روايات

رواية شر الحليم الفصل الثالث 3 بقلم ولاء حامد

رواية شر الحليم الفصل الثالث 3 بقلم ولاء حامد

رواية شر الحليم الجزء الثالث

رواية شر الحليم البارت الثالث

رواية شر الحليم
رواية شر الحليم

رواية شر الحليم الحلقة الثالثة

اتفاجئ بكلام سهير
سهير : بقولك يا ماما عايزه أسألك على حاجه كده
روحيه: قولي يا بنتي مالك من الصبح حاسه انك مش على بعضك وان في حاجه تعباكي
سهير بتعب: انا منمتش انتي عارفه ان طول عمري في حالي صح ايوه هو الموضوع بس يخص واحده صحبتي وشاغل بالي
روحيه : قولي يا بنتي وانا اللي يرضى ربنا هاقولهولك
سهير:صحبتي اطلبت للشهادة وقالت مشفتش وللأسف بسبب الكلمه دي الظالم اتحول لمظلوم المظلوم لظالم واتكسرت بسبب الموقف بس قالتلهم حسبي الله ونعم الوكيل هي كده عليها ذنب
روحيه وفهمت اللي فيها: ايوه طبعا يا بنتي الساكت عن الحق شيطان أخرس وكله كوم ودعوه المظلوم كوم يعني يا بنتي ربنا اسمه العدل والحق تقول الحق وتسيب الباقي على ربنا وربنا يستر من دعوه المظلوم يا بنتي ليس بينها وبين الله حجاب
سهير بخوف: هابقى اقولها يا ماما

 

 

عماد من بره يعني فعلا نهى كانت مظلومه تمااام اوي يا أم مالك وحق مراتي انهارده هايترد بالاصول
عماد ماما انتي فين
روحيه: انا في المطبخ يا حبيبي
عماد: ازيك يا أم ملك
سهير بإرتباك: الحمد لله يا ابو محمد فين نهي الصبح طلعتلها بس مفتحتش
عماد بمكر: من إمبارح طول الليل تصلي وتدعي على اللي ظلمها والله ما عارف يا أم ملك احترت وقولت اكيد ربنا مش هايسيب الظالم لو كانت ظالمه او دعاها هايترد عليها ولو كانت مظلومه ربنا هايجيب حقها وما ربك بظلام للعبيد يا أم ملك
سهير بقبضة قلب: ان شاء الله
ماما انا طالع يا حبيبتي
روحيه: مش هاتتغدا معانا
عماد بنفي: لا يا ست الكل تسلم ايدك هاشوف نهى الأول
روحيه: ربنا يصلحلك الحال وينور بصرك وبصيرتك
عماد : اللهم آمين
طلع عماد شقته وفتح ودخل لقى الشقه زي الفل وريحة البخور اللي بتحبه نهى ماليها والتلفزيون شغال على قناة المجد بص على السفره لقى الغدا جاهز بصله وابتسم ودخل اوضته بس لقى نهى مش فيها
خد دش وغير هدومه وخبط بالراحه على باب اوضه الأطفال
فتحت نهى وعنيها مورمه من العياط طول الليل
عماد قلبه وجعه: نهى
نهى بصوت مبحوح: نعم يا ابو محمد
عماد بعتاب: ابو محمد اومال فين حبيبي وسندي
نهى: حبيبي كسرني وسندي خذلني فسندي بقى ربنا
عماد بوجع: حقك عليا انا بس الصدمه لجمتني
نهى: عند الله لا تضيع الحقوق يا عماد

 

 

عماد: ونعم بالله طيب بقولك ايه بقى خدي دش كده وفوقي وغيري هدومك وانا هاخد الاكل اللي ريحته تفتج النفس داه وننزل نتغدا تحت
نهى برفض: لا كل إنتا او خده وانزل انا كلت الحمد لله
عماد: عمرك ما تقدري تحطي لقمه في بوقك من غيري يلا ووعد مش هتلاقي إلا اللي يرضيكي
نهى بتعب: عماد الله يرضى عليك سيبني في حالي انا تعبانه انا من يوم ما جيت هنا وانا الكل بييجي عليا وبقول الحمد لله من فضلك انا تعبانه
عماد خدها في حضنه: حقك عليا تعالي بس وانا والله العظيم لاجبر كسرتك وارضيكي اسمعي الكلام يلا بقى
دخلت نهى غسلت وشها وغيرت وخدت ابنها على دراعها وجوزها رص الأكل على صنيه وخده ونزل والكل كان على السفره بياكلوا
عماد: لا كلام على طعام بس السلام عليكم جميعا
الجميع في صوت واحد وعليكم السلام
ياسر: تعالى يا عمده بسم الله
نسمه بخبث: تعالي يا ابو محمد كلك لقمه بدل العك اللي يجيب مغص
نهى دموعها نزلت وعماد خد باله استنوا بس دانا جايب أكل من المطعم جاهز يلا حط الأكل
والكل بداء ياكل وعماد كل شويه يحط أكل قدام نهى

 

 

نسمه بغل: في ايه يا ابو محمد يعني هي مفيهاش ايدين تحط لنفسها كفايه اوي بتاكل على الجاهز ويوم ما تعمل أكل بيترمي في الزباله
عماد بحده: ام مالك الزمي حدودك مراتي وانا حر معاها بس مين دي اللي أكلها يترمي في الزباله تصدقي انا بستغرب نهى أكلها ولا اجدع شيف والدليل على كده انكم بتاكله منه من غير ما اسمع تعليق حد عن توابل زايده ولا ملح كتير ولا سكر مكان الملح ولا غيره وغيره وغيره تفتكري داه معناه ايه
نسمه بإرتباك بس قدرت تتمالك نفسها بسرعه: معناه ان مراتك بتعمل كده علشان تقرفنا ومحدش بطلب منها حاجه في البيت
هز عماد رأسه وبسخريه تصدقي جايز الله اعلم بردوا
وبص لأمه ماما
روحيه: نعم يا ضنايا
عماد : انا قررت اعزل انا ومراتي لوحدنا فوق منعا للمشاكل وعلشان كل واحد يكون براحته
روحيه بحزن: يا ابني انا يهمني سعادتكم وبحب لمتكم حواليا ايه اللي حصل بس
عماد قام وباس ايدين امه: ياست الكل انا ومراتي كل يوم هاننزل هنا نقعد معاكي ونقضي بردوا سهرتنا زي كل يوم
روحيه: لو داه اللي هايرضيك خلاص اللي يريحك
نسمه بغل وخبث وشر: يعني ايه الست نهى ترتاح واحنا نخدمها وتاكل على الجاهز
عماد ببرود وهو بيتلذذ بأكل مراته: امممم مين قال كده يا أم مالك نهى تعبانه من محمد طول النهار وانا قولت اريحها خالص اصل انا ميهمنيش الا راحتها وبس مراتي وبس وخط أحمر الا بالحق يا ام مالك لما إمبارح مراتي وقعتك على السلم وضربتك كنتي زي الفل وهدوم وحجابك زي ما هو ومراتي هدومها مبهدله وشعرها متقطع وانتي وشك وايديكي مفيهاش خربوش ووش مراتي ورقبتها كلها خرابيش تفتكري من ايه
نسمه وقد جف حلقها بس ردت بجبروت: وانا بدافع عن نفسي منها
عماد بإماءه بسيطه: عندك حق مضروبه وسليمه وهي بتضرب ومبهدله قام مره واحده
وباس رأس مراته وباس ايدها تسلميلي يا احلى نعمه ربنا رزقني بيها وسيبي الحق لله ظالم ومظلوم
بالاذن احنا يا جماعه تصبحوا على خير

 

 

وسابهم وكلهم بيبصوا لبعض ولنسمه بشك
طلع الشقه ونهى اترمت في حضنه وعيطت جامد
عماد بحب: دموعك غاليه انا اسف حقك عليا ويا ستي رُب ضاره نافعه وغمزلها ولا إيه
ضحكت نهى وخبت وشها في صدر عماد
عماد بضحك ليلتنا فل بالصلاه على النبي
طول الليل نسمه مهديلهاش بال والنار قايده فيها
نسمه لنفسها :اااااه يا ناااري بقى في الاخر بنت الرفدي دي تتعزل وترتاح وانا بقالي 13 سنه معكوكه مع الكركوبه دي اخدمها ماشي يا نهى الكلب ملحوقه
تاني يوم صحى عماد مبسوط وبص على نهى بإبتسامه رضى وقام خد دش وغير هدومه وادى فرض ربنا ودخل المطبخ جهز ساندوتشات وشاي وفطر ومشي على شغله
نهى صحيت بإبتسامه
يا ترى يا نهى إبتسامتك هاتدوم ولا لسه فيها مرار تاني
……؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شر الحليم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى