رواية شهر رمضان الكريم الفصل الثاني 2 بقلم نور الفجر
رواية شهر رمضان الكريم الجزء الثاني
رواية شهر رمضان الكريم البارت الثاني
رواية شهر رمضان الكريم الحلقة الثانية
في اليوم التاني نهار رمضان
-يا ماما دي حجات كتير اوي هجبهم منين
:منين يعني من المحلات…يلا …وخدي معاكي الاء
-ده انا لو عيزه اربي عضلات مش هشيل ده كله
:يلا يابت روحي
-حاضر …حاضر
نزلت الي شقت عمها وبدئت تطبل علي الباب وهي تقول
-الاء….يا الاء……بت يا الاء
فتح الباب فجاء …واختل توازن لين ووقعت….هتفت بي غضب
-حد بيفتح الباب كده
=ولله وهو في حد بيخبط علي الباب كده
-الله بيت عمي واخبط زي ما انا عايزه
=طب ما هو بيتي وافتح الباب زي ما انا عايز
-مش هرد عليك
=ابعدي من وشي كده…الواحد مش عايز يفطر علكي
تخطهت وهو ينزل
-طيب…. ولله لتشوف
اخر احد الصواريخ واشعلها….وقامت بي القائها علي السلم
=يابت ال…..
ركضت الي داخل بيت عمها
*لين…مالك خايفه ليه
-خبيني…خبيني يا مرات عمي بسرعه
*ايه مش فاهمه
دخل حينها وهو في قمه غضبه
=هو ايه الي انتي عملتيه ده
-احم…عملت ايه
=ولله…مش عارفه يعني……تمام…بس افتكري انتي الي بدئتي
بعلت ريقها بخوف فهو عندما يهدد ينفذ
*في ايه يا ولد
=مفيش يا ماما…يلا سلام
خرج وهي تصنعت القوه من بعد خروجه
-هيعمل ايه يعني…طظ
“بتكلمي نفسك يا لين
-فكك….المهم البسي وتعالي معايا
“هنروح فين كده
-هنروح نجيب طلبات لي ماما
*طب يا الاء لو هتروحي معها هاتلي الحجات دي عشان الاكل
“حاضر يا ماما
-انا مش فاهمه اخوكي ده تركبته ايه
“هو عملك حاجه
-بيهددني يا الاء
“اكيد عملتي نصيبه
-انا….انا اعمل نصيبه اخص علكي يا الاء
“من الاخر عملتي ايه
-يعني…رميت عليه صاروخ بس مش اكتر
“يا غلباااانه….لاء مش من حقه يهددك ولا يعملك حاجه
– شوفتي….مسكينه
“قومي كده من وشي ….تقتل القيل وتمشي في جنازته
سعمت حينها صوت والدتها
:بت يا لين
-نعم يا مااماا
:اطلعي عشان تعملي معايا الاكل
-حاضر …طالعه
وجته كلامها لي الاء
-اشوفك بعدين
:لفي يا بت المحشي عدل
-يا ماما ده صعب…بي الله عليكي سبني اقوم
:بطلي كلام واعملي الحاجه عدل
-حااضر…بعمل اهو
هبت رياح خفيفه من الشبابك
-ععععااااا. يا ماما
:ايه يا بت
-شعري جه علي وشي….شلي لوسمحتي
:هشيله ازي وايدي مش نظيفه
-يا ماما بقي…هوووف….هوووف
-:بطلي تنفخي…قربنا نخلص
-ماما التلفون بيرن
:هتلقيه باباكي ….رد بسرعه
فتحت الاتصال وكان مكالمه فيديو
-بابا عمل ايه
؛ بخير وانتي عمل ايه في اول يوم من رمضان
-الحمد لله جعانه شويه بس كويسه
؛ هههههه…ماشي فين كرمليتي
:انا هو يا حبيبي
-راعوا اني موجوده
:روحي يابت من هنا وسبني اكلم قرة عيني
-طب بابا انت هتيجي قريب
؛ مش عارف ولله…ممكن علي العيد
تحتدث بحزن-مش هتيجي في رمضان خالص
انتي عارفه ظروف الشغل بقي
:يلا ياب روحي من هنا
-حاضر…حاضر
خرجت من الغرفه وتابعت اعداد الطعام
-انا داخله انام شويه
:مفضليش غير ساعه
-هنام شويه بس
:ماشي
“قااسم…قاسم
=عايزه ايه يا الاء
” كنت عايز فلوس
رفع حاجبه
=ليه
“يعني…هجيب حاجه
=طب ما تطلبي من بابا
“يا قاسم بقي
=يبقي عايزه تجيبي مخلل
“هات فلوس لو سمحت
=انني عارفه انك حساسه للمخلل
“مش هجيب كتير ولله
=ماشي ياستي بس حبه صغيرن
“شكرا يا قاسم
كانت ستخرج
=بقولك يا آلاء. …انا عايزك تجبيلي حاجه
“ايه
:يلا يابت المغرب بيأذن…قومي
-هاا…قايمه…قايمه
نهضت وصلوا المغرب اولاء ثم جلسوا لتناول الافطار
:خدي الطبق ده ونزليه لي عمك
-يا ماما لسه مكلتش
:قومي يابت يلا ده انتي ناقصه تأكلي الاطباق
-حاضر…حاضر
طرقت علي الباب ..وطرقت…وطرقت
=ايه…ايه الخبط ده…براحه علي الباب
-تصدق خساره فيك طبق الحلويات
=مش عايز حاجه منك
-انا اصلا مش جبهالك…دي لعمي
اخرجت لسانها وهي تتخطه وتدخل
-اتفضل يا عمي احلي طبق حلويات
*مامتك ولله لازم تفتح محل…حلوياتها تحفه
-وانا مليش اطراء
“مش لما تعمليها الاول يبقي الناس تقولك اطراء
-انتي بتكلي وخلاص….وعلي فكره ان عملت حبه منهم
“بجد
-ايوه
‘انت مش بتاكل منها ليه يا قاسم
=مش هي الي عملها مش عايز
-قصدك ايه
=ولله انا واحد بيخاف علي صحته
-اممممم…انت بارد
غادره وهي غاضبه وتدبدب بقدمها….ابتسم علي تصرفتها
=بت يا الاء هاتي حته
“مش قولت مش عايز
=بطلي اكل يابت
-الاء يلا علشان نصلي التراويح
“يلا ……بس هنروح جامع ايه
-الجامع بتعنا…وبكره نصلي في جامع تاني
“ماشي
=استنم هاجي معاكم
-ممكن تروح لي وحدك
=مطابتش رائك يا رغايه
-نينينيني…بارد
“يلا عشان نلحق
– عايزه ايس كريم
“وانا كمان…قاسم هتلنا
=الصبر يا رب…ماشي مع شوبه أطفال
“هات بقي
=ماشي…عايزين بي طعم ايه
-شكولاته
“وانا فراوله
عادوا الي المنزل
=مش هتطلعي يا الاء
“هفضل شويه
=منتأخرش…قعدا ملهاش لزمه ولله
صعد
-نيني قعده ملهاش لزمه….دي الي حاجه في رمضان
“ههههه يابت ده لوسمعك ….
-مش هيعمل حاجه….اخوكي ده اصلا بوق
كانت الاء وجها بيجب الوان…وتحاول الاشاره بيدها
-زي ما بقولك….كل شويه يقعد يقول مش عارفه ايه انتي الي بدئتي….ومعرفش ايه…هخليكي تندمي…وعمرنا ماشفنا حاجه….ده بارد وغلس كمان
نظرت إلى الاء التي كانت علي وشك الذوبان
-مالك يابت لونك راح ليه…شوفتي عفرين
=لاء شافت واحد بارد بس
ابتلعت ريقها بخوف. …ولفت وجهها
-ازيك يا قاااسم…ليك واحشه ولله…اخبارك…واخبار عيالك
كان ينظر لها ويرفع حاجه
=ايه الكلام الي سمعته ده
تراجعت خطوه
-ك… كلام ايه ..ما عاش الي يتكلم عليك
=معاكي حق
-عايز حاجه بقي …سلاام
كانت ستدخل ركض حينما امسكها من قفها
-سبني ينوبك ثواب…ان شاء الله يارب تنستر
=انا اكتر حاجه بكرها الي يتكلم عليا
-ومين قال بس ان اتكلمت
=محدش قال…انا سمعت
حملها في لم البصر علي كتفه
كانت الاء ميته من الضحك عليها
-ن..نزلني….وانتي يابتاع انتي بتضحكي علي ايه…وربي لما اجيلك…وانت با اخ انا مش شوال بطاطس
=هشششش
تحرك بها وصعت الي سطح العمارة
-انت يا عم نزلني بقي
انزلها
-اخيرااا الواحد يحس انه انسان
=ممكن تبطلي كلام كتير
اخرج شئ من جيبه
=معاكي كبريت او ولالعه
-شايفني بشرب سجاير
=يعني انا الي بشرب…هاتي الولاعه الي معاكي
تأففت واعتطها له
-خد….هتعمل ايه بقي
=هتشوفي
ولع ذالك الشي الذي معه ….لينطلق الي السماء ويزنها
-اااالله….شكله حلو اووي
كان سعيد انها سعيده
=ان شاء الله رمضان الي جاي تكوني معايا
– قصدك ايه…..طب ما احنا مع بعض اهو
ضحك علي غبائها
-بتتضحك ليه بقي
=انزلي انزلي
-لاء فاهمني انتي قصدك ايه
=عايزه تعرفي
-ايوه يلا قول
=*******
لتتسع عينها وووو
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهر رمضان الكريم)