رواية سمراء احتلت قلبي الفصل الأول 1 بقلم ديانا التونسي
رواية سمراء احتلت قلبي الجزء الأول
رواية سمراء احتلت قلبي البارت الأول
رواية سمراء احتلت قلبي الحلقة الأولى
_ فجأه قرب مني جامد اووي لدرجه اني نفسي بقا مسموع وغمضت عنيا جامد ورجعت لورا لدرجه اني خبطت في المكتب بضهري لقيته جاب القلم من ورايا علي المكتب حطيت ايدي علي قلبي وبعدت بسرعه وقعدت اشتم فيه في سري وقولت انا ليه ماسيبتهوش دمه يتصفا ياربي
ضحك بصوته كله وقالي لو علي ايدك ماشي يا جميل 😂
بصيت ليه باسبهلال كده اللي هو ايه دا هو سمعني ؟
بصلي وراح قايل ابقي وطي صوتك وانتي بتدعي عليا
الحقيقه ان حكايتي بدأت من خمس ايام بالظبط لما صحيت من النوم علي صوت بابا وهو بيزعق مع ماما وقالها انا مليش دعوه انتي ولا بنتك تشتغلوا المهم تجيبولي فلوس
قالتلو هنشتغل ايه محنا بنلف علي شغل مش لاقيين حاجه خالص
طيب بنتك الدكتوره دي هتشتغل ايه مهي لسه بتدرس محدش هيرضا يشغلها حاجه تبع شغلها
يرضيك تشتغل اي شغل وخلاص !؟
رد عليها بكل دم بارد وقالها ايوه أن شالله تموتوا بس عاوز فلوس
سمعت كل الكلام وعيطت وماما كمان عيطت
الفقر وحش اووي والله بس ربنا الغني هو اللي قادر علي كل شئ
وبعدين الغنا غنا النفس يعني قولتها لنفسي علشان اطمن قومت اتوضيت وصليت ونزلت تاني ادور علي شغل
_ كان فيه عماره كبيره اووي والله باين عليها شركه
البواب:بتدوري علي حاجه يا ابله
انا :ياعمي والنبي ما تعرفشي شغل هنا تبع شركه طبيه أو اي شغل
البواب :انتي باين عليكي بنت غلبانه بصي يا بنتي دي شركه معمار كبيره اوووي صاحبها كان عامل اعلان عن عامله في البوفيه .
بصي خشي اسالي كده لو مكنوش جابوا حد
دخلت بسرعه كده علشان يمكن ربنا يوقف معايا معلشي اي شغل مش بنت البدراوي عاشور علشان اتكبر يعني
دخلت وقابلت عمي محمود المسؤل عن البوفيه والحمد لله مكنشي حد لسه جه وفعلا خلاص هبدا شغل
_طيب يا عمي محمود اااقدر ابدا شغل من امتا ؟
عمي محمود: بصي ممكن تاجي بكرا ولا ااقولك طالما جيتي ابدئي النهارده علشان مكانك تاخديه
وفعلا رنيت علي ماما علشان ماتقلقشي وقولتلها أن الحمد لله دعوتها ليا استجابت اصل ما ااقولكوش دعوه ماما دي معجزه😂♥️
قعدت شويه لما لقيت جهاز الانذار بيضرب والشركه اتقلبت قال ايه الاسانسير وقع فجأه وكان فيه مدير الشركه
جريت مع اللي بيجري لقيت لما لقيت الراجل طلعوه وهو سايح في دمه وقاطع النفس ونبضه بدأ يضعف بصيت من بعيد لقيتهم بيقولوا
واحد من اللي واقفين:دكتور عاوزين دكتور بسرعه
طبعا انا جريت اشوف فيه ايه بس برضو محدش يعرف اني دكتوره
بس حاولت اعمل اسعافاتي وبصيت علي أيده لقيت شريان مفتوح والراجل سايح في دمه وقاطع النفس عملت واجبي وانقذته لحد لما الإسعاف جات واخدته طبعا راجل زي دا عنده مستشفي تبعه هو
سمعت الموظفين في الشركه
سها:احسن دا راجل جبروت ومش بيرحم حد
دعاء :دا لو مات هيبقا اريح لينا
سها :ياستي دا زي القطط بسبع ترواح
دعاء :يعني تفتكري هيعيش!؟
طبعا انا سمعت الكلام دا وخوفت منه بس هو كان شكله عكس دا كله انا شوفته لما كنت بنقذه شكله برئ اووي
ايه اللي انا بقوله دا !؟ انا مالي اصلا
سمعت شريكه بيتكلم :هو احنا مش هنخلص ما كل واحد علي شغله
مشيت رجعت البوفيه تاني
(البطله قمر صاحبه ١٩سنه سمره وملامحها هاديه في طب بشري
البطل جاسر الشافعي ٢٨ راجل ناجح جدا في شغله وكمان نقدر نقول عليه زير نسا ومحدش بيسلم من أذاه وصاحب اكبر شركات معمار )
جاسر :انا مش عاوز ااقعد في المستشفي دي
عمر :يا جاسر اهدا انتا لسه تعبان
جاسر بزعيق :قولتلك انا عاوز امشي من هنا
عمر :طيب الدكتور هياجي يشوفك وبعدين نشوف هنعمل ايه
جاسر بعد لما نفذ صبره :بدأ يشيل كل العلاج والكانيولات وحاول يقوم
عمر :طلع بسرعه ينادي الدكتور
الدكتور :يا استاذ مينفعشي كده نادي الممرضه بسرعه وجابت حقنه مهدئه
جاسر :مش عاوز علاج مش عاوز حاجه قالها بزعيق
الممرضه ارتاح يا استاذ ثواني وايدته المهدئ دقيقه اتنين تلاته وكان راح في نوم عميق
الدكتور :الاستاذ عصبي جدا
عمر :بعد اذنك يا دكتور مش خلصت شغلك مش هنقعد نتساير
الدكتور:بصله ومشي
عمر :وبعدين معاك يا جاسر يا ابن عمي مش ناوي تنسا بقا انا مش عارف اعمل ايه علشان عقدتك دي تتفك
_عمي محمود :هااا يا بنتي خلصتي !؟
رديت عليه ايوه يا عمي محمود خلاص كده
رد عليا :دا تمام اووي يا بنتي تسلم ايدك
قولتله :تمام يا راجل يا طيب
قولتله خلاص يا عمي محمود انا همشي علشان كمان المكان بعيد عن هنا وكله بقا جاهز
قالي ماشي يا بنتي بس خلي بالك من نفسك
قولتله حاضر
خلاص همشي لقيت عمي محمود بينادي عليا
يا قمر يا قمر
رديت :ايوه يا عمي محمود
قالي :الا ازاي يا بنتي انتي انقذتي البيه وفاق معاكي قبل ما الإسعاف تاجي
لسه هرد عليه لقيت !!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سمراء احتلت قلبي)