاني اتأخرت وتعبانه كمان اشوفك بعدين
خرجت بسرعه لاني عارفه ان دي مجرد بدايه المحاضره الي بسمعها منها كل يوم وبستمرار عن اللبس السدال والخمار بس انا مش بقتنع غير بالي انا بحبه وانا بحب نفسي كده حره ومش مقيده وده الي كونت فاكره اني بعمله ماهو الي حريه شخصيه فقط لا غير
رجعت البيت وانا تعبانه اوي من اليوم ده ولقيت ماما في المطبخ بتحضر القهوه فتعجبت منها وقربت عليها وقولت
:زوزو بتعملي ايه ياقلبي هو بابا رجع من الشغل مش كده
زينه ببتسامه لبنتها وقالت:ايوه بباكي اجه من شويه كده ومعاه ضيف كمان وانا بحضر القهوه ليهم
فاطمه بتسائل:ضيف مين ياماما حد معاه في الشغل والا ايه
زينه بعدم معرفه:معرفش والله يابنتي هو دخل معاه الصالون وانا مشفتهوش ابدا
فاطمه بخبث:تمام هاتي القهوه دي بقى وانا هخدها ليهم بنفسي لاني عاوزه اعرف مين الضيف ده
زينه بعد اطمئنان:تمام بس اوعي تتخانقي وبباكي موجود انتي عارفه انه عصبي في الامور دي
اخدت منها فاطمه الصنيه وقالت:متقلقيش ياقلبي ده انا نسمه اصلا
:ماشي يانسمه ربنا يستر بقى
سبت ماما وتوجهت لصالون وانا قلبي بيدق بقوه معرفش ليه ده خوف والا رهبه والا ايه دخلت الصالون وانا بحط القهوه على السفره قدامه بس فجأه انصدمت وانا برفع نظري لشخص وقولت
بصوت عالي:انت؟!!… انت بتعمل ايه هنا يا…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيخي العنيد)