رواية شغف الغرام الفصل العاشر 10 بقلم همس كاتبة
رواية شغف الغرام الجزء العاشر
رواية شغف الغرام البارت العاشر
رواية شغف الغرام الحلقة العاشرة
زين شد على اسنانه : انتي ايه الي جابك ؟
هي بحماس و سعادة : عندي ليك خبر حلو تاني ، انا حامل
الجد اسماعيل باستنكار: وه مين البت دي يا ابني و مالها بتحضنك كده من غير حيا
هي : انا نتاليا و ع فكرة انا حبيبته و حامل بابنه
نزل الخبر كالصاعقة على الجميع و خصوصا غرام التي لم تستوعب الامر
الجد بصدمة : ايه الكلام الي بسمعه ده يا زين ؟ انت اتجوزت على مراتك ؟
زين ببرود : لا ما اتجوزتش
الجد بغضب اكبر : امال مين البت دي
زين ببرود اكبر : دي نتاليا صاحبتي
فريد : زين انت بوعيك يا ابني ؟ البنت بتقول حامل بابنك ، يعني ايه بالحرام مثلا ؟
نظر له زين بلامبالاة
الجد بغضب : ما تنطق و كفاياك برود
قربت غرام من زين و قالت بدموع و ابتسامة حزينة : انا مش هصدق اي كلمة من الي اتقال ، ولو انت كمان قولت كدة مش هصدقك عارف ليه ؟ مش عشاني على فكرة انت اصلا مش بتحبني ، بس عشان انت اتربيت هنا و انا عارفة كويس البيت ده بيربي ازاي ، زين الي اعرفه مش ممكن يعمل كدة ابدا
زين : خلصتي ؟
غرام بدموع : اه
اتجه زين الى نتاليا و امسك بيدها وقال : جدي بما ان نتاليا حامل بابني فأنا لازم اتجوزها و اعتقد انك مش بترمي حد من لحمك و د.مك مش ده كلامك برضو
الجد بحزن عميق : اخر حاجة كنت اتوقعها انك تعمل كدة ، خيبت املي فيك ، كنت فاكر ان انت الي هيشيل من بعدي يا خسارة يا زين
نظر زين له بنفس البرود واخذ نتاليا و اتجه الى الاعلى الى احدى الغرف
اما غرام نظرت لجدها بدموع مرت ثوان قليلة و اصبحت تفترش الارض مغما عليها
ليث بصدمة : غراااام
ملاك بدموع : غرام ، غرام حببتي
رباب : تعال يا فريد شيلها نوديها لاوضتها
عطر بدموع : شوفتي عمايله فيها المسكينه ما لحقتش تفرح
نفض يدها بعنف
زين بغضب : عايز اعرف حالا مين اداكي عنواني
نتاليا بخوف : فففف…فرح كلمتني وقالتلي انك هنا في بيت جدك
زين بغضب : وازاي تجيلي هنا ها ؟ انتي مش عارفة اني راجل متجوز ؟
نتاليا بدموع : انا احق منها فيك ، انت ليا انا ، انا حامل بابنك ، بس طبعا لازم تروح ليها لانها بنت عمك
زين بغضب اكبر : انتي اتهبلتي ولا ايه ؟ الواد الي ببطنك ده انا مش عايزه انتي فاهمة و مش هعترف بيه
نتاليا بدموع : امال قلتلهم هتتجوزني ليه ؟
زين بسرحان : ملكيش دعوة
قربت منه بهدوء : طب ليه ما تتجوزني و نخلف و نربي ابننا ،انا بحبك ، بحبك اوي يا زين
دفعها عنه بقوة وقال بقرف : انتي وحدة رخيصة اوي يا نتاليا و انا مش بيعجبني الرخيص فاهمة ؟
الجد اسماعيل : زين غلط غلط كبير اوي بحق ربنا و بحق نفسه و بحق مراته و بحق عيلته كمان
فريد : و هنعمل ايه يابا
دلف معتز وقال : في ايه يجدي مال البيت متكركب كدة
ليث بوشوشة : دي باينها ليلة مش هتعدي ، البت نتاليا جات هنا وقالت انها حامل من زين
معتز : يا انهار اسود
الجد : احنا لازم نداري الفضيحة دي بالاول و نجوز زين من البت دي و بعدين انا عارف هتعامل معاه ازاي
فريد : هتعمل ايه يابا ؟
الجد : ما تشغلش بالك
فريد : لا يابا انا لازمن اعرف هتتصرف معاه ازاي لازمن يتعاقب زين غلط بحق الكل و غرام هتقضي عمرها حزينة مش كفاية سابها سنتين مخطوبة و ما سألش عليها وفوق كدة حمل نفسه اثم كبير و هجيبلنا عيل ابن حر.ام في العيلة و ده ما يشرفش حد مننا
الجد : انت عندك حق يا فريد ، انا هخليه يطلق غرام قبل ما يتجوز البت الي جت و يوم فرحه كمان هيبقى يوم فرح غرام
ليث بصدمة : ايه الكلام ده يجدي مستحيل يحصل كدة زين لا يمكن يوافق ع الطلاق
الجد : هيوافق غصب عنه او هخلي غرام تخلعه محدش ضربه على يده و قاله يعمل عملته دي
في اوضة غرام
غرام بتعب : في اييه
هند بدموع : بس يحببتي خليكي نايمة و مرتاحة
فجأة انفجرت غرام بالبكاء الشديد : ليه يعمل كدة يهند ؟ليه يكسر قلبي ؟انا ما صدقت افرح ، ليه يعمل فيا كدة
ملاك : اهدي بس يغرام ، انتي ارتاحي دلوقتي و بكرا هنشوف هيحصل ايه
هند : غرام انتي لازم تواجهي زين و تعرفي منه الي حصل بالزبط و بعدها تقرري هتعملي ايه
دلف زين الاوضة
زين : اطلعو برة
خرجت هند و ملاك
زين ببرود وضع يده في جيبه وقال : انا عارف انك ممكن تكوني زعلانة من الي حصل ، بس عايز افهمك حاجة انتي اتفرضتي عليا يا بنت عمي و مش زين الي تتفرض عليه حرمة ، و قصص الحب و الكلام ده انا مليش فيه ، انتي قولتيها قبل كدة لا انا بحبك ولا انتي بتحبيني انا مش هعرف اعيش حياتي مع وحدة انا حاسس انها اتفرضت عليا ، وعلى فكرة علاقتي بنتاليا كانت قبل ما اعرفك اصلا و لما اتجوزتك بعدت عن كل ده عشان انتي مراتي يعني انا ما غلطتش بس دلوقتي الوضع اختلف نتاليا حامل بابني عشان كدة انا هسافر معاها و هقعد فترة برة مصر ، عايزة تفضلي مراتي اهلا وسهلا عايزة تطلقي براحتك
غرام بصدمة و دموع و غضب : انت ايه ؟ انت اييييييه ؟ مش بترحم حد ، شايف نفسك حتى وانت غلطان مش بتحس بغيرك ، انت بعد كل الي عملته شايف نفسك مش غلطان ؟ انا مش عايزة افضل معاك لو ثانية واحدة ، انا بقيت اقرف منك يا زين ، و اوعك تكون فاكر انه الفيلم ده هيعدي عليا كدة ، انا مش هصدق انك عملت كدة ابدا يزين فاهم بس برضو مش هفضل مراتك ولا ثانية
زين ببرود : براحتك
غرام بغضب : قبل ما تسافر تطلقني
زين بغضب مسك ايدها : مش انا الي اخد اوامر منك يحلوة
خرج زين من الاوضة و معالم وجهه تدل على كمية غضب جهنمية
فرح : زين انا ……
مسك يدها بع.نف شديد و دلف اوضة المكتب بتاعه
زين بجنون : انا الحق عليا الي لميتك و عاملتك زي ملاك اختي ، انتي ازاي تقولي لنتاليا اني هنا ، ازاااااااي ؟
فرح بخوف و دموع : هي اتصلت فيا و سحبت مني الكلام من غير ما اقصد والله العظيم مكنتش عارفة انها هتيجي لغاية هنا
صفعها بقوة حتى سقطت على الارض
زين بقرف : انتي اسوأ بنت شوفتها بحياتي ، كل ده عشان شوفتي غرام اتبسطت شوية كل ده غيرة و حقد ، انا اعرفك اكتر من نفسك يا فرح انتي مش بتحبي حد يكون احسن منك و مش بتحبي تشوفي حد مبسوط ، فاكرة بحركاتك دي هبصلك او اعبرك ، ده حتى نتاليا احسن منك ع الاقل ممكن ابصلها بس انتي عمري ما هفكر ابصلك لاني بقيت اقرف من وجودك حواليا
انهى كلماته و خرج من الاوضة
و فرح تنظر بدموع و حقد شديد مسحت دموعها فورا و اتجهت لاوضة غرام
كانت غرام تنظر خلال النافذة بانكسار
فرح بضحك : هو الحلو ما كملش ولا ايه ؟
غرام بصدمة : فرح !
فرح بخبث : اه فرح يختي ، مش ده زين الي استنتيه سنتين خطوبة ، اهو هيتجوز عليكي و هيخلف كمان وانتي هتفضلي عايشة بحسرتك يعنيا زي البيت الوقف
غرام بدموع : انتي ليه بتكلميني كدة
فرح بحقد : عشان انا الي لازم زين يتجوزها مش انتي ، عشان ابويا اتجوز خالتك و طلق امي ، عشان حتى خطيبي بيحبك انتي مش انا
غرام بصدمة : خطيبك بيحبني ؟!
فرح بدموع : اه معتز بيحبك انتي يغرام و بيحاول ينساكي فيا و ملاك دي و لا بيعبرها ، انا طول السنتين دول و انا قريبة من زين كنت فاكرة انه بيحبني بس طلع كل الوقت ده بيتسلى بيا زي ما عمل فيكي و في نتاليا ، زين الستات بنظره لعبة ، بس انا دلوقتي فرحانة اوي عشان واخيرا هشمت فيكي
غرام بابتسامة و دموع : اشمتي يا فرح ، ع الاقل انا مشاكلي كلها بواجها و بحاول اتعامل معاها و زين ده مهما يلف و يدور بالنهاية هيرجعلي ،و حتى لو اطلقنا هعيش حياتي و بكيفي كمان عارفة ليه ؟ عشان انا طبيعية ، بس انتي طول عمرك بتستخبي ورا صباعك ، دايما بتحاولي تحلي المشكلة بمشكلة جديدة عمرك ما هتعيشي مرتاحة ، عشان انتي مش بتحببي حد فيكي ، اشمتي فيا يا فرح ع الاقل دي الحاجة الوحيدة الي ممكن تبسطك ، انتي انسانة انانية و عبيطة ، بتدوسي على اي حد عشان نفسك ، بس صدقيني هتتعبي اوي يا فرح و حتى لو اتجوزتي معتز مش هتستمرو بالجوازة دي عشان انتي ما تتعاشريش و هتعيشي حياتك كلها لوحدك
نظرت فرح لغرام بدموع فكلام غرام صحيح مئة بالمئة
خرجت من الاوضة و الدموع في عنيها
ملاك : فرح مالك
نظرت فرح لملاك بسرحان ثم ذهبت تبكي
ملاك باستغراب : مالها دي
معتز : هتعمل ايه بالمصيبة دي
زين : هسافر
معتز : ايييه ، زين انا فرحي قرب
ليث : هتسافر ليه يا زين
زين ببرود : لازم اخلص من ام الحكاية دي
معتز : زين خد بالك من نفسك
ليث : ما تجمد يا معتز مالك بقيت رهيف كدة ، بعدين انت بجد ناوي تتجوز فرح ؟
معتز باستغراب : اه ليه ؟
زين : ربنا يكون معاك ، واضح انك اتجننت انا كنت فاكر يومين و هتفضها سيرة بس واضح انه بجد
ليث : زين ، غرام وضعها ايه
زين بشرود : مش عارف ، بس انتو خدو بالكم منها لغاية ما ارجع
ليث : زين غرام ما تستاهلش كل ده ، انت ناسي انك سبتها سنتين و كمان دلوقتي فهمتها انك هتتجوز غيرها انا بقول كدة كتير
زين : مش عارف ، المهم انا الصبح هاخد نتاليا و اسافر مش عايز جدي يعرف الا لما اكون وصلت المطار
معتز : زين لو حابب انا ممكن اكون معاك
زين : لا انا هخلص الموضوع ده لوحدي ، انتو خودو بالكم من ملاك و غرام
في اليوم التالي
في الصباح الباكر دلف زين اوضته هو وغرام و قرب منها وباسها بهدوء و مسح اثار دموعها وو بعدين خرج من الاوضة و اخذ نتاليا و اتجه للمطار
استيقظت غرام من النوم و استذكرت ما حدث وبدأت تبكي بصمت
دلفت هند
هند : غرام حببتي مالك
غرام بدموع و بحة : مش قادرة اصدق الي حصل ده
هند : ان شاء الله خير يحببتي ، زين سافر النهاردة الصبح من غير ما يقول لجدو اسماعيل و جدو زعل اوي
غرام بدموع : زين مش بيهمه حد بيدوس ع الكل و بيفضل ماشي بسكته
هند : غرام انا متأكدة ان الموضوع ده في ان
غرام بدموع : ما تفرقش
هند : استني الباب بيخبط هقوم افتح
دلف شريف و هو يدفع الكرسي المتحرك
هند : طب انا هروح اعملك فطار
شريف : حببتي مالك
حضنته غرام بدموع : انا تعبانة اوي يا شريف ، زين سافر خلاص و هيتجوز غيري و يخلف كمان
شريف بحزن : ربنا يسامحه يحببتي مش عايزك تفكري فيه تاني ، جدي كلم محامي عشان موضوع الطلاق بس …
غرام باستغراب: بس اية ؟
شريف بشك : مش عارف ليث و معتز بيحاولو يأجلو بالموضوع ده بشكل غريب
غرام بدموع : طبعا عايزين لصاحبهم الجهتين
شريف : المهم انا جاي اكلمك بموضوع تاني
غرام : في ايه يا شريف
شريف : غرام ، انا لازم اسافر مع رتاج ، هقعد من اسبوعين لشهر بالكتير
غرام بصدمة ودموع : تسافر ؟ عايز تسيبني انت كمان ؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شغف الغرام)