رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الفصل الخامس عشر 15 بقلم نجمة براقة
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الجزء الخامس عشر
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) البارت الخامس عشر
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الحلقة الخامسة عشر
مصطفى يروح المطبخ
مصطفى _ ايه يا مراد كل ده بتجيب الأكل
مراد _ كنت بسخنه عشان برد
مصطفى بقلق _ مالك
مراد _ لا مفيش
مصطفى _ مش باين، انت تعبان طيب
مراد _ لا ، اتفضل اهو الاكل وانا هروح مشوار قريب وراجع
مصطفى لنفسه_ يكون سمع حآجه
مراد يسيبه ويمشي
هشام_ رايح فين يا مراد
مراد _ خارج، البيت بيتكم خدو راحتكم وبيطلع ويسيبهم
هشام_ مالو ده
مصطفى بقلق_ انا حاسس انه سمعنا
هشام_ ، لا كان عمل حاجه معقول يعرف انك ابوه ويمشي كده عادي
مصطفى بحيره_ كلامك صح، يكون مالو تفتكر
هشام_ خير متقلقش، المهم انت هترجع معايا ولا هتقعد هنا
مصطفى_ هروح معاك عشان اطمن علي مي
هشام_ تطمممن مي! حقك بقالك كتير مطمنتش عليها
مصطفى_ ههههه والله انت لسه فاضي يا هشام
“في مطعم ”
جني_ وانت بقا سألت مين وقالك علي الحاجات دي
ياسين_ سألت اللي سألته المهم اني عرفت
جنى_ ااه طيب والمطلوب
ياسين_ اتقدملك
جني_ بس انا معرفكش
ياسين_ انا قدامك اهو اسألي اللي انتي عاوزاه
جني _ كام سنه؟!
ياسين _ 27
جني_ درست ايه
ياسين _ ههههه ادارة أعمال
جني_ ايه بيضحكك في السؤال ده
ياسين_ اصلي قعدت حبه حلوين عشان اتخرج
جني_ فاشل يعني
ياسين _ حاجه زي كده، بس شاطر في حاجات تانية
جني _ زي ايه
ياسين_ فأني افكر فيكي
جني بقرف _ اصحا ياعم عبدالحليم انت هتثبتني من اولها
ياسين_ ههههه مش مصدقاني ليه
جني_ عشان هما تلات مرات الي شفتك فيهم قوام لحقت تنشغل بيا
ياسين_ صدقيني من اول مره وانا مش عارف ابطل تفكير فيكى، لدرجة اني جيت تانى وتالت علشان اشوفك من بعيد
جني بشرود _ غريبه فعلاً
ياسين_ حقيقي غريبه، انا مش عارف مالي من اول ما شوفتك
جني _ علي ام ده يوم ماخلاص صدقتك، بس بنسبه لموضوع انك تتقدملي دا صعب دلوقتي والا هتترفض
ياسين_ طيب والحل ايه
جني_ يعني محتاجه اعرفك شويه، بصراحه انت شيك وشكلك وسيم وهتجنن واعرف اشمعنا انا
ياسين_ مش مقتنعه بمعجبك بيكي، طيب لو قولتلك بحبك
جني_ لا دا انت هبت منك اوي، عن اذنك
ياسين _ رايحه فين
جني_ مش فاضيه اقعد يلا سلام
ياسين لنفسه _ اممم هانت يا يوسف انت ومراد بكره اخليكم تمشو موطين رقبتكم قدام كل الناس
بيت يوسف
يوسف بقهر _ كان عندها انها تلعب بيا هي وصحبتها احسن ما ترفضني، طيب ليه هو انا كنت هتجوزها بالعافية، عملت كده ليه ، يكون حد غصب عليها مثلا بس ازاي هو عمي هشام او مراته وش كده بردو، ماشي انتو اللي بدأتو وانا هكمل معاكم اللعبه للأخر،
بيمسك تليفونه ويتصل علي جودي وهو متأكد ان رودينا هي اللي هترد
رودينا تعرفه وترد بخبث _ مين بيتصل انت يا صا’يع رد
يوسف _ انتي تاني، يابنتي ارحميني هو عندكم وفي التليفون كمان
رودينا _ ااااه هو انت، لو اعرف انك انت مكنتش رديت بس جودي مش فاضيه ترد دلوقتي
يوسف _ مش مشكله، طيب طالما انتي رديتي، ايه رايك نكون صحاب ونبطل نضا’يق بعض انا مش عارف انتي زعلانه منى ليه
رودينا _ وانا ازعل منك ليه متفرقش معايا اصلا
يوسف _ طيب زي ما تحبي، بس بجد حابب نكون صحاب
رودينا _ امممم ماشي ، ها قولي الحر’ق عامل ايه ههههه
يوسف _ اضحكي اضحكي بس الحر’ق احسن دلوقتي
رودينا _ كويس
يوسف _ انتي عندك كام سنة
رودينا _ 21
يوسف _ فرق اربع سنين انا عندي 25
رودينا _ ايوه يعني اعملك ايه انا دلوقتي
يوسف _ ولا حآجه انا كنت بفتح معاكي كلام عشان نكون صحاب بس
رودينا _ ماااشي متشكره اقفل بقا علشان مش فاضيه لرغيك ده
يوسف _ لا مش هقفل بصراحه انا عاوز اتقي شرك ولازم نكون صحاب
رودينا _ ههههه لدرجة دي انا مفتريه
يوسف _ بالعكس انتي دمك خفيف وحاسس انك طيبه بس معرفش ليه كرها’ني
رودينا _ ولا انا معرفش اهو شكلك بيضايقني وخلاص
يوسف _ ههههه معلش استحميليني اصله معايا من زمان وتلاقيه قدم
رودينا _ هو ايه ده
يوسف _ شكلي اللي مش عاجبك
رودينا _ ههههه لا حلوه، خلاص سيبني افكر في موضوع الصداقه ده
يوسف _ لا مفيش تفكير وبالمناسبه انا هبعتلك ادد علي الفيسبوك
رودينا _ اييييه ما تهدا انا لسه من كام ساعة سلقا’ك فجاه كده هتمو’ت وتكون صديقي انا مش مرتحالك
يوسف_ انا قولتلك اني عاوزه اتقي شر’ك والصداقه هتمنعه عني
رودينا _ ههههه اذا كان كده ماشي، خلاص تمام ابعت
يوسف _ اوك تمام، مع السلامه
رودينا _ سلام وبتقفل
يوسف _ رخيص اوي انا كده 100 جنيه بس طيب كنتو خلتوها 200 وانا ادفع، ماشي نبداء اللعب، بس اللي ميبكيش في الاخر
بيت هشام
جودي _ يانهارك اسو’د ازاي هتكونو صحاب انتي كده هطفشيه ازاي
رودينا _ مش عارفه بس مقدرتش اقوله لا وهو بيكلمني بطريقة كويسه
جودي _ يا حنينه بس كده هو مش هيطفش
رودينا _ معرفش بقااا اللي حصل
جودي تفكر شويه _ طيب انا عندي فكره بس مش عارفه اذا ممكن تتفذيها ولا لا
رودينا _ فكرت ايه
جودي _ خليه يحبك وبكده هو اللي هيسبني علشان يتقدملك انتي
رودينا _ ياااسلام ببساطه كده ادوس علي الزرار اللي تحت قميصه علشان يقولي I love you زي الدباديب انتي هب’له
جودي بحيره _ معرفش بقا بس الوضع ده مينفعش يستمر لازم هو يقول مش عايزها، انا مش عاوزاها تيجي مني علشانه هو ميزعلش وعلشان بابا كمان
رودينا _ طيب فلنفترض انه حبني انا اعمل ايه بعد كده
جودي _ ياستي ارفضيه وقولي ان مش هينفع علشان كنت خاطب بنت خالي سهله
رودينا بغيظ _ تصدقي اول مره اعرف انك انانيه
جودي ببكاء _ لا لا والله عمري ما كنت كده بس انا لو استمريت معاه هبقا بخونه، وانا مش عاوزاه كده ولو رفضت هجرحه
رودينا بحيره_ خلاص متعيطيش انا مقصدش بس انا مش عارفه ايه نتيجة اللي بنخططله ده
جودي _ خلاص يا رودينا، متعمليش حآجه، انا هحاول ارضا وخلاص لغيت ما ربنا يحلها
رودينا _ وده ينفع يعني، انتي طول النهار فاتحه الشات بتاع مراد لدرجة انك منعزله عن الناس بسببه، هتقدري ترضي ب يوسف كده بسهوله، خلاص سيبيلي الموضوع ده وانا هشوف هعمل ايه
في شركة مراد
مراد بيروح يقابل سليم
مراد _ عمي انا هاخد اجازه من الشغل كام يوم
سليم _ من اولها كده انت لحقت وبعدين ازاي تاخد اجازة من شغلك دي شركتك انت
مراد _ انا محتاج الاجازة دي ضروري واوعدك اسبوع بالكتير وهرجع تاني
سليم _ براحتك يابني خلاص اتفضل
مراد _متشكر… صح ياعمي انت ليك صاحب قديم اسمه مصطفى
سليم _ لا بتسأل ليه
مراد _ خالص افتكر يمكن تكون ناسيه
سليم _ بقولك معنديش صحاب بالاسم ده
مراد _ طيب استنا كده انا معايا صوره ليه علي الفون.. اهو
سليم يبص لصوره ويحاول يفتكر شافو فين _ الصوره مش واضحة كويس بس انا زي اللي شايفه قبل كده
مراد _ معلش فكر يمكن تفتكره او تعرف حآجه عنه
سليم _ وريني كده وبيدقق في الصوره كويس.. لا مش قادر افتكره اوي
مراد _ طيب ياعمي مش مشكله عن اذنك
سليم_ مع السلامه…. شفته فين الراجل ده قبل كده فين فين، انا متأكد اني شفته
سليم مفتكرهوش عشان مكنش صديقه ومشفهوش كتير
في شركة ياسين
انور بيدخل المكتب اللي فيه صبا يلاقيها قاعده وبترسم _ الله مكنتش اعرف ان رياض عمل مرسم هنا
صبا بارتباك تقوم توقف_ ان انا كنت فاضيه قعدت اشخبط شويه
انور _ اهااا وريني كده بترسمي ايه
صبا تخبي الورقه ورا ضهرها وبخوف_ لا
انور يقرب منها ويشد ايدها _ اما اقولك وريني حآجه توريهاني ويضغط علي معصم ايدها
صبا بوجع_ لا مش هتشوفها وسيب ايدي احسنلك
انور _ لاااا دا احنا فتحنا اهو وبقينا نعرف نرد ونرفض بس مش عليه وغص’ب عنها ياخد منها الورقه
انور _ رياااض راسمه رياض، لحقتي ترسميلو صوره، طيب ما انا قدامك اهو مرسمتنيش ليه
صبا بدموع _ هات الورقه
انور يمسكها ويقط’عها قدامها ويدهالها في ايدها _ عاوزه الورقه، خدي اهي
صبا ببكاء _ انت عملت ايه
انور بانفعال وصوت يسمعه الكل _ انتي جايه تشتغلي مش تعملي حركات رخيصة علشان تلفتي نظر المدير بتاعك فاهمه، اعملي حساب للحجاب اللي انتي لبساه ياحلوه ولا لبساه منظره
صبا تبصله باستحقار وبقوه لأول مره تشعر بيها، وادتله قل’م علي وشه سمع كل اللي موجودين لتعلا الهمسات والاصوات بتسأؤل ازاي قدرت تعمل كده، والي يقول الله يرحمها
انور بصدمه_ قدرتي تعمليها وبيرفع ايده علشان يضر’بها ولكن رياض بيوقفه ويمسك ايده ويتنيها وراه
رياض _ طول ما انا هنا محدش يمد ايده عليها انت فاهم
انور بغضب_ سيب ايدي، انا لازم اقت’لها دي ضر’بتني بالقلم
رياض _ حقيقي الكلام ده ياصبا
صبا بدموع _ ايوه بس هو اللي اتهمني اتهام باطل وكمان قطعلي الرسمه بتاعتي
رياض بانفعال _ وازاي يعني تضر’بي مديرك بالق’لم لما ممكن تضر’بيه قلمين وبعزمه كله بيضر’به قلم تانى
انور بغض’ب شديد يمسك فيه وتبتدي المعر’كه لغيت ما بيجي ياسين
ياسين _ الله الله دي مبقتش شركة دي بقت خر’ابه قدامي يا بهوات، وانتو كل واحد يخليه في شغله
في مكتب ياسين
انور _ الاستاذ بيضر’بني بالق’لم علشان بنت رخ’يصه الله اعلم بينهم ايه علشان يدافع عنها كده
رياض بانفعال _ ياسين انا مقدر وجودك بس يا انا يا هو هنا
ياسين _ اخرسو خالص مسمعش صوتكم وانت يا استاذ رياض، بتضر’ ب زميلك عشان بنت
رياض _ علشان هو الغلطان، غلط فيها وكان عاوز يضر’بها
انور _ وانت ما’لك هي تخصك في حاجه
رياض _ طالما شغاله معايا تبقي تخصني واياك اشوفك بتقربلها تاني
ياسين بانفعال _ اخرسو خالص، انور روح دلوقتي هبعتلك كمان شويه
انور يبص لرياض بغضب_ ماشي يا King وبيمشي
ياسين _ ممكن اعرف ايه اللي حصل ده، مين البنت دي علشان تدافع عنها وتضر’ب زميلك علشانها
رياض _ ياسين انت عارف اني مرضاش بالظلم، الاستاذ بيكر’ها علشان محجبه ، يكر’ها براحته بس ميحاولش يضر’بها او يهينها باي شكل
ياسين _ ااه ما تقولي في ايه بينكم انتو متواعدين طيب؟!
رياض بانفعال _ ياخي حرام عليك البنت غلبانه وانت شفت شكلها عامل ازاي اواعدها ازاي يعني، كمان انا مش بتاع مواعده معقول مش عارفني لسه
ياسين _ خلاص متتحمقش اوي كده انا بس استغربت ردة فعلك دي
رياض _ متستغربش انا قولتلك السبب ومفيش سبب تاني
ياسين _ خلاص مصدقك، اقعد بقا خلينا نصالح الاخ التاني
رياض _ تصالحو؟! ما يو’لع ولا يتفل’ق
انور يعدي من جمب المكتب اللي فيه صبا ويوقف برا الباب ويبصلها بغيظ وتعند، وهي تشوفه باصصلها وكأنه عاوز يق’تلها ف تبص الجهه التانيه ومتدلهوش اهتمام
صبا بشرود _ شكلك كده فتحتي علي نفسك باب مش هتعرفي تسديه
انور بشرود_ وحياتك لا هز’لك واخليكي تيجي تحت جز’متي وتتر’جيني اسامحك او اقت’لك عشان ترتاحي يا صبا
شركة مراد
هشام_ عامل ايه
سليم_ الحمدلله، خير جاي فجأه يعني
هشام_ كنت جاي لصديق هنا وهرجع تاني، بس قولت اسلم عليك قبل ما ارجع
سليم_ نورت ياحبيبي، اي الاخبار عامل ايه في الشغل
هشام_ ماشيه، قولي انت مراد اموره تمام معاك
سليم_ مراد ايه بس ده بيتأخر اكتر ما بيجي، دا غير الاجازات اللي بياخودها من قبل ما يكمل شهر
هشام_ اجازات ايه
سليم_ ايوه ياسيدي جه من شويه وقالي انه عاوز اجازه اسبوع
هشام_ مقالش ليه طيب
سليم _ مقالش، بس كان بيسأل علي واحد
هشام_ مين الواحد ده
سليم_ بيقولي انه صديق ليه من زمان واسمه مصطفى، بس انامعرفش حد بالاسم ده
هشام باستغراب.. لنفسه_ مراد بيسأل ليه علي مصطفى، يكون شاكك فيه مثلا، اممم يبقا اكيد سمع حآجه انا لازم اقول ل مصطفى،
بيمسك تليفونه ويتصل عليه هو وماشي
بيت مراد
مصطفى بيتكلم في التليفون
مصطفي_ وحشتيني ع فكره
مي _ وانت كمان
مصطفى_ مي انا مش مرتاح كده ما توافقي اني اقول ل مراد انامش قادر ابعد عنك
مي _ انا مش جاهزة دلوقتي يا مراد ولا هو كمان جاهز اكيد مش هيفهم اللي هنقوله وهيتصرف تصرف مش عاملين حسابه
مصطفى_ بس انتي وحشتيني ونفسي نتجمع بقا
مي _ طيب ما تيجى هنا وهو مراد قاعد عندك الفتره دي ومش هيعرف حآجه
مصطفى_ دا الي كنت هعملو انا جايلك مع هشام
مي _ هو هشام عندك
مصطفى_ ايوه بس راح الشركه يطمن علي مراد ويشوف ماشي كويس ولا لا
مي بإبتسامة _ طيب هستناك
مصطفى _ تعرفي انا مش مصدق اننا هنكون مع بعض
مي بحب _ ولا انا مصدقه، تعرف كل يوم كنت استناك واحس انك هتيجي وترن الجرس وافتح الاقيك انت، انا تعبت من الانتظار وكرهته بجد، علشان خاطري متتأخرش عليه
مصطفى بحب_ انا بقا من اول ما سافرت وانا بتمنا ارجع واكون معاكي، مكنش سهل عليا اني اسيبك، مي انا عاوز لما ارجعلك احضنك حضن طوووويل يعوضني عن كل يوم كنتي بعيده عني فيه
مي بدموع _ هستناك يا مراد
وفجاه الباب بيتفتح
مصطفي بارتباك _ اهلا يا مراد تعاله، طيب يا احمد، اسيبك دلوقتي
مي تسكت وقلبها بيدق بسرعه من الخضه وبتقفل الخط
مراد _ بتكلم مين يادرش
مصطفى _ واحد صاحبي
مراد باستهزاء _ صاحبك هتحضنه حضن طويل لما تشوفه ايه ياعم الصداقه دي، تلاقيك كنت بتحب بابا زيه كده؛ وفي انت يا درش
مصطفى بقلق_ انا كنت بحب ابوك فعلاً وكنت اقرب حد ليه
مراد_ علشان كده بتحب الحاجات اللي من ريحته
مصطفى بارتباك_ ايوة بس انا بحبك عشان انت صاحبي
مراد بحده _ ومراته؟! بتحبها ليه
مصطفي يبصله وهو مش عارف يقول ايه والكلام بيطلع بالعافيه _ مراد انت فاهم الموضوع غلط
مراد بانفعال_ فاااهم غلط؟ امال ايه الصح انا سمعتك انت وبتكلمها وبتقولها بتعذب وانتي بعيد وهرجع احضنك حضن طووويل وكمان سمعتك انت وبتكلم عمي هشام، انا عاوز اعرف حآجه واحده، علاقتكم الو’سخه دي بعد ما بابا مات ولا هو وعايش ومات ازاي اكيد لما شافكم او قت’لتوه وعلشان كده هي ولا مره حكتلي ازاي مات
مصطفى بزعيق_ مراااد متلبخش في الكلام انت مش فاهم حآجه
مراد بهدوء يطلع مسد’س من جيبه ويصو’به نحيته _ كفايه اللي فهمته، انا كنت ناوي اقت’لك انت ومعاها بس خلاص كل حآجه اتكشفت وسمعت بودني، انا دلوقتي هبعتك لصاحبك فكر بسرعه هتبررله ازاي خيا’نتك
مصطفى للحظه يمر مشهد قت’ل ابوه ويشرد بتفكيره _ هو دين مهما كنت مظلوم لازم يترد، بيغمض عنيه من غير اي ردة فعل او دفاع عن نفسه
وبعدها مراد بيطلق رصا’صه عليه،
يدخل هشام ويبص للمنظر بذهول ويجري عليه وهو خايف علي صديق عمره وبصوت مهزوز_ مراد رد عليه… انت عملت ايه ياغبي يا حمااا’ر
مراد _ قت’لته
هشام بانفعال _ اتصل بالاسعاف بسرعه هيمو’ت
مراد _ خليه ومش هيطلع من هنا غير وهو قا’طع النفس
هشام بانفعال _ ده ابوك يا غب’ي، ده مراد مش مصطفى…. مراد، الله يخليك اتنفس اوعا تمو’ت يامراد
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2))