روايات

رواية شمس الانصاري الفصل السادس 6 بقلم آية عبده

رواية شمس الانصاري الفصل السادس 6 بقلم آية عبده

رواية شمس الانصاري الجزء السادس

رواية شمس الانصاري البارت السادس

رواية شمس الانصاري الحلقة السادسة

بعدما انهت حديثها مع ناديه واقنعتها علي مرافقتهم الي الصعيد ..
جهزت كل اغراضها وما ستحتاجه هي ووالدها نزلت الجنينه واتجهت ناحيه البوابه توقفت عند البوابه وعلي شفتيها ابتسامه خفيفه لتقول بهدوء ..
ملك : مسالخير ياطارق
توقف طارق مسرعا عندما سمع صوتها من الخلف: مسالخير يافندم
ملك:طارق اعمل حسابك بكره مسافرين..
طارق: فين يافندم
ملك :الصعيد في عندي شغل هناك ..نظرت له بهدوء طارق انت حر لو مش حابب تيجي براحتك أنا عارفه انك عندك بيتك واولاد مش مجبور علي السفر..
قاطعها طارق ليقول : امرك يافندم أنا معاكي في أي مكان وتحت امرك
اشارت له برأسها لتقول بهدوء:ماشي ياطارق المهم حنسافر كلنا بعربيتي الجب انت حتسوق تمام …
طارق :حاضر
اتجهت الي باب فلتلها ولكن توقفت مره اخري لتقول له:
“صحيح متنساش تحضر عربيه ل ماكس ولايكا حناخدهم معانا..
طارق: حاضر يافندم
ملك : طارق انت اكفي حد اشتغل معايا في حراسات وانا بثق فيك جدا اختار راجل تاني معاك بس يكون كويس زيك وعلي ضمنتك..
ابتسم طارق بلطف: شكرا يافندم.. امرك ..
ملك :تصبح علي خير
اتجهت الي غرفته لتطمئن علي والدها اقتربت من فراشه لتقبل جبينه أعادت فرش اللحاف مره اخري علي جسده ثم أطفأت الانوار واوصدت الباب متجها الي غرفتها لتنام فغدا يوما طويل سيبدأ بالسفر ولن تعلم سينتهي بماذا..
في صباح يوم جديد..
استيقذ ملك في الصباح كعادتها توجهت الي المرحاض وبدأت يومها بصلاتها ثم ارتدت شميز ابيض وبنطلون ازرق وكاب وضعت تلك العدسات ثم وضعت نظاراتها الشمسيه واتجهت الي والدها خبطت ثم دخلت اقتربت منه مقبله جبينه …
“صباح خير ياسياده اللواء”
محمد: صباح خير يا حبيبتي
ملك :انا نقلت الحاجات المهمه في فلتنا الجديده زمانهم وصلوا والعمال بيرصوها..
محمد: ماشي يابنتي
ملك :جهز نفسك للسفر ياحبيبي
محمد :حاضر
جهزت ملك واستعدت للسفر أدارت كرسي والدها المتحرك الي سيارتها كان طارق راكب سيارتها ركبت والداها ورا وبجانبه داده وركبت هي قدام بجانب طارق..
“طارق فين ماكس ولايكا” قالتها وهي تربط حزام الامان
طارق :بابتسامه في عربيه الي ورانا يفندم راكبين في شبكه عربيه مع مصطفي
داده :ايه دا انتي اخدتي كلاب كمان..
ملك’ ايوه ياداده منتي عارفه مقدرش اسيبهم
داده :عارفه طيب
أشارت لطارق ليبدأ رحلتهم ..
وبعد سفر ٩ ساعات وصلوا قرب المغرب نزلت قدام فلتها ونزلت والدها برفق
ملك: براحه يابابا
محمد: حاضر
أمسكت يده بلطف لتدخل الي باب البيت وبرفقتها ناديه أما طارق ومصطفي فظلوا في أماكنهم أمام باب البيت
تطلع محمد الي هذا البيت اتسعت بوره عينيه وهو ينظر له باستغراب فالبيت لا يليق بالمكان فمعظم البيوت ليست كتلك التصميم الرائع
محمد :ملك
ملك :ايوه ياحبيبي
محمد :البيت ده اكيد مشتريتهوش
ابتسمت ملك علي فراسه والدها ثم قالت بابتسامه:لا دي كانت قطعه ارض أنا اشتريتها وقولت للجماعه في شركه يبنوها ايه رايك حلوه
ابتسم محمد:حلوه جدا والطراز رائع بس انا ليه حاسس اني شفت الطراز دي قبل كده
ملك :ههههه ايوه ياحبيبي ليه شبه شويه من بيتنا في فرنسا اصل أنا بعت للمهندسين تصميمات كده بسيطه وهما مشوا عليها ..
محمد:ماشي ياحبيبتي الي يريحك
ربت ملك علي يديه لتقبلها برفق:يلي بقي عشان ناكل مجعتش من المشوار ..أدارت وجهها لناديه قائله:ولا ايه ياداده مش حناكل
حالا ححضر الاكل
_____________
عند بيت شمس دخل عليه محروس المنضره
محروس :مسالخير ياكبير
التفتت إليه شمس: مساالخير يامحروس خير
محروس: سعادتك قلتلي لما الرائد الجديد يوصل ابلغك..
شمس : هو وصل زين.. ادخل مطبخ وخليهم يجهزوا ضيافه وخدها وديها
محروس: امرك ياكبير.
اخد محروس الاكل وذهب الي فله ملك ..
أمام الفله وصل محروس دخل ممسك بالاكل أوقفه طارق يتفقده
طارق :رايح فين انت
محروس: داخل للرائد الجديد..
أشار بيديه ليقول بجمود: وايه ده الي انت شايله..
محروس: ده وكل ضيافه
طارق :طيب ادخل
دخل وخبط فتحت له داده
داده: نعم
محروس: الرائد موجود؟
داده :اه ثواني ودخلت نادت ملك
داده :في حد شكله غريب عاوزك ياملك
ملك: بضحكه ماشي يا داده حروح اشوفه
اتجهت الي الباب لتسقط انظارها الي ذلك الرجل الضخم مرتدي جلباب صعيدي لتقول بجمود
“مين حضرتك”
محروس: انا يا ست هانم جاي من طرف شمس بيه
نظرت له ملك ليكمل ” مين شمس ده وعاوز ايه؟
محروس: شمس ابوسليم الانصاري
ملك: انا مبسالكش عشان تقولي الاسم ثلاثي هو مين يعني بيشتغل ايه
محروس :كبير البلد
ملك :كبير بلد وعاوز ايه بقي..
محروس :بعتني بالوكل ده
ملك: اكل ايه حد قلك اننا مش لاقين ناكل..أشارت له بسبابتها ليكمل هو بتردد
محروس: دي عوايدنا يا ست هانم..
تقدم لها محمد علي صوتها: مين ياملك
نظرت إلي والدها لتمسك بكرسيه المتحرك : معرفش يابابا لو سمحت اتفضل ارجع باكلك وقغلت باب بسرعه
محروس خرج واخد الاكل: ايه الحرمه .. دي شكلها كده اخت الرائد وده ابوه اخد الاكل ورجع لشمس دخل البيت فرآه جالس علي الاريكه..
محروس: ياكبير
شمس :في ايه
محروس: مرضتش تاخد الاكل
“مين هي الي مرضتش ياواكل ناسك انت رحت فين ياابومخ تخين”
محروس: طيب وانا زنبي ايه ياكبير أنا رحت بيت الرائد بس فتحتلي اخته شكله مش موجود..
شمس :واخته مخدتش الاكل ليه
محروس: قلتلي انت فاكرنا معندناش وكل وقغلت باب في وشي
شمس :هههههه طيب خلاص روح انت احنا ناقصين رائد وعيلته كمان
عند ملك
” يلي يابابا عشان تنام”قالت جملتها لتجر كرسي والدها الي غرفته..
محمد :ماشي يابنتي
نومته علي فراشه اوصدت الباب ثم قررت تخرج تستكشف منطقه
اتجهت الي باب الفله فاوقفها طارق:
طارق : راحه فين يا فندم
ملك :حتمشي
طارق :مينفعش تخرجي لوحدك
ملك: افندم انت بتكلمني انا انت نسيت انا مين انا الرائد ملك الجندي فاهم
اوطآ رأسه ارضا: اسف مش قصدي..
ملك سابته ومردتش عليه وخرجت تتمشي بين الاشجار..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس الانصاري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى