روايات

رواية شعاع من نور الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا الغنام

رواية شعاع من نور الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا الغنام

رواية شعاع من نور الجزء الرابع عشر

رواية شعاع من نور البارت الرابع عشر

رواية شعاع من نور الحلقة الرابعة عشر

يوسف شاف ذياد وحضنه
يوسف….. انا مبسوط اوي انها خلاص وافقت وهتكون معايا مش مصدق نفسي ياذياد
ذياد واقف دموعه نزلت غصب عنه ومحطش ايده علي ضهر يوسف
يوسف باستغراب… مالك في اي انت مش مظبوط من امبارح واي الدموع دي
ذياد بوجع… مفيش ياصحبي انا حجزت الطياره وهسافر المانيا كمان أسبوعين
يوسف باستغراب… مسافر لي حصل اي لكل ده فهمني
ذياد….. مفيش بس انا هرجع اطمنت علي بنت عمي وعليك انا مليش لازمه بقا اقعد هنا لازم اسافر هشتغل واستقر هناك
يوسف… اي الكلام ده اي اطمنت علي بنت عمك ومن امته ليك دخل بيها لا مش هتسافر ياذياد وتسيبني انت اخويا وكل عيلتي انت عارف اني مليش حد ولا اعرف حد غيرك واني طول عمري في ميتم لي ياذياد
ذياد بوجع….. والله اسف بس لازم اسافر لازم انسي
يوسف بشك….. تنسي اي ياذياد مالك
ذياد… البنت اللي بحبها مش بتحبني ولازم انساها
يوسف…. انت محكتليش الموضوع ده قبل كده

 

ذياد…. مجاتش فرصه احكيلك انا اعترفتلها وقالتلي انك زي اخوها
يوسف بوجع علي صاحبه معلش هتلاقي غيرها وتحبك وتخلص ليك بس متمشيش وتسيبني لوحدي
ذياد. مش هينفع اقعد وهرجعلك ياعم ونحضر فرحك ونخربها
يوسف.. انت بتقول ايه لا خليك معايا
ذياد… لازم تفهمني معلش سيبني علي راحتي يايوسف
يوسف حس ان ذياد موجوع ومش هيتقل عليه
يوسف…… ماشي ياصحبي ربنا يسعدك وتلاقي بنت الحلال
ذياد…امين يارب يلا علشان وقت البريك هيخلص روح كول حاجه
يوسف… ماشي يلا انت كمان
ذياد…. لا انا مش جعان دلوقتي روح انت
يوسف.. ماشي
ذهب يوسف وفضل ذياد قاعد علي البنش وبيفكر في فاطمه وحاطط دماغه بين اديه وبيبكي بيرفع عيونه لقي فاطمه قصاده
ذياد…. عاوزه حاجه مالك بتبصيلي كده ليه
فاطمه… انا سمعت كلامك انت ويوسف
ذياد…….وبعدين يعني في حاجه ياانسه فاطمه

 

فاطمه بوجع….. لا مفيش حاجه يادكتور بس هو انا وحشه ليه محبتنيش زيها انا كنت مستعده اضحي بكل حاجه في سبيلك حتي روحي لو طلبتها ليه ياذياد انت حبيبت غيري وجرحتك وزي مجرحتك انت كمان جرحتني تعرف دلوقتي انا مش زعلانة لانك حاسس بوجعي ولا هكسرك ولا هعمل حاجه انا هسيبك وهدعيلك واشوف حياتي مع يوسف
ذياد….. وده المطلوب يوسف مش وحش وهتحبيه مع الوقت
فاطمه بوجع…. بس عيونك ونظراتك ليا وكلامك واهتمامك كانت بتقول غير كده
ذياد بألم في قلبه انا. اهتميت كان اخوات بس علشان بتحبني افتكرتي كل حاجه زي م انتي عاوزه
فاطمه بوجع…..خلي بالك من نفسك وانا هحاول اقرب الخطوبه قبل م تسافر علشان تحضر معانا
ذياد بوجع وغيره تمام ممكن تمشي دلوقتي علشان محتاج اقعد لوحدي
فاطمه……..ماشي انا مش هعرف احضر محاضرتك علشان تعبانه اووي
ذياد بخوف…. مالك حاسه ب اي اي الي فيكي عارف انك مهمله في نفسك وزمانك مفطرتيش اي الاهمال ده كام مره اقولك بلاش علشان متتعبيش وبعدين فاق احم انا انا
فاطمه…. وصلت يادكتور عن اذنك
خرجت فاطمه وهي مبسوطه انها شافت حبه في عيونها بس افتكرت انه بيحب غيرها واتوجعت انه هيسافر اخدت بعضها وخرجت ركبت العربيه ورجعت البيت
ذياد لنفسه غبي غبي اي الي انت قولته ده والي هبتته انا لازم اسافر ف اسرع وقت علشان هضعف قدامها وهخسر صحبي وعدي الوقت وجه وقت الخروج

 

ذياد يوسف بقولك انا هتمشي شويه وانت متقلقش لو اتاخرت
يوسف….. ماشي ياصحبي خلي بالك من نفسك
ذياد. . حاضر مع السلامه
خرج ذياد وراح علي المكان الي شاف فاطمه فيه اول مره وقعدت وسمح لدموعه تنزل ليه يارب الوجع ده ليه الي بحبها صاحبي يحبها ليه كده ليه انا تعبت ومش قادر ابص واشوفها موجوعه كده ليه اشوف دموعه دي ليه احبها وهو يحبها لو مسبتش يوسف لفاطمه هخسر صاحبي بس مش لازم اخسره بس انا خسرت الحب الوحيد اللي في حياتي علشانه يمكن علشان صعبان عليا انه ملوش حد خالص ولا يعرف اهله يااارب وجهني لطريق الصحيح قلبي يااااااارب وجعني اووي حياتي خلاص مش هقدر اكملها يااااااااارب وبداء يعيط بحرقه وغفلاااااان عن الشخص اللي بيراقبه وبيعيط عليه
يااارب انا سبتلك زمام الامور اشفي قلبي ووفقهم لتنين وخليها تحبه وتنساني ونسهالي يارب ومسح دموعه وقررر يلف بالعربيه
(في بيت فاطمه)
كانت قاعده بتصلي وتدعي ان ربنا يريح قلبها ياااارب انا خايفه اوى انا مش هوافق عليه بس مش عارفه انا اتسرعت كده هكسر يوسف وانا مش بحبه وفضلت تعيط والله انا تعبت الاختبار صعب يااااااااااارب انا عاوزه افضل لوحدي عاوزه انا الي اسافر مش ذياد وهو يفضل مع يوسف انا تعبت وغلبها النوم ونامت علي سجاده الصلاه دي اكتر حاجه بتحبها فاطمه وبتحس براحه وهي نايمه عليها بس صحيت علي رنت تلفونها فاطمه بنوم الو
ممكن تخرجي البلكونه شويه

 

فاطمه… مش قادره يايوسف معلش
يوسف…… عاوزك في موضوع ضروري معلش
فاطمه…. حاضر هشوف ماما جات من عند احمد وبعدين اخرجلك
يوسف…….. ماشي وقفل معاها
خرجت فاطمه لاوضه امها وخبطت وجالها الرد ادخلي يافاطمه دخلت فاطمه
فاطمه……..انتي جيتي امته ياماما
الام…. جيت من شويه وخبطت عليكي ودخلت لقيتك نايمه زي عادتك علي سجاده الصلاه سبتك وخرجت
فاطمه….. ماشي ياحبيبتي احمد كويس
الام….. ايوه وابقي كلميه بقا علشان سأل عليكي هو ووليد
فاطمه……. حاضر ياماما هروحلهم بكره علشان وحشوني
الام…… ماشي اقفلي بقا يارغايه وسيبني انام لاني مش قادره اشتغلنا كتير انا وعمتك
فاطمه….. حاضر ياماما اجبلك حاجه قبل م امشي حبوب ولا حاجه
الام……. لا ياروحي نامي انتي بقا
فاطمه……هخرج البلكونه شويه
الام… ماشي
_______________________________________

 

خرجت فاطمه ولقت يوسف وذياد
فاطمه…. متجمعين عن النبي
يوسف……… امين يارب
ذياد…… امين.
بداء يوسف في الكلام فاطمه ممكن اسألك سؤال انتي بتحبيني
فاطمه………. 🙂

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شعاع من نور)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى