روايات

رواية شكب الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم صفاء حسني

موقع كتابك في سطور

رواية شكب الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الجزء الثاني الجزء الثالث عشر

رواية شكب الجزء الثاني البارت الثالث عشر

شكب الجزء الثاني
شكب الجزء الثاني

رواية شكب الجزء الثاني الحلقة الثالثة عشر

قولى عايز تعرف ايه وانا هقولك
قطع حديثهم فتح الجدى الباب قال
كدى يا نوفي يعني انا جبتك من وراء ماما عشان تطمنى على عمار من بعيد تروحى تدخلى عنده
اقتربت نوفل من الجدى وقالت
متخفش يا جدوى والله ما تعبته عمو عمار طلع فاكر اسمى وكمان عارف ماما شكب حتى اساله
فرح الجدى واقترب منه ووضع ايده علي وجهه
انت افتكرت شكب بجد ياه الحمدلله كانت خايفه ل متقدرتش تتعرف عليها عشان منه لله شمس كان يسبب فى موتها وهى كانت بتهرب فى عربية نقل دخلت في العربية الا هى راكبها وكل الازازه دخل فى وش شكب ولم الاسعاف انقذتها وعملوا عملية ليها طلعت بالشكل ده
هز راسه عمار وهو عنده خلفي من حديثهم شوية
لكن هو عايز يفتكر كل حاجه ورد
#شكب #الكاتبة #صفاء #حسنى
مش الحمدلله ربنا افتكر شمس والكوبوس راح يبقي نشكر ربنا ومش يهمنى اي حاجه تانى
ابتسم الجدى
الحمدلله كان يموتك يا ابنى وانت بتنقذ شكب منه
بس الغلبان انهارت وانت تعبان وفضلت معك دول الفتره دي ولم انت فوقت مش اتعرفت عليها خافت تحكيلك يلا غموا وانزحت حمد الله على السلامة يا ابنى
ابتسم عمار وطلب منهم
ممكن مش تعرفوا شكب انى افتكرت
استغرب الاب وساله ليه
تنهدت عمار وقال
انا عايزة شكب هى الا تحكى لازم ارجعها شكب بتاعت زمان البولجر شكب الا كانت بتتكلم وبتحكى وفتح صفحه كانت فيها عدد كبير من المتابعين
تحكى قصتها وكل حاجه حصلت معها عشان تنبهى اي بنت يحصل معها كدة ازى تتصرف
ابتسمت نوفل
صح والله صح انا موافق يا بابا عمار انا لم شفوتها وهى بتتفرج على نفسها زمان كنت نفسي اشوفها تانى وهى طالعة زى المذيعات وتتكلم بس هتقنعها ازى
ابتسم عمار
ده لعبتى
#شكب #الكاتبة #صفاء #حسنى
بعد شوية من الحديث وبدا عمار عقله يفوق مع كل ما حد يحكى حاجه
رجعت شكب بعد ما جهزت نفسها وسالته
حضرتك انا راجعت الصفحه بتاعتك هى كانت الاول فى بلوجر كانت شغل عليها وبعد كده حضرتك بقيت تسمع مشاكل الناس فيها من اتصلتهم صح
ابتسم عمار
صح جدا
سالته شكب
طيب ايه المطلوب منى اعمله حضرتك
رد عمار
هتحكى حكاية عيشتها او سمعتيها بصوتك وبعد كده يبدوا المتصلين يتصلوا علي الارقام الا انا احطها على الشاش
شعرت شكب بخوف بالها سنين ممسكتش تليفون او شافت تليفزيونيّ او اطلعت عن عالم السوشيل يا تري اتغير ازى وكمان هى كانت من اول الناس دلوقتي سمعت انى بقي فى منصة تيك توك ومناصة كتيره والكل بقي بلوجلر وتنهدت
مش عارفه اعرف والا لا انا جاهلة فى السوشيل والنظام ده
كشر عمار
اكيد هتهربي ما انتى نسخه من نسمة عايزة مصلحتك وبس ومش مهم تساعدى غيرك
انصدمت شكب وسالته
ليه بس الهجوم ده حضرتك انا مغلطش فى حاجه كل الا قولته خايفة اكسفك فى صفحتك العجيبة ده وليه مسميهم الاسم العجيب ده
شكابلي
#شكب #الكاتبة #صفاء #حسنى
ابتسم عمار وقال
احكيلك فى واحده زمان كانت حكت لي ان جدها لم سمها شكب عشان هو كان شغل فى مجمع اللغة العربية وكان بيدور على اسم جديد
ووقتها قالت لي معنى اسم شكب
العَطاءُ والجَزاءُ.
تنهدت شكب
او التهذيب وكل حرف تنقصه او تزود عليه يكون بمعنى تانى يعنى لو شلت حرف الباء وكتبت الف
شكا جى من معنى الشكوى واللجواء اللى الله
سبحانه وتعالي
ابتسم عمار وقال
انا كنت عايز اضفي اسمى جانب اسم شكب معرفتش لكن سمعت واحد ليبي بيتكلم مع صديقه
وساله
هل تزوجت او انك لزلت شكابلي..؟
ولم سالتهم يعني ايه
رد عليا
هي تطلق على الشخص العازب الغير متزوج .
فعجبتنى
ضحكت شكب.
وكدة ربط اسم حبيبتك وبانك لسه عازب مش متجوزه صح 😂
ضحك عمار
صح وعايزك تطلعي عشان حبيبتي تغير منك وترجلعي
هزت راسها شكب
حاضر انا جيبت الحامل والتليفون وهظبطهم وانت تقدر، تطمن الجمهور عليك وانك لسه عازب 😂😂
وبعد كده ابدا اتكلم
وافق عمار
موافق بس لازم تظبطنى ومتخليش يظهر انى في حاجه عشان 😂المعجبات
ضحكت شكب
حاضر 😂
وبدت فعلا تظبطها وهو بدا يتكلم
مساء الخير على جمهوري الغالين فى كل انحاء العالم معاكم عمار العاشق او المجنون الا عنده يقين بالحب وعارف ان الحب نعمة من عند ربنا ومهما الدنيا لطشت فيك وحرمتك من الحب فى النهاية هتلاقي مش مهم حب قديم او جديد الارواح بتتلاقي مهما كنتم بعيد ومش عارفين بعض الصدفة هتجمعكم
المهم انا عشان تعبان فى ضيفي معايا هى الا هتستلم اتصالتكم وهتتكلم معاكم وهتحكى قصة من الواقع
تنهدت شكب ولفت الكاميرا عندها وافتكرت لم كانت صغيرة وهى بتقولي هيا يا فنز وحشتنى
وشريط ذكريتها بيجى اقدمهم وبدت تتكلم
انا هتكلم عن عنف المراة فى المجتمع الذكوري
المتسلطة انا عارفه انكم معترضين لكن ده الحقيقه
اصبح الحب بالعافيه ل تحبينى ل اقتلك زى ما حصل مع نيرة وحبها واحد وهى رافضتها ف اقتلها
ممكن هو وقتها كان فقير ومش عنده اللامكانيات انه يخطفها كانوا مستغربين الناس الا على البث وبدت الاتصالات وردت
هو حضرتك بتحرض على الخطف
ابتسمت شكب
لا طبعا انا بقولكم كمثال
رفض المتصل ليه بتعمم ان كانت حالة او اثنين فى مجتمع يتعدى المليلارت من البشر
ردت شكب
لكن حصل وعاش معها سنين وحبسها عشان متهربش منه ومش بس كده هو فهم الكل هى ماتت واقهر اهلها
استغرب المتصل
ده عبارة عن افلام وروايات وليس ف. الواقع احكيلنى لو القصه حقيقة تخص مين
تردد شكب وبعد كده صدمت الجميع وقالت
انا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى