رواية شكب الجزء الثاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني
رواية شكب الجزء الثاني الجزء الحادي عشر
رواية شكب الجزء الثاني البارت الحادي عشر
رواية شكب الجزء الثاني الحلقة الحادية عشر
مسكت نسمة المسدسسسسسس ووجهته على عمار فضحك شمس وقال
أن كنت خايف على اخوك تجيب لي طياره ويكون فيها اولادى وتسافرنى لبلد مفيهوش تسليم والا اخوك دلوقتي يكون في خبر كان
نظرت له نسمة وقالت
وطبعا هتسبنى هنا زى كل مرة صح
ابتسم شمس وقال
متخفيش أجمع ما بينكم وانتم شكل فمحدش يعرف يفرق ما بينكم هعرف اعمل مصالح كثيرة
نظرت له نسمة وقالت
لو عايزين اساعدك فعلا لازم تختار من بين وبينها الا تيجي عشان أنا مش عندى استعدى اعيش على الهامش ف الحال يا أنا ام هى
صرخ شمس
مش وقته الكلام ده فى الاول تاتى الطائرة وبعد كده هنتفق
أصرت نسمة وقالت:
انت بتضحك عليا زى ما عملت معايا قبل كدة
انا مش اصدق كلامك تانى
اثناء الخلاف بين نسمة وشمس ووجهة الس*لاحححححح في وجه شمس وهو أيضا أزح الس*لاححححح من على شكب ووجهه على وجه نسمة وهما يصرخا في بعض
انتهزت الفرصة الشرطة وحاوطتهم وقتها فهم شمس أنها بتغدر بيه وهى معهم ف أطلق الناررررر عليها وهى عندما شعرت بغدره وأنه عمره ما حبها وأنها خسرت كل شي أطلقتتتتت عليه فى نفس اللحظة موت بعض ووقع الاثنين والدماااااااء فى كل مكان
انهارت شكب من المنظر لم تتوقع أنها خلصت من شمس نهاية وفقدت الوعي
تم نقلها على المستشفى هى والجميع وتم وفاة شمس ونسمة ام عمار كان في حالة حرجة لأنه نزززززززف كثيرا من الاصطدام الذي حدث وضرررررررب شمس له سبب له تمزّق فى العضلات وكسور وايضا بسبب ضربه على دماغه حدث ارتجال في المخ
فاقت شكب بعد فترة وسالت على عمار
عمار بخير
هزت راسها الممرضة
أنشأ الله يكون بخير هما بيعملوا ليه عملية عشان جاله ارتجال في المخ
كانت مرعوبه شكب جدا عليه وكانت نفسها تطمئن عليه وقامت وهى مرعوبة
وكانت بتسال كل اللي موجودين هو كويس ارجوكم طمنوني عليه كان مروان قاعد حزين على اخوه
كان الجميع ينتظرون الطبيب ان يخرج يطمنهم عليه وبالفعل خرج الطبيب بعد ساعات
وقال العمليه نجحت لكن احنا لازم ننتظر ساعات حتى نطمن انه بخير تم نقله الان الى الرعايه وننتظر 24 ساعه حتى يفوق و بعد ذلك سوف نطمئن
طلبت منه شكب
ممكن ادخل اشوفه
رفض الطبيب يمر ٢٤ ساعة وبعد كده ادخل
وقفت شكب طول الليل اقدم الباب
لحد ما استغلت الفرصة ولبست كمام وملابس التعقيم ودخلت
وجلست على السرير بجواره
وكانت تقبل يده وتلمس وجهه وتطلب منه الرجوع
فين وعدك ليا انك هتكون معانا وتكون اب ل اولادى ارجع ليهم انا وهما من غيرك ايتام، انا عارفه ان ضحكت عليك وكنت السبب انك تتعرض للحالة دي لكن مكنتش اتصور ان كل الا خططنا يكون دي نهايته ارجع الدنيا ومش عاوزة حاجة تاني
بدا موشر ضربت القلب يزيد
خرجت نادت الممرضة
وجيه الدكتور والممرضات وبدأ تظبط القلب
بعد كدة فاق
انتظرت معهم كانها ممرضه وهى تنظر له
بدا يساله الدكتور:
_ما اسمك وحاسس بيه
رد عمار بصوت منخفض
_الحمد لله بخير ايه الا حصل وبابا بخير
حصل ليه مكروه.
اندهشا الطبيب وساله
انت عارف انك اتعرض للحدث يعنى متذكر
رد عمار
هى كان حادث كبيرة
سالوا الطبيب
انا بسالك انت فاكر ايه احكي لي
قال عمار:
_كل ما الا فاكره كنت بتابع بابا لانه كانوا غاضبنى منى بسبب مناقصه كنت السبب أنه يخسرها وانصدمت في عمود اسمنتى
ساله الطبيب
ما اسمك وما عمرك
رد عمار وقال:
انا اسمي عمار محمد الديب
عمري 26 عاما اشتغل مع ابي في شركات ماء بمطروح ونمتلك ميناء ل استخراج الملح في بورسعيد
سالوا الطبيب
هل تعلم ما هذا العام
رد عمار وقال
نعم عام 2010
هز راسه الطبيب وقال
لا يا عمار نحن في عام 2020
انصدم عمار
نعم فات 10 سنين من عمري ولم اعلم اي شيء عنهم ازى انت بتضحك علي هو انا فى غيبوبة كل السنوات ده
بدا يوضح الطبيب له
لا ده حادثة جديد المهم متتعبش نفسك وانا هخليك اهلك يدخلوا عشان نشوف فاكر مين ونسي مين
هز رأسه عمار بالموافقة:
_بالفعل طلب من الجميع أن يدخل يطمنى عليه
دخل الاب وبدأ يتحدث معه ب اسف
انت بخير يا ابني أنا بعتذر منك
استغرب عمار وساله
بتعتذر منى ليه انت مغلطش فى حقي أنا الا غلط بسبب المناقصة. وكمان انى اتجوزت شكب بالفعل ولم عرفت انك بتلحق بيها جيت وراك لكن
الدكتور بيقول ان احنا فى 2020
هى فين شكب هل لحقت بيها والا كنت فى غيبوبة كل ده حد يطمنى
لم يستطع ان يجيب الاب وقال
الحمد الله انك بخير وباذن الله واقولك كل حاجه.
خرج الاب وهو حزين على ابنه قبلته شكب وسألته خير يا عمى عمار بخير
رد الاب نعم هو بخير يا بنتي لكن مش فاكر اي حاجه هو نسي كل حاجه مش عارف ايه اللي بيحصل ليكم ده يعني انت في الاول نسيت كل حاجه وكنت فاكره اسمك ولسه صغيره عندك 16 سنه ووقف مخك عند كل اللحظات اللي انت قضيتها مع عمار دلوقتي عمار نفس النظام نسي كل حاجه ومش فاكر الا وقت ما كتب كتابه عليك وكانكم مش عاوزين الوقت اللي فات عليكم عاوزين ترجعوا ايام زمان لكن المشكله دلوقتي انت لو دخلتي هيقدر يتعرف عليك وانت بالشكل ده ولا لا
ردت شكب وقالت
يعمى ما تقلقش ما حدش عارف الخير فين لكن يستحسن محدش يبلغه أن اسمى شكب
استمع الى كلامها عماد ومروان وب استفسار
ليه ي شكب هو اصلا سال عليك
ساله مروان وقال
اوعى تكون ناويه تاخد اولادك وتمشي أنا عارف انك ورثة من شمس شركات وميراث كبير
ضحكت شكب
انت شايفنى كدة أن من الشخصيات اللي تتخلي عن اللي وقف جانبها
يبقي للاسف متعرفنيش وكمان تلات اربع فلوس شمس حرام وده محتاجه اسال فيها شيخ لكن الأهم دلوقتي صحة عمار لازم يتذكر ل وحده
سال مروان وقال
طيب هنقوله ايه
ردت شكب وقالت
هتعرف في وقته
بعد ما الجميع زاره كان كل ما يسأل عن شكب محدش يرد
لحد ما دخلت شكب وهى ترتدى زى ممرضه وقالت
حمد الله على السلامه يا بشمهندس عمار أنا من النهاردة هكون المشرفة على علاجك حتى يتم شفاك على خير
نظر لها عمار بدقة ثم صرخ فيها وقال
اطلعى بري ايه الا جابك هنا بعتك شمس صح
ابتسمت شكب او مثلت أنها بتضحك
مين شمس وحضرتك تعرفنى
كان مستفز عمار وقال
اكيد اعرفك انتى نسمه مرات شمس متجوزك
عرفة ووجهتك بده قبل الحادثة وطردك
نظرت له شكب بحزن
اولا ده شكل واحده تعمل كدة بزمتك وثانيا أنا بنت عم نسمه واخصائة علاج طبيعي والفيزيائية واهتم ب حضرتك لحد ما تقدر تقف على حيلك
رفض عمار وقال
لا مش عايز اى معالج طبيعي او بطيخ وخصوصا من طرف نسمة الخائنة
وكان بيحاول يقوم لكن عضلات جسده اتلمت فشعر ب الم
واستغرب وسال
انا اتشليت
نفت شكب وقالت
لا طبعا مجرد كدمات وتمزق فى عضلات وكسر خفيف فى الساق والذراع وصدقنى مع العلاج الطبيعي والفيزيئة هتكون بخير وانت للاسف لم تتذكر انك اللى رشحتني ل ولدك من سنه وكنت متابعه معه وشوف دلوقتي بقي يمشي على رجله
كان رافض عمار بشدة لكن عندما اقتربت منه قلبه دق وشعر انه يرتاح اليها ولكن عاند وقال
ليه قربت منى كدة ابعدى هو من اختصاص شغلك تتلازقى في المرضى
اعتذرت شكب ورجعت خطوطين:
بعتذر حضرتك
وكانت خارجة نادي عليها يا انتى هو انتي اسمك ايه
انا الحب الا كان في قلبك سنين أنا الحلم الا كنت بدور عليه انا الا معرفتش قيمة حبك وخوفك عليا كان لازم تموت اقدم عيونى عشان اصدق انك على حق عارفه أن جرحتك لم سبتك ورضيت أمثل التمثيلية ده كنت عاوزة اخد حقي منه لكن مكنتش اعرف انى فى لحظة كنت اخسرك
نادى عليها عمار وخرجها من شرودها وسألها
انتى اسمك ايه
تنهدت شكب وقالت
انا أسمى معنها هو العطاء
ابتسم عمار يعني اسمك عطيات والا هديه
ابتسمت شكب وقالت
أسمى ام نوفال انا عندى طفلين حضرتك طفل رضيع وبنت وانا غير نسمة الله يرحمها ممكن فى شبه ما بين عشان احنا قريب لكن هى اخدت جزءها والحب موتها
تحت امرك في اي حاجه وباذن الله مع العلاج الطبيعي هتكون بخير لو سمحت ليا
أوقفها عمار
استنى عندك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب الجزء الثاني)