رواية شيء من الخوف الفصل السادس 6 بقلم رحاب القاضي
رواية شيء من الخوف الجزء السادس
رواية شيء من الخوف البارت السادس
رواية شيء من الخوف الحلقة السادسة
#شئ_من_الخوف
_الحلقه الاخيره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبعد ما رجع عادل البيت هو وعزه واولادهم، كانت داخله اوضتها بس هو مسك ايدها وقال بعصبيه..
عادل بحده
عارفه يا عزه لو خرجتي من البيت تاني من غير ما اعرف، مش هيجي في بالك انا هعمل فيكي ايه فاتلمي واتقي شري…
عزه بحزن
هو انت زعلان ليه عشان مشيت، اااه انت زعلان عشان عمي خلاك ترجعني مش كده…
عادل بكل برد رد عليها وقال
بالظبط كده ولو عليا كنت لقيتها حجه وطلقتك بس للاسف امك كلمت اهلي وخلتهم يجو يخلوني ارجعك..
عزه بدموع
طيب لو راجل بجد اعملها وقتها ما فيش حد هيرتاح قدي انا…
عادل بحده
طيب امشي من وشي يا عزه عشان ما اقوملكيش، ده انتي بقيتي حاجه اخر نكد..
قال كلامه وسابها وطلع وعزه راحت نامت وهي بتعيط..
وفي بيت سهير كانت فايزه قاعده معاها في الصاله بيشربو شاي وقالتلها بهدوء..
فايزه
طلاق ايه يا وليه، انتي خرفتي يا سهير ولا ايه ده حتي عيب علي سنك..
سهير بسخريه
وماله سني انا اصغر منك ومن جوزي، ولا نسيتو انكم جوزتوني بدري…
فايزه
ده مش موضوعنا وبعدين يا اختي تلاقي فين احسن من سي نعيم في طيبته وجدعنته ده بيتمنالك الرضا ترضي..
سهير بضيق
خلاص بقي انا واخده قرار، المهم قوليلي ابنك عايش ازاي مع سماء وانتي ازاي تخليه يطلعها من المستشفي اصلا افرض عملت حاجه في العيال زي ما عملت في اختهم…
فايزه
انتي بتتكلمي ليه عليها وكانها مجنونه، فوقي يا سهير دي سماء بنت اخوكي ومرات ابني وكفايه اووي اللي عملنااه فيها زمان..
سهير بحده
وطي صوتك ايه ما شافوهمش وهما بيسرقو هيشفوهم وهما بيتحاسبو، وبعدين انتي اللي كان هيتفرق بينك وبين ولادك مش انا…
فايزه بحزن
وهو دلوقتي ما اتفرقش ده عادل بقي بيعامل اخوه زي عدو ليه، ويحيي بقي مش بيحب يسمع سيرة اخوه انا لو كنت عملت صح كنت بعدتها عن الاتنين انما انا تعبتهم كلهم وربنا ابلاني بضميري اللي بقيت ما احط راسي علي المخده يفضل يأذنب فيا لحد ما جابلي المرض..
سهير بملل
اممم طيب سيبك بقي من كلام المسلسلات ده، انا قولت انصحك مش اكتر واوعي قلبك يحن وتخليها تقرب من بنتي او جوزها..
قامت فايزه وقالتلها بعصبيه
انتي ايه شيطاانه اخليها تقرب من مين، من اخو جوزها يا شيخه اتقي الله شويه وفوقي قبل الوقت ما يعدي وتخسري كل حاجه ووقتها تقولي ياريت اللي جرا ما كان…
سهير وقغت وقالت
طيب تصبحي على خير بقي يا فايزه لو هتباتي انتي وجوزك اوضة الضيوف متروقه عندك..
فايزه
لييه من قلت البيوت هنيجي ضيوف عندك يا سهير، ده انا ولادي الرجاله كل واحد فينم عنده بيت يسد عين الشمس فوتك بعافيه…
ومشيت فايزه بعد ما ندهت لفوزي اللي كان في البلكونه مع نعيم وراحو عند يحيي وباتو عنده..
وتاني يوم الصبح كانو كلهم قاعدين بيفطرو وسماء بتاكل في بناتها ويحيي قال…
يحيي
يلا يا سماء سيبي البنات مع ماما ويلا احنا بينا..
سماء
خير ان شاء الله هنروح فين يا يحيي؟…
يحيي
هقدملك علي الجامعه ومن غير ما تعترضي دي مش كلية الطب هتدخلي تجاره زيي وانا هساعدك في المذاكره وكل حاجه..
فوزي ابتسم وقال
اسمعي كلام جوزك ية بنتي والبنات انا هبعتلك الوليه دي حماتك تقعد بيهم كل كام يوم وفي الامتحانات واهو هندك شغاله في البين…
فايزه
وانا يوم الهنا يوم ما تدخلي الكليه يا سماء وتعملي اللي كان نفسك فيه زمان وما تشليش هم حاجه احنا كلنا جنبك…
يحيي
مش يلا بقي عشان ما اتاخرش علي شغلي…
سماء فرحت وقالت
حاضر ثواني بس هغير هدومي وجايه علي طول…
ودخلت سماء جوه وفوزي بص لابنه وقال
جدع يا يحيي ربنا يا ابني يريح بالك ويسعدك…
وبعد كام يوم في بيت سهير الباب خبط وراح نعيم فتح وسهير طلعت بره اوضتها وقالت..
سهير
مين كان بيخبط يا نعيم عندك؟…
نعيم بحزن
بقي انتي يا سهير ترفعي عليا قضية خلع انتي واخده بالك انتي بتعملي فينا ايه، هو احنا صغيرين علي الكلام ده…
سهير ببرود
قولتلك طلقني بالذوق انت اللي موافقتش، يا راجل ده انت بقيت تقيل تقل علي قلبي ما بقتش طيقاااك حس بقي علي نفسك وطلقني…
نعيم بحزن
معاكي حق اصلا اللي زيك ما ينفعش معاها الستر وانها تبقي ست محترمه..
سهير
طيب طلقني بدل ما تبقي انت راجل كبير ومخلوع..
نعيم
انتي طالق يا سهير انتي طالق بالتلاته كمان تقدري بقي تاخدي هدومك وتمشي من هنا..
سهير ضخكت وقالت
ههههههه لا ما هي العماره دي كلها بتاعتي انا خليتك تمضي عليها من يجي سبع او تمن سنين كده عشان كنت خايفه تجرالك حاجه وتيجي واحده من اخواتك العقارب تورث معايا…
نعيم بدموع
كمان ضحكتي عليا، وناويه علي ايه بقي يا سهير ايه اللي هتعمليه بعد ما امشي انا من هنا..
سهير بخبث
هتجوز ولد صغير يرجعلي عمري اللي ضاع عليك وعلي بنتك..
نعيم بحزن
روحي يا شيخه حسبي الله ونعم الوكيل، ربنا ينتقم منك…
قال كده ودخل اوضته اخد هدومه وراح شقته القديمه قعد فيها…
وفي بيت يحيي كان سماء قاعده مع بناتها ومدايقه ويحيي قاعد جنب باباه وقالت سماء..
سماء
والله لو انتو زعلانين قالو لبابا هو اللي ضحك عليا..
يحيي
شايف يا بابا بتقول للبنات ايه عليا…
ضحك فوزي وقال
هههههه لا مالكيش حق يا سماء، بقي الراجل ياخدك يفسحك وانتي تقولي عليه ضحك عليكي..
يحيي
قولها المفتريه دي والله ما بيطمر فيها حاجه..
سماء
ماشي ياخدني يفسحني ساعه ساعتين مش اسبوع يا يحيي نسيب فيه البنات..
يحيي بغيظ
هو احنا هنسيبهم في الشارع ما كانو مع ابويا وامي، وبعدين محسساني اننا قعدنا اسبوع بجد ده هو يوم يا بابا والصبح طلع عليها بناتي بناتي عايزه اروح لبناتي وما ارتاحتش غير لما سيبنا الاوتيل وجينا..
فوزي
لا لا غلط يا بنتي اهو تغيرو جو…
طلعت فايزه من المطبخ وقالت
بس يا فوزي ما لكش دعوه بيهم، في الاخر يا اخويا مالهمش غير بعض وانا وانتي اللي هنبقي غلطانين، المهم يا سماء انا مليتلك الفريزر اكل اشي باميه وملوخيه ولحمه وفراخ يدوب تطلعي تسخني وتجهزي علي طول وقبل ما يخلصو هكون جيت وعملتلك غيرهم..
سماء
ليه بس تعبتي نفسك يا مرات عمي انا كنت هعملمهم..
فايزه
انا وانتي واحد يا بنتي، يلا بينا يا حج فوزي..
قام يحيي وقال
خلي بالك من البنات يا حبيبتي لحد ما اوصل ماما وبابا للمحطه واجيلك علي طول…
سماء
ماشي تروح وتيجي بالف سلامه…
وتاني يوم راحت سهير المحل بتاعها بس اتفاجئت بعمر قاعد مكانها علي المكتب..
سهير
ايه ده انت هنا يا حبيبي وكمان قاعد مكاني، وحشتني اووي علي فكره..
عمر
مش عيب عليكي ست كبيره زيك تقول كده لواحد من سن عيالها…
سهير
انت بتقول ايه يا عمر، بطل تهزر معايا كده عشان والله هدايق منك بجد..
عمر
وانتي مين قالك بقي اني بهزر معاكي يا طنط سهير انا بتكلم بجد ولو سمحتي اطلعي بره ده مكان اكل عيش..
سهير
انت ايه اللي بتقوله ده، اطلع انت بره المحل بتاعي والا والله هوديك في ستين الف داهيه…
عمر
شوف ياجدع اما الدنيا دي دواره بشكل بقي بعد ما انتي ضحكتي علي جوزك زمان واخدتي منه البيت بتاعه انا بنفس الطريقه وانتي بتمضي علي التوكيل خليتك تمضي علي تنازل عن المحل والشقه بتاعتك شغل محاميين بقي..
سهير ببكاء
بقي دي اخرة اني وثقت فيك، منك لله يا شيخ..
عمر بحده
بقي انتي اللي زيك. تعرف ربنا ده انتي كنتي ماشيه معايا وانتي متجوزه والله واعلم كنتي بتعملي كده مع كام واحد غيري…
سهير ببكاء
رجعلي المحل انا ما اذيتكش في حاجه عشان انت في الاخر تعمل فيا كده..
عمر بحده
اطلعي برت والا هفضحك قدام الناس كلها واخلي اللي ما يشتري يتفرج عليكي يلا بره واياكي تروحي شقتي هدومك مع البواب تحت اختي رمتهالك عنده اصلي بجهزه عشان اتجوز بنت عمي عندها عشرين سنه وبنت زي القمر يا طنط لا طنط.ايه بس انتي تليق عليكي تيته…
طلعت سهير بره المحل وهي بتعيط، وقبل ما تعمل اي حاجه موبيلها رن ولما ردت حد قالها..
الراجل
السلام عليكم الست سهير معايا؟..
سهير
ايوه انا انت مين وخير ان شاء الله..
الراجل
انا الموظف بتاع المستشفي العام، ياريت حضرتك تتفضلي تستلمي الجثمان بتاع بنتك واحفادك لاننا بنكلم جوزها وباباها ما حدش بيرد..
سهير اتنفضت بخوف وقالت
انت بتقول ايييه، انت ازاي تقول علي بنتي وولادها كده انطق..
الراجل
يا ستي انا مقدر صدمتك بس هي عملت حادثه بعربيتها والبقاء لله ياريت تتفضلي عندنا في اسرع وقت…
وقع الموبيل من ايد سهير وفقدت الوعي، وفااقت بعد كام يوم وكانت تعباانه جدا ويحيي وعادل كانو عندها..
سهير
هو ايه اللي حصلي انا مش قادره اتحرك..
عادل بحزن.
ارتاحي يا عمتي انتي جاتلك جلطه علي معظم جسمك ومش هتقدري تتحركي الفتره دي خالص…
عيطت سهير وقالت
انا السبب في كل اللي حصل ده، انا السبب في اللي بنتي عاشته معاك..
عادل بدموع
ربنا يرحمها انا عمري ما هقدر اسامح نفسي علي اللي عملته فيها ولا علي ولادي اللي راحو..
سهير ببكاء
انا السبب بنتي كانت بتحبك وانا اللي خليت يحيي يحب سماء كنت بفضل اقوله انه هيتجوزها وانها حلوه لحد. ما فعلا حبها وخليت امك. كمان تخليك تتجوز بنتي مش سماء وكنت بسخنها علي سماء لحد ما طفشتها في عيشتها…
عادل بصدمه
اييه كل ده انتي عملتيه، وانا وسماء ذنبنا ايه بس خلاص دلوقتي هرجع كل حاجه زي ما كانت..
يحيي بقلق
قصدك. ايه انك هترجع كل حاجه زي ما كانت، سماء دلوقتي مراتي…
عادل
لو بتحبها بجد. سيبها تختار، خليها ترتاح من. اللي حصل زمان هي مش بتحبك سماء عمرها ما حبت غيري..
يحيي بدموع
ماشي هخليها تختار روحلها بيت اخوك وقولها الحقيقه واللي تختاره سماء انا هعمله المره دي…
وفعلا مشي عادل وراح البيت ويحيي كان وراه بس ما دخلش وعادل كان جوه وسماء سابت الباب مفتوح ومن غير ما تاخد. بالها من يحيي اللي دخل بعدهم وكان قاعد في المطبخ وبيسمع كلامهم…
عادل
دي كل الحقيقه يا سماء انا وانتي كنا ضحية شرهم كلهم..
سماء بحزن
ربنا يصبرك علي مراتك وولادك ويشفي عمتي، ويسامحنا كلنا انا مسامحه في حقي يمكن ربنا يسامحني انا كمان علي اللي عملته في بنتي..
عادل
بس انا لسه بحبك يا سماء، اطلبي الطلاق وخلينا نبعد عن الكل و…
وقفت سماء وقالت.
انت ايه الكلام اللي بتقوله ده، مش كفايه اللي عملته في مراتك جاي وبتقول كده لمرات اخوك..
عادل
جرا ايه يا سماء انتي نسيتي اللي كان بينا انا وانتي و..
سماء
ايوه نسيته يوم ما انت سيبتني ويوم ما بقيت علي اسم اخوك وانا مش بفكر فيك حتي وما فيش في حياتي غير جوزي..
عادل
بس هو اذاكي وتعبك واناا اا..
سماء
برضو كان جوزي ولو كان عمل ايه طول ما انا الي زمته عمري ما هسمح لنفسي اشوف غيره.. ويحيي بالنسبالي احسن راجل في الدنيا واحسن منك مليون مره والحمد. لله ان هو بقي من نصيبي..
عادل بصدمه
انتي بتقولي ايه يا سماء معقوله كلامك ده ليا انا..
سماء
وايه انت يعني، انت كلمه بتوديك وكلمه بتجيبك واحد غيرك علي اللي حصل فيمراته وولاده ما يخرجش من البيت ويفضل حزين عليهم عمره كان، وده الفرق بينك وبين يحيي لما عملت اللي عملته في بنته قدرني ووقف جنبي بقالي اب واخ وكل حاجه رجعني للحياه تاني بعد ما كنت فاكره اني خسرتها، انا عمري ما اقدر احب حد. زي ما انا بحب يحيي دلوقتي…
بص عادل للارض وقال
انا اسف يا مرات اخويا، ربنا يسعدك. بعد اذنك…
طلع يحيي من المطبخ وقال
نورت يا عادل ووقت ما تحب تيجي بيت اخوك مفتوح..
ما ردش عليه عادل ومشي ويحيي قرب من سماء وابتسم وقال..
يحيي
ايه الحلاوه دي ده انا جسمي قشعر من كلامك..
سماء بتوتر
احم بس بقي ما تكسفنيش يا يحيي..
يحيي
وانا كمان بحبك يا سماء يا اغلي حد ليا في الدنيا…
الدكتوره سلوي
ودي كانت نهاية حكاية سماء، من كل قلبي فرحتلها زيكم وعشان هي بنت طيبه و قلبها مش اسود ربنا سامحها وعوضها خير وكذلك اللي حصل مع فايزه ويحيي انهم فاقو وعرفو ان الله حق، اما سهير الشر فضل مالي قلبها وبقيت لعبه في ايد عيل في سن بنتها وربنا انتقم فيها في بنتها اللي ارتاحت من شر جوزها ودفعت هي كمان تمن انها اتجوزت واحد مش بيحبها..
_ الحب مش بيتباع ولا حد بيشتريه دي فطره في الانسان ربنا بيزرع الحب في قلوب ناس لناس تانيه، احنا مش بنختار نحب مين ولا بنختار مين بيحبنا…
وياريت تكونو استفادتو من قصتنا والي اللقاء في قصه جديده♥👋
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيء من الخوف)