رواية شمسي الفصل السادس 6 بقلم يارا عبدالسلام
رواية شمسي البارت السادس
رواية شمسي الجزء السادس
رواية شمسي الحلقة السادسة
_هقولك أنا تعمل اي ..
وهوب جابتها من شعرها
امبارح سكت علشان كنا جوا الشركه ومكان محترم وكدا لكن احنا برا الشركه وهخلى مصر كلها تتفرج عليكي ..
تعاليلي بقى…
ونزلت فيها ضر،ب
امن الشركه كله أتدخل كان من الصعب أنهم يسلكوا اميرة من ايد شمس اللي كانت بتضرب فيها بكل قوتها وكأنها بتطلع عليها كل دمعه نزلت من عينيها بسببها امبارح…
عز جه في الوقت دا واستغرب التجمع اللي كان موجود وموظفين الشركه اللي سابوا شغلهم وخرجوا يشوفوا المعركه دي اللي كانت كلها لصالح شمس طبعا …
زعق :اي المهرجان دا في اي
احد الموظفين:حرم سعادتك ماسكه اميرة هانم بتضربها يا فندم..
عز انصدم مش معقول وصلت بشمس لحد هنا انها تعمل كدا وقدام الشركه
اتعصب منها جدا وبعدين زعق بعلوا صوته وقال:شمسسس
شمس سابت اميره وبصتله وقامت ونفضت هدومها بكبرياء وربعت ايديها على صدرها ووقفت بتحدي..
أميرة كانت بتعيط من الضرب شكلها بقى شبه مشوه دا غير الكدمات اللي كانت في جسمها كله..
اميره بعياط:عجبك كدا يا عز مراتك المتوحشه دي أنا هروح اعمل محضر فيها وهقول لبابي…
عز خاف لوهله على شمس وقرب من اميره وحاول يهديها
_تعالى بس يا اميره جوا وانا هتكفل باي حاجه انتى عوزاها بس ممكن تهدي
شمس بصتله بغل :هوا اي اللي تعملها كل اللي هى عوزاه
عز وقفها بعصبية:ممكن تسكتى مش عاوز اسمع صوتك نهائي وبص للموظفين:كل واحد فيكوا على شغله وهعرفكوا ازاي وقفتكوا دي يلاااا..
الكل خاف ودخل واتبقى شمس واميره وعز …
اللي مثل على اميره الخوف عليها بإتقان:يلا يا اميره تعالى معايا اخلى الدكتور يشوفك …
وبص لشمس:وانتى على البيت مش عاوز اشوف وشك النهارده…
شمس سكتت وخدت شنطتها من على الأرض ومشيت
ركبت تاكسي لكن مطلعتش علي البيت زي ما طلب منها راحت لمكان تاني..
وصلت بيتها المكان اللي بترتاح فيه وسط عيلتها…
امها فتحت الباب وشمس رمت نفسها في حضنها اكتر مكان بترتاح فيه ..
_شمس مالك يا بنتى
_مفيش يا ماما انتى وحشتيني بس
_طب تعالى يا حبيبتي ادخلى جوزك مجاش معاكى لي
_اصل اصله في الشركه يا ماما ووراه شغل وانتو وحشتونى..
_طيب تعالى يا حبيبتي ..
شمس دخلت وقعدت وامها قعدت جنبها:ها عامله اي مع جوزك كويسين ولا لا
_ايوا كويسين جدا وعز بيحبنى اووي يا ماما ومش بيخليني زعلانه ابدا
_الحمد لله يا بنتى دا من دعواتى ليكى ليل نهار ربنا يجعله ليكى خير الزوج والونس
_يارب يا ماما..
_هقوم بقى احضر الغدا
_متتعبيش نفسك يا ماما
_يا بت يا عبيطه هوا انتى يعنى بتيجي كل يوم هقوم اعملك الاكله اللي بتحبيها
_مكرونه بيشاميل صح
_صح..
_ايوا بقى يا سوسو دلعيني
امها وقفت مره واحده وكأنها افتكرت حاجه ..
_اي دا مش انتو المفروض مسافرين ودا كان سبب استعجال جوزك على الجواز..
شمس اتوترت مكنتش متوقعه سؤال زي دا من امها
_اصل اصل اااه الشغل اتأجل شهر كمان اسكتى يا ماما بعد ما جهزنا كل حاجه الصفقه اتأجلت…
_اه ماشي يا حبيبتي ربنا يسعدكوا يارب ويرزق جوزك من حيث لا يحتسب..
_اللهم امين..
هقوم معاكى احضر الغدا بقى..
دخلت معاها وبدأوا يحضروا الغدا..
عند عز بعد ما الدكتور فحص اميره واتطمن عليها ..
أميرة:علشان خاطرك بس يا عز مش هعملها حاجه أنا مش عارفه انت اتجوزتها ازاي دي ولا لي..
عز قرب منها:غلطه وندمان عليها دلوقتي عاوز اسيبها زهقت منها
اميره:وهتعمل اي بعدها..
عز بخبث:هرجعلك طبعا مش انتى عوزا كدا..
اميره قربت منه بدلع:ايوا طبعا عوزا كدا يا حبيبي..
عز:انتى اللي حبيبي ..
_شوفت يا عز عرفت انك بتلف لفتك وترجعلى لازم تعرف يا حبيبي انى دائما أنا التوب
_طبعا يا حياتى..
يلا بقى قومى علشان اوصلك..
قامت وعز معاها وخرجوا من الشركه وركبت معاه ووصلها…
_عاوز حاجه.
_سلامتك يا روحى
اميره قربت منه وباسته من خده ونزلت من العربيه ..
عز يصلها بقرف ومسح مكان بوستها…
وطلع على البيت..
دخل وملقاش شمس في البيت ..
اتعصب منها خرج من البيت وطلع على بيت اهلها المكان المتوقع انها تكون فيه..
كانت بترص الاكل مع امها وحضروا السفره ..
_يلا يا حاج الاكل جاهز ماتتصلي لجوزك يا بنتى يجي يتغدى معانا..
شمس اتوترت:لا أصل عز عنده شغل كتير ومش هيبقى فاضى دلوقتي
في الوقت دا الباب خبط وشمس راحت تفتح…
لقته عز
عز بعصبية:مش بتردي على تليفونك لى .
_ملكش دعوة أنا حرة
عز :شمس متخلنيش اتعصب عليكي
_اتعصب كدا ووريني هتعمل اي
_مين يا شمس
عز بخبث:دا انا يا حماتى وزق شمس ودخل..
عز :عاملين اي ..
الام:كنت لسه بجيب في سيرتك ابن حلال يا ابنى والله تعالى اقعد كل معانا..
عز:تسلم ايدك يا حماتى ولسه هيقعد
شمس وقفته:انت هتعمل اي مفيش اكل..
لقت ابوها وامها بيبصولها باستغراب
_اقصد مفيش اكل الا لما تغسل ايدك
الام:ايوا يا ابنى روح مع مراتك توريك الحمام وتغسل ايدك
عز ابتسم بخبث:إذا كان كدا ماشي .وقام وقرب من شمس:يلا وريني الحمام فين..
شمس اتوترت وشاورتله على الاتجاه ومشيت وهوا وراها..
وقفت قدام الحمام :يلا ادخل اغسل ايدك..
عز هز رأسه ودخل غسل أيده وخرج..
_عاوز فوطه..
شمس دخلت جابتله فوطه وخرجت..
مدتله ايدها بالفوطه وهوا مسكها منها وشدها ناحيته وباسها من خدها..
كانت مصدمه وبلمه غمضت عينيها مش مستوعبه اللي حصل وان اللى عمل كدا عز فعلا …
حست أن الأرض مش شايلاها من التوتر…
_دي شكر على اللي عملتيه في اميره النهارده
وباسها كمان مره:ودي اعتذار منى على عصبيتي عليكي آسف يا شمس…
سابها وخرج وهى كانت مصدومه حطت ايديها على خدها وابتسمت وقالت :مهما عملت ما قدرش ازعل منك …
خرجت وهى حاسه بسخونيه في وشها من كتر التوتر وعز لاحظ دا وابتسم شمس قعدت قدامه وهوا كل شويه يبصلها ويغمزلها وهى متجاهلاه تماما…
خلصوا اكل وعملت شاي ودخلتله في البلكونه وابوها نزل يقعد شويه على القهوه..
_اتفضل
_تسلمى
بعد وقت من الصمت :أنا مش فاهمه انت بتعمل كل دا لى..
عز :هتفهمى بعدين
شمس :ممكن اعرف انت اتجوزتنى لي وخليت الموضوع كله عباره عن صفقه تنتقم بيها من حبيبتك وفي الاخر تهزقني قدامها في الرائحه والجايه وبعدين تيجي تصالحنى!هوا انت عندك توحد!!
عز:دا جزء من الخطه مش اكتر..
_يعنى أنا وسيله للانتقام..
_صح..
_يعنى انت مش حاسس باي حاجه ناحيتى
بصلها باستغراب:حاجه زي اي..
شمس بدموع: للدرجادي أنا مشاعري تافهه ومش حاسس بيها وعمال تشكلها على مزاجك للدرجادي أنا لعبه..
عز ببرود :انتى عملتى صفقه معايا والشغل والصفقات مفيهاش مشاعر يا شمس انتى مجرد وسيله وهتاخدي فلوسك لما تخلص الصفقه زي ما اتفقنا…احنا متفقناش على مشاعر …
فجأه سمعوا صوت حاجه بتترمى على الأرض..
شمس بصدمه ودموع:ماما!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمسي)