رواية شجن عمران الفصل الخامس 5 بقلم كريمة حمادة
رواية شجن عمران الجزء الخامس
رواية شجن عمران البارت الخامس
رواية شجن عمران الحلقة الخامسة
“”بارك الله عليكما وجمع بينكما في خير إن شاءالله””
سليمان بوعيد وهو بيهمس لعاليا: مبروك يا بنت الأكابر، دانتى هتطلبى الطلاق على الاخر اليوم من اللى هعمله فيكى
عاليا بهدوء: حقك تعمل اللى تعمله انا غلطت فعلا
سليمان استغرب من طريقتها الغريبة على غير العادة بتضحك وتهزر لكن المرادى حزينة، حمحم بهدوء وقالها: مالك فيكى ايه
عاليا بدموع: انا جرحت بابا وكمان شجن بسببى هتتجوز عمران من غير ما تقول رأيها
سليمان: وانتى مالك بشجن انا اللى قولت كدا اصلا
عاليا ببراءة: يعنى انا مليش ذنب
سليمان كان هاين عليه يحضنها على شكلها البرىء دا فاكتفى أنه هز راسه بس
عاليا بحماس: حيث كدا بقى اقوم احتفل عشان اتجوزتك
سليمان: اه صحيح تعالى هنا دانا مش هسكتلك على اللى عملتيه انا تدبسينى فيكى ها.
عاليا جريت من قدامه وقالت وهى بتضحك: لا يا معلم انت اللى جبت المأذون كأنك ما صدقت بقى
سليمان بحنق: مستغلة اوى
عاليا بابتسامة سلبت عقله وقلبه: اوى اوى يا معلم ههههه
___________________&
عند شجن وعمران كانوا قاعدين لوحدهم قبل ما يكتبوا الكتاب..
عمران: لآخر مرة هسالك يا شجن انتى موافقة ولا لا
شجن: بعد كل الكلام اللي قولتهولك لسة متمسك بيا
عمران: رغم انك جرحتينى بس لسة بحبك اه، بس لو عايزة تفهمينى ليه قولتى كدة معنديش مانع
شجن اتنهدت وخدت نفس عميق واقالت: انا اللى مستهالكش يا عمران، انا مليش أهل يتيمة ولا حد معترف بيا ولولا السلسلة اللى كانت معايا وتثبت أسمى كان زمانى لسة متربية فى الملجأ، عمران لو كنت اتجوزتنى مين كان هيبقى وكيلى..انت جدع وشهم وراجل يعتمد عليه واهو ماشاءالله طلع ليك اهل، لكن أنا ليا اربع سنين هنا ولولا أعلى الحى مكنتش هقدر اعيش ولا اكمل تعليمى
عمران: يعنى انتى عملتى كدا غصب عنك
شجن بحزن: اه
عمران بخبث: وطلعتى بتحبينى بقى
شجن بخجل: احم يعنى
عمران: لا داحنا ننفذ كلام المعلم سليمان ولا عيزاه يعلقنا فى الجزارة بتاعته بقى
“”بارك الله عليكما وجمع بينكما في خير””
مرڤت: لولولولولولىلى مبارك يا حبيبتى اخيرا بقى
شجن بفرحة: الله يبارك فيكى يا مرفت وعقبالك
عاليا قلدت مرڤت بس بدل ما. تزغرد صرخت والكل اتخض من الصوت
سليمان بصدمة: ينيلك دانتى ضايعة خالص
عاليا بكسوف: اسفة. كنت عايزة اعمل زيها
عمران حضنها وباسها بحب: حبيبة اخوكى اعملى اللى تحبيه
سليمان بضيق: ولا ولا سيب البت احضن مراتك بس
عمران برفعة حاجب: دى اختى يا حبيبى لتكون ناسى ولا حاجة
سليمان بغيظ: اشبع بيها
/ عمران عاليا
عاليا: ماما حبيبتى. وجريت عليها وحضنتها
مريم ببكاء: يا حبيبتى وحشتينى كدا برضو تسبينى
عاليا: حقك عليا والله انا اسفة
مريم لعمران: مش هتسلم عليا عمران
عمران ببرود: اهلا شرفتى
سليمان: احم انا هسيبكم بقى انتو عيلة مع بعض. وانا ورايا كم حاجة هخلصها
عمران: خدنى معاك. ورايا شغل كتير فى الورشة
مريم بحزن: متمشيش يا عمران انا اللى همشى
عاليا بدموع: لا بالله عليكى، عمران ارجوك عشان خاطرى
عمران معرفش يعمل ايه وبص لشجن هزتله راسها، اتنهد وراحلها وحضنها وهى فرحت جدا
مريم ببكاء: انا اسفة يا حبيبى اسفة. اربع سنين محرومة منك يا بنى
عمران بتأثر: مش هسيبك تانى وعد وشدد من حضنه ليها
“بعد سنة”
سليمان كان واقف فى ساحة ووراه هليكوبتر وواقفين قصاده ظباط متدربين وبيلقى عليهم الأوامر..
سليمان بجمود: اظن التعليمات بقيت واضحة يا كباتن
/ تمام يا فندم
سليمان: اتفضلوا اركبوا وانا وراكم…وخرج فونه ورد على حد واستنى الرد
سليمان: يارب ما تكونيش بتعملى مصيبة يا عاليا
عاليا: عيب عليك يا معلم تشك في مراتك والله
سليمان بسخرية: اشك؟دانا متأكد والله
عاليا بعبوس: طيب يا سيدى مشكرين
سليمان: نفسى اعرف فى خلال سنة اتغيرتى ازاى من عاليا الهبلة لكيداهم كدا
عاليا بتكبر: يا حبيبى مفيش حاجة صعبة عليا ابدا ابدا
سليمان بمراوغة: حصل زى ما وقعتينى فى حبك كدا
عاليا بغرور: أقل حاجة عندى
سليمان بضحك: والله لولا طاقتك الإيجابية دى. كنت هروح المأمورية وانا متاكد مش راجع
عاليا بخوف: سليمان بالله عليك تخلى بالك من نفسك وترجعلى كويس
سليمان بابتسامة: خايفة عليا للدراجاتى
عاليا: لا عشان فرحنا ميتأجلش
سليمان: واطية…سلام
عاليا: سلام يا معلم
سليمان لبس نضارته وهز راسه بيأس وركب الهليكوبتر
_____________&
: يووووه قولتلك مش عاجبنى الشكل يعم
عمران بنفاذ صبر: يااااا الله صبرنى عليها ياااارب يابنتى بقى الرحمة مش كدا
شجن بعناد: مليش فيه الشكل مش عاجبنى ثم إنها شقتى ولا شقتك
عمران باستنكار: نعم ياختى؟ ليه ناوية تعيشى فيها لوحدك ولا ايه
شجن: لا مش هعيش لوحدى بس بجد الشكل مش عاجبنى الله
عمران بحسرة: بقى انا الاسطى عمران اللى بياجيله عرسان من محافظات مصر كلها عشان اعملهم عفشهم مش عاجبك انتى
شجن: الله الله عروسة وبتدلع ياخى مش من حقى
عمران: لا من حقك يا حبيبتى من حقك وماله برضو
/ معلم عمران ازيك
عمران لف لمصدر الصوت هو وشجن وكانت بنت جميلة واقفة
عمران: اهلا اتفضلى
البنت مدت أيدها و: انا جميلة حسن تبع شركة دعاية واعلان
شجن مسكت أيدها بغيظ و: مبيسلمش على بنات غير محارمه بس
جميلة: اه سورى مكنتش اعرف
عمران: اتفضلى اقعدى
جميلة: لا بصراحة أنا مستعجلة بس أنا جيالك من كلام الناس عليك وعلى شغلك فكنت حابة نعملك دعاية وكدا
عمران: اوى اوى مفيش مشكلة
شجن بغيظ شديد: حاليا مش فاضيين عشان بنحضر لفرحنا بس
جميلة: مفيش مشكلة احنا معاه فى اى وقت. عن اذنكم
عمران: اتفضلى وتقدرى تيجى فى اى وقت ….ممكن افهم كلمتيها بالطريقة دى ليه
شجن بزعيق: مزاجى. كدا عندك مانع
عمران بتحذير: صوتك ميعلاش يا شجن مفهوووم
شجن سابته ومشيت وهو اتنهد بيأس منها
سليمان خلص ماموريته ورجع بليل خالص ولقى عمران لسة فى الورشة
سليمان بسخرية: هو البيات برة البيت بدأ بدرى ولا ايه
عمران بنفس النبرة: حصل ياخويا
سليمان قعد على كرسى وشرب مية وقال: كنا عايشين لوحدنا نعمل مصايب، نتخانق، نسهر برة براحتنا ايه اللى خلانا نتجوز بس
عمران: قلة ادب يا حبيبى داحنا ادوبك بس كاتبين كتابنا اومال لما نعمل الفرح ونعيش مع بعض حالنا هيبقى ازاى
سليمان بأريحية: انا عن نفسى لسة مأدبتش اختك على اللى عملته وتدبيستى ليها
عمران: يابنى دا عدى سنة وكل يوم بتقول نفس الكلام ومبتعملش حاجة
سليمان بحنق: ما هى اللى بتثبتنى بكلمتين الله
عمران بضحك: معلش هى عاليا طول عمرها كدا
سليمان: على قلبى زى العسل…بس برضو هربيها
عمران هز راسه بنعم ومردش
: مالك بقى يا صاحبى زعلان ليه
عمران: شجن فيها حاجة متغيرة بقيت بتتلكك على اى حاجة
: طب ما تتكلم معاها
عمران: وهى مديانى فرصة اتكلم اصلا
سليمان: معلش خدها بالهداوة وواحدة واحدة
/ بخ
سليمان وعمران اتنفضوا بخضة لدرجة أن سليمان كان هيقع من الكرسى
سليمان: يخربيتك يخربيييتك يا عاليا يا بنت الأكابر
عاليا بضحك: ههههههههههه اتخضيت صح ههههههههه
عمران: يابنتى بقى ارحمينا هتقطعيلنا الخلف بدرى
سليمان: أطلقها؟ أطلقها واخلص
عاليا ببراءة: واهون عليك يا سليمانى
سليمان: يا ايه؟
عاليا وهى بتبربش(معرفتش اجيب الكلمة التانية بس دى تنفع يعنى) وقالت بنبرة هامسة: سليمانى
سليمان: مش هتثبت لا
عاليا: عنك ما اتثبت يا خويا
سليمان بص لعمران بمعنى شايف عمايلها
عمران بضحك: معلش امسحها فيا انا
سليمان بقيلة حيلة: طيب هصبر وخلاص
عاليا: يلا يا بهوات كل واحد بيته بقى الوقت متاخر
سليمان: حاضر يا اسطى عاليا تؤمر بحاجة تانية
عاليا بضيق: ايه اسطى دى الله
سليمان مقلدها: يعنى يلا يا مودمزيل عاليا
عاليا بكسوف: يوووه طالعة منك حلوة
سليمان بمراوغة: دانتى اللى عسل وحلوة وسكر وملبن يا ملبن
عاليا بخجل: كلامك حلو اوى يا سليمانى
سليمان بخبث: زى حلاوتك يا قشطة انت
عمران بقرف: ياخى يحر.ق مصنع الحلويات بتاعكم دا دانا اتخانق مع شجن ارحملى
سليمان: غيرى منى وولعى
عمران بحدة: امشى يلا بلا اغير
سليمان مسك ايد عاليا وجرى بيها: أجرى يا عاليا
عمران: اوعى تأخر البت يلا ..عيل غتت قال اغير قال….ومغيرش ليه. أما اتصل بشجن اتغزل فيها ..
عمران: الو يا عسلاية
شجن بنوم: مين
عمران: محصل الكهربا يعنى هيكون مين يعنى
شجن بنعاس شديد: تعالى بكرة ممعيش فكة. وقفلت
عمران بص للفون بصدمة: ممعيش فكة؟وقفلت؟طيييب يا شجن..
_____________&
/ وحشتينى على فكرة
عاليا: وانت كمان، كنت خايفة اوى عليك
سليمان بحب: يديمك ليا
عاليا: بس ميمنعش انى متغاظة منك برضو
/ ودا ليه بقى
عاليا بكل جدية: مجبتليش حاجة حلوة معاك ليه
سليمان: نعم؟ ليه هو انا روحت رحلة
عاليا: اه كنت جبتلى هدية أو حاجة حلوة معاك
سليمان: اه دى وصلة نكد جديدة بقى …طب قبل ما تنكدى تعالى بقى اخد حقى منك اللى حايشه بقالى سنة
عاليا بخوف: حق ايه
سليمان: انا تدبسينى وتقولى لابوكى انا متجوزة سليمان
عاليا: اللاه انت لسة فاكر دا فرحنا بعد اسبوع يا جدع
سليمان: هى جملة واحدة بتتقال فى المواقف دى
عاليا: ايه هتطلقنى
سليمان برعب: لاااا انيييل
عاليا بحذر: اللى هى
سليمان بخبث: هتصل بعلى يفتحلى الجزارة عشان تتعلقى
عاليا: يوووه هو مفيش غير على اللى بيعلقنا من غير طيب..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شجن عمران)