روايات

رواية سجينه الماضي الفصل السادس 6 بقلم هبة أحمد

رواية سجينه الماضي الفصل السادس 6 بقلم هبة أحمد

رواية سجينه الماضي الجزء السادس

رواية سجينه الماضي البارت السادس

رواية سجينه الماضي الحلقة السادسة

نوفيلا / سجينه الماضي
الفصل ( 6 )
__________✍
حورية/ انا واحدة غلبانه ملهاش لا ارض ولا اهل
منصور / وانا يتيم الام و أبوية رافض وجودى فى الحياة و مع هذا بعافر علشان اكون حاجة
صدفة / انت اخويه ياولد هو حد زعلك غير ابوك و المخفيه مرأته
منصور / الضربه لما بتكون من الاب بتكون جامده اوى
حورية / هو انت ابن مين فيهم
منصور / ابن طلعت اصغر واحد فى اخواته أبويه حب امى و اتزوجها على مرأته و هو كان عند امى بعد مرأته ما عرفت بزواجه راح اتخانق مع امى و فجاه الصبح بعد ما مشى بصحى امى لقيتها ميته الناس اتصلت بيه جه دفن امى وكان عاوز يسيبنى فى الشقة لوحدى الناس ضغطت عليه جابنى هنا و كل ساعة ضرب و شتيمة من مرأت أبوية و ولاده و هو لحد اما كرهت نفسي
حورية / حضنته بقولك روح هات الطلبات دى و تعالى عيش معايا الشقة واسعة
منصور / ياريت انتى بتتكلمى بجد انا بعرف اعمل كل شغل البيت كله
صدفة / هامشى انا يا قمر الا شادية هتسود مكتوبى سلام يا زينة
حورية / صدفة متشكرة ليكى انتى بنت جدعة
بعد مايقرب من ساعة جه منصور على تروسكل محمل بطلبات حورية ومعه شاب صغير فى سنه قام بإدخال الحاجات معاه
حورية / متشكرة و عطته خمسه جنيه منصور خد هات خميرة بيرة و علبه صلصه و خلطته باشمل
منصور / حاضر
عدى باقى اليوم وجه صباح جديد
منصور / السلام عليكم عوزة حاجة قبل ما اروح المدرسه
حورية / ادخل انت شكلك متبهدل كده ليه
منصور / اصلى كنت نايم فى الصاله و بردت اوى
حورية / هو انت ليك اخوات ولا
منصور / ليه اخوات من أبويه و ماما عزة هم أكبر منى و ممنوع انام أو ادخل اى اوضة فى الشقة
حورية / تعالى افطر معايا الاول بقولك ايه ظروف ابوك معاك
منصور / عادى ماما عزة هى اللى بتتعامل معايا و لو اشتكيتله يقعد يدعى عليه ويضربنى
حورية / طب وجدك
منصور / جدى مريح دماغه ماما عزة مش عوزانى معاها بتقول انى بفكرها بخيبة أبويه و زواجه من وراها و جدى مقليش تعالى اقعد عندى
حورية / و انت لو جيت عشت معايا حد يزعل
منصور / ياريت و انا بطلع اشتغل فى الصيف و ماما عزة بتخلينى اكنس و اطبخ و اغسل المواعين و انشر الغسيل و اكوى
حورية / انت تقعد معايا و متعملش حاجة غير المذاكرة و بس أية رأيك
منصور / د انا كنت ابوس ايدك كل يوم
حورية / من غير بوس خد مصروفك على المدرسة وتعالى افهمك تعمل ايه
منصور / حاضر انا مش عاوز فلوس يكفى انى فطرت ومعاكى مش فى المطبخ ولا برة البيت لوحدى و بواقى اكل اخواتى
حورية / دموعها نزلت خد مصروفك على المدرسة وتعالى على هنا
منصور / حاضر و مشى
هيام / جابت زجاجة مية سقاعة على دماغ صدفة فوقى كده و احكى ايه ظروف المصيبة اللى ادحدفت علينا
صدفة بصوت عاااااااا الحقينى يا ماما
خديجة / لحقك عقرب انطقى ابت
صدفة / طب شخللى جيبك
خديجة / عشرة جنيه اهم
صدفة / انتم الاربعه كل واحده خمسين جنيه
هيام / عشرين مفيش غيرهم
صدفة / مش هاتكلم
خديجة / عوزة كام يا جزمه
صدفة / 200 جنية اتكلم أقل من كده لا و سبهتهم وخرجت تجرى
هيام / تعالى خدى و طلعت 200 جنيه من حقيبتها خدى يارب تموت
صدفة / كده اتكلم و قالت
ادهم / قام دخل الحمام و منه لحجرة الاطفال فتح الدولاب وجد هدوم حورية لسه موجوده بص عليهم و وقف يفكر فى كيف جائتها الشجاعة تقف في وجه اعمامها و جدها و تطلب و تتشرط عليهم بكل ثقة عجبه أسلوبها وطريقة دفاعها عن نفسها فاق على صوت فونه أمه بترن عليه علشان ينزل يفطر للذهاب إلى العمل
حورية / روقت المطبخ فوجدت البوتاجاز مليان دهون غسلته والتلاجة قديمة اوى فقررت لما تقبض هتجيب واحدة جديدة وفطرت ولسه بتعمل الشاى
صدفة / يا حاجة زينة جدى بيقولك تعالى افطرى و رنت الجرس
حورية / اللى ما سأل اتعشيت ولا لااااااا جاى عوزنى أفطر قولله تشكر هى جاب اكل و اتعشت و فطرت
صدفة / ماشى شوية و انا جايه اقعد معاكى
حورية / بنت انتى انا مش بحب اللكلوك الكتير
صدفة / بس انا بحب اللكلوك الكتير اوى و ابتسمت و رجعت البيت الكبير
الحاج محمد / هى ماجتش معاكى ليه
صدفة / هو انت افتكرت تبعت ليها تتعشى علشان تاجى تفطر ليه محدش ودلها شويه رز و خزين البيت هو خلاص الفقر وصل عندكم
الحاج محمد / هو انتى مبعتيش اكل و خزين لحورية ياحاجة
الحاجة صالحه / لا مجاش فى بالى الصراحة
عمار / كان المفروض تعملى كده ياحاجة الصراحة حرام كده
هاشم / هى بعتت منصور جابليها التروسيكل مليان بالليل
طلعت / ياريتها تاخد منصور الزفت عندها اهو ارتاح من قرفه
صدفة / د ابنك ياعمى و من حقه يعيش معاك
عزة / انا مش طايقة اشوفه ادامى يغور فى داهية
صدفة / حرام عليكم طب اعطيه ورث أمه
عزة / انتى مالك بتتحشرى ليه هو انتى هتتعلمى الكلام زى بتاعة البندر
شادية / اعتذرى لمرأت عمك و مسكتها من طرحتها
مصطفى / ابن عمها عمار هى قالت الحق
صدفة / هو ياجى يقعد مع جدى هنا و بلاش يتمشور يجيب طلباتكم
عزة / غصب عنه ياكده يا هاخليه ينام فى بير السلم
صدفة / ربنا يقويك مين عمتى خيرية اتفضلى يا غاليه
خيرية / صباح الخير كنت عوزاك يا ابويه فى موضوع
صدفة / ابنك أخباره ايه ياعمتى انا سمعت أنه
خيرية / بسرعة ابوس ايدك بلاش تغضب عليه انا هاخليه يطلقها
صدفة / هو كمان اتزوج اقولك خدى الدبله اللى خنقانى و عوزة اقولك ابنك عفريت العلبه ده انا مستحيل اتزوجه
خيرية / ليه أن شاء الله ده راجل و حر يتزوج براحته ربنا محلله اربعه
هاشم / يتزوج بعيد عن بنتى يا خيرية ماشى انا رايح الأرض حلى المشكلة دى يا أبويه
صدفة / عمتى انا مش هازوج ابنك عقله الاصبع ده
خيرية / خلاص اتزوجى ا…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي :اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سجينه الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى