رواية شهد السلطان الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الجزء الثامن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني البارت الثامن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الحلقة الثامنة
سهام: اني عارفه انك بتكرهيني ..لكي حق مش بلومك ..انتي من ساعت ماجيتي البيت ده واني معكننه عليكي سامحيني ياشهد ..
بقلم نوره عبد الرحمن
شهد : اني عمري مكرهتك بس انتي اللي تجبريني اكرهك ياسهام انتي اللي عملتيه فيا مش قليل..
سهام بندم :عارفه وماليش وش اطلب منك تسامحيني بس انت طلعتي احسن مني..وخدتي بالك من ابني..
شهد :سليم مالوش دعوى بخلافتنا .
سهام بحرج :اني لما اتصلت فيكي وقولتلك ان سلطان اجوز عشان هما هددوني بابني اتصلوا بيا وهددوني عشان اكده بلغتك طلعوا عايزين يخرجوكي من المكان اللي خفيكي فيه سلطان..
شهد بضيق :الحمد لله محصلش حاجه وسلطان لحقنا انا وسليم..
سهام :يعني انتي مش زعلانه..
شهد : اني مش ملاك عشان اقولك خلاص مش زعلانه..
سهام :يعني مش هتسامحيني..
شهد وهي ترى الندم بعيني سهام : مع الوقت هننسى ياسهام وانتي تفضلي ام سليم ..وسليم ابننا .
سهام :ربنا يجبر بخاطرك.
*******
عيشه بحرج: اني اسفه يافايق والله معرفش امي قالت اكده ليه..
فايق ….بقلم نوره عبد الرحمن
عيشه امسكت يده : فايق انت مخصمني .
فايق : همليني ياعيشه دلوقتي عشان مخنوق شويه..
عيشه :لا مش ههملك يافايق انت زعلان مني مش اكده متخدنيش بكلام امي ..
فايق :يمكن امك معاه حق..
عيشه :معاها حق كيف انت خفيت وبقيت كيف الحصان..بس امي طبعها اكده..متخدش على كلامها..
فايق :اني مش عارف هي مش طيقاني اكده ليه..
عيشه :قولتلك سيبك من كلامها..
فايق بضيق :دي بتعايرني عشان يدي لسه ماخفتش كويس..
بقلم نوره عبد الرحمن
عيشه رفعت يده وقبلتها بحب : لا انت خفيت ويدك بقت كويسه انت عارفه لمسه حنينه بيدك دي تنسيني الدنيا باللي فيها.وتخليني اسعد بت بالدنيا.
فايق نظر اليها لترتمي بين احضانه لتقول بغصه : فايق اني مقدرش اشوفك زعلان أكده ..ويدك خفت انت تقدر تحركها وتشتغل بيها…والرجفة دي الحكيم قالك هتروح مع العلاج..سيبك من امي ومن كلامها..ولو عايز مش هروح لاهلي تاني المهم متزعلش مني.
فايق اخرجها من احضانه واحتضن وجهها بكفيه : اني مقدرش ازعل منك ياعيشه انتي حياتي كلها..بس امك بكلامها بتوجعني قوي..
بقلم نوره عبد الرحمن
عيشه :خلاص احنا مش هنروحلها تاني
فايق :لا ياعيشه اني مقدرش امنعك من امك..
عيشه :يعني انت مش زعلان مني…
فايق :هو في حد يزعل من روحه..لتحتضنه بشده..
فايق همس لها بحب : اني بحبك قوي..
ابتعدت عنه ..
فايق ايه بتبعدي أكده ليه ليجذبها اليه ووووو
******
عبر الهاتف
ايمان : يعني كيف يااميره
اميره : كيف ماسمعتي ياايمان يا اما والله العظيم لانزل البلد وافضحك قدام عم منصور وابنك واخليهم يرموكي رميت الكلاب..
ايمان بخوف : بس همام بيحب مرته ومش هيصدق حاجه عفشه عنيها..
اميره: انت تقدري تخليه يصدق اللي انتي عايزه اني خبراكي زين……
اني عايزاه يرميها ويطلقها عشان بس اقدر ادخل حياته من تاني..
ايمان: بس..
بقلم نوره عبد الرحمن
اميره بتهديد :مابسش معاكي شهر بحاله أن ما نفذتيش صدقيني كل بلاويكي زمان هقولها لجوزك وابنك وإن كان همام سكت زمان عشان ابوه واخوه اني مفيش حاجه تقدر تسكتني انتي فاهمه..
ايمان…..
اميره :متقوليش لنفسك دي عيله متعرفش تعمل حاجه لا اني كبرت والدنيا علمتني حاجات كتير عشان اكده اسمعي الكلام واخزي شيطاني..
ايمان ……
*********
شهد بقلق: اتاخرت اكده ايه..كنت فين كل ده.
سلطان : لحقت اوحشك..بقلم نوره عبد الرحمن
شهد : انشغل فكري عليك بقالك كتير خارج مالبيت..
سلطان قبل جبينها :معلش شغل ..
شهد :شغل ايه..
وضع يده على كتفها وصعد متجها الى غرفتهما: هنبدا نتدخل بالشغل كمان..
شهد : لا مبتدخلش بس ..
سلطان بتعب :بس ايه ياشهد ربنا يرضى عليكي اني فارط من تعبي و عايز ارتاح شويه..
ليقول وهو امام باب غرفته :هما الحجه وهنا فين..
شهد :استنوك معايا كتير واما اتأخرت راحوا ناموا..
تنهد بتعب: طب ياشهد خشي الاوضه ..واوعي تنامي لحد.مارجع..
شهد :هتروح فين..
سلطان : اعدي على هنا… دقيقه وراجعلك..
شهد :اجي معاك
سلطان :لا عايزها بحاجه مابينا..
شهد :حاجه ايه
سلطان :مش ملاحظه انك بتسألي كتير ياشهد…يلاا ادخلي استني..
دخلت شهد غرفتها بضيق
اما الاخر اتجه الى غرفة اخته استئذن ودخل..
سلطان :كنت عارف انك مش نايمه..
هنا كانت تحمل طفلتها ذات السنه تحاول جعلها تنام : اهلا ياخويا ازيك ..
سلطان : الحمد لله .انتي عامله ايه .
هنا :الحمد لله..
حمل سلطان الصغيره :حبيبت خالها مغلباكي مش اكده..بقلم نوره عبد الرحمن
هنا : دي هي اللي مالي عليا الدنيا ياسلطان ربنا يرزقكم انت وشهد..
سلطان :يارب..ليكمل حديثه اني رحت اطمنت على جوزك هما بدأ يدوه العلاج وان شاء الله خير.
هنا لدموع : يارب ياسلطان عشان لوجراله حاجه البت هتتيتم وميبقاش ليها حد..
سلطان : متقوليش اكده اني روحت فين..بعدين ان شاء الله ابوها هيخف ويبقى كويس .
هنا :يارب..
سلطان :بس اني زعلان منك كان المفروض تبلغني اول ماتعرفي انه مدمن مش بعد فوات الاون..
هنا بدموع: متلومنيش ياسلطان انا كان عندي امل انه يبطلل الهباب ده..بعدين انت هتفضل شايل حملنا لحد ميتا.
بقلم نوره عبد الرحمن
سلطان :انا اخوكي لومشلتش همك مين هيشيله..
هنا :ربنا يخليك لينا ياسلطان ويفرحك قادر ياكريم..
سلطان قبل الصغيره واعطاها لامها : طب اني هروح ارتاح عشان تعبت النهارده قوي..
هنا :ربنا معاك ياخوي..
********
عند بكري وهدى..
كانت تضع رأسها على صدره تفكر بشيء ما ..وهو شارد الذهن..ويلعب بخصلت شعرها
هدى : بكري ..
بكري: هممم
هدى : تفتكر هنخلف ..
بكري اعتدل وامسك يدها : ان شاء الله هتبقى احسن ام بالدنيا..بعدين الدكتوره قالت بعد العلاج اللي عملناه الفتره اللي فاتت تقدري تخلفي بس يلزمك فتره كمان.. ..
هدى : اني خايفه يابكري ..
بكري ابعد شعرها عن وجهها بحنان: خايفه من ايه..
هدى :خايفه اني مش هقدر افرحك بالعيل االي انت عايزه..
بكري :ماتخفيش بعدين قدامنا العمر بحاله والطب كل يوم ييطور وان شاء الله هنخلف بدل العيال اتنين وتلاته..انتي بس قولي يارب
هدى :يارب..
بكري شرد بها لثواني ليقول بحب : هو انتي عملتي فيا اكده كيف
هدى :عملت ايه..
بكري :سرقتي قلبي من ساعت ماشفتك.
هدى نظرت الى الارض بحرج ليقترب منها هامسا بصيلي هقولك حاجه..
رفعت نظرها اليها ليقبلها بحب وووووو
*********
عند شهد
سلطان رفع حاجبه باستنكار عندما وجدها نائمه وقد اطفئت نور الغرفه اشعل الضوء واقترب منها..
سلطان :شهد..
شهد…..بقلم نوره عبد الرحمن
سلطان : شهد مابترديش ليه..بعدين امتى لحقتي تنامي اني سايبك من شويه..
شهد….
سلطان اقترب منها ليصدم ب……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهد السلطان)