روايات

رواية شيء من الخوف الفصل الخامس 5 بقلم رحاب القاضي

رواية شيء من الخوف الفصل الخامس 5 بقلم رحاب القاضي

رواية شيء من الخوف الجزء الخامس

رواية شيء من الخوف البارت الخامس

شيء من الخوف
شيء من الخوف

رواية شيء من الخوف الحلقة الخامسة

#شئ_من_الخوف
_الحلقه الخامسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ وعدي اكتر من اسبوع وكانت سماء اتعودت علي الحياه الجديده مع يحيي وبناتها وبقيت تتعامل معاهم اكتر من الاول…وفي يوم رجع يحيي من شغله متأخر وكانت سماء نايمه وهو غير هدومه وراح نام علي الكنبه وكان باين عليه انه تعبااان، قامت سماء وقربت منه وقالت..
سماء
يحيي قوم نام علي السرير انت شكلك تعبااان…
يحيي بتعب
لا عادي روحي انتي نامي وانا اا… ايه ده هو انا اللي سمعته ده بجد؟…
سماء بهدوء
ايوه بجد انا لقيتي اتكلمت فجأه مع البنات امبارح وعادي..
يحيي فرح جداً وقال
وكمان من امبارح، انتي بتتكلمي بجد يعني انا مش تعبان اووي عشان كده بيتهيألي…
ابتسمت سماء وقالت
لا مش بيتهيألك ممكن تقوم بقي عشان انا كمان عايزه انااام..
يحيي حضنها وقال
انا بحبك اووي يا سماء وعمري ما بكون مبسوط غير وانا معاكي وانتي كويسه..
بعدت سماء عنه وقالت
طيب يلا بقي تحب اعملك حاجه الاول قبل ما انام؟..
يحيي
كمان لا لا كده كتير عليا والله، وشكرا يا حبيبتي مش عايز حاجه يلا ننام…
ـ وراحو هما الاتنين نامو وتاني يوم الصبح طلعت سماء من اوضتها لقيت يحيي بيجهز الفطار…
سماء
انت بتعمل ايه يا يحيي، وليه كل يوم بتجهز الفطار انت بتحب تصحي اصلا تلاقي كل حاجه جاهزه..
يحيي
لا يا سماء انا ما مش كده انا كنت ببقي كده لاني ما كنتش فاهم حاجه وكنت غبي، وبعدين يا ستي انا كده كده بصحي بدري ما فيهاش حاجه يعني لو جهزت الفطار وانتي كفايه عليكي بتجهزي البنات..
سماء
طيب ما فيش داعي بقي للشغاله اللي هنا، كلمها قولها ما تجيش انا كده كده فاضيه وهعمل كل حاجه في البيت…
يحيي بهدوء
لا الشغاله هتيجي وانتي مش هتضغطي نفسك في البيت لانك هتقدمي علي كلية وتكملي تعليمك..
سماء بعدم تصديق
هو انت بتتكلم جد يا يحيي انت بجد. عايزني اكمل تعليمي، ازاي بس طيب والبنات مش كفايه الفتره اللي عدت دي وانا بعيده عنهم…
يحييي
كل حاجه هتتعوض بس انتي كمان ليكي حق ولازم تاخديه، وانا مستعد اعمل كل حاجه للبنات بس انتي تكملي تعليمك وتحققي حلمك..
سماء
الحلم ده كان زمان يا يحيي انا حلمي دلوقتي بناتي وبس ومش عايزه حاجه في الدنيا غير انهم يبقو كويسين وو وعشان ربنا يسامحني علي اللي عملته في ااا..
لاحظ يحيي توترها فقرب منها وقال
انسي يا سماء خلاص انتي كل الدكاتره قالت انك ما كنتيش في وعيك وربنا عالم بحالك وقتها، ولو حد ليه ذنب في اللي حصل ده هو انا عشان ضغطت عليكي في كل حاجه…
بعدت عنه سماء وقالت بدموع
انا هروح اشوف البنات، بس انا مش عايزه اسيب البنات لاي سبب من الاسباب يا يحيي…
_قالت كلامها ومشيت راحت اوضة البنات وجهزتهم عشان المدرسه…
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي بيت عادل وعزه كان عادل طالع من اوضته ومالقاش الفطار جاهز وقال وهو متعصب…
عادل
انتي يا ست هانم هو فين الفطااااار؟…
طلعت عزه من المطبخ وقالت
اديني اهو يا عادل بجهز وانت كنت تقدر تسألني من غير صوتك العالي ده..
عادل بحده
اهو انا كده وطريقتي كده روحي يلا كلمي امك وقوليلها جوزي زعقلي يلا مستنيه ايه…
عزه بدموع
انا بجد تعبت انت ليه بتعمل فيا كده، انا من لما اتجوزتك ما شوفتش معاك يوم حلو..
عادل
اهو بدأنا مرحلة النكد انا ماشي افضلي بقي غني وعيطي وردي علي نفسك…
_ قال كلامه وسابها ومشي بس هي وقفته لما قالت بعصبيه..
عزه
انت رايح فين استني خد الولاد معاك وديهم المدرسه…
عادل بحده
ما توديهم انتي هو كل حاجه علي دماغي انا بس…
عزه بحزن
حرام عليك والله انا برجع اخدهم واوديهم النادي ده غير شغل البيت وانت مش راضي تجيبلي شغاله تساعدني ولا مخلي ماما كمان تجيبلي حد…
عادل ببرود
دي حياتي وده نظاام حياتي ولو مش عاجبك الباب يفوت الف جمل مش جمل واحد، انا ماشي ده انتي بقيتي ست تجيب الهم وتخنقي…
_قال كلامه وسابها ومشي وهي فضلت تعيط وطلعو ولادها وكانو بيعيطو وخايفين جدا هما كمان…
احمد
ماما هو مش احنا هنروح المدرسه النهارده؟…
عزه مسحت دموعها وقالت
لا يا حبيبي احنا هنروح عند. تيته سهير كام يوم وبكره نروح المدرسه من هناك يلا بينا نجهز..
_وقامت فعلا جهزت واخدت حاجتها وراحت بيت اهلها وقالت اللي حصل لباباها ومامتها ونعيم اتعصب وقال..
نعيم
لا بقي الولد ده زودها اوووي، هو فاكر نفسه ايه…
سهير ببرود
بنتك اللي غلطانه ازاي تسيب بيت جوزها وتيجي بعيالها كده…
عزه ببكاء
هو انتي عايزاني بعد اللي حصل ده يا ماما اقعد معاه تاني، ليه ما عنديش كرامه ولا ماليش اهل…
نعيم. بحده
قطع لسان اللي يقول كده يا حبيبة بابا انتي اللي ما يعملكيش ملكه ويحافظ عليكي يبقي ما تشوفيهوش اصلا…
سهير بغيظ
اممم انت عارف بقي سماء بنت اخويا طلعت من المستشفي وجوزها جابلها شقه هنا في القاهره ورجعت بيتها عايزه ايه انتي بقي يا عزه عايزه اللي من غير اهل دي المجنونه تفتح بيت وسرها يبقي هادي وحياتها مستقره وانتي تبقي مطلقه…
نعيم بسخرية
ما هي ذنوب وبتخلص يا سهير، وبنتي مش هترجع لعادل غير لما يجي ويعتذر. اقعد انا وعزه ونشرط عليه انه يغير طريقته دي ويتلم والا زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف…
سهير بعصبيه
يعني ايه الكلام ده انت عايز تخرب علي البت وكمان تقطعني من اخويا للابد لا بقي ده انت كبرت وخرفت….
عزه بحزن
بابا ما خرفش يا ماما هو بيتكلم صح جدا وانا اللي كنت غلطانه من الاول لما اتجوزت واحد مش بيحبني…
سهير
سيبك يا اختي من كلام السيما اللي لا بيودي ولو بيجيب ده، وتهدي يومين وتاخدي عيالك وترجعي بيت جوزك فاهمه ولا لا، انا ناقصه هم فوق همي بس يا ربي…
قالت كلامها ومشيت ونعيم قال
سيبك من امك خالص ومدام ابوكي عايش ما حدش هيقدر يقولك تلت التلاته كام يا حبيبتي ولا يجبرك علي حاجه…
عزه بدموع
ربنا يخليك ليا يا بابا وما يحرمنيش منك ابدك يا حبيبي…
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
_وتاني يوم في بيت يحيي وسماء، كانت قاعده في اوضتها متدايقه وخايفه جدا ودخل عندها يحيي وقال…
يحيي
انتي ليه عامله كده، لو مش عايزه تقابليهم خلاص اخليهم يمشو هما اصلا جايين عشان عادل وعزه وما كنوش يعرفو انك خرجتي من المستشفي اصلا..
سماء
لا انا هطلع اقابلهم بس هما فاكريني مجنونه مش كده، عمي اكيد زعلان مني انا خذلتهم وو…
يحيي بهدوء
ولا حد زعلان منك ولا في اي حاجه من الكلام اللي في بالك ده خالص يا حبيبتي عشان انتي ست العاقلين يلا نطلع نسلم عليهم…
سماء ابتسمتله وقالت
ماشي…
_وطلعت سماء مع يحيي وراحو لفوزي وفايزه اللي كانو قاعدين بره وقامت فايزه لما شافتها وقالت..
فايزه بدموع
حمد لله علي سلامتك يا حبيبتي، وحشتيني اووي يا بنتي…
حضنتها فايزه وسماء فضلت تعيط وقالت
انتي كمان وحشتيني يا مرات عمي، انا كنت فاكره انك زعلانه مني…
فايزه بعدت عنها وقالت
مين قالك اني زعلانه انتي اللي حقك عليا، انا اللي ظلمتك با بنتي وعايزاكي تسامحيني…
قام فوزي وقال
خلاص بقي يا ام عادل مش وقته الكلام ده، واوعي خليني اسلم علي بنتي واطمن عليها…
_وفرحت سماء اووي بمقابلتهم ليها وخصوصا فايزه اللي اتغيرت معاها للاحسن جدا، وبعد ما مشيو قعد يحيي جنبيها وقال..
يحيي
شوفتي بقي طلعو اهم مش زعلانين منك ولو زعلانين اوعي تخافي طول ما انا جنبك عشان والله المره دي بجد. مش هسمح لاي حد ياذيكي ولا يتعبك…
قامت سماء وقالت بتوتر
طيب انا هروح اقعد مع البنات شويه..
يحيي بخبث
لا علي فكره انا بغير جدا يا حبيبتي، طول اليوم قاعده مع البنات وجوزك الغلبان يعني مالوش شوية اهتمام من الاهتمام ده كله اللي رايح للبنات..
سماء بتوتر
بص يا يحيي انت بجد. اتغيرت اووي فانا مش متعوده عليك كده خالص، فا لما اتعود بقي علي الطريقه دي هبقي اهتم وكل حاجه ما اعطلكش بقي…
_سابته ومشيت ودخلت عند البنات وهو فضل يضحك اووي وكان مبسوط ان علاقتهم بدأت تتحسن جدا عن الاول…
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي المحل بتاع سهير كانت قاعده هي وعمر المحامي بتاعها وقالها..
عمر
اسمعي مني انتي بس واعمليلي التوكيل وانا في خلال اسبوع هخلعك منه وبعد العده علي طول هنتجوز…
سهير
انا خايفه برضو من كلام الناس، ما حدش هيفهم حبي ليك يا حبيبي…
عمر بحده
واحنا مالنا ومال النااس يا سهير بقي، لا معلش انا عايزك مراتي قدام العالم كله واللي هيتكلم انا هقف في وشه انتي متجوزن راجل مش رجل كرسي يا سهير…
سهير بقلق
خلاص يا حبيبي ما تزعلش، وانا هفاتح عزه بنتي في الموضوع وهبقي ارد عليكي..
عمر بضيق
انتي كمان عايزه تاخدي الاذن من بنتك يا سهير.، لا معلش انتي ما تقوليش حاجه لحد ما تطلقي وبعدين هنتجوز وابقي قوليلها انا مش عايز اي حاجه تحصل توقفلنا الجوازه…
سهير
خلاص يا حبيبي انا موافقه علي كل اللي انت عايزه، عشان تتأكد بس اني انا كمان بحبك اووي وبثق فيك يا عمر…
_وقبل ما يردعليها موبيلها رن وطلعته من النشطه وقالت…
سهير بضيق
اووف ده نعيم، معلش يا حبيبي هرد عليه هو برضو لسه جوزي برضو…
عمر اتنهد وقال
طيب يا سهير انا ماشي وبكره هجيلك عشان تعملي التوكيل…
سهير
حاضر يا حبيبي وخلي بالك من نفسك وابقي طمني عليك…
ومشي عمر وهي ردت علي الموبيل وقالت
خير يا نعيم نعممم عايز ايه مش قولتلك وانا في الشغل ما تكلمنيش انة مش فضيالك…
نعيم بحزن
معلش يا ستي ازعجتك، بس اخوكي ومراته وعادل هنا وجايين يصالحو عزه هتيجي ولا هتفضلي قاعده عندك…
سهير بحماس
لا طبعاً جايه اومال اسيبك تخربها انت وبنتك، اقفل وانا مسافة السكه وجايه…
_وبعد شويه كان الكل مجتمع في بيت سهير وعادل كان متعصب جدا وقال…
عادل
انا ما غلطتش هي اللي مش عارفه تفتح بيت..
نعيم بحده
وهي بعد عشر سنين مش عارفه تفتح بيت، لا اذا كان كده يبقي كل واحد فينا يروح لحاله احسن وانا بنتي قاعده معززه مكرمه عندي…
فوزي بضيق
يا جدع ما تقولش كده بس وانت يا عادل اياك تتكلم علي مراتك كده تاني وانا يا عزه يا بنتي هجيبلك حفك من حبابي عينيه…
فايزه بحزن
انا مش عارفه ايه اللي حصلكم بس دي عين وصابتكم…
سهير بهدوء
خلاص حصل خير وبعدين دي عزه روحها في عادل وهتقوم تلم حاجتها وتاخد ولادها وترجع معاه..
عزه بحزن
انتي ايه اللي بتقوليه ده يا ماما، معلش بس انا مش عايزه ارجعله تاني ومش هكون مرتاحه معاه لا انا ولا عياله اللي بقيو علي طول خايفين بسبب خنقاته معايا..
عادل بحده
ما تشوفي تصرفاتك الاول يا هانم هو أنا يعني اتجننت عشان ازعق كده وخلاص من الهوا..
نعيم بحده
انا بنتي قالتلي كل حاجه، وهي ما غلطتش واللي انت بتعمله ده اسمها قلة تربيه…
عادل بعصبيه
لو غلطت ونص كمان يا جوز عمتي ازاي تمشي اصلا وتخرج من البيت من غير ما تقولي..
فوزي بحده
اسكت بقي يا واد انت ايه مش عامل اي حساب للكبار اللي قاعدين، وقوم بوس راس حماك وطيب خاطره..
سهير ببرود.
الموضوع فعلا مش مستاهل، وعادل هيهدي ومراته هتفهمه وفي بيتهم بعد كده..
فايزه
امك معاها حق يا عزه قومي يا بنتي وما تخربيش بيتك يا حبيبتي…
بصت عزه لسهير بحزن وقالت
انا عمري ما هسامحك عشان انتي قليتي من قيمتي دلوقتي، وانا هريحك وامشي واللي يعمله فيا يعمله ومش هجيلك تاني عشان ترتاحي يا سهير هانم…
_ وقامت فعلا لمت حاجتها واخدت ولادها ومشيت مع عادل وهي بتعيط وزعلانه جدا لانها كانت متاكده انه جه يرجعها بسبب اهله..
_تفتكرو بقي هيحصل ايه؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شيء من الخوف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى