رواية شهد السلطان الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الجزء الثالث
رواية شهد السلطان الجزء الثاني البارت الثالث
رواية شهد السلطان الجزء الثاني الحلقة الثالثة
شهد : اني جيت هنيه كيف..وانت هنيه ليه..
سلطان :انا اللي جبتك هنيه .
شهد.بحده:وانت باي حق تجيبني هنيه .. خطفني اياك ..
سلطان :حق اني جوزك ..ليكمل بسخريه هو في راجل يخطف مراته برضو..
شهد بغيظ :جوز مين ومرات مين انت طلقتني .وخلاص فضيناها سيره…
سلطان :ببرود طلقتك ورديتك..
شهد :هو لعب عيال اياك..اني هروح لابوي يتفاهمو معاك..
وقف امام الباب يمنعها من المغادره : منصور عارف انك هنيه.وعارف كل حاجه متعنديش عاد..ليقترب منها ويحيط خصرها بذارعيها وحشتيني…
شهد :سيبني متقربش مني بقولك هملني ياسلطان..لا ابوي ميعملهاش فيا اني لازمن اروحله
سلطان بحب :وحشني اسمي من بوقك ياشهد وحشوني عنيكي.. وحشتني..قوي..
شهد :اوعا كده متقربش مني ياسلطان الحلازمه اني حارمه عليك ده لايرضي عرف ولا دين..
سلطان :انتي مراتي ياشهد..و اني رديتك من ساعت ماطلقتي عشان وقتها كان لازم اطلقك عشان كنت متراقب وعشان احميكي..
شهد بدموع : مش عايزاك ياسلطان مش عايزاك..روح لمراتك
سلطان: كدابه ياشهد كدابه..
شهد :ابعد متلمسنيش..ورح لمراتك اللي رمتني بشقه باخر البلد عشان تاخد راحتك معاها..روحلها كنت تهملني طول النهار واني بقول اكيد مشغول اتريك نايم بحضنها..
سلطان :اني جاهز اسمع كل عتابك..بس.متبعديش عني اني غلطان عارف بس غصب عني..
شهد بشهقات :بقولك هملني اني ماليش قعاد معاك في بيت واحد.افلتت نفسها منه…لتسمعه يقول: سليم خطفوه..
تسمرت مكانها والاخر تقدم اليها واكمل حديثه..
سلطان :خابره لما وديتك شقتي ..كنت عايز احميكي كانوا بيهددوني فيكي وبأبني اللي لسه مجاش عالدنيا…ولما قدرت اخرجك من السرايا واخفيكي عنهم..خطفوا سليم…
لحد ما سمعت سلوى بتتكلم مع ناس بالتلفون عن سليم وفهمت انها متفقه معاهم عشان يهربوا حمولتهم الممنوعه بالبلد عن طريق شركتنا …
عارف هتقولي: اي علاقة ده بجوزتي من سلوى..حاولت اعاملها كويس..عشان اعرف طريق سليم من غير ماتحس ..بس هي كانت فاكره اني بعاملها اكده عشان بحبها…وطلبت نتجوز..مقدرتش ارفض..بالعكس كنت عايز اقربلها اكتر عشان اعرف مين عدوي ..
شهد ببكاء :ليه مقدرتش عشان انت عايز اكده..
سلطان :والله مش عايز والله ياشهد اني عملت اكده عشان سليم..وحياتك هعرف اللي عمل اكده قريب..بس اني عايزك تفضلي جاري ياشهد اني بتقوى بيكي..
شهد…
سلطان : اني عارف اني جيت عليكي قوي بس والله هعوضك عن كل حاجه ..كفايه الدنيا جاي عليا ياشهد هتيجي انتي كمان عليا..امسك يدها وقبلها لتجهش بالبكاء الاخرى ضمها لصدره واخذ يربت على ظهرها بحنان وهو يقول: حق ابننا هيرجع ياشهد وكل واحد ليه يد باللي جرالنا هيدفع التمن غالي..متوجعيش قلبي اكتر من اكده..
ليبعدها ويرفع ذقنها لينظر اليها بحب.ويقول بهيام :وحشتيني..
شهد..
سلطان :سلطان ما وحشكيش اياك
شهد تراجعت الى الخلف ببكاء:مش قادره انسى اللي شفته ياسلطان مش قادره..
سلطان :بعد كل اللي قلتهولك..طب اديني فرصه هنسيكي كل حاجه عفشه عشتيها..
شهد بدموع وبغصه: حس بيا حس بالنار اللي جوايا لما شفتك واخد وحده تانيه بحجرك..
سلطان :كان لازم اعمل اكده..
شهد :كنت تقدر تعمل ايه حاجه غير انك تتجوزها..
سلطان :مينفعش سليم بين ايديهم واي حاجه كنت هعملها كانوا يعرفوها عشان اعرف اوصلهم سلوى كانت الطريق الوحيد.
شهد :وليه مقولتليش..
سلطام :مكنش ينفع كنتي حامل ومكنتش اقهرك..
شهد :منتا قهرتني اكده..
سلطان :تفرق بايه منا كنت مجوز اتنين قبلك معترضتيش..
شهد ببكاء وشهقات: لا تفرق ياسلطان تفرق زمان لما اتجوزتك كنت عارفه انك راجل متجوز..
كانت جوازه عشان ابوي عشان اكده مقدرتش اعترض انما دلوقتي تفرق وتفرق كتير..
سلطان :قصدك ايه..
شهد :قصدي زمان كنت جوزي اللي اختاره ابوي ليا ومجبوره عليك..
انما دلوقتي قلبي حبك واختارك وكان عايز يبقى جارك العمر كله.
عشان اكده تفرق قوي ياسلطان قلبي ده مجروح ومش هيتداوى بسهوله اكده..
سلطان بسعاده : اول مره اسمعك تقولي بحبك ياشهد ..
شهد….
سلطان :اني هداوي كل جروحك..
شهد :معدش ينفع ..ابوي زمان جبرني اجوزك انما دلوقتي لا ياسلطان..لا..
سلطان : ليه لا
شهد :قلبي كسرته واللي اتكسر مش هيتصلح ياسلطان هملني ارجع بيت ابوي..
سلطان :مفيش خروح من هنيه ياشهد..
شهد :هتغصبني اياك.
سلطان :ايوه ..هغصب عليك ياشهد لحد.ماتعقلي وتهملي العند..والمكان ده امان ليكي..
شهد: ان..ليقاطعهم رنين هاتفه سلطان .نظر الى الهاتف ونظر اليها اني هروح وراجعلك ابقى فكري بكلامي يابت منصور واه متحوليش تطلعي من هنيه رجالتي بكل حته..
شهد :هتحبسني..اياك
سلطان :ايوه مش انتي عايزه اكده اني هحبسك..
شهد بغيظ :سلطان
ليغادر ويتركه تناديه بغيظ..
________
رباب :مالك ياهمام سرحان بايه ياحبيبي..
همام :سرحان فيكي يارباب..اني معرفش عشت كل الوقت ببعادك كيف ..انتي بجد سامحتيني ..
رباب وضعت رأسها على صدره بحب :سامحتك ياهمام ومتجبش سيرت الماضي خلاص راح..
همام مسح شعرها بحنان:رباب ..
رباب :عيونها..
همام :بحبك..
رباب رفعت نظرها اليه بابتسامه :واني بحبك وبموت فيك بس انت مالك مش على بعضك النهارده..
همام : قلبي مقبوض معرفش ليه..
رباب بقلق : مالك ياضي عيني فيك ايه..
همام : معرفش يارباب ليصمت
رباب : متفكرش بحاجه ياهمام ربنا يريح باللك ياحبيبي..
همام :ونعم بالله..ليقول : ايه رايك نخلف من تاني..
رباب بضحك ابتعدت عنه: لا والنبي كفايه علينا نصر ورباب الصغيره هيطلعونا من البيت ..
همام وبغمزه جذبها اليه: بقولك عايز نخلف ممفيش اعتراض..
رباب بضحك: ياهمام هشوف العيال طيب..
احاط خصرها بحب: همليهم يلعبوا وركزي معايا انا..ميفعش والا ايه..
احاطت عنقه بدلال لأ ينفع ليقبلها وووو
____
استيقظت عيشه لتجده ينظر اليها بحب وضمها لصدره وقال:
فايق :صباح الحب والجمال عليكي ..
عيشه دفنت وجهها بصده بخجل: صباح النور..
فايق :عامله ايه النهارده تعبانه ..
عيشه بخجل: اني كويسه..
فايق بعشق ابعد خصلات شعرها :انتي جميله اكده كيف..
عيشه : انت بجد شايفني جميله.
فايق :عندك شك اياك ..والله مش حسة بحلوتك.
عيشه اعتدلت بجلستها: اني عارفه اني جميله بس لما بشوفك بتبصلي واسمع كلامك بحس اني جميله قوي..
فايق بهيام امسك يدها وقبلها :انت مش بس جميله انتي قمر وتاخدي العقل خطفتي قلبي من ساعة ماعيني شافتك ..
عيشه…
فايق :بتبصيلي اكده ليه..
عيشه :انت بتخليني احب روحي قوي..ياريتني عرفتك من زمان.اني عمري ما هلاقي حد يحبني كيف مانت بتحبني يافايق..
فايق :وانتي لسه ماحبتيني ياعيشه..
عيشه ابعدت نظرها عنه بحرج..
فايق جذبها اليه وضمها و قبل جبينها :اني متاكد انك هتحبيني ياعيشه والعمر قدامنا طويل..
___
سلطان: اهاه خلاص اكده اني عرفت عدوي..
بكري : اهدى ياسلطان وخليني نفكرو هنعمل ايه..
سلطان :هنعملوا ايه بايه يابكري .اني خلاص بقيت على اخري هروح اجيبها من شعرها بت ال***دي عشان افضى لغالب ابن الج***
بكري: متنساش سليم بين اديهم اهدى اكده وخلينا نفكروا كويس.
سلطان جلس بضيق: عايزنا نفكروا بايه..مش خلاص عرفت عدوي يابكري بتصعبها عليا ليه.
بكري: ياسلطان هما مش عارفين اننا عرفناهم عشان اكده خد تلفون سلوى ورجعه ليها قبل ماتفوق من نومها..
سلطان :اتطمن مش هتفوق لليل عشان مفعول المنوم اللي اديتهولها
بكري: ولو خد تلفونها ورجعه مكانه وخليها تفوق تلاقيك جنبها عشان متحسش بحاجه..اه واطمن مكلماتها كلاها بقت مترقبه خيلنا نعرف سليم فين وبعد اكده اتصرف براحتك..
ربت على كتفه سلطان :والله من غيرك معرفش كنت عملت ايه يابكري.
بكري :متقولش اكده احنا اخوات يا ود عمي..يلاا روحلها بدل متاخد بالها..واني هبلغك لو فيه جديد..
سلطان :طيب وشهد ههملها لوحدها اكده…
بكري : شهد هملها اليومين دول..وخليها تفكر براحتها وتراجع نفسها وان شاء الله خير عشان مكانها امان ومحدش هيعرفه وانت قلت ابوها عارف انها معك يبقى خلاص ..يلاا ياسلطان متضيعش وقت..
ماشي يابن عمي هروح ..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شهد السلطان الجزء الثاني)