رواية سيدرا الفصل الأول 1 بقلم فرح القصاص
رواية سيدرا الجزء الأول
رواية سيدرا البارت الأول
رواية سيدرا الحلقة الأولى
_اييي!! اتجوز رقاصه يماماا انتي بتقولي اي
نبيله: ايوا
عزيز: يماما انتي سامعه بتقولي اي؟ عايزه تجوزيني رقاصه طب شكلي قدام صحابي والناس هبقا جوز الرقاصه؟؟
نبيله: منتا لو متجوزتهاش شكلك هيبقا قدامهم فاشل وكمان هتبقي فقير
عزيز: قصدك اي؟
نبيله: قصدي انك لازم تتجوزها عشان الديون ال علينا والشركه متفلس و تنقذ اسم عيلتنا ال باباك قعد عمرو كله بيشتغل ويتعب عشان اسم العيله و يخلينا في المستواي ده بس بعد ما ما*ت انت مقدرتش تمسك بعده وخليتنا مديونين والشركه قربت تفلس وهيبقا شكلك قدامهم فاشل
عزيز: تقومي تجوزيني رقاصه؟
نبيله: الرقاصه اللي مش عجباك دي هي هتسد ديونك وديون الشركه وتنقذ اسم عيلتنا.. وبعدين البنت حلوه وكمان يتيمه ملهاش حد دي فرصه مش هتتعوض تاني
عزيز بضيق: بس يماما……
نبيله بصرامه: مفيش بس هتتجوزها وخلص الكلام…. وجهز نفسك كتب الكتاب بليل
عزيز: بليل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نبيله: ايوا ومش عايزه اي تأخير ومفهوم وبتسيبه وتمشي
عزيز بعصبيه وبيخبط ايده علي الترابيزه: يعني في الاخر اتجوز رقاصه
__________________________
سُـها: يعني سبب انك وافقتي ان يبقا ليكي اسم وعيله وكمان بتقولي انه هو رجل اعمال ومعروف واسم عيلته كبيره والكل يعرفها
سالي: بظبط وكمان يبقا ليا مكانه في المجتمع علي الاقل خالص الناس هتقول الهانم راحت الهانم جت مش هيقولو رقاصه اهي
سُـها: يعني هما وافقه ازاي بيكي… مش قصدي حاجه بس انتي بتقولي عيله كبيره وغنيه وليها مركز واسم في المجتمع ازاي وافقه ان ابنهم يتجوز رقاصه
سالي: والرقاصه دي مش بني ادمه يعني مش من حقها تعيش.
وبعدين هو انا اشتغلت بمزاجي عمتي منها لله هي السبب اهي ما*ت ومش قادره اسامحها ولا حتي اترحم عليها هي اول ما بابا وماما ما*ته الله يرحمهم مخلتنيش اكمل تعلمي وكنت قربت اخلص و راحت شغلتي رقاصه وانا كنت بعيط بدل الدموع د*م واتوسل ليها بس مكنش عندها ذره رحمه في قلبها كل هما الفلوس وبس
سُـها: والله مكان قصدي حاجه يسالي منا زيك بس انا اعرف الناس دي بتبقا غيرنا يعني تحسيهم انهم عايشن في عالم تاني غير عالمنا
سالي: انتي هتنقي فيها يسُـها الاه
سُـها بضحك: ولا انق ولا حاجه يلا قومي عشان تجهزي مش بتقولي كتب الكتاب انهارده بليل
سالي: ايوا صح نسيت خديني في الكلام انتي السبب
سُـها؛ طب قومي يلا
_____________________________
9 مسآء
بتدخل سالي الفيلا و كانت لبسه فستان ابيض ساق بحمالات عريضه و حاطه ميكب جرئ يُـبرز ملامحها و فرده شعرها الاشقر
نبيله بإبتسامة: مرات ابني المستقبليه وصلت اهلا وسهلا في بيتك يحبيبتي
سالي بضحكه بسيطه: اهلا بيكي يطنط
نبيله: تعالي اعرفك علي عريسك
سالي بخجل:حاضر
نبيله: عزيز عروستك وصلت
عزيز بينظر بطرف عينه بعدين بيرفع راسه وبينظرلها وهو رافع حاجبه الاتنين
نبيله: مش قولتلك حلوه
عزيز ونظارته بتتغير: مش هي رقاصه اكيد لازم تكون حلوه
سالي وبتتعصب ولسه هتتكلم بس نبيله بتقاطعها
نبيله بضحكه: متخديش في كلامه يحبيبتي بيهزر معاكي مش كدا يعزيز وبتنظرله جامد
عزيز بضيق: اهه
المأذون: قعدي جنب عريسك يبنتي
سالي بتقعد
المأذون: اسمك ايه
عزيز بتنهيد: عزيز
المأذون: وانتي يبنتي
سالي: اسمي سالي
المأذون: ده اسمك الحقيقي يعني ال في البطاقه
سالي: لا اسم الشهره
المأذون: انا عايز اسمك ال في البطاقه
سالي بتاخد نفس عميق: اسمي سيدرا
نبيله: ماشاء الله اسمك سيدرا
سالي: ايوا بس بحب سالي اكتر يعني اتعود عليه
المأذون: واقعه هنا
سالي وعزيز بيوقعو
و بيخلصو كل الاجرأت وبينتهي كتب الكتاب بمقوله الشهيره
(بارك الله لكم وجمعا بينكم في الخير)
نبيله: الف مبروك يولاد
سالي: الله يبارك فيكي
نبيله: زينب.. يزينب
زينب: نعم
نبيله: وصلي المأذون عند الباب
نبيله: يلا يعزيز خد مراتك و وريها الاوضه بتاعتكو
عزيز: وريها انتي وبيمشي وبيسبهم
سالي بستغراب: هو في اي؟ هو مكنش موافق؟
نبيله بإرتباك: لا طبعا موافق بس هو متوتر شويه وكدا فاهمه
سالي بشك: اممم
نبيله: تعالي انا هوريكي اوضك ومتقلقيش هو زمانه جي
سالي: تمام
_________________________بعد ساعه
بيدخل الاوضه فجأه وبيتنح بصدمه
سالي بخضه وتوتر: مش..مش تخبط
عزيز بتفاجأ: انتي بتعملي ايييي؟؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيدرا)