رواية شمس العاصي تشرق من جديد الفصل العاشر 10 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء العاشر
رواية شمس العاصي تشرق من جديد البارت العاشر
رواية شمس العاصي تشرق من جديد الحلقة العاشرة
سهى بتوتر :ابببعد ابعد.دلوقتي حد يشوفنا .
تميم : مايشوفونا ..
حاولت افلات نفسها لكنه ثبتها ليهمس امام وجهها بانفاسه العطره : النهارده عاصي هيسألك مره تانيه.. المره دي هتقوليله موافقه مفهوم..
سهى بعند وعينان ممتلئه بالدموع : لا مش مفهوم..
لتصرخ اثر ضغطه على خصرها…هادرة بدموع :سيبني انت مش فوعيك .. بتوجعني كده..
تميم : عشان تعرفي ترفضيني..
سهى ببكاء :مش انا سهى العيله الصغيره .. دلوقتي عايز تتجوزني..
ابتسم بخبث وهو يمرر نظره اليها باعجاب: كنتي عيله وبقيتي عروسه.و.زي القمر ..
سهى : انا مش موافقه..واوعى كده..ابعد.عني
تميم بحده :متجننيش انا عارف انك موافقه بس بتعاندي..
سهى بدموع :سيبني.. بقولك مش موافقه انت ايه مبتفهمش…
تميم بغضب : انتي…
ليعلن هاتفه عن اتصال من عاصي ..نظر الى الاخرى اغمض عينيه وزفر بضيق :ماشي يا سهى هسيبك بس والله مش هتكوني لحد غير..ليغادر وسط نظراتها المقهوره …
******
شمس بابتسامه: يعني محصلش حاجه كده والا كده..
هند هزت راسها بضيق ورفض ..
شمس : يعني هي البوسه اليتيمه اللي قولتيلي عليها..
هند : هزت راسها بحرج..
شمس : مش يمكن يكون عايزك تاخدي وقتك ..متقلقيش ياحبيبتي عمران بيحبك لو مكنش بيحبك مكنش اتجوزك اساسا..
هند :بس انا حساه بيهرب بعنيه مني والنهارده اول ماقرب مني بعد بسرعه وكان قرصه تعبان ..مش عارفه ماله ..
شمس : متشغليش بالك انتي انا عارفه عمران هو عايزك تاخدي على فكره انك بقيتي مراته.مش اكتر من كده …لتكمل حديثها صحيح مقولتيش سميه عامله معاكي ايه..
هند بضيق : انتي عارفاها كل شويه بتسمعني كلام اني خطافة رجاله وخدت جوزها منها..
شمس : انتي هتقوليلي عليها هي بروحها عقربه كده بس انتي سيبك منها وركزي مع عمران وخليها تاكل روحها العقربه دي..وانا هقولك تعملي ايه مع عمران لو فضل كده …
********
تميم : مش فاهم الراجل ده عايز ايه منك..
عاصي : زمان جدي الله يرحمه منعني اعلمه الادب انما النهارده مفيش حد هيوقفني …وخالد النجوى هيتعمله حد ..
تميم : ربنا يستر ..
عاصي بتفكير : خلينا نسيبه ياخد راحته بالكام يوم دول لحد ماافضاله.
تميم بشك :هتعمل ايه..
عاصي : هتعرف بعدين ليجمع اشيائه انا هروح..
تميم بتردد : عاصي ..
نظر اليه عاصي مستفسرا ليقول الاخر بارتباك : بخصوص موضوع جوازي من سهى..
رد الاخر : منا قولتلك انها رفضت الجواز.
تميم بضيق :بس ياعاصي دي بنت عمي وانا عايزها..
تنهد الاخر :سيبها فتره كده وانا هرجع اكلمها تاني بس لازم تعرف اني مش هغصبها على.حاجه..
تميم بابتسامه : ماشي..
*******
مر اسبوع و الرسائل من مراد لهاتف شمس لم تتوقف قامت بحظره من عدة مرات لكنه دائما يكلمها من ارقام مختلفه يخبرها بمدى حبه لها وانها ستكون له قريبا..
عمران مازل هناك حاجز بينه وبين هند لايستطيع تجاوزه فهو مازال يراها كأخته الصغرى..
هند تحاول قدر الامكان التقرب منه دون جدوى حتى قررت تنفيذ خطه شمس التي اخبرتها بها…ولم تلاحظ مايدور في منزلها..
عاصي منشغل بالعمل ولا يخلو يومه باهتمامه بشمس مما وطد العلاقه بينهما كثيراً .. واخذها الى المزرعه ليقضو بعض الوقت هناك خاصه بعد ان لاحظ شحوبها وتغيير مزاجها منذ زواج اخيها عمران ..
في اول يوما لهما في المزرعه..
كانت نائمه حتى شعرت بيدين تتحرك على جسدها فتحت عينيها لتجده مراد….وووووو
*******
هند ارتدت اجمل ثيابها وتزينت وجلست تنتظر قدوم عمران الذي عاد من العمل واتجه الى مكتبه في المنزل لتلاحظ تاخره .. انتظرته مطولا وحين عاد..
نهضت بسرعه لتستقبلهبابتسامه مشرقه اقتربت منه هامسة بود : الحمد لله عالسلامه اتاخرت كده ليه…لكن سرعان مااختفت تلك الابتسامه حين لاحظت شعره المنثور ..واحمر الشفاة على عنقه وبجانب شفتيه وقميصه الابيض..شعرت بقبضات متتاليه بصدرها لم تتوقف ….تجمعت الدموع في عينيها وقد علمت بأنه كان عند سميه…
عمران مسح شعر وعدل هيئته بتوتر وقد شاهد ماترتديه الاخرى وشحوب وجهها حين رأته هكذا ليتكلم دون تفكير ممام زاد الامر سوءً: انتي اي اللي مسهرك لحد دلوقتي..الوقت اتأخر..
تراجعت الى الخلف بسرعه… تقدم نحوها ليقول بارتباك: هند انا…
هند……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد)