رواية سيد القمر الأسود الفصل التاسع عشر 19 بقلم زينب مصطفى
رواية سيد القمر الأسود البارت التاسع عشر
رواية سيد القمر الأسود الجزء التاسع عشر
رواية سيد القمر الأسود الحلقة التاسعة عشر
في صباح اليوم التالي..
فتحت حبيبه عينيها بتعب وهي تنظر للغرفه بدهشه تعقد حاجبيها بتفكير تحاول التذكر لما تنام في غرفة عمر و على فراشه ..لتهاجمها فجأه ذكرى ما فعله معها عمر في الحفل و جرحه واهانته لها امام محبوبته فحاولت النهوض بغضب
لتتفاجأ بسيده محجبه في الثلاثينات من عمرها تنهض بسرعه من على مقعد بجوار الفراش تربت على كتفها بلطف وتحاول اعادتها للاستلقاء مره اخرى وهي تقول بابتسامه هادئه
= حمد الله على السلامه ياحبيبه
هانم ياريت متقوميش بسرعه
علشان متدوخيش
نفضت حبيبه يد السيده بعيدا عنها بعنف وهي تنهض من على الفراش وتحاول مقاومة نوبه من الدوار المفاجئ إستبدت برأسها فاستندت
على حافة الفراش
وهي تقول بصوت ضعيف غاضب ..
=انتي مين.. وبتعملي ايه هنا
السيده بهدوء وهي تناولها كوب من الماء مذاب فيه قرص من الدواء الفوار
= إشربي ده هيخفف الدوخه شويه
ضربت حبيبه يد السيده التي تحمل الكوب بعنف فألقت الكوب ارضا فتحطم بعنف و تناثر على الارض
وهي تقول بغضب والدوار يشتد برأسها
= أنا مش عاوزه اشرب حاجه انا عاوزه امشي من هنا..
السيده بتوتر
=حاضر ..بس نبلغ عمر بيه الاول انك فوقتي الاول..
صرخت حبيبه بها بغضب وقد بدأت تشعر باهتياج شديد
= ولا عمر بيه ولا زفت انا همشي من هنا والا هطلب لكم البوليس وهقول انكم خاطفيني
ليرتفع فجأه صوت عمر الذي قال بهدوء
= اتفضلي انتي يامدام أمل .. جدتي مستنياكي تحت..
إنسحبت السيده من الغرفه سريعا ثم اغلقت الباب من خلفها
في حين انتظرها عمر حتى اغلقت الباب ثم قال بهدوء حذر
= مش عيب لما واحده المفروض انها كبيره ومحترمه تقف تشتم جوزها بالشكل ده و قدام واحده غريبه
ثم اشار للزجاج المتناثر في المكان
وتابع ببرود
= وايه الازاز ده ..ايه اتجننتي و كنتي بتتعلمي الرمايه في اوضة النوم..
نظرت حبيبه له بغضب وهي تتذكر ما فعله معها بالامس فقالت بغيظ..
= تصدق انك مش بس زفت لا دا انت بارد ورخم ومتتطقش وخد علشان ابقى اتجننت بجد
ثم بدأت بسحب الهاتف من على الخزانه الصغيره التي بجوار الفراش وألقته عليه بعنف تبعه الابريق الزجاجي الذي كاد ان يصيب رأسه الا انه تجاوزه بسرعه ليقع بجانبه ارضا ويتفتت لاجزاء صغيره من حوله فتبعته بوحدة الاضائه فالادويه الخاصه بها ثم الوسائد والغطاء
وهي تصرخ بغيظ وهي تراه يتفادى بسهوله شديده ماتلقيه عليه فإتجهت لخزانة الزينه في محاولة اخيره منها لإلقاء ماعليها نحوه..
الا انها تفاجأت به بجوارها يقيدها بزراعيه يلفهم من حولها وهي تحاول ضربه ومقاومته وهو يقول بهدوء..
=كفايه كده يا حبيبه انا سيبتك تعملي الي انتي عاوزاه علشان تطلعي طاقة الغضب الي عندك ..بس كفايه لحد كده.. الارض مليانه إزاز وممكن تتعوري..
حاولت حبيبه التملص منه بعنف وهي تقول بغضب
=ايه خايف عليا اوي يا بجحتك يا اخي
ثم حاولت ابعاد يده عنها وهي تتابع بغضب
= إبعد ايدك عني متلمسنيش ..انا بكرهك فاهم بكرهك ومش طايقه اشوف وشك .. طلقني.. لو عندك
كرامه تطلقني دلوقتي حالا
ثم بدأت بركله بقدمها بغضب وهو يقول بهدوء محاولا امتصاص غضبها..
= حاضر ..هطلقك وهعملك كل الي انتي عوزاه بس اهدي ..كده مش كويس علشانك..
توقفت حبيبه عن المقاومه ثم قالت وهي تنظر اليه بتحدي ودموعها تسيل على وجنتيها بالرغم عنها
= هتطلقني وهتجيب المأذون و دلوقتي حالا ..
مرر عمر يده على وجهها يزيل دموعها بحنان وهو يقول بتعب
=حاضر ..
حبييه بشحوب
= حاضر ايه..
مرر عمر يده في شعره وهو يقول بتعب..
= حاضر هتصل بالمأذون وهطلقك ودلوقتي زي ماإنتي عاوزه..
تجمدت حبيبه فجأه وهي تقول بوجع ودموعها تسيل بالرغم عنها
= بالسهل كده..هتطلقني ..طبعا علشان تفضى لحبيبة القلب .. مش كده
ثم تابعت بألم وهي تمسح دموعها بوجع
= بس عارف انا مش زعلانه انا متأكده إن كده احسنلي .. انتوا الاتنين ليقين على بعض كفايه اوي سواد قلوبكم والقسوه وقلة الرحمه الي ملياه
عمر بغضب
=خلاص يا حبيبه كفايه غلط لحد كده انتي طلبتي الطلاق وانا وافقت .. يبقى خلصنا
ثم تفاجأت به يحملها ويضعها بجانب باب الحمام وهو يقول بجديه
= ادخلي خدي دوش وغيري هدومك لحد ما الخدامين ينضفوا الكارثه الي انتي عملتيها وانا هتصل اجيب المأذون الي هيطلقنا زي ما انتي طلبتي ..
نظرت اليه حبيبه بصدمه وهي تستشعر جديته في التخلص منها و في اتمام إجرائات الطلاق…
فاسرعت بالدخول الى الحمام حتى لاتنهار امامه وهي تحاول السيطره على دموعها حتى اغلقت الباب من خلفها باحكام و انهارت في البكاء ارضا وهي ترتعش بصدمه تكاد لا تصدق السهوله الشديده التي تخلى عنها بها..
لا تدري كم من الوقت مر عليها وهي تبكي بألم حبها وعشقها ومستقبل شيدته في احلامها برفقة من تعشقه حد الجنون الا انه إنهار بلمح البصر وعلى يد من عشقته حد الجنون ..
لتنتبه فجأه على صوت خبطات قويه على باب الحمام وصوت عمر يقول بقلق شديد..
= حبيبه مبترديش عليا ليه ..انتي كويسه ..
نهضت حبيبه وهي تمسح دموعها بعزم تحاول تقوية نفسها وهي تقول بارتعاش
= انا…انا كويسه ..خمس دقايق وهخلص واخرج..
ثم تابعت تحدث نفسها بألم..
= مستعجل اوي علشان تخلص مني ياعمر
ثم تابعت بوجع
= يلا ياحبيبه قومي هو مش اول ولا اخر واحد يبيعك وببلاش.. الظاهر كده دا نصيبك تعيشي وتموتي لوحدك
ثم تحاملت على نفسها وخلعت ثيابها ووقفت تحت المياه بسكون علها تغسل ولو قليلا من دموعها و وألامها
بعد قليل…
خرجت حبيبه من الحمام لتتفاجأ بعمر ينتظرها ..
فرفعت حاجبها بدهشه وهو تراه يلف يده حول خصرها ويجلسها
على الاريكه ويجلس بجانبها وهو يرفع الغطاء عن الطعام الموجود على المائده أمامهم ويقول بندم وهو يلاحظ انتفاخ عينيها واحمرارهم من اثر البكاء
= خلينا نقعد نفطر الاول وبعدين ننزل ..
حبيبه مقاطعه بدهشه
= نفطر..نفطر ايه انت مجنون عاوزني اقعد افطر معاك وبعدين نروح نتطلق..
عمر ببرود
= ايوه هتفطري وتشربي العصير و بعدين هنروح نتزفت..اتفضلي افطري و مش عاوز اعتراض..
ليتابع بجديه اثارت دهشتها
= في فطار يبقى في طلاق.. مفيش فطار يبقى مش مطلق واعملي الي انتي عوزاه..
حبيبه بدهشه غاضبه
= انت سامع انت بتقول ايه… دا كلام ناس مجانين .. انا قايمه ماشيه من هنا
ثم حاولت النهوض بغضب الا انها توقفت وهي تستمع اليه يقول بصوت مخيف شديد الصرامه
= اقعدي افطري ياحبيبه والا اقسم بالله هتشوفي مني وش هيندمك على كل الكلام الفارغ الي قاعده تقوليه من الصبح.. يلا كلي ..افتحي بوقك..
ابتلعت حبيبه ريقها بخوف وهي تفتح فمها لا اراديا وهو يطعمها بيده عدة مرات ثم قال بغضب وهو يعطيها حوب من عصير البرتفاة الطازج..
=اشربي العصير ..
تناولت حبيبه الكوب بسرعه وحاولت شربه الا انها توقفت فجأه ودموعها تسيل وهي تقول بتأفف شديد
= مش قادره العصير ده ريحته وطعمه وحش اوي..
تناول عمر الكوب من يدها ثم تشممه وهو يقول بدهشه
= ريحته وحشه…وحشه إزاي ..
ثم تابع بحيره..
العصير مفيهوش حاجه وريحته وطعمه كويسين
ثم انتبه وهو يقول فجأه
أه..فعلا عندك حق هو فعلا ريحته وطعمه مش كويسين ..طيب تحبي اخليهم يجبولك عصير ايه..
حبيبه بغضب وتأفف
مش عاوزه حاجه وبعدين احنا رايحين نتطلق وانت عمال تأكلني وبتسئلني عن العصير ..
عمر بارتباك..
عادي ..ماهو انتي لازم تفطري على الاقل عشان اضمن انك مش هتقعي من طولك و يغمى عليك انا مش فاضي للدلع بتاعك ..
تركت حبيبه المائده وهي تقول بارتعاش
متخافش انا مش هيغمى عليا تاني ..بس ياريت تتفضل وتجيب المأذون وتخلصني علشان ارجع لبيتي وشغلي..
نهض عمر وتأملها وهو يلعن نفسه لتسببه الدائم في ايلامها حتى وهو يحاول حمايتها
ليقول بندم …
طيب يلا بينا ..المأذون مستنينا تحت..
هزت حبيبه رأسها بألم وهي تتقدم امامه في طريقها للاسفل ..
❤
جلس عمر بجوار حبيبه النائمه في الفراش يتأمل ملامحها المتعبه بندم شديد تتخلل اصابعه شعرها بحنان وعقله يعمل في عدة اتجاهات ..
ثم تنهد بتعب وهو يميل على حبييه النائمه يحتضنها اليه بتملك وحمايه شديده ويده تمر على جسدها يدلكه برفق شديد وهو يقبل اعلى رأسها بندم
ليرتفع فجأه صوت دقات هادئه ثم تبعها دخول جدته التي دخلت بهدوء ثم قالت بصرامه
= عمر انا مستنياك في اوضة مكتبك ياريت تحصلني
تنهد عمر بضيق وهو يعلم طبيعة الحديث الذي تريد جدته ان تحدثه فيه
فمال على جبين حبيبه النائمه يقبلها بحنان وهو يحكم الغطاء من حولها جيدا ثم يغلق الباب من خلفه بهدوء شديد ثم تبع جدته الى غرفة المكتب
ليجد جدته تجلس على مقعد مريح وهي تستند على عصاها وتتأمله بغضب ثم تقول بجديه..
= ممكن تفهمني انت قاعد جنبها بتعمل ايه .. اظن كفايه اوي كده وتسيبها في حالها احسن ..
عمر بغضب واستنكار
=أسيبها..انتي بتقولي ايه
الجده بغضب مماثل
= الي سمعته واظن كفايه مرمطه وبهدله في الغلبانه دي لحد كده ..
عمر بصوت خفيض وهو يحاول السيطره على غضبه..
= حبيبه مراتي ومش هاسيبها وانا مش صغير يا جدتي وعارف انا بعمل ايه
الجده بغضب
= وانا كمان مش صغيره يا عمر وحبيبه مسئوله مني ومش هسمحلك تبهدلها معاك اكتر من كده
عمر بغضب مكتوم
= والمطلوب
الجده بصرامه
= تطلقها..
عمر بصرامه اشد
= لاء..
ثم اشار لها بالصمت وهو يقول بجديه
=وقبل ما تكملي كلامك ..اعرفي ان ده الموضوع الوحيد الي كلامك فيه هايخليكي تخسريني
نظرت له الجده بتفكير ثم قالت بهدوء..
= للدرجادي..
عمر بجديه
= ايوه للدرجادي واكتر كمان..فياريت بلاش تتكلم تاني في الموضوع دهعلشان متخسرنيش
الجده بتصميم
= طيب على الاقل فهمني..الي
بيحصل ده تبريره ايه..
عمر بحزم..
= انا مش هقدر ابررلك اي حاجه دلوقتي بس ياريت تثقي فيا وتعرفي اني مبعملش اي حاجه من غير سبب
الجده بجديه
=يبقى على الاقل تجاوبني وبصراحه بتحبها..
عمر بهدوء
= جدا..واكتر ما انتي ممكن تتخيلي
تنهدت الجده وهي تقول بحيره
= وانا مصدقاك يا عمر بس ياريت تفكر هتعمل معاها ايه لما تفوق لاني حاسه ان المره دي هتبقى غير كل مره ..
ثم توجهت بتعب الى لباب الغرفه..الا ان صوت عمر المتردد استوقفها
= جدتي….
إلتفتت الجده تنظر اليه بتساؤل
=حبيبه حامل..
نظرت الجده اليه بصدمه ثم قالت بلهفه وهي تكاد ان تترنح
=ايه..انت بتقول ايه..انت بتتكلم بجد.. حبيبه حامل..
اشار لها بالهدوء وهو يسرع اليها يسندها وهي تتابع بفرحه هيستيريه وعينيها ممتلئه بدموع الفرحه
= بجد ..بجد يا عمر حبيبه حامل ..يا حبيبتي ..انا عاوزه املا الدنيا زغاريد بس..بس مبعرفش..
ثم تابعت بفرحه شديده
= حبيبه حامل..الحمد لله..الحمد لله
عمر بجديه..
= اهدي بس يا جدتي واسمعيني..انا مش عاوز اي حد يعرف بالحمل ده ولا حتى حبيبه نفسها..
الجده بدهشه
= ايه..مش عاوز تعرف حد ولا حتى حبيبه طب إزاي
ثم تابعت بعتب
= ليه كده يا ابني.. دي اول فرحتنا
انا مبقتش فهماك
عمر بهدوء
=معلش دا لمصلحتنا ولمصلحة حبيبه ..
ثم تابع وهو يجلس جدته خوفا عليها وهو يراها ترتعش من شدة الانفعال والفرحه
= انا عارف انك بتثقي فيا وهاتسعاديني عشان احمي حبيبه واحمي حفيدك كمان..
الجده بقلق
= تحميهم من ايه بس .. ما تفهمني فيه ايه
رفع عمر يديها يقبلهم بحب ثم قال بجديه
= متخافيش ياست الكل انا عارف انا بعمل ايه كويس …المهم عاوزك تساعديني وتنفذي الي هطلبه منك
الجده بحماس
= طبعا..قولي انت عاوزني اعمل ايه وانا هنفذه علطول..اهم حاجه حبيبه وحفيدي يبقوا كويسين
ضحك عمر ثم قال بهدوء
= اسمعيني كويس ..الحمل لسه في اوله يعني مكملش حتى شهر والدكتور حلل لها تحليل معقد شويه لما شك انها ممكن تكون حامل يعني حبيبه لسه مش هتحس بيه والا هيبان عليها دلوقتي خالص الا في تغيرات بسيطه..
الجده بدهشه
=طب ما بعد كده هي اكيد هتحس وهتعرف.. طيب مانقول لها ونأكد عليها انها متقولش لحد
عمر بهدوء
= مينفعش ..حبيبه طيبه وهيبان عليها وكده الخطر ممكن يتضاعف عليها لو عرفوا انها حامل وشايله ابني جواها..
الجده بخوف ..
= خلاص انا مش هقول حاجه ولا حتى لحبيبه المهم تبقى بخير وكويسه..
ثم تابعت بلهفه
=وانت يا حبيبي خلصنا من القرف ده كله انا حاسه اني بقيت خايفه ومرعوبه..
رفع عمر يدها وقبلهم مره اخرى وهو يقول بثقه
=متخافيش يا ست الكل انا موجود ولو حكمت انا افديكم بحياتي
ثم تابع بجديه
= اسمعي بقى انا عاوزك تعملي ايه..
ابتسمت الجده وهي تستمع اليه باهتمام شديد
قبل ساعه من الان …
جلس عمر يتناول طعام الافطار بجانب جيلان التي تأنقت بشده وهي مازالت تشعر بلذة الانتصار وقرب تحقيقها لهدفها من بعد الذي قام عمر به مع حبيبه وقد بدئت تشعر بصحة حديث صادق بأن حبيبه لاتمثل اي اهميه لعمر وانه يقضي وقته معها للتسليه ليس الا…
جيلان بدلال وخبث..
= أومال حبيبه فين مش شيفاها هي لسه زعلانه والا ايه..
عمر بعدم اهتمام
= وتزعل من ايه ..المفروض تحمد ربنا اني عديت كدبها ومعاقبتهاش عليه..
ثم اضاف بصرامه مخيفه وهو ينظر في عينيها ..
= إنتي عرفاني مبتسامحش مع الي يكدب عليا حتى ولو بحسن نيه فتخيلي المفروض اعمل ايه في الي بيكدب وهو قاصد يئذيني
جيلان بارتباك
= يئذيك. يئذيك إزاي يعني
ابتسم عمر بجاذبيه وهو يشرب
قهوته ويتراجع للخلف يتأملها
بهدوء
= مش كذبت علشان كانت عاوزاني اطردك واخسرك يبقى أكيد كانت عاوزه تئذيني ..
تنفست جيلان براحه و ابتسمت
وهي تقول بسعاده
= بس انت كشفتها علطول انا كنت خايفه اوي انك تصدقها..
ثم تابعت بدلال..
=انا مش عارفه كان لازمتها ايه انك تربط نفسك بيها وتتجوزها اهي بقت لازقالك في كل مكان واستحاله طبعا تسيب كل ده وترضى تبعد عنك
عمر بهدوء
= القرار مش قرارها ..القرار قراري انا.. و انا خلاص زهقت وهابعت اجيب المأذون النهارده.. هاطلقها واخلص من القصه دي كلها..
جيلان بسعاده شديده ..
= بجد يا عمر ده اسعد خبر سمعته
في حياتي
عمر بابتسامه جذله
= طيب انا هطلق مراتي انتي بقى فرحانه اوي كده ليه..
اقتربت منه وهي تمرر اطراف
اصابعها على يده باغراء
= يعني مش عارف ياعمر..
رفع عمر يدها وقبلها وهو يقول بجاذبيه
= طبعا عارف وفاهم واوعدك اخلص من موضوع حبيبه ومن المناقصه المهمه الي انا داخلها بعد شهر من دلوقتي وبعدها لازم ها تاخدي المكانه الي انتي تستحقيها..
جيلان بابتسامه ماكره ..
= ياه وقد كده المناقصه دي مهمه بالنسبالك علشان تأجل ارتباطنا علشانها
عمر بهدوء ماكر..
= المناقصه دي مهمه ..ومهمه جدا كمان ..بس انتي ادعي ان انا اكسبها وساعتها هتنقلني وتنقلك لحته تانيه خالص..
لمعت عيون جيلان بطمع..
= إزاي يعني..
عمر وهو يمرر اصابعه في شعرها بغوايه
= يعني يا جيجي ..ساعتها مراتي حبيبتي هتتنقل من مرات اكبر رجل اعمال في مصر والشرق الاوسط.. لمرات رجل اعمال من اكبر رجال الاعمال على مستوى العالم وساعتها ثروتنا هتبقى على الاقل اكبر بعشر اضعاف دا غير طبعا النفوذ الي هتبقى بتتمتع بيه بما انها مراتي
شهقت جيلان بندم وعقلها يستعيد اتفاقها الخاسر مع صادق والذي قررت ان تخالفه طمعا في المال والنفوذ ثم قالت بلهفه
= هتكسبها يا عمر انا متأكده انك هتكسبها ..
تناول عمر المزيد من قهوته ثم ابتسم وهو يقول بثقه
= طبعا هكسبها..طول ما انتي جنبي ومعايا اكيد هكسبها..
ابتسمت جيلان بسعاده وهي تقرر ان تلغي اتفاقها مع صادق فهي لم تعد في حاجه اليه ولكن مايقلقها هو رد فعل صادق على نقضها اتفاقها معه لكنها ستفكر في مخرج وستنفذه…
في الوقت الحالي …
جلست حبيبه بوجه شاحب في غرفة مكتب عمر وهي تحاول منع دموعها من الانهمار وهي تشاهد بألم عمر يجلس بجوار المأذون في انتظار بدء اجراءات الطلاق
المأذون بهدوء
= لوسمحت قسيمة الزواج والبطايق بتاعتكم ..
ناوله عمر الاوراق الخاصه بهم وهو يراقب حبيبه الصامته ووجها الشاحب بشده..
فلم يشعر الا وهو بجانبها يربت على كتفها بقلق ويقول بتوتر
= حبيبه انتي كويسه ..اجيب دكتور
لو تحبي احنا ممكن نأجل كل حاجه لوقت تاني..
هزت حبيبه رأسها برفض وهي تقول بصوت خفيض
= انا كويسه ..خليه يكمل..
ليبدء المأذون في تسجيل بياناتهم حتى انتهى وقال بهدوء
بعد ان القى اليهم ببعض النصائح التي يحثهم فيها على الصلح والتراجع عن الطلاق..ثم تابع بأسف
= ارمي يمين الطلاق عليها يا سيد عمر وقول…
ليرتفع فجأه صوت الجده وهي تصرخ بصدمه و تضع يدها على قلبها بألم ..
= عمر حبيبه انتم بتعملوا ايه.. والراجل ده بيعمل ايه هنا..
نظر عمر بقلق الى حبيبه التي جرت الى الجده تسندها قبل ان تقع في حين جرى هو الى جدته يحملها و يمنعها من الدخول وهو يتجه بها الى غرفتها و يقول بتوتر..
= مفيش حاجه يا جدتي دا ..دا ..
الجده بصوت ضعيف وواهي
=دا ايه يا عمر اوعى تكون هتتطلقوا دا انا اموت فيها ….
نظر عمر لحبيبه ثم اشار لها بالصمت وهو يقول بمرح زائف
= اطلقها ايه بس ..حد يطلق حياته
ثم اراحها على الفراش وهو ينظر بتحذير لحبيبه التي كانت على وشك تكذيب حديثه ..
اشارت الجده لحبيبه بالاقتراب ثم احتضنتها بحنان فإنهارت حبيبه في البكاء وهي تحتضنها..
الجده بغضب..
= اومال حبيبه بتعيط ليه لما مافيش حاجه ومين الراجل الي كان قاعد معاكم وكان بيتكلم عن الطلاق ليه..
اشار عمر لجدته في الخفاء ان تحاول ان تهدئتها ..ثم اجاب بسرعه..
= دا واحد صاحبي وكنت بتكلم معاه عن طلاق واحد صاحبنا حتى اسئلي حبيبه
ثم تابع بسرعه
= وبصراحه بقى حبيبه بتعيط علشان اكتشفت انها حامل وكانت خايفه ان الحمل ده ممكن يأثر على شغلها الي لسه بدئاه..
نظرت حبيبه له بدهشه وهي تصرخ
مع جدته في وقت واحد..
= ايه..
اقترب عمر من حبيبه ثم سحبها وضمها بين زراعيه وهي تحاول مقاومته بغضب وهو يهمس لها بتحذير
= وافقيني دلوقتي على اي كلام هقوله علشان خاطر جدتي ولما
نطلع اوضتنا هنتفاهم سوى
نظرت حبيبه له بغضب والتفت الى جدته تحاول شرح حقيقة ماحدث
الا انها تفاجأت بالجده تبكي من شدة الفرح وهي تنهض من على الفراش وتقول بسعاده
= الف مبروك يا حبيبتي دا اسعد يوم في حياتي
ثم احتضنتها وهي تقول بحنان
=ومتخافيش انا وكل الي هنا هنساعدك في تربيته يعني مفيش حاجه هتعطلك عن شغلك ولا مستقبلك…
حبيبه بقلة حيله
= انتي مش فاهمه انا يا ماما ..
ابتسمت الجده وهي تقول بسعاده
= لا انا فاهمه كل حاجه ..انتي لسه صغيره وخايفه من الحمل والمسئوليه بس ولا يهمك انا معاكي وهساعدك في كل حاجه
ثم تابعت بقلق
=ها انتي فطرتي والا لسه..
عمر بمرح
= لا لسه كلت لقمتين صغيرين
وقالت شبعانه..
الجده بلوم ..
= وكده ينفع برضه لا من هنا ورايح انا الي هاخد بالي من اكلك وكل حاجه تخصك
ثم قالت بأمر
= عمر خليهم يحضروا لينا الفطار تحت في الجنينه علشان انا وحبيبه نفطر سوى ..
ثم تابعت بحزم
= يلا مستني ايه.
نظرت حبيبه لعمر بغضب وهي تتبع الجده للخارج باستسلام في حين ابتسم عمر بحنان وهو يتأمل غضبها المكتوم وهي تمشي بقلة حيله مع جدته
ليبتسم وهو يسترجع حديثه مع جدته في وقت سابق
الجده بحيره
= طيب وانت هتستفيد ايه لما تفهم حبيبه بالكدب انك خلاص هتطلقها مش كده ممكن تزعل ويبقى في خطر عليها وعلى الي في بطنها..
عمر بجديه..
= انا هتبقى عنيا عليها يا جدتي متقلقيش .. والي هعمله ده شر لابد منه ..هي دلوقتي مجروحه مني ومن الي حصل امبارح وموضوع طلاقنا ده هيهديها شويه هيخليها تحس انها خدت موقف ودافعت عن كرامتها.
حتى لو كان الطلاق مش هيتم علشان
انتي هتتدخلي زي مافهمتك ..
بس هتحس انها خدت موقف وان كرامتها محفوظه ..
ثم تابع بجديه
=كمان انا عاوز اوصل للي عاوزين يئذوها اني هطلقها وانها متهمنيش علشان على الاقل يبعدوا عنها لحد
ما اقدر اخلص منهم كلهم وارتاح
الجده بقلق
= بس برضه انا خايفه عليها دي حامل ومضغوطه من المشاكل الي حواليها وكمان دي متعرفش انها حامل يعني لا هتعرف تاخد بالها من نفسها ولا من اكلها و لا شربها ولا انا كمان هعرف اخد بالي منها..
ابتسم عمر وهو يقول بمكر
=ومين قال انك مش هتعرفي تاخدي بالك منها..
الجده بدهشه
= مش انت قلت انك مش هتعرفها انها حامل يبقى هاخد بالي منها إزاي..
عمر بهدوء
= هقولك إزاي …إسمعيني كويس
ليعود عمر الى الواقع وهو يقول براحه..
=وبكده ضمنا ان جدتي تاخد بالها
من حبيبه من غير حبيبه ما تشك في حاجه..
ثم تابع بغضب وقسوه
أفوق انا بقى للكلاب الي ببحاولوا ينهشوا فيا وفي الي يخصوني..
ثم تناول هاتفه وبدء في اجراء عدة اتصالات هامه..
بعد قليل ..
خرج عمر الى الحديقه ليجد جدته تجلس برفقة حبيبه الى احدى الموائد التي وضعت تحت ظلال شجره كبيره وارفه وهي تحسها على شرب كوب كبير من اللبن و حبيبه تشربه بصعوبه حتى لا تغضب الجده
ليقترب منهم عمر وهو يضحك ويميل على وجنة حبيبه يقبلها بحنان وهو يقول بمرح ويضع هاتفها في يدها يحاول كسب رضاها..
= هتروحي الشغل ..والا هتاخدي اجازه النهارده..
حبيبه بتحدي
=هاروح الشغل طبعا..ايه عندك اعتراض
عمر بابتسامه هادئه
= ابدا وهعترض ليه..انا بس كنت عاوز ابلغك ان في عربيه بالسواق بتاعها هيبقوا خاصين بيكي هايوديكي ويجيبك من الشغل كل يوم ..
حبيبه بتبرم ..
=متشكره اوي ..انا هاخد تاكسي.. انا واخده على كده
الجده باعتراض
=وليه يا حبيبتي تمرمطي نفسك في المواصلات والتاكسيات وبعدين السواق بتاعنا هياخد باله منك و من المطبات وهيمشي بالراحه علشان حملك يتم بسلام ..
ثم تابعت وهي تربت على يدها بحنان وعمر يتابع بتسليه حبيبه التي احمر وجهها من شدة الغيظ وهي تنظر اليه بغضب ..
= اسمعي كلام جوزك يا حبيبتي دا خايف عليكي..
ثم تابعت وهي تنظر لعمر بعتاب..
= وبعدين طالما انت موجود ماتوصلها للشغل وخلي السواق لليوم الي انت مش موجود فيه ..
حاولت حبيبه الاعتراض الا انها تفاجأت بيد عمر تلتف حول خصرها وهو يقول بمرح ..
= حاضر ..عولم وينفذ يا افندم..
ثم مال يهمس على اذن حبيبه..
= ابتسمي وافردي وشك وتعالي معايا احنا محتاجين نتكلم..
فنظرت له بغيظ وهي تبتسم بغضب ثم تميل على وجنة الجده تقبلها برقه..
والجده تبتسم بسعاده وهي تقول باهتمام
= متنسيش سندوتشاتك ياحبيبتي كوليهم كلهم واوعي تاكلي اي حاجه من بره انا حطالك عصير كمان..
اخذت حبيبه صندوق الطعام الصغير المعد مسبقا..وهي تقول بارتباك…
= حاضر ..هاكله كله..
ثم مشت مع عمر وهو يضحك بمرح وهو يستمع الى دمدمتها الغاضبه حتى ركبت السياره وانفجرت فيه بغضب
= انت بتضحك على ايه..مش حرام عليك جدتك الي كدبت عليها مش حرام تكسر فرحتها لما تعرف الحقيقه ..تقدر تقولي هتواجهها ازاي وهتقولها ايه..
قاد عمر السياره بهدوء ثم نظر لها ببرود
= ملكيش دعوه انا هتصرف معاها وعارف انا هقولها ايه بالظبط..
حبيبه بغضب
= اه طبعا ماهو عادي عندك وطبع فيك ترفع الواحد لسابع سما وبعدين ترميه لسابع ارض..لكن انا مش هاسمح بالكدب ده انا هقولها على كل حاجه مش هخليك تكسر بخاطرها ابدا..
عمر بغضب
= انتي مجنونه والا ايه ..فاكره نفسك هتحبيها اكتر مني ..
ثم تابع بغضب
=انا كنت مضطر اقولها كده ..مش شايفه بنفسك انها كانت هتتعرض لازمه قلبيه لما عرفت اننا هنتطلق.. وبعدين موضوع حملك ده حتى لو كدب هيرفع من حالتها النفسيه خصوصا ان الدكاتره بيقولوا انها
ممكن تحتاج لعمليه كبيره في القلب
حبيبه بخوف وقد نسيت مشكلتها الرئيسيه ..
=عملية ايه ..
مش الدكاتره قالوا ان حالتها مستقره..
نظر عمر لها وقال بهدوء
= ايوه حالتها مستقره بس اي انفعال او زعل ممكن يتسبب في تدهور حالتها ويخلينا نحتاج نعملها عمليه
حبيبه باختناق وقد سالت دموعها
ان شاء الله مش هنحتاج لاي عمليات بس دي عاوزاني ارجع اعيش معاكم علشان تاخد بالها مني ..وعاوزاني اجهز واصمم اوضه للبيبي وفرحانه وقاعده تديني اقتراحات وبصراحه انا مش هقدر انفذ اي حاجه من الي هي عوزاني اعملها..
عمر بجديه ..
= لو بتحبيها وخايفه عليها هتنفذي الي هي عوزاه منك
حبيبه باعتراض..
=يعني عاوزني ارجع اعيش معاك تاني انت نسيت الي حصل امبارح ونسيت ان احنا كنا خلاص هنتطلق..
عمر بجديه..
= لا منسيتش ..بس برضه مصلحة جدتي تهمني.. والمفروض انها تهمك برضه..
حبيبه بغضب
= انت عارف انها تهمني واني انا بحبها زي امي واكتر ..بس الي انت عاوزه مني ده كتير..
عمر بصرامه
= ايه الي كتير يا حبيبه انتي هتعيشي معايا شهر اواتنين بالكتير هتمثلي فيهم اننا رجعنا لبعض وانك حامل واظن الدلع والاهتمام الي هتشوفيهم منها مش هيئذوكي في حاجه..
ثم تابع بغضب
= وان كان على اوضة البيبي الي هي عاوزكي تعمليها ..اظن انك قبل كده كنتي طالبه انك تغيري القصر كله فمش مشكله لو عملتي اوضه للاطفال علشان ترضي جدتي..
حبيبه بغضب
= انا كنت هغير القصر على ذوقي لما كنت فكراه هيبقى بيتي لكن دلوقتي لاء..
ثم تابعت بغيره
= ابقى خلي حبيبة القلب هي الي تغيره لكن انا لا هغير حاجه ولا هعمل اوضه للبيبي وده اخر كلام..
ثم همست لنفسها بألم وهي تنخيل جيلان حامل بطفل عمر
=انا مش هصمم اوضه لابن واحده تانيه غيري
صمت عمر قليلا ثم قال بهدوء
= خلاص براحتك ..انا هدور على شركة ديكور تنفذ الاوضه الي جدتي عاوزاها..بس المهم اننا اتفقنا على انك هتعيشي معانا في القصر الشهرين الي جايين
حبيبه بتوتر
=طيب وبعد الشهرين ماهي هتعرف..
عمر بهدوء
= بعد شهرين هكون خلصت الشغل الي ورايا وهاخدها ونسافر عند اختها في سويسرا وهناك هتنشغل باحفاد اختها وجو العيله الي هناك وهاقول ان الحمل طلع كاذب وشويه هعرفها اننا اختلفناو اتفاقنا على الطلاق ..
هزت حبيبه رأسها بألم ثم مسحت عينيها من الدموع العالقه بها ونزلت من السياره التي توقفت امام مقر عملها..
لتتفاجأ بعمر ينزل من السياره وهو يقول بلهفه
=حبيبه …
استدارات حبيبه اليه فابتسم لها بحنان
= انتي نسيتي اللانش بوكس بتاعك
ياريت تاكليه كله والا هتلاقي جدتي جيالك الشغل تأكلك بنفسها..
ضحكت حبيبه بالرغم عنها وهي تتخيل الجده تطعمها امامهم
فتناولت الصندوق الصغير منه وهو يتابع بحنان..
=ايوه كده..اضحكي ووعد مني .. كل حاجه هتبقى زي ما انتي بتتمني واكتر..
ابتسمت حبيبه بعدم تصديق ثم توجهت لداخل العقار تتابعها عيون
عمر العاشقه
ليتنهد اخيرا بتعب وهو يتصل بالحراسه الخاصه بحبيبه
يتأكد من يقظتهم وجودهم في اماكنهم حول العقار حتى اطمئن لتأمينها جيدا وغادر وهو يفكر في كيفية تعويضها عن كل ما مرت به
من عذاب وألم…
في الاعلى…
جلست حبيبه الى مكتبها بعد ان حيت ساره ومرام التي تقومان باعداد ميزانية العمل الجديد الذي سينفذانه في حين قال ياسر باهتمام..
= حبيبه تعالي عاوز افرجك على التصميم الجديد الي عملته في الشقه الي شغالين عليها..
ساره بسعاده
= العميله كانت مبسوطه اوي بالتصميم الي عملتيه ووعدت انها
هتقول لكل اصحابها علينا
حبيبه بعدم تصديق
بجد عجبها..يعني مطلبتش اي تعديل عليه..
ياسر بمرح
= لا طبعا طلبت تعديل..بس على تصميمي انا..
فانفجروا جميعا في الضحك ومرام تقول بمرح
= الا بالحق يا حبيبه مين القمر الطول بعرض ده الي كنتي نازله من عربيته..
حبيبه بارتباك
=دا..دا واحد قريبي..
مرام بابتسامه حالمه تريد بها اثارة غيرة ياسر وهي تقرص ركبة حبيبه دون ان يراها احد
= اوعي تقولي انه مرتبط والا متجوز ..
حبيبه بارتباك وهي تنتفض بألم من قرصة مرام وتنظر بحذر لياسر الذي يكاد يشتعل من شدة الغيره
= لا..مش..مش.مرتبط..
مرام بحالميه
=طب ما تعرفيني عليه وليكي الحلاوه
ياسر بغضب بعد ان فشل في السيطره على غيرته
= ماخلاص بقى يامرام.. ايه نسيب الشغل ونقضيها مغازله في قريب حبيبه..
مرام بابتسامه ماكره..
=خلاص سكتنا أهوه أصلنا قاعدين
في مدرسه..
اقتربت ساره من مرام وحبيبه وهي تغمز بعينها وتميل عليهم وهي تهمس ..
=هو صحيح حلو قوي كده..
ساره بهيام
= يجنن ..قمر طول بعرض وايه هيبه وجاذبيه وشكله شخصيه..
ساره وهي تغمز بعينيها بمرح
=لاان كان كده يبقى انا لازم اعاين واشوف بنفسي..
ضحكت حبيبه ومرام بمرح في حين هب ياسر خارجا وهو يقول بغضب
=انا خارج ولما تخلصوا المسخره دي وتنوو تشتغلوا ابقوا اندهوا عليا ..
ثم تركهم وخرج تتبعه ساره وهي تنادي عليه
= تعالى بس يا ياسر رايح فين..
حبيبه بلوم..
= زودتيها اوي يا مرام مفيش راجل يستحمل يسمع الي بيحبها بتتكلم كده على راجل غيره..
مرام بسعاده..
=ليه وهو انا كدبت ما انتي جوزك حلو فعلا وزي القمر..وبعدين سيبيه يحس اني ممكن اضيع منه يمكن يحس على دمه ويصارحني بإلي في قلبه
حبيبه بطيبه
=بس صعب عليا اوي .. دا مطقش يسمعك بتشكري في راجل غيره وانفجر فينا..
ساره بابتسامه ماكره..
= وهو لسه شاف حاجه دا انا هاسويه على الجانبين..
حبيبه بقلق
=ربنا يستر..
بعد قليل ..
دخل ياسر الى الغرفه مره اخرى بعد ان هدء وبدء في تصميم احدى الغرف تساعده حبيبه وهو يكتم غضبه ويحاول السيطر عليه حتى انتهى
وقال بهدوء لحبيبه التي تجلس بجواره ..
=حبيبه حاولي تركزي معايا انا هشرحلك طرقتين تقدري تنفذي بيهم التصميم الي انتي عوزاه على البرنامج الي في جهازك..
ثم بدء في الشرح لتمر اكثر من ساعه حتى قالت مرام بتعب
= مش كفايه كده يا جماعه احنا شغالين من الصبح والوقت إتأخر
ولازم نروح
ياسر بعمليه
= عشر دقايق وهنخلص خلاص …
ثم بدء في الشرح من جديد ..
مرام بتعب
=خلاص تعالي معايا يا ساره نقفل الاوض ونشيك على الكهربا والغاز قبل مانقفل..
ثم توجهوا للغرف الاخرى يتأكدو من اغلاقها في حين استمر ياسر في الشرح لحبيبه ..
لتنتبه حبيبه فجأه بخوف على صوت عمر وهو يقول بغضب حاد..
= دي شركة فورمي للتصميمات..والا انا غلطت في العنوان.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيد القمر الأسود)