رواية شهد السلطان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شهد السلطان الجزء الخامس والعشرون
رواية شهد السلطان البارت الخامس والعشرون
رواية شهد السلطان الحلقة الخامسة والعشرون
نهضت بفزع …اخذت انفاسها بصعوبه الحمد لله ..الحمد لله يارب..كان كابوس الحمد لله وضعت يدها على بطنها تتحسس جنينها بابتسامه فهي تتحرق شوقا لرؤية وجه سلطان عندما يعلم بحملها..
تفاجأت بباب الشرفة مفتوح نهضت تريد اغلاقه لترى. سلطان يقف وينظر الى السماء بشرود كانت ملامحه جذابه جدا..ابتسمت واحتضنته من الخلفه..
سلطان امسك يديها التي تحيطه..ليديرها اليه و يحيط خصرها سلطان :انتي صحيتي..
شهد : رجعت امتى..مصحتنيش ليه…
سلطان : رجعت متاخر و شفتك نايمه محبتش اصحيكي..
شهد بدلال :لا مره تانيه تصحيني ..والا هزعل منك والله..
سلطام بغمزه :أي وحشتك ..
شهد ابعدت نظرها بحرج..
سلطان :لا انا مش هقدر اقاوم اكتر من كده..التوت البري بيقولي تعالى خد حته..
شهد بخجل ب..قاطعها بقبله..ليحملها وووو
___
في الصباح استيقظت شهد وقد كان سلطان غارقا في النوم..ابتسمت وهي تراقبه لدقائق ..لتنهض وتجهز..نزلت الدرج لتجد الحجة نعمه تجلس لوحدها…
شهد قبلت راسها : صباح الخير ..
نعمه :صباح الورد ياست البنات..
شهد :سليم فين..
نعمه :بؤوضته ياحبت عيني الود قالب على نصه ..معرفش ماله..
شهد بضيق : قالي امه وحشاه ياحجه..
نعمه :متجيبش سيرتها ال***دي..
شهد :ياحجه سليم محتاج امه هو لسه صغير ميعرفش حاجه..
نعمه :قصدك ايه..
شهد :اني هكلم سلطان عشان ياخده عند امه حرام اكده.
نعمه :والله ماتستحقش الرحمه سهام دي..
شهد :معلش ياحجه عشان سليم.
نعمه : ربنا يتممك بعقلك ياحبيبتي..ويفرحني بعيل ليكم انتي وسلطان قادر ياكريم..
شهد بابتسامه رقيقه : يارب ياحجه اني هروح اشوف سليم واتكلم معاه..
شهد لم ترغب باخبارها بالحمل ارادت اخبار سلطان اولا ..
شهد : قاعد لوحدك ليه..
سليم بضيق :مفيش..
شهد: مفيش كيف وانت مكشر اكده..
سليم بحزن :امي وحشاني قوي ياشهد..هي امتي هتيجي..
شهد :ان شاء الله قريب .
سليم :بس اني بقالي كتير مشفتهاش وسلطان مانعني اروحلها..
شهد بحنان :ان شاء الله اول ماسلطان يصحى هقوله يوديك عندها..مش هتلعب معايا النهارده والا خايف اغلبك . كيف مغلبتك امبارح ..
سليم :لا انتي غشيت اني شفتك بعيني..
شهد :اخص عليك ياسليم بقى انا بغش..
سليم بابتسامه :ايوا ياشهد
شهد :طب متيجي نعلب وتشوف كيف هغلبك..
سليم بحماس :ماشي….
______
ايماني: اني مش قولتلك تخلصني منه مستني ايه..
:مستني اوامرك وعشان نتفق عالفلوس ..
ايمان :اللي انت عايزه بس خلصني من همام باسرع وقت..
:ماشي كمان اسبوع وهتودعيه نهائي…
ايمان :هتعمل ايه..
:لازم تعرفي ..
ايمان :اه مش هفضل على عمايا اكده..
ماشي اني هقولك********
ايمان :والله فكره حلوه ومحدش هيحس عليك ايمتى هتنفذ ..
هخططلها كويس وابلغك ..ارتاحي..هتسمعي خبره قريب ..بس انتي جهزي الفلوس الاول..
_______
سلطان :صباح الخير ياحجه..
نعمه :صباح النور ياسلطان شهد قالتي رجعت متاخر هاا عملت ايه..
سلطان بضيق :مفيش ياحجه…خلصت شغلي ورجعت طوالي..
نعمه :مالك حساك مش على بعضك اكده..
سلطان :مفيش ..
نعمه باصرار :لا في اني خابراك زين ياسلطان قولي متخبيش حاجه..
تنهد سلطان :مرات خالد ابن عمي الله يرحمه.. ..
نعمه بضيق :مالها العقربه الصفره دي..
سلطان :مش راضيه تبيع حصتها باالاملاك وقال ايه هتيجي تقعد معانا..
نعمه بحده :تجي فين هي اتهبلت..
سلطان : حاولنا انا وبكري نضغط عليها بس مفيش فايده.. مش عايزين غريب يدخل مابينا ياحجه..وحلالنا يروح للغريب ..قولتلها اطلبي المبلغ اللي انتي عايزه..مرضيتش ..
نعمه :ربنا يهدها دي قادره ومفتريه بت امها..
سلطان وهو يتلفت : هي شهد فين..
نعمه :عند سليم..
سلطان بقلق :ليه ماله هو كويس..
نعمه : كويس بس عايز امه..يابن…
قاطعه :خلاص ياحجه سهام متجيبوش سيرتها قدامي خالص..وتحمد ربها اني سبتها..
نعمه :بس ..
سلطان نهض بضيق :مبسش انا قايم اشوفهم..
دخل ليجدهم يلعبون..
سلطان :ايه مش هتلعبوني معاكم..
سليم بزعل : لا مش هتلعب معانا..
سلطان :ليه بقى سليم بيه زعلان..اياك..هو انا موحشتكش بقالي كتير مسافر..
سليم…..
شهد : اومال دنتت وحشته قد الدنيا..هاا بقى جبتله ايه معاك..
سلطان : خلاص مش زعلان مش هديهاله..
شهد برجاء لتاثر على سليم : لا والنبي وريني جبتله ايه..
سلطان :تؤ يجي يبوسني ويصالحني هفكر..
شهد : يلاا ياسليم قوم بوسه خلينا نشوف جابلك ايه..
سليم….
شهد بضيق على حاله : قوم ياسليم..قوم ياحبيبي..
سليم بدموع : اني مش عايز حاجه منك اني عايز امي..لينهض ويغادر بسرعه ..
تنهد سلطان بتعب : يارب هعمل ايه اصلحها من هنا تخرب من هنا..
شهد ربتت على كتفه : وديه لامه ياسلطان..
سلطان :انتي تقولي اكده ياشهد..
شهد :مش عشانها عشان سليم..منتا شايفه عامل كيف عشان خاطري..
سلطان :بس ياشهد اني مش عايزها تربي سليم اكده.. تربيه عفشه زيها..
شهد : معلش خده عنديها هي تفضل امه وهو صغير ومحتاجها..ومفيش ام تاذي ضناها عشان خاطري..
سلطان :انتي طيبه اكده كيف ياشهد…
شهد :اني مش طيبه بس اتكلم بالحق..
سلطان بهيام قبل يدها :الحق اني ماعشتش حياتي الا لما عرفتك ياشهد ..انتي غيرتي دنيتي كلاتها..
شهد :وانت بقيت كل دنيتي ياسلطان ..اوعاك تهملني ..او تفكر تبعد عني.
سلطان :اني اهمل الدنيا كلاتها الا انتي وضعت راسها على صدره ربنا يخليك ليا اني عاوزه اقولك حاجه ..
سلطان : ايه ..ليقاطعهم رنين الهاتف كان همام..
شهد بسعاده :ايوه ياهمام..
همام :عامله ايه ياقلب همام..
شهد بعتاب :دلوقتي افتكرت اختك..
همام :حقك عليا..بس انتي خابره فايق وجوازته ..
شهد باهتما : عملتوا ايه..
همام :الحمد لله الجماعه وافقوا والنهارده كتب الكتاب..
شهد :الحمد لله باركله عني ياهمام..
همام :ايه اللي باركله عني..اني متصل عشان تيجي. تحضر كتب الكتاب..
نظرت الى سلطان.:.ماشي ياخوي هسال سلطان ولو وافق هجلكم….
سلطان اشار لها في ايه..
شهد بهمس :كتب كتاب فايق اقدر اروح..
اوما لها الاخر .ليرى ابتسامتها..السعيده.. ويبتسم لابتسامتها
ماشي ياهمام هجيلكم بعد شويه..
همام تنوريني ياست الكل سلام..
_____
سلطان صالح سليم و اخذه الى والدته واخبره بانه سيعود لياخذه مساءً..واوصل شهد لمنزل والدها بعد ان وعدته بانها ستعود.مساء.
تم عقد قران فايق وعيشه..وسط سعادة وزغاريد الجميع..ومباركاتهم لفايق وعيشه
فايق همس لهمام :اخويا حبيبي.
همام :عايز ايه اختصر.
فايق :عايز اشوف العروسه لوحدنا.
همام :انت اتهبلت ..اكيد ميصحش..
فايق :منا بقيت جوزها خلاص..وهي بقت حلالي..
همام :اكتم يافايق اكتم..
فايق :عشان خاطر اخوك..
نظر اليه بضيق ليقول بحرج..
همام بحرج : احم بعد اذنك ياعم عبدالله ..فايق عايز يكلم عروسته لوحدهم..
عبدالله بضيق : انت بتقول ايه ياهمام دي .مش عوايدنا .ولا الاصول.. لما تبقى ببيته ..يكلمها زي مهو عايز..
منصور وقد لاحظ ارتباك ابنه وضيقه ليقول: اصول ايه ده مش خطيبها ياحج ..ده جوزها وعلى كلن هما هيقعدو قصادنا بالجنينه ..ايه رايك..
عبدالله:.بس ياحج..
منصور بابتسامه :ة اي ياحج عبدالله بتغير على بتك من جوزها..
عبدالله بابتسامه : ماشي ياحج..اني هخش اندهلها..ويقعدوا بالجنينه عشر دقايق..
فايق نهض بسعاده : ماشي ياعمي..
همام همس بضحك : اجمد يابني..باين قوي انك مدلوق..
فايق بغيظ : مالكش صالح…اني عايز اكلمها..
همام بسخريه :هتكلمها هي هتطير يعني..
شاهدها تخرج خلف والدها شرد بجمالها ملاك يمش على الارض بستحياء..
همام :فايق ..يافايق فضحتن يخربيتك..ممالك هتخوف البت منك بنظراتك دي….
فايق بشرود :هااا ماليش..
عبدالله :خدي جوزك واقعدو بالجنينه هناك ياعيشه..
اومات براسها دون النظر اليه ..لتمشي والاخر يتبعها بهيام..وووو
____
بكر بقلق :مالك ياهدى مالك ايه اللي واجعك..
هدى بالم :بطني يابكر سكاكين بتقطع فيها مش قادره..
بكري :بارتباك انتي واكله حاجه..
هدى بالم :لا لا كلت من اكلكم اهه مش قادره..
بكري :طب يلاا يلا هنروح عند الدكتور ربنا يستر..يارب..
هدى ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهد السلطان)