رواية شهد الفصل الثالث 3 بقلم إنجي ياسر
رواية شهد البارت الثالث
رواية شهد الجزء الثالث
رواية شهد الحلقة الثالثة
كنت واقفه قدام الكليه وشايفه البنات والشباب اشكال والوان قدامي شايفه البنات لابس احسن لبس واللي جايه بعربيه……. الخ
بصيت لنفسي ولبسي وخدت نفس عميق ودخلت
طبعآ روحت السيكشن لاقيت مفيش محاضرات وكده عشان لسه اول اسبوع وكله تعارف خدت بعضي وقعدت في الكافتريا الخاصه بالكليه كنت قاعده لوحدي بصيت حواليا..
لاقيت كل واحده معاها واحد وكل واحد معاه واحده وقاعدين يضحكوا ويهزروا…. كان في شله بنات وولاد قدامي وواضح انهم من طبقه عاليه جدآ وباين العز عليهم…. عملت نفسي مش واخده بالي منهم بس اللي استفزني انهم كانوا بيتكلموا عليا وكان صوتهم عالي وواضح جدآ بالنسبه لي ده غير ان انا كمان كنت قريبه منهم جدآ وسمعتهم والحوار كان كالتالي:
بنت: بصوا بصوا عروستك هناك اهي يا يوسف
الجميع:ههههه
يوسف: لا دي عروستك انت يا عمر
عمر: لا ياعم دي عروستك انت من الاول هو تلزيق وخلاص ولا ايه
البنت: خلاص يا جماعه ده هزار هتتخانقوا ولا ايه…. ماتيجوا نروحلها ونروش عليها شويه بصراحه عاوزه اضحك وزهقانه ايه اليوم الممل ده
الجميع يلا
____كنت قاعده والدم بيغلي في عروقي وزعلت اووي من كلامهم بس ميفرقش معايا وخدت نفس عميق ومهتمتش وبعدت نظراتي عنهم بعد شويه لاقيتهم جاين عندي وبيقعدوا معايا وبيقولوا لي …. ازيك يا حلوه مش نتعرف بالزميله الجديده!؟
مهتمتش ومبصتش علي اللي بيتكلم
لاقيت واحد فيهم بيقول: بس تصدق يا يوسف شكلها حلو من قريب الا اسمك ايه يا شاطره
رد عليه وقال له: اه فعلا حلوه بس شكلها مبتسمعش
ردت البنت وقالت: انت مبتسمعيش بجد يا حلوه ولا بتستعبطي وشوحت بأيدها ليا
كنت بحاول اتمالك اعصابي واسكت قولت في دماغي ابعد عن الشر وغنيله
خدت حجاتي وقومت عشان امشي قدام نظراتهم ليا بس وانا بقوم البنت كعبلتني ووقعت…وكلهم ضحكوا عليا
قومت وعدلت هدومي ولميت حاجتي وكنت هعيط بس مسكت نفسي بصتلها من فوق لتحت وقولت لها: ضحكتي واتبسطي دلوقت ياريت يكون يومك اتعدل
بصولي كلهم بإستغراب وقالوا في نفس واحد
بتتكلمي….
رديت عليهم وقولت: ايوه بتكلم بس في مثل بيقول الرد علي السفهاء الصمت
وانا بصراحه شيفاكم شويه سفهاء عشان كده مردتش عليكم
ردت عليا البنت بعصبيه وقالت لي: لا وكمان عندك لسان طويل ماشاء الله انت مش عارفه نفسك بتكلمي مين!؟
ردت عليها بكل برود وقولت: ايوه طبعآ عارفه نفسي بكلم مين بكلم واحده تافهه… وقليله ادب..
ردت عليا بكل عصبيه وقالت: انا هعرفك مين اللي تافهه وقليله ادب يافلاحه يا متسوله انت
بصتلها بكل بردو وسبتها ومشيت وهي مولعه
خدت بعضي ومشيت من الجامعه روحت السكن الجامعي كان معايا بنت واحده في االاوضه اتعرفنا واتكلمنا بس محكتلهاش عن اي حاجه عني ولا عرفتها ايه اللي حصل معايا لان مش بأمن لناس بسهوله
فضلنا نتكلم شويه وقالت لي: انا بشتغل بعد الجامعه في شركة عشان اجيب مصاريفي واساعد اهلي عشان لما اخرج متقلقيش عليا
قولت لها بلهفه: طب معاكيش شغل ليا
قالت لي: ايوه ممكن… الراجل صاحب الشركه كان عاوز سكرتيره عشان اللي عنده رجلها اتكسرت وهو عاوز واحده فتره لما تصحي
وممكن تيجي معايا النهارده كمان لو عاوزه وتقابيليه
رديت عليها بفرحه وقولت لها: ياريت والله انا عاوزه الشغل ده ضروري
قالت لي: ماشي اجهزي وحضري ورق اثبات شخصيه وتروحي معايا النهارده
قولت لها: ماشي
…………………….. في كافيه
عمر: بس البنت دي حطت عليكي جامد يا هند
هند بعصبيه: هي مين دي يابني انا بس سكتلها عشان منعملش مشكله من اول يوم بس وربنا ما هسيب حقي وهعرفها مين اللي قليله ادب الفلاحه دي
عمر: مالك يا يوسف انت كمان سرحان في ايه
يوسف!!!
‘__هاااا
عمر: لا ده انت مش معانا خالص مالك سرحان في ايه
يوسف: لا مفيش انا هستأذن انا عشان بابا عاوزني هعدي عليه في الشركه واتأخرت
عمر: ماشي خلاص ابقي كلمنا ومتنساش
يوسف: اوك يلا سلام
……..
عند. شهد
مريم: باس ياستي هي دي الشركه
شهد: ماشاء الله دي كلها ده ولا مغاره علي بابا
مريم بضحك: وانتي شوفتي مغاره علي بابا قبل كده
شهد بضحك: لا بس الشركه دي شبها
تسارع في الاحداث
دخلنا الشركه والحمدلله صاحب الشركه طلع راجل محترم جدا وشاغلني وبمرتب كويس جدا كنت مبسوطه اووي وفرحانه
واستلمت الشغل بس بعد شويه اللي شوفته ضيع كل فرحتي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهد)