روايات

رواية شبه راجل الفصل الأول 1 بقلم إسراء ابراهيم

رواية شبه راجل الفصل الأول 1 بقلم إسراء ابراهيم

رواية شبه راجل الجزء الأول

رواية شبه راجل البارت الأول

رواية شبه راجل الحلقة الأولى

انا عارف انها مالهاش ذنب بس انا كمان مليش ذنب في اللي اختها عملته في اخويا
كان بيتكلم يوسف بانفعال في التليفون ومكنش واخد باله ان كل كلمة قالها كانت سامعاها رقية مراته ،، كانت واقفة ماسكة الصنية اللي عليها قهوته وواقفة مصدومة وفهمت وقتها سبب معاملته اللي اتغيرت من بعد ما اتجوزو
رقية بدموع/ انت ملكش ذنب يا يوسف بس انا غير مليكة
يوسف بصدمة وهو بيلف وشه لرقية/ رقية انا اسف بجد ،، انا عارف انك ملكيش ذنب بس انا حاولت كتير انسي ومش قادر
رقية بسخرية/ كل يوم كنت بسأل نفسي ليه انت متغير معايا ،، ليه حتي محاولتش تقرب مني زي اي عريس يوم فرحه ،، كنت فاكرة انك خايف عليا ومستني اني اخد عليك بس شهرين عدو وانت كل مدي بتبعد اكتر ،، استحملت عصبيتك الزايدة بيني وبينك وقولت معلش اكيد مضغوط في شغله بس لحد هنا وخلاص بقي كفايا كدة يا يوسف لاني مستاهلش انه يحصل معايا كدة
يوسف بغضب / انتي بتتكلمي كأنك ضحية مجربتيش احساس انك تشوفي اخوكي بيتعذ*ب قدامك بسبب اختك اللي علقته بيها وفي الاخر سابته بكل برود
رقية بغضب اكبر / لا يا يوسف ،،انا مش بس شوفت انا كمان جربت ،، جربت اتجوز راجل كنت فاكرة انه بيحبني زي ما بحبه اتاريه انسان مريض اتجوزني عشان ينتقم مني لسبب انا مليش علاقة بيه
يوسف قرب من رقية ومسك ايديها بغضب وهو بيتكلم :
انا مش مريض ،،انا باخد حق اخويا من اللي اختك عملته فيه
رقية بو*جع / سيبني انت بتو*جعني
يوسف ساب ايد رقية فجأة وهو بيبصلها بندم بس هي بصتله بغضب وسابته وجريت علي اوضتها ونفخ وقتها هو بضيق
………………….
بلبل كان قاعد يوسف علي الكورنيش وهو بيفكر في الكلام اللي دار بينه وبين رقية واحساس الذنب مسيطر عليه ،حاجة جواه بتقوله انها فعلا مالهاش ذنب بس صورة اخوه بتخلي الغضب يتملك منه اكتر وحس الانتقام يزيد عنده فقرر انه ميضعفش ويستمر في انتقامه من رقية فقام بغضب ورجع البيت وعدي علي اخوه الاول في شقته واول ما فتحله عمر اتفاجئ بيه بيبتسم علي غير عادته
يوسف باستغراب وهو بيدخل شقة اخوه / خير يارب ،، مش واخد عليك بتبتسم كدة يا عمر ،،في حاجة حصلت ولا ايه ؟
عمر بفرحة/ ايوة يا يوسف ،، حاجة عمرك ما تتوقعها ابدا
يوسف بقلق/ايه الحاجة اللي مخلياك فرحان اوي كدة بعد ما كنت شبه ميت ؟
عمر باندفاع / مليكة كلمتني وطلبت مني ارجعها وقالتلي انها حست بغلطها وانها مش قادرة تعيش من غيري
يوسف بصدمة/ وانت هتعمل كدة فعلا ؟
عمر براحة/ طبعا ،، انا ماصدقت انها كلمتني ،، انت عارف انا عشت ازاي من غيرها يا يوسف ؟
يوسف بغضب / وعشان اللي عشته ده انت لازم ترفض ولازم تطردها من حياتك للابد يا عمر ،، مينفعش تبقي ضعيف اوي كدة قدامها
عمر برفض/ انا خلاص قررت ارجعها يا يوسف ،،المسامح كريم يا اخي وانا سامحتها
يوسف بصدمة/ انت ازاي بالسهولة دي تسامحها ،،ده انا كنت هتجنن عشانك وانا شايفك بتتعذ*ب بسببها وفي الاخر تسامحها بالسهولة دي ؟
عمر بابتسامة / يا حبيبي انا مقدر مشاعرك كويس وبعدين ما انت اتجوزت اختها اهو وعايش سعيد سبني بقي انا كمان اعيش سعيد بطريقتي
يوسف في باله / اه لو تعرف اني اتجوزتها عشان انتقم ليك ،، لو تعرف قد ايه عذ*بت رقية عشان اللي عملته اختها فيك
يوسف بجدية/ تمام يا عمر اللي انت شايفه صح اعمله ،،تصبح علي خير
……………………..
دخل يوسف شقته واتفاجئ برقية مستنياه وشنطة هدومها جمبها فبصلها يوسف بصدمة
يوسف باستغراب / ايه الشنطة دي ؟ ولابسة كدة ورايحة علي فين
رقية بهدوء / طلقني يا يوسف ولو سمحت توديني بيت اهلي
يوسف بهدوء/ ممكن تبطلي جنان يا رقية وتخلينا نتكلم بهدوء وعقل
رقية بو*جع /مفيش هدوء ولا عقل ،،لو سمحت طلقني ،، اعتقد اننا مينفعش نعيش مع بعض تاني بعد اللي عرفته ولا لسة في حاجة تاني عايز تعملها عشان تطفي النا*ر اللي جواك مني
يوسف باندفاع/ عمر هيرجع مليكة يا رقية
رقية بصدمة/ انت بتقول ايه ؟
يوسف بحيرة / زي ما بقولك ،، عديت عليه لقيته متغير 180 درجة ،،مش هو ده عمر اللي بقاله اكتر من اربع شهور عايش زي الميت بالظبط ،،كان في قمة سعادته ،،قالي انها كلمته وانها ندمانة ،، سامحها بكل بساطة بعد الو*جع اللي سببتهوله
فجأة رقية بقت تضحك بصوت عالي لدرجة ان يوسف بصلها باستغراب
يوسف باستغراب/ انتي بتضحكي علي ايه ؟
وقفت رقية ضحك وبصت ليوسف بو*جع وقربت منه وهي بتبصله بكر*ه
رقية بمرارة / شوفت ربنا عمل ايه ؟،، اثبتلك ان قضيتك اللي كنت متمسك بيها ولا اي حاجة ،، كنت عمال تقولي اخويا اخويا وانتقم عشانه وفي الاخر اخوك نفسه نسي و*جعه بمجرد ان مراته اللي هي اختي كلمته ،، جر*حت مشاعري وكرامتي عشان تنتقم لاخوك اللي ولا شغله اي حاجة من اللي انت بتعملها عشانه ،، شوفت انت قد ايه مريض يا يوسف ؟
يوسف بغضب وهو بيمسك ايد رقية/ اخرررسي ،، انتي فاكرة نفسك مين عشان تكلميني كدة ؟
رقية بغضب / انا ولا اي حاجة ،،انا واحدة حبت واحد ووثقت فيه بس للاسف طلع انسان ميستاهلش مجرد الكلام عليه ،، طلقني لو عندك كرامة يا يوسف
يوسف بغضب / وانا مش هطلقك يا رقية وهتفضلي هنا في سجني لحد ما يجيلي مزاجي اني اطلقك ،،وقتها هعمل كدة لكن دلوقتي علي اوضتك متخرجيش منها ،، يلاااا
جريت رقية بخوف علي اوضتها ويوسف وقف يبص للسما بحيرة وغضب من نفسه لانه عارف انه غلطان وانه بدل ما يصلح علاقته برقية بوظها اكتر فنفخ بغضب ووهو بيقعد وبيفكر هيعمل ايه
…………………..
تاني يوم فاق يوسف من النوم علي صوت جرس الباب فقام بتعب من الكنبة اللي نعس عليها امبارح وراح يفتح فاتفاجئ بحماه وحماته ففهم ان رقية كلمتهم عشان يجو ياخدوها
يوسف بتوتر/ اهلا يا عمي ،، اتفضلو
سعيد بابتسامة/ اهلا يا يوسف ،،ازيك يا حبيبي ،،انت كنت خارج ولا ايه
بص يوسف لهدومه اللي لابسها من امبارح ورد بتردد/ كويس يا عمي انا كنت نازل الشغل اه بس مش مهم انهاردة بقي
كريمة باستغراب / اومال رقية فين ؟
يوسف كان هيتكلم ويقول ان ده سوء تفاهم بس قاطعته رقية اللي خرجت بسرعة وهي لابسة فستان حلو اوي عليها وكمان حاطة ميكب خفيف حاولت تداري بيه دموعها
رقية بابتسامة / ازيكم يا بابا انت وماما ،،وحشتوني اوي ،،كدة تغيبو عني كل ده ؟
فهم يوسف ان اهل رقية جايين صدفة فاتنهد براحة
يوسف بابتسامة/ فين يا رقية العصير ،،كدة باباكي ومامتك يقولو علينا بخلا
رقية بابتسامة/ طبعا احلي عصير هيجهز حالا ،،بعد اذنكم
سابتهم رقية ودخلت المطبخ ويوسف شوية ودخل وراها
يوسف بهدوء/ افتكرتك كلمتيهم عشام يجو ياخدوكي
رقية من غير ما تلف وشها / متفرحش اوي عشان انا همشي معاهم
يوسف برجاء وهو بيقرب من رقية/ رقية لو سمحتي متعمليش كدة ،،خليكي معايا واديني فرصة اعوضك عن اللي حصل مني
رقية بو*جع وقلب مكسو*ر/ تعوضني ؟ ،، تعوضني عن ايه ؟،، عن صدمتي فيك ولا عن كدبك عليا ؟ ولا عن ايه ولا ايه ،، يوسف انت مش بس متستاهلش فرصة تانية ،،انت تستاهل اني اندم عليك عمري كله ،، طلقني يا يوسف
قالت رقية كلامها وسابت يوسف وخرجت بالعصير ووقتها يوسف نفخ بغضب وهو بيشد شعره بحيرة وبعدين خرج هو كمان
منير ابو رقية بتردد/ والله يا رقية يا بنتي انا كنت جاي وخايف احسن يكون يوسف بيعاملك معاملة مش ولابد بسبب اللي حصل بين اخوه واختك بس لما شوفنا معاملته دي اتأكدت انه فعلا راجل ويستاهلك يا بنتي
يوسف بص لرقية بندم وبصتله هي بو*جع ودورت وشها
رقية بهدوء/ لا يا بابا يوسف مش كدة ابدا ،، طب تخيل انه قالي دلوقتي جوة ان هو حاسس انكم واحشني وطلب مني امشي معاكم واقعد كام يوم
منير بفرحة/ تنوري بيت ابوكي يا حبيبتي ،،والله يا يوسف يابني انت تستاهل كل خير ،، ربنا يخليك ليها يابني
يوسف ببهتان/ شكرا يا عمي
كان بيتكلم يوسف وهو بيترجي رقية بعنيه بس هي اتجاهلته وقامت بسرعة
رقية بابتسامة / هروح احضر شنطتي
منير بفرحة/ ماشي يا رقية يا بنتي ،،اهم حاجة ان جوزك راضي ولا ايه يا يوسف
يوسف بحزن/ طبعا يا عمي ،،يومين ان شاء الله واجي اخدها
منير بموافقة / ان شاء الله يابني
…………………….
عدي كام يوم كان يوسف هيتجنن من غياب رقية عنه وخصوصا انها حتي مكالماته مش بترد عليها وده خلاه هيتجنن ويسمع صوتها واتأكد انه حبها اوي وانها فعلا سكنت قلبه ،، انهاردة قرر يروح يجيبها مهما كلفه الموضوع بس المهم انها تديله فرصة فخبط عالباب وشوية وفتحتله صبرين ام رقية
صبرين بود/ اهلا يا يوسف يابني اتفضل
يوسف باحراج/ شكرا يا طنط ،،اومال رقية فين ؟ اقصد يعني رقية وعمي منير
صبرين بتفهم/ عمك منير تحت بيصلي في الجامع وزمانه جاي ورقية في اوضتها هبلغها انك هنا حالا
كان قاعد يوسف متوتر وقلقان من رد فعل رقية وقرارها اللي اخدته بانها تبعد لحد ما انتبه علي صوتها
رقية بهدوء/ جبت ليه يا يوسف ؟
يوسف فام وبص لرقية بلهفة / جيت عشانك ،، عشان نروح بيتنا
رقية بسخرية / بيتنا ؟ ،، تقصد بيتك اللي عملته عشان يشهد علي ايام انتقامك فيا مش كدة ؟
يوسف بندم/ وانا قولتلك اني ندمت يا رقية ،،انتي ليه مش قادرة تصدقيني
رقية بتردد / عشان مش حمل اني اتجر*ح تاني منك يا يوسف ،، انا غصب عني مش قادرة اصدق انك فعلا بتحبني بجد وانك ندمت علي اللي حصل ،، انا خايفة اسلملك قلبي وارجع اندم
يوسف بثقة/ الكلام ده كان زمان يا حبيبتي ،،لكن انا اتعلمت الدرس يا رقية وعايزك تديني فرصة تانية
رقية بتفكير / موافقة بس بشرط
يوسف بلهفة / موافق من غير تفكير
رقية باصرار/ لازم برضه تعرفه الاول قبل ما تقرر اه ولا لا
يوسف بتنهيدة/ ماشي يا ستي ،،اتفضلي قولي انا سامعك
رقية بهدوء / عاوزة نمشي من الشقة دي ونروح شقة تانية بعيد عن اخوك واختي ممكن ؟ وتوعدني ان حياتنا تبقي مستقلة بعيد عنهم وعن مشاكلهم
يوسف بثقة / موافق طبعا واوعدك خلاص اننا نبقي مستقلين بحياتنا ،، ها بقي ،، لسة مصممة تسبيني
رقية بابتسامة/ لسة مصممة اكون جمبك يا يوسف
يوسف بعشق/ تسلميلي يا احلي حاجة حصلتلي في حياتي ،، هسيبك بقي وامشي ويومين بالظبط واجي اخدك علي شقتك الجديدة ،،ايه رأيك ؟
رقية بفرحة/ موافقة
……………………..
عدي اسبوع كانت رقية فيه حالتها متغيرة تماما عن اول ما جت عند اهلها ،، بقت تضحك وتهزر مع اختها وامها وفرحانة اوي وامها كانت ملاحظة ده بس لاحظت برضه انها بقالها يومين بنفس حالتها اول ما جت بقت زعلانة ومضايقة ومتوترة من اقل حاجة وعشان كدة قررت تتكلم معاها
صبرين باندفاع/ ماهو انتي لازم تفهميني بقي في ايه بالظبط ؟
رقية بانتباه/ خضتيني يا امي ،، حضرتك بتتكلمي علي ايه بالظبط ؟
صبرين بقصد/ رقييية ،،انتي فاهماني كويس انا بتكلم علي ايه ،، اول ما جيتي معانا كنتي حزينة ومضايقة وبتعيطي بليل في اوضتك وبتصحي عيونك منفخة ولا كأنك جاية غضبانة ومن بعد ما يوسف جوزك جه هنا واتكلمتو سوا وبعدين مشي وانتي حالتك اتغيرت مية وتمانين درجة وهزار وضحك واهو كام يوم وقلبتي تاني ايه اللي جرالك فيه ايه ؟
رقية بصت لامها بحزن وفجأة حضنتها وبقت تعيط بحرقة
صبرين بلهفة / بسم الله عليكي ،،مالك يا بنتي متو*جعيش قلبي عليكي وقوليلي في ايه ،،ده انا امك وسترك وغطاكي
رقية بدموع/ يوسف بقاله يومين مش بيرد علي مكالماتي يا امي ،، كان المفروض يجي ياخدني من يومين بس مجاش وانا خايفة اوي
صبرين باستغراب/ طب وفيها ايه يا حبيبتي ما جايز مشغول ولا في حاجة عطلته
رقية بنفي وهي بتحرك راسها يمين وشمال / لا يا امي ،، يوسف كان بيكلمني كل يوم وكذا مرة بس فجأة كدة يقطع ،،انا قلبي مش مرتاح وخايفة
صبرين بحزن/ انا معرفش ايه اللي صابكم يا بناتي ،،واحدة كل شوية بحالة وبعد ما ربنا هداها وقالت هترجع لجوزها رجعت قالت مش عايزاه ومش هرجعله والتانية قاعدة جمبي ومش عارفة فيها ايه
انتبهت رقية لكلام امها اللي قالته فبرقت بصدمة
رقية وهي علي نفس صدمتها/ انتي قولتي ايه يا ماما ؟،، هي مليكة اتخانقت تاني مع عمر وقالت مش هترجعله …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شبه راجل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى