رواية شمسي الفصل التاسع 9 بقلم يارا عبدالسلام
رواية شمسي البارت التاسع
رواية شمسي الجزء التاسع
رواية شمسي الحلقة التاسعة
بعد وقت من الصمت شمس بدأت تحس بدوخه حست أن الدنيا بتلف بيها وان الكل ضدها…
عز لسه هيتكلم شمس وقعت على الأرض وأغمى عليها..
عز جري عليها وشالها ودخلها جوا وحطها على السرير وبدأ يزعق في الصحافه ويطردهم لحد ما مشيوا قفل باب الشقه وكانت أمه واقفه وجنبها اميره..
عز بعصبية:لو شمس حصلها حاجه مش هرحمك يا اميرة..
بص لامه:عاجبك اللي حصل دا يا امى
بصلها بسخرية:متفقه معاها علشان تيجي تفضحيها انتى مفكرة انك كدا هتفوزي ..اعملى حسابك أنا بحب شمس ولا يمكن اسيبها حتى لو حكمت انى اسيب الشركة بتاعتك …
دخل جوا وقرب من شمس اللي كانت مبتسمه وهى سامعه صوته بيزعق لاميره وأمه وقلبها دق بفرحه لما قالها أنه بيحب شمس دا حتى لو بالكدب هى راضيه بس المهم انها سمعتها منه ..
قرب منها وهى فتحت ..
عز بهمس:اي دا انتى ماغماش عليكي..
شمس :انت عاوز الصفرا دي تضحك عليا وتنتصر لا متقلقش أنا ذكية برضو..
عز ابتسم باعجاب على كلامها وقرب منها ..
_انا مش عارف امى بتعمل كل دا لى..
شمس:بسبب اميره هى السبب بس متقلقش أنا عندى الحل..
عز:اللي هوا..
شمس:هقولك..
أميرة كانت واقفه برا مع فريال
فريال:خطتك باظت يا اميرة ومش هتعرفي تفضحيها البت دي شكلها ذكيه ومش هتقع بسهوله..
أميرة:فعلا اللي حصل دا مجاش في بالي خالص أنا متاكده انها بتمثل ..
فريال:حتى لو بتمثل محدش هيصدقك عز معاها وباين عليه أنه بيحبها ومش هيسيبها بسهوله..مصيبه لتكون حامل ..!!
أميرة:لا طبعا دول بقالهم فتره صغيرة ملحقتش..
_ربنا يستر..
عز خرج من الأوضة..
فريال قربت منه ومثلت الزعل:هى مالها يا ابنى ..
عز بصلها بخبث:زي مانتى شايفه هتصل بالدكتور يجي يشوفها..
فريال دخلت لشمس اللي كانت نايمه وممثله التعب..
بصت لفريال:تعالى يا ماما ..
فريال قربت منها :انتى عارفه لو طلعتى حامل هعمل فيكي اي همحيكي من على وش الدنيا
شمس:والله يا ماما ابنك بيحبنى ومش هيقدر يبعد عنى زي مانتى شايفه..
فريال :بت أنا عارفه انك طمعانه في فلوس قولى عوزا كام وانا اديكي وتخرجى من حياتنا خالص..
شمس بخبث:تؤ أنا بحب عز ومش هقدر ابعد عنه وزي مانتى شايفه هوا كمان بيحبنى يا ماما…
فريال :بت انتى أنا خلاص اتخنقت منك انتي فكرتى نفسك هتفضلي في العز دا على طول لا فوقى لنفسك دانتى حته بياعه في الشوارع وملكيش اي لازمه وانا اللي هعرف اخرجك من حياة ابنى ازاي انتى فاهمه…
فريال خرجت وكان عز واقف وسامع كل حاجه وحس قد اي أمه انانيه ومش عوزا الا اللي في دماغها بص لاميرة اللي كانت واقفه بخبث وقرب منها..
واتكلم بهمس:ابقى سلميلي على حبيب القلب واستنى الشبكه اللي هلبسهالكوا قريب…
اميره بلعت ريقها:اي اي الكلام دا يا عز أنا مش فاهمه حاجه
عز:هتفهمي قريب متستعجليش..
وسابها وراح يفتح الباب..
وكان الدكتور..
دخل وفحص شمس وقال الكلام اللي اتفق بيه مع عز
الدكتور:مبروك المدام حامل في الشهر الاول ولازم الراحه التامه وعدم الإجهاد النفسي والعصبي والتغذية التامه
عز ابتسم وبص لفريال اللي ملامحها اتغيرت ٣٦٠درجه واميره اللي وشها جاب لون ولون بسبب كلام عز …
الدكتور خرج وعز معاه ووراهم فريال واميره..
فريال بعصبية:عجبك كدا..
أميرة:البت دي مش سهله خالص يا طنط وشكلها كدا ناويه على حاجه…
فريال:اميرة انتى غبيه ومش بتسمعى الدكتور قال حامل في اكتر من كدا أنا هلم هدومى واروح بيتي أنا غلطانه انى بسمع كلام عيال زيكوا..
وبالفعل فريال دخلت ولمت هدومها وعز شافها وهى ماشيه وابتسم بخبث وبص لاميره وغمزلها وهى اتوترت ومشيت ..
وفريال خدت شنطتها ومشيت …
عز ضحك ودخل لشمس وقرب منها بضحك
شمس:ها مشيوا..
_يخربيت دماغك انتى عارفه اللي هيحصل دا كله ازاي..
_عيب عليك ميغركش انى غلبانه كدا بس ذكيه برضو…
عز ابتسم بخبث وقرب منها:بس عجبنى حوار انك حامل دا وبفكر اخليه حقيقه..
شمس اتوترت:احم عز!انت بتقول اي ..
عز ضحك وبعد عنها هههههههه انتى مالك اتوترتي كدا أنا بهزر يلا بقى قومى مش هتفضلي نايمه كدا وانا هروح مشوار كدا مهم وهاجى بليل يلا خلي بالك من نفسك يا قطتى سلام..
عز خرج وشمس دموعها نزلت:مش عارفه هتفضل لحد امتى بتستهون بمشاعري كدا …
عند اميرة دخلت الشقه اللي يتقابل فيها حمزه واتصلت بيه ..
_تعالى بسرعه في مصيبه..
عدى وقت وحمزه جه ..
حمزه:في اي ..
_عز
_ماله عز ..
_عارف اللي بينا
_ازاي..انتى بتهزري..
أميرة بدأت تعيط أنا خايفه اوووي …
الباب خبط
حمزه وقف ورا الباب:مين
_افتح بوليس….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمسي)