روايات

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الجزء الأول

رواية شمس العاصي تشرق من جديد البارت الأول

رواية شمس العاصي تشرق من جديد الحلقة الأولي

تميم بصدمه :كسرت يده ليه ياعاصي ..

عاصي اتجه نحو مكتبه ببرود وترك الرجل يتلوى من الالم ليتبعه تميم ..مقولتليش عملت كده ليه..

عاصي ببرود :عشان يعرف يمدها عالحرام مره تانيه ..كان لازم ااقطعهاله بس اني رأفت بحال عياله..

تميم :بس ياعاصي الراجل ندم وطلب العفو..

عاصي :ندم اه بس لازم يتعاقب ..وانت عارفي العفو مش بقاموس حياتي..

تميم بريبه :انت غريب قوي ياعاصي انا مش قادر افهمك..

عاصي نهض وجمع اشيائه : مش لازم تفهمني..انا هروح وانت كمل شغل..ولوجد.حاجه كلمني..

تميم :على فين..

عاصي هروح عشان عايزاني بالبيت..

*****

شمس بعند :شيليني من نفوخك يامرات اخوي انا م نقصاكي..

سميه : هو انا قولت حاجه غلط ده مراد اخويا الف بنت تتمناه..

شمس :طب.ربنا يباركله فيهم روحي انت بشطارتك كده نقيله وحده من الالف دول..

سميه بحده: انت بتتريقي عليا ياشمس ماشي اما يجي اخوكي ويعرف شغله معاكي..

شمس باستفزاز : لا جدعه عايزه تحرضي عمران عليا..بس متتعبيش روحك عشان عمران اخويا مش حازم اللي يمشي وراى كلامكم ..ومش هيصدق كلامك وخديها مني اخوكي لو اخر راجل بالدنيا دي مستحيل اجوزه…

سميه نهضت وغادرت بغيظ :ماشي ياشمس ماشي ..

شمس بهمس : ربنا ياخدك يابعيده اني عارفه اخوي مجوزك على ايه ده زي القمر والف بنت تهواه وتتمناه ..بس اقول ايه ربنا يسامحك يمه ويرحمك جوزتيه العقربه دي.. .لتسمع صوت عمران وتنهض بسعاده لكنه تراجعت فور رؤيتها لأخيها الاصغر حازم فهو ابدا لا يشبه عمران بشيء قاس جدا عليها..

لتسمع صوت عمران يناديها: شمس تعالي شوفي جبتلك اي..

حازم بضيق: انت مدلعها قوي ياخوي مش كده..

عمران بتحذير :متتدخلش ياحازم دي اختنا الوحيده ليتنهد بضيق وانت سيبك ماشي ورى كلام مراتك..

حازم بضيق: متجيبش سيرت مراتي تاني ياعمران..

عمران : اي هتتخانق مع اخوك الكبير عشانها كمان مش كفايه اختك اللي معكننين عليها..

حازم :اني هغور

عمران :ايواا روحلها ياخويا مهو دا اللي فالح بيه..

لينادي لشمس وتذهب اليه بسعاده فور رؤيتها لحازم يذهب لغرفته..

شمس :انت جيت ياخوي حمدالله بالسلامه..ا

عمران بابتسامه :الله يسلمك تعالي .تعالي شوفي جبتلك ايه..

اسرعت لتجلس بجانبه : انشالله تعيش وتجيب ياضي عيني.

ليخرج لها جميع الاكلات اللذيذه التي تحبها ويراقبها بحب.وقلق عليها مما تعانيه..منذ وفات والديها

شمس : مش هتاكل..

عمران: لا عافيه على قلبك .

شمس :بس مينفعش اكل لوحدي خد حتت البسكوته دي ..دي بجوز الهند وطعمتها تجنن…

لتطعم اخيها وتقول بارتباك..

شمس :احم عمران..

عمران لاحظ قلقها :مالك ياشمس عايزه حاجه..حد.مزعلك بحاجه

شمس بارتباك : انا عايزه اطلب طلب بس وحياتي عندك متكسفنيش..

طلب ايه ياشمس انا عمري قولتلك لا على حاجه..

شمس ….

*********

عاصي : وانا هعمله ايه يعني يمه ..

عواطف ((زوجة أبيه تحبه كأبن لها ولم تفرق بينه وبين ابنائها ابدا بل تحبه اكثر منهم )) :ده عمك مينفعش تعمل معاه كده.

عاصي :ولو كان أبويا مش هسامح بحقي..

عواطف : بس يابني..

عاصي بحزم : مبسش انا هطلع ارتاح عشان تعبت قوي النهارده..واما يجي ابقى ابعتي حد يصحيني…

عواطف بضيق من طباعه الحاده : روح ربنا يهديك..

شعر عاصي بانه اغضبها ليعود ويقبل رأسها : متزعليش ياست الكل ..

عواطف : مش هقدر ازعل منك ياعاصي انت ابني الصغير..

قبل يدها ربنا يخليكي ليا..هروح ارتاح انا عشان فارط من تعبي..ليسمع هاتفه ويجيب بضيق عايز ايه ياتميم..

عاصي بغضب يتطاير من عينيه انت بتقول ايه..اني جاي وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى