رواية سليم وآية الفصل الأول 1 بقلم مجهول
رواية سليم وآية الجزء الأول
رواية سليم وآية البارت الأول
رواية سليم وآية الحلقة الأولى
اية بعياط / سليم .. انا عايزه أخرج
سليم/ مفيش خروج
اية /انا بقالي ٥ سنين مشوفتش اهلي ولا حتي صحابي
سليم / بعدين نبقي نزورهم
اية / ارجوك خليني اتعامل مع الناس انا هنا بكلم الحيطان
سليم بصوت عالٍ/ قولت مفيش خروج
فلاش بااااك
اية كانت تقف بجوار اللوحه التي كانت عباره عن زهور جميله
سليم بانبهار/ الله.. تسلم ايدك
اية بابتسامة/ شكرا
سليم / ممكن اعزمك علي قهوه
اية / خليها مره تاني
سليم / يرضيكي تكسفيني من اول مره
اية بخجل / تمام
.باااك
اية تقف أمام المرآة وتتحسر علي حالتها فلم تكن هكذا كانت رقيقه وابتسامتها علي شفتيها الان شاحبه الوجه و الجروح في كل مكان
أمسكت اية ب اداء حديديه وقصت شعرها الذي كان سليم يعشقه
اية ببكاء وهي تتذكر سليم وهو يلمس أيدها لطلبها للزواج في الماضى
اية ببكاء / انا لازم اهرب مش هينفع اعيش كده انا عايزه ارجع زي زمان
أمسكت بمعطفها وخرجت من المنزل ولكن انتبهت عندما رأت عقد من الذهب الرقيق و ورقه “ده هيبقي حلو علي رقبتك عاوز اشوفه بليل عليكي “
اية خرجت من المنزل مسرعه قبل أن يأتي أحد الحراس
اية خرجت الي المنزل دون أن تعرف أين ستذهب .. بعد أن قطعت صلتها بأهلها .. من أجل من.. سليم … اخدت تبكي علي اختيار سليم كزوج لها ومعارضه أهلها الذين كانوا علي حق…
…………
في جهه اخري
المذيعه / دكتور زين هل فيه أشخاص عند حضرتك حاولوا يأذو نفسهم بالانت.حار
زين / اكيد طبعا .. حسب كل حالة ومشاكلها وبعدين مهما كانت مشاكل الإنسان .. اتمني انو ميلجأش للانت.حار
المذيعه / اتمني لحضرتك الكثير من التقدم .. اشوفكم الحلقه الجايه
………
احد الحراس / سليم بيه مدام اية مش موجوده
سليم / حاولت تهرب تاني .. ثم أكمل بسخريه.. مسيري هجيبها زي كل مره
احد الحراس / دي كاميرات مراقبه الشقق المجاوره
سليم / تمام
….
اية كانت تجلس علي رصيف أحد الشوارع بعيد عن المنزل
سميره / مالك يا بنتي قاعده كده ليه .. اكيد جوزك طردك كلهم ملهمش امان
اية بأبتسامه / لا انا هربت
سميره بصدمه / هربتي ..؟ ليه يا بنتي
اية / قصه طويله اوي مش عايزه احكيها
سميره بطيبه / احكي يا بنتي .. يمكن الحمل يقل شويه
اية/ اول مره شوفته كان في معرض تخرجي من الكليه الفنون
فلاش بااااك
اية كانت واقفه بجوار لوحاتها التي أبهرت الجميع
سليم / يسلم ايدك
اية بخجل / شكرا لحضرتك
سليم / ممكن نشرب قهوه
اية / خليها مره تاني
سليم / هتكسفنيني من اول مره
اية / تمام
في المقهي
أخرج سليم علبه يوجد بها خاتم من الالماس الرقيق وانحني الي ركبتيه
سليم/ تقبلي تتجوزيني
اية/ لا.. انا لسه شيفاك من خمس ثواني وبعدين انت متعرفش عني حاجه
سليم / متنسيش اني سليم الشرقاوي … واعرف عنك كل حاجه .. وبالنسبة لوالدتك انا هنقلها المستشفى بتاعتي متقلقيش .. وبعدين رجلي وجعتني وافقي بقي
اية بابتسامة/ موافقه
باااك
سميره / طب ماهو كده كويس يا بنتي هربتي ليه
اية/ فعلا كان كويس … للدرجه اني حسيت هو ده الراجل اللي نفسي اتمن حياتي ونفسي لي … بس ده كان قناع عشان يتجوزني فهمت بعدين .. اني شبه حبيبته اللي مات.ت وأنها كانت خاي.نه لي
سميره اردفت بحنان / قومي يا بنتي وبعدين احنا في الشتا والجو برد تعالي معايا البيت .. متخافيش مش معايا غير بنتي اماني في البيت
اية وقد شعرت بالراحه مع هذه السيده / حاضر .. شكرا ليكي انا مش عارفه اشكرك ازاي
سميره/ انتي زي بنتي اماني .. وبعدين اي واحده غيري كانت عملت كدا
…….
سليم بصوت عالٍ/ اقلبوا الدنيا عليها .. اية لازم ترجع ليا .. عشان تواسيني
احد الحراس / اؤامرك يا باشا
….
سميره / اماني.. انتي فين
اماني / انا في المطبخ يا ست الكل
سميره / طيب اطلعي عايزاكي
اماني بصدمه / اية
اية ببكاء / اماني
اية احتضنتها بحراره فهي منذ أن تزوجت لاتري أحد من أصدقائها
اماني / وحشتيني.. وشك شاحب ليه
اية / وانتي كمان
اماني شعرت بالحزن علي صديقتها فهي لم تراها هكذا حزينه وشاحبه
اماني بتغير الموضوع/ ماما انتي تعرفي اية
سميره/ ابدا .. يا بنتي انا لاقيتها قاعده علي رصيف الشارع
اماني / هو حصل اي مع جوزك ابو عين خضرا
اية بضحك علي صديقتها لأنها كانت لا تطيق سليم
اية / حكيلك بعدين
اماني / ادخلي خدي دوش والبسي من هدومي ونحكي سوا
اية بأحراج / انا مش عارفه اشكرك ازاي يا اماني
اماني / احنا صحاب يا هبله
اية / عن اذنك
……
سليم / اقلبوا عليها الدنيا
احد الحراس/ اتفضل يا عمر بيه انا لقيت رساله
” انا هربت يا سليم ومتتعبش نفسك انت والرجاله عشان مش هتلاقيني .. سلام يا حبيبي .. صح ابقي ابعت ورقه طلاقي يا عمري ..سلام “”
سليم بغضب شديد/ دوروا عليها كويس
……
اية خرجت من الغرفه وهي ترتدي بيجامه مطبوع عليها بعض رسومات الكرتونية
اية / شكرا يا مينا
اماني بضحك / انتي لسه فاكره مينا
اية / اكيد يا مينا
اماني بغضب طفولي / هعضك يا اية
اية / مش هتقدري
ركضت اية وأماني ورائها
سميره/ أهدوا يا بنات مش كده
اماني / لا هعضها
اية / سبيها يا طنط
و خرجت اية من باب المنزل واصطدمت بشخص
زين بغضب/ اي اللي انتي لبساه ده
اية / مالو لبسي
نظرت اية الي ملابسها وشعرت بالاحراج الشديد
زين / عن اذنك
اية في سرها لما شوفك يا اماني الكل.ب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سليم وآية)