روايات

رواية شمس حياتي الفصل السادس 6 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي الفصل السادس 6 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي البارت السادس

رواية شمس حياتي الجزء السادس

رواية شمس حياتي
رواية شمس حياتي

رواية شمس حياتي الحلقة السادسة

ههههه طيب طيب همشي خلاص يعم هو الواحد ميعرفس يهزر معاكي ابدا الله ههههه
وهما خارجين من من الكلية
شمس وقفت وتنحت من اللي شافته واتعصبت جاامد وعيونها دمعت
ايه ده ف ايه يشمس مالك بتبصي ع ايه….
شمس بوجع اول مرة تحس بيه : لا لا مفيش مصدعة شوية يلا نروح بس
روحت شمس واول ما دخلت اوضتها فضلت تعيط جامد ع اللي شافته
دخلت فجأة ليل : اهلا بالقمووورة ع…ايه ده مالك ي شمس بتعيطي ليه
شمس حضنتها وكلمت عياط
اهدي بس قوليلي ايه حصل طب حد زعلك من الكلية طب وقعتي …طب سقطي ف مادة طيب ولا ايه يعني
شمس بدموع :تؤ تؤ
اومال ايه حصل للعياط ده كله
شوفته ي ليل شوفته واقف تحت عمارة وحاضنها وركبت معاه العربية ومشيو قدام عيني قداااام عيني ي ليل ..واكملت بوجع

 

ودموع نا انا معرفش مالي اول ما شوفته قلبي وجعني اوي اوووي بجد طالما ف حد ف حياته وبيحبها كدة قالي ليه بحبك مش قولتلك ده بيتسلي وبيضع وقت وخلاص لو كان حد كان اتقدم بس ده انسان زباا..لة ونا بكره بكره ي ليل وفضلت تعيط جامد ف حضنها
اهدي اهدي ي شمس طيب ما يمكن فاهمة الموضوع غلط
بعدت عنها شمس: غلط هو ايه اللي غلط ي ليل يحضن واحدة ف الشارع وتركي معاه العربية وهما بيضحكو وتقوليلي غلط
طب ما يمكن أخته
شمس بحسرة: ههه ملوش اخوات بنات ي قلبي ملوش غير مصطفي وبسس
ليل لما جه اسم مصطفي ضربات قلبها عليت شوية
طيب خلاص يحبيبتي اصلا مفيش بينكو حاجة صح كلمة قالها اكنك مسمعتيهاش ولو حاول يكلمك مترديش اقولك اعمليه بلوك
شمس بضحك بسيط: اصلا عمره ما اتصل بيا ولا معاه رقمي ومعتقدش يتصل
طب احسن برضو فكك منه بقا ويلا نقوم نلعب اي حاجة ونفك عن نفسنا ولا اقولك تيجي نخرج نتمشي شوية الساعة لسة 5 وبابا وماما مش هيقولو لا ومش هنتأخر
طيب ماشي تغير هدومي عبال ما تقوليلهم

 

وفعلا خرجو اتمشو شوية وشربو عصير قصب اللي بيعشقووه ورجعو البيت
عدي اسبوع بدون كلام ف اي حاجة ف الموضوع
احمد بعصبية :لا بقا كدة كتير نا عاوز اعرف عم مجدي متصلش بيا لحد دوقتي ليه نا مش قادر استحمل كل ده بقالي شهر مسمعتش صوتها ولا كلمتها ولا اعرف حاجة عنها نة مش عارف اشتغل كويس بسبب التفكير فيها ليل نهار ي اخي ده حتي بقيت بحلم بيها نا مش عارف عملت فيا ايه بس كام يوم شوفتها يحصلي كدة اومال لما نبقي ف بيت واحد هعمل ايه
مصطفي بغمزة : مش هتطلع من البيت شهريين تلاتة قدام يشقي
والله يا رييييت بس هي تواااافق خلاص هطق من الانتظار ده كله
ومين سمعك نا حتي ليل معرفش حاجة عنها بقولك ايه متكلم عم مجدي تشوف ايه الحوار ونا هكلمه بعدك بشوية حلوين كدة
ماشي هكلمه انهردا
عند ليل وشمس …
شمووووسة قاعدة سرحانة ف ايه لوحدك بقااا
مفيش يقلبي اصل الامتحانات قربت وخايفة شوية اخر سنة بقا ومش هشوف صحابي تاني غير كل فترة كبيرة فمضايقة شوية

 

اممممم طيب وده بقا اللي مضايقك بس ولااااا ف حاجة تانية ومش عاوزة تقولي يقردة
شمس بتوتر: حاجة ..حاجة ايه بقا لا مفيش حاجة هو موضوع الامتحانات وبس صدقيني
ليل بعدم تصديق وضيقت عينيها : مااااشي هصدقك اما نشوف اخرتها ي شموسة معاكي
وخرجت برة الاوضة
شمس ف نفسها : اقولك اذاي بس ي ليل اني دائمة بفكر فيه وبحلم بيه كل يوم مع اني مكلمتوش غير كام مرة بس حاسة قلبي بيدق ليه هو وبس وبدعي ربنا يقدملي الخير وبس …بس نا لازم أخرجه فعلا من دماغي ومن قلبي ده انسان كذاب ونا لا يمكن أحبه بقااا
(بس هي متعرفش أنها اصلا خلاص حبته 🙈)
عند مجدي ف الفون …
نا مش عاوز افاتحها ف الموضع غير لما تخلص امتحاناتها عشان مفيش حاجة تشغلها متقلقش نا مش ناسي وإن شاء الله خير
ماشي يعمي هنتظر رد حضرتك بعد امتحاناتها
وقفل معاه
يا ربي خلاص هانت وتبقي معايا ي شمووسة حياتي
ف اخر يوم امتحانات…
خرجت شمس من الامتحان وماشية تايهه مش حاسة بحد ولا سامعة حد غير صوت الدولة والصراع اللي بين عقلها اللي بيقولوا ده كذاب ومتصدقيهوش وقلبها اللي بيقولوا يمكن ظلماه وهو مش كذاب

 

فجأة لقت حد وقف قدامها ومش مخليها تعرف تعدي
بعد اذنك وسع من قدامي
ليه بس الجميل مين مزعله كدة متيجي افكك وهتبقي فل صدقيني
نتا قليل الادب ولو ممشتش دوقتي يا جدع نتا من قدامي هصوت والم الناس عليك
يمي يمي تصدقي خوفت يقطة ولسة هيمسك لديها لقي اللي مسك أيده بحركة واحدة وكسرها وفضل يضرب فيه
يلهوي ايه اللي نتا عملته ده ي مجنون نتا هتودي نفسك ف داهية كفاية ضرب فيه
احمد بعصبية رمي الشاب عالارض وبصلها:
خايفة عليه اوي ومش خوفتي ع نفسك ونتي واقفة قدامه وف شارع ساكت مفهوش حد كان ممكن يعمل فيكي حاجة نتي غبية حد يمشي لوحده فشارع زي ده
شمس بصت حواليها ولقت فعلا نفسها دخلت ف شارع مفهوش مخلوق ماشي وساكت خالص
اتوترت بس مبينتش حاجة وتظاهرات بالقوة
نااا اقدر احمي نفسي كويس مش هستني اللي ذيك يحميني وملكش دعوة بيا وسابته ومشيت وعيونها دمعت بس تماسكت نفسها وروحت البيت
وهو مصدوم من ردة فعلها
كان متوقع تعتزرله وتشكره أنه أنقذها بس حصل غير كدة وهو مش فاهم ليه بتكلمه بالطريقة دي اصلا هو غلطان أنه أنقذها يعني
وروح بيته ومش فاهم ليه حصل منها كدة
دخلت شمس تعيط جامد عاللي حصل

 

ايه يشمس بتعيطي ليه بس ايه حصل الامتحان كان صعب
حكت لها شمس كل اللي حصل انهردا
بس يشمس نتي غلطانة كان مفروض حتي تشكريه أنه انقذك من الحيوان اللي كان بيعاكسك ده مش توبخيه كدة بكلام وحش
شمس بعصبية ودموع: اشكره ..اشكره عوايه مهو بسببه كنت ماشية تايهه ومختش بالي اني دخلت ف شارع مقطوع ذي ده ..مش بشكر ناس كذااابة انا
مين اللي كذاب دن ي شمس
شمس بتوتر ومسحت دموعها بسرعة…مفيش يماما شوية مشاكل بين صحابي يحبيبتي متشغليش بالك بس نتي
طيب يبنتي تعالي نتي وليل عشان نتعشي يلا متتأخروش
حاضر يماما جايين
يلا ي شموسة امسحي دموعك.دي بقا عشان نطلع ناكل وإن شاء الله خير
ع السفرة ..
عملتي ايه انهردا ف الامتحان ي شمس
تمم يبابا الحمد لله كان سهل وحلو
ماشي يحبيبتي الحمد لله وبقيت كتكوت متخرج بقا
شمس بضحك يبابا يقلب بنتك لسة ع حفلة التخرج شوية حلوين

 

مجدي بضحك …هيعدو هوا ومش هتحسي بيهم اصلا وتكمل ببعض من الجدية..شموسة كنت عاوز اقولك أن في عريس متقدملك وجاي بكرة إن شاء الله اجهزي عشان هتقابليه
شمس بتوتر وخوف وضربات قلبها سريعة: بس ..بس يبابا نا مش عاوزة اتجوز دوقتي مش حابة الفكرة يعني دوقتي
بصي يبنتي نا نفسي اشوفك عروسة وافرح بيكي وده وقته نتي اتخرجتي خلاص ف ايه العائق بقا وع العموم نا مش هضغط عليكي شوفيه الاول وبعدين احكمي وقولي رأيك ونا مش هغصبك ع حاجة اكيد
شمس بتنهيدة لأن كلام والدها فعلا صح : ماشي يبابا ربنا يقدم الخير
دخلت شمس وصلت استخارة قبل حتي ما تشوفه والغريبة حست براحة من قبل حتي ما تعرف اسمه ايه ودعت ربها يقدملها الخير دائما ويعوضها خير
تاني يوم بليل …
ليل دخلت الاوضة ع شمس : العروسة القمر…. واكملت بصدمة ايه الدريس ده حد يلبس اسود ف اسود ي شمس
شمس بلا مبالاه …وماله الاسود ملك الالوان يبنتي نتي فاهمة حاجة بس اسكتي
طييب ماما بتقولك خدي الصينية دي واطلعي قدميها للعريس بقا
شمس بخوف وخفق قلبها بشدة وف نفسها نا هطفشه نا مش عاوزة اتجوز بقا هااا…
ليل : يشمس روحتي فين يلا اطلعي وخدي الصينية

 

طيب طيب طالعة اهو
طلعت شمس وعينها ف الأرض ورفعت وشها تشوف مين العريس ده وفضلت متنحة ومصدومة
مصطفي ….هو …هو نتا العريس….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى