رواية شكب الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم صفاء حسني
رواية شكب الجزء الثاني الجزء الخامس عشر
رواية شكب الجزء الثاني البارت الخامس عشر
رواية شكب الجزء الثاني الحلقة الخامسة عشر
ابتسم الشخص بخبث
حيرتينى يا استاذة انتى بتحرضى البنات والا بدافعى عن الرجال
اقتربت شلونة من الشخص وسالته
انت بتتكلم مع مين
كتم الشخص الهاتف ورد
دى بتكون مرات ابنك واحنا لازم نوقعها فى الكلام عشان نثبت عليها انها ماينفعش تكون امينة في رعاية احفادك فتحكم المحكمة ليكى
ابتسمت شلونة واقعدت جانبه
طيب انا اقولك تقولها ايه
تنهدت شكب وردت
عندك حق انا قلت ان في رجالة كثيرة وحشة وشباب ماعندهمش ضمير ممكن يخطفوا الواحدة بحجة انه بيحبها ويدمر حياتها بس بردو ايه بنت بتكون ضحية، عشان ماسمعتش كلام ابوها او اخوها وافتكرت نفسها بنت ب بمائة رجل، زي ما بيحصل دلوقتي بنت عاوزة تشتغل فتكون متسرعة فتشوف طلب شغل علي الفيس او علي الواتس من غير ما تاخد راي اب او اخ او اى حد كبير تتواصل من نفسها، وتكون النتيجة اختفائها لاجل غير مسمي او تكون الشركات دي تابعة لدعارة او شبكة سرقة أعضاء او شخص مريض او سفاح وتكون نهايتها مش بداية حياة وتنهار كل طموحاتها
سألها المتصل
يعني حضرتك اتقدمتي في شركة وطلعت وهمية وبعد كدة تم خطفك
ردت شكب
حضرتك انا بتكلم في العموم مش بتكلم على مشكلة خاصة
سالها المتصل
ما انتى فى البداية قولتى انك هتحكى قصتك عشان تكونى عبرة ل لاي بنت
تنهدت شكب
هو انا لو اتكلمت عن الشخصية اللى عملت كدة هو الله يرحمه مات والتحليل النفسي ك
شخصيته تثبت انه مريض نفسي بسبب تخلي امه عنه فتصور ان لم يحب حد ياخده بالقوة عشان مايبعدش عنه ابدا لانه عاش حياته معتبر ان امه كرهته فتخلت عنه
شهقت شلونة وطلبت منه يسالها عن حياتها معاه وازاى كان معاه
استغرب الشخص لكن لبي طلبها وسالها
طيب لو قصتك فيها توعي احكيلنا عمل فيكى ايه الشخص ده وهل حبيتيه
رفضت شكب
استحالة احب شخص دمر حياتى شخص استغل
عمي ولوى دراعى ،شخص كان فاكر الفلوس
اهم حاجة وكل حاجة ده فاتح جامعة مخصوص عشان ينفذ خطته انه يمتلكنى ب ايه طريقة
و يغطو علي جريمة كبيرة وغسيل اموال
وحجات كتير، ولما ماقدرش يوصل لغرضه
كانت النتيجة انه خطفنى من قدام جامعتهم
سالها المتصل
طيب ما الاسهل كان يطلب ايدك وفى حد ممكن يعمل كده لحد يعني واضح كان بيحبك
ردت شكب وهي تبلع ريقها
حبه حب هوس وامتلاك لكن العيب مش عليه هو العيب فيه من زمان وده الا عاوزة اوضحه لكل الناس انا زمان مافهمتش تحظير امى وطلبها منى بعدم ظهوري علي السوشيال
كانت تقولي بلاش تعملي فيديوهات كانت توجهني وتقولي يابنتي الموضة الجديدة دي زي ما بتديكي فلوس، بتاخد منك الف عين بتحسد مش كل اللي بيتفرج عليكي قلبه صافي، او فعلا مهتم بي اللي انتي بتعرضيه بالعكس في ناس بتحسدك علي ضحكتك، شكلك والى يقول ناس رايقة او ناس مش متربية، وقتها للاسف مافهمتش كلامها الا بعد سنين مع كل الى حصل معايا فهمت فعلا ان ظهوري كان السبب في كل إلا حصل، هو اتهوس بيا من فيديوهات وفضل متابعنى وانا بغنى كنت بعرف الناس انا رايحه فين وجية من فين
ووصل المكان الا انا فيه وانا مش منتبها خبط فيه كل ده علشان يلفت نظري ليه
في نفس الوقت كان عمار فاكر كل لحظه واول مرة شافها ولما وقع تلفونها
اكملت شكب
: وقتها بدأت المعاناة عشان الا عرفته بعد كدة ان الشخص ده كان بيتابعني علي السوشيال واتعلق بيا واصبح عنده هوس يمتلكنى
بدا يلفت نظري ليه وعرف انى رايحة المكان فحجز فى نفس المكان ووقع تليفوني عشان اتخانق معاه وأبد اتكلم معاه وبدأت تتذكر كلمات شمس لها اول ما خطفها وهو بيقولها
انتي خايفة ليه مني انتي ماتعرفيش انا بحبك من امتي من اول مرة شفت ليكي فيديو جى قدامي بالبصدفة وبدأت اتابعك عشان عاجبني اسلوبك وضحكتك وكل حاجة فيكي وفي يوم سمعتك وانتي بتقولي ان انتي هتيجي علي مرسي مطروح وفي نفس الوقت كان في شغل ل ابويا وجيت لكن سابقنى عمار واخدك منى وكان لازم ارجعك ليا باي طريقة
فاقت شكب من شرودها على صوت المتصل
يعني حبك وانتى رفضى حبه ف اخدك بالعافية
هزت راسها شكب
اه مع احداث كتيرة حصلت فى حياتى
وبدأت تحكى كل حاجة وازاى كان بيعذبها وازاى كان بياخدها بالعنف
كانت والدة شمس مصدومة من الا بتسمعه وازاى ابنها اتحول لحيوان زى تعبير شكب ليه
طلبت من الشخص انهاء المكالمة
استغرب الشخص وسالها
ليه عملتى كده
ردت شلونة
لانى انا ست زيى زيها واعرف يعني ايه المعاناة اللى هى عاشتها انا هربت من فاروق عشان حبه وامتلاكه ليا وسبت ابنى وكل حاجة عشان اعيش حرة وابنى كان صورة ابشع من ابوه وانت سمعت انها اتخلت عن كل حاجة يعني كل حاجة هتكون ليا يبقي حرام انى احاربها واحرمها من اولادها كمانو
وضح الشخص
ممكن يكون كرت تهديد عشان تتنازل عن نصيب احفادك
……
عند شكب اكملت حديثها
انتم عارفين احنا في اسواء وقت بنعيشه دخل على حياتنا جاسوس فى كل بيت يتجسس علينا
فى كل حاجة وبرغبتنا احنا للاسف، يعني انا كنت ضحية فى البداية لكن للاسف لم رجعت تانى
فوجئت انى فى ضحايا كتير، ودومى كبيرة كلام عجيب وعادت اغرب ترند بيطلع على اي حاجة، ان كانت تافهة او سطحية بنات فى الافيات عشان تضحك او تهزر او تعر نفسها وكل همهم كلمة كبس كبس، وازاى بيحللو الفلوس دي، مجتمع اتغير اوى يعنى مش كفاية حروب وموت ناس بريئة فى كل مكان، لا كمان موت القيم والمبادئ طيب اطلب من مين دلوقتي يجيب حقي وحق سنيين ضاعت منى وانا شايفة بنات بتضيع نفسها بنفسها، والبيوت واسراره اللى بقت فى العلن فهمت دلوقتي كلمة امى لم قالت يا بنتى عين بتحب وعشرة لا لكن نسيت تقول ان حتى الحب بيكون بلاء على صحبه
اتصل شخص تانى ب استهزاء
طيب ازاى مش عجبك حال السوشيال وكل ده وطالعة تحكى حكايتك
ابتسمت شكب وقالت
انا طلعت بس عشان اقولكم انا شكب محمود الطفلة اللى فتحت الصفحة دي من عشر سنين وهى عندها ١٦ سنة دى صورتي زمان ودى وانا دلوقتي
و زى ما كنت اول واحدة فتحت الصفحة دي وفتحت مساحة لبنات كتير تدخل للسوشيال وتقلدنى بعلن ان اقفل الصفحة دي لكن مشكورا الادمن عمار انه اهتم بالصفحة وحافظ عليها على امل في يوم ارجع ليها والحمد الله رجعت
وقفلت البث المباشر
هلت تعليقات كتير على تسجيل شكب
انصدم عمار لكن فى نفس الوقت كان فرحان مش مهم ايه اللى حصل وهى معهوش ولا السنين اللي ضاعت منهم، اهم حاجة ان شكب اول مرة توجه نفسها توجها اخطاءها، اللى كانت ترفض تعترف بيها وهى صغيره اتعلمت ان ماينفعش اي حد يتكلم عن نفسه ويطلع فى السوشيال يبقي مذيع زى ما بيضحكوا على الالالف من البنات، وفى الاخر بيقعوا ضحية تحت ايد شبكات دعارة وغيرهم او تتجاوز حدودها عشان الفلوس فيتم حبسها لكن سالها
انتى ازاى قولتى انك هتقفلى الصفحة
ابتسمت شكب ومسكت ايده
عشان انا شكب يا عمار مش قادرة اخبى اكتر من كدة انا شكب حبيتك يا عمار انت مش محتاج تدور عليا علشان انا رجعتلك
وبعد كده كشرت
اه للاسف رجعتلك ب اولادي ورجعت متحطمة وعارفة انى هاخد وقت على ما اتعافا من جروحى
لكن عاوزة حبك يا عمار، وعايزة اعيش معاك انت واولادى فى امان بعيد عن الناس، عاوزة اربي اولادي على الصح مش عاوزة شكب تتقرر تانى عاوزة نطلع جيل صح، بنتى لازم تفهم ان ظهورى اقدام الناس غلط، انا شكب محمود، اللى كانت دلوعتة ابوها وامها كنت بمشي اللى فى دماغي واستغلت حبهم ومافهمتش خوفهم عليا، الا لما سابونى عرفت يعني ايه السوشيال لانها كانت السبب في موتهم مش حد تاني
وكانت السبب في موتى بالبطيى انا السبب انى ماسمعتش كلام ربنا لم طلب منى الستر وان كل بنت تستر نفسها الستر مش بس حجاب سبحان
الله ربنا كان عالم ان الايام دي جاية وان كل انسان بيحب الفلوس والدنيا يعري نفسه وحياته بيده الفلوس عمت عيون البنات عن المعنى الحقيقى للزواج والبيت وكل ست وراجل ديوس يسمح لزوجته تطلع تتكلم وتضحك وللاسف هو كمان بيكون معاها وتقول انا محجبة مش بعمل حاجة غلط وبتتكلم مع الناس عادى
للاسف فاهمين الحجاب غلط كلمة كبيرة وعميقة هى الستر انك تستر على نفسك
وعلى بيتك وحياتك وهو ده الا اتعلمته
ضحك عمار وهو سعيد
انا فرحان ان شكب رجعت ليا ممكن اكون نسيت كل حاجه لكن قلبي اتعرف عليكي وعلي فكره انتى كدة اجمل من الاول
كشرت شكب بطفولة
يعني انا كنت الاول وحشة اخص عليك
ضحك عمار
ودخلت نوفو وهى بتجري على مامتها وبتسالها
ليه هتقفلى الصفحة يا ماما
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب الجزء الثاني)