رواية شقية شقلبت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم Lodan Âbđo Haşşan
رواية شقية شقلبت حياتي البارت الثالث
رواية شقية شقلبت حياتي الجزء الثالث
رواية شقية شقلبت حياتي الحلقة الثالثة
لدن ،انت ازاى تدخل هنا
اياد، انت مين يا بتاعه انتي
لدن بعصبيه، أنت الي مين وازاي تدخل
اياد ببروده، انا ادخل اي مكان عاوزه في اي وقت
لدن ،اسمع ياض انت تأخذ نفسك وتطلع من هنا على طول
جدو خالد جاء على صوتهم العالي، في ايه يا لدن خشي جوا يا بنتي
لدن ،بس يا جدو الكائن دا كا
خالد مقاطعا إياها، خشي يا بنتي اقعدي مع هبه جوا
دخلت لدن وهي تدبدب على الأرض بكل غيظ 🤭
اياد، ازيك يا جدى وحشتيني وحضنه
جدو خالد، انت وحشتيني اوي اوي حمد لله على السلامة يا حبيبي
اياد الله يسلمك يا جدى بس مين البتاعه دي
الجد ،دي لدن بنت عمك
اياد باستغراب، هيا بتعمل إيه هنا
الجد خالد، هيا عايشه معايا من ساعت موت امها وابوها
اياد طيب ياجدي أنا حروح أنام
جدو خالد في نفسه، ايوة دا الي أنا عاوزة سالب مع موجب وتيجي احلى نتيجة 😹😹😹الله عليك يا جدو
😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹
على العشاء
الجد قال لدادة ميرفت تنادي على هبه وإياد وسليم واتجمعوا جنب السفره ولدن شافت الكائن اقصد إياد
لدن بعصبيه، هوا البني آدم بيعمل ايه هنا يا جدي
الجد خالد بطيبه، دا زياد الي قولتلك عليه اياد ابن عمك يا بنتي
لدن مصدومه وإياد ضحك على شكلها(على فكره اياد دا طلع غريب مرة يضحك مرة يعصب 😹)
لدن بصدمه، ازاي بس هوا دا البتاع ده يبقى ابن عمي
اياد ببرود، ليه مش عجبك ولا ايه
لدن بتلقائية، ايوة مش عاجبني طبعا
أياد بعصبيه خفيفه، ايه قولتي ايه
لدن بثقه ،مش عاجبني
الجد خالد كان مبسوط وقال بعصبيه مصطنعه، خلاص اسكتوا يلا كل واحد على كرسيه
كل واحد راح في سكات اياد كان هيقعد جنب جده بس لدن قعدت وقالت: دا مقعدي اقعد في الجهه الثانيه
اياد من بين اسنانه، هيجي وقتك يا بطة 🦆😹
القعده كانت كالآتي الجد في راس السفره ويمينه لدن ويساره اياد الي جنبه سليم والي قصاده هبه
سليم كان طول الوقت عينه على هبه وهيا هتموت من الكسوف و م رفعت عينيها عن الطبق أبدا
لدن بصت عليهم وقالت لجدو، الحب ولع في الدره يا حج
الجد ضحك من كلامها وهوا طبعا فهمها
لدن بصت على لقيته زي م هوا فقالت ،بس يا واد انت البت هتموت من الكسوف
هبه كان وشها احمر حرفيا 😹😹فجرت على غرفتها 🏃♀️🏃♀️
ضحك اياد وسليم والجد ولدن عليها
لدن قالت لأياد ،منا انت ضحكتك حلوه اهى نركب وش هالك الأخضر ليه
شرق اياد من كلامها وسليم مات من الضحك والجد كان مبسوط انو خطته ماشيه صح
اياد باستغراب، أنا ضحكتي حلوة
لدن بتلقائية، أيوة اومال اكذب واقول وحشه بس انت الي تسد نفس بقعدتك الي شبه الروبوت
اياد بعصبيه خفيفه، أنا شبه الروبوت
لدن ،أيوة انت شبه هالك والروبوت 😹😹😹اسمك هيكون روبوهالك 😹😹
سليم فطسان ضحك بسبب ملامح وش اياد
اياد بعصبيه، اسكت با عم انت
سليم كتم ضحكاته والجد لسه مبتسم
لدن وسليم ضحكوا على اياد من تحت لي تحت
👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋👋
قضوا يومين كانوا عباره عن خانق بين اياد ولدن وحب بين سليم وهبه اياد ابتدأ يعجب ب لدن عشان هيا الوحيدة الي قدرت تعلي صوتها معاه وعلى العشاء اتكلم جدو خالد: اياد بعد م تاكل تعال عندي في المكتب
اياد: حاضر يا جدى
وبعدين كمل اكل وهوا بيبص لي لدن بنظرات مش مفهومه بالنسبه ليها(وليا الصراحه 😹)
وسليم في اللا لا لاند هوا وحبيبة القلب
بعدين في المكتب
اياد:ايوا يا جدى كنت عاوزنى في ايه
جدو خالد:اقعد يابني انا عاوز اقولك أنو انت لازم تتجوز لدن
اياد بصدمه:ايه انت بتقول ايه يا جدى
جدو خالد:اسمعني يا اياد انت الشخص الوحيد الي هتكون لدن في امان معاه
اياد بس يا جدو ان..
الجد مقاطعا:يا بني انت لازم تعرف أنو أيامي في الدنيا بقت قليله انت لازم تحمي لدن هيا لسه ورده م اتفتحت على العالم هيا صح ذكيه بس تصرفاتها بتاعت أطفال واظن إنك اخدت بالك صح
اياد:ايوة يا جدى بس انت متقولش أنو ايامك قليله انت م بتعرفش قدر ربنا
جدو خالد بحزن :اياد أنا عندي سرطان في مرحلة الأخيرة ارجوك اتجوز لدن أنا مطمن على هبه مع سليم هيفضل انت ولدن
اياد بصدمه من كلام جده :سرطان ايه يا جدى انت ليه م قولت ليا من زمان
الجد بحزن، عشان انا اكتشفته متأخر يا بني طمني يا بني هتسمع كلامي وتتجوز لدن
اياد بحزن :حاضر يا جدى بس هيا هتوافق على الجواز ومني
الجد: دا سيبه عليا أنا
طلع الجد على غرفة لدن وطبعا نفس الكلام(بصراحه أنا مليش في اللحظات الحزينه بس بحاول 😹)
لدن بصدمه:يعني ايه عندك سرطان وليه أنا معرفش ليه يا جدو
لدن حضنته وقعدت تبكي والجد بيطبطب عليها(والله أنا مبسوطه من الجد الصراحه )
الجد:اسمعي يا بنتي اياد هوا الوحيد الي هيحافظ عليكي
لدن بعدم حيله:حاضر يا جدو الي عاوزه هيتنفز
الجد، كنت متأكد انك هتوافق مش زي كلامه
لدن ، كلام مين
الجد ،اياد قال إنك مش هتوافقي
لدن بمكر، اسمعني يا جدى اوعى تقوله اني موافقه خليها مفاجأة
الجد بضحك:حاضر يا بنتي
لدن حضنته جدها: احبك يا دودو
خالد كان قاعد بيفكر في كلام جده وانو هوا صح لدن عجبته بس مش بيحبها بس لازم بتجوزها قعد يفكر ونام من التعب
اما عند الملاك الشرير لدن كانت بتفكر في جدها وفي اياد ال هتظبطه بعد الجواز عشان يبقى انسان مرح اكثر
ثاني يوم كان اليوم المميز للجد خالد قال لدادة ميرفت تنادي على هبه وإياد وسليم ولدن وقعدوا وقالهم أنو:طبعا الليله كتب كتاب لدن وإياد
هبه وسليم بصدمه :ايه 😱😱😱
الجد:اياد انت لسه موافق
أياد:ايوة سا جدي بس يا ترى العروسه موافقه
لدن بنظرات غيظ:ايوة موافقه بس بشرط
اياد بصدمه :😱 ايه موافقه وبشرط وايه هوا الشرط ان شاء الله
.
.
.
.
.
.
.
.
يا ترى ايه هوا شرط نعرف المره الجايه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شقية شقلبت حياتي)