روايات

رواية سجينه الماضي الفصل الخامس 5 بقلم هبة أحمد

رواية سجينه الماضي الفصل الخامس 5 بقلم هبة أحمد

رواية سجينه الماضي الجزء الخامس

رواية سجينه الماضي البارت الخامس

رواية سجينه الماضي الحلقة الخامسة

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠✍
شادية/ انتى بنت قليلة الرباية
صدفة / صقفت هو ده الكلام الموزون بجد
هاشم / انتى هنا أقل من الجزمه ملكيش طلبات و لا حقوق
حورية / ليه كنت جاريه اشترتها بفلوسك انا بنت طاهر مش ملك حد و يا طلباتى تتنفذ يا هاطلب البوليس و ارفع عليك قضية انك اتحرشت بيه وفين على ما تثبت العكس هتكون اتفضحت فى البلد ياكبير العيله
الحاج محمد / انا موافق على كل طلباتك الاطلب واحد
صدفة / يحى العدل
هاشم / توافق على ايه يا أبوية دى بنت عديمة الرباية طلق ناري يريحنا من قرفها
حورية/ أغمضت عينيها اضرب ماهو اللى كان مصمم يقتل اخوه هيقتل بنت اخوه بروضة و بدم بارد
الحاج محمد / اشتغلى فى الصحة اللى فى البلد هنا و عيشى لوحدك هابنى ليكى شقة اوضتين بمنافعهم جنب البيت و بابك هيكون مقفول عليكى بس بلاش تتطلقى دلوقت أعطى نفسك فرصة يمكن ربنا يوفق ما بينكم
حورية / لا عمرى ما هاوافق على الزواج منه لأنه زواج باطل ومن بنى على باطل فهو باطل
ادهم / انا زوجك غصب عنك
حورية / روح اتزوج عباس هو اللى خطط و وافق على الزواج مش انا
الكل ضحك
الحاجة صالحه / تعالى ارتاحى دلوقت
خديجة و هيام و صدفة فاتن قعدوا متناحين من كلام حورية
صدفة / جدى انا مش موافقة على الزواج من عقله الاصبع ابن عمتى خيرية و انا مستعدة انضرب و وقفت ساكته منتظرة تنضرب
هاشم / انا قلت أن البنت دى هتاجى على خراب و فركشة العيلة
حورية / العيلة لو أساسها متين كانت تصمد ضد اى حاجة بس العيلة شكلها ملهاش أساس اصلا العيلة مبنية على الحقد و التحكم
عمار / قام واقف عاوز يضربها
كريمة / بنت عمار هى قالت الحقيقة اللى حنا كان نفسنا نقولها و مش قادرين خوف منكم
هاشم / البنت دى تمشى تغور فى داهية احنا مش عاوزين نعرف عنها حاجة
حورية / طلباتك اوامر يا كبير العيلة بس خلى بالك النهاردة غير امبارح مبارح خلص النهاردة خلاص معدش تقدر تلجم لسان حد الكل هيتكلم و يطالب بحقوقه المشروعة
هاشم / جرى مسك حورية من كتفها جامد
حورية / بلاش تجبرنى ابهدلك انا اقدر ادافع عن نفسى الحمد لله واخده بطوله الجمهوريه فى الكاراتيه مرتين
صدفة / ابعدى زوجك يا شادية بدل ما يصبح مضحكه العيلة تسلمى يا زينة
الحاج محمد / ابعد عنها و انتى اطلعى فوق هابعت اكلك و شربك و هتشتغلى و اعطينى شهر تكون شقتك جاهزة على المفتاح
صدفة / اعطيها شقة حمزة وابنيله هو شقة تانية على ما ياجى من السفر
الحاجة صالحه / فكرة حلوة وافق يا حاج
عمار / لا دى شقة ابنى
الحاج محمد / هابنى له شقة غيرها أوسع و على الشارع الرئيسى
هاشم / وافق علشان نرتاح من الغم ده
ادهم / ما انا اخدها و احبسها فوق لحد ما تموت و خلصت
صدفة / ليه هى كانت عصفورة دى بنى ادمه ومش اى حد دى زينه
شادية / اكتمى يابت كده هتفرعنيها علينا
سلمى / بنت عمار و اخت كريمة مصطفى ياريت كان عندنا الشجاعة دى من زمان مكناش بنعانوا دلوقت انا بعترف انى طول عمرى جبانه
الحاج محمد / مصطفى هات حد معاك و ظبطوا الصرف و انقل اوضة النوم اللى عندى لشقة حمزة
صدفة / ممكن انام و اقعد معاها يا جدى
هاشم / لا كفايه واحدة في العيلة قليلة الرباية خليكى بعيد عنها
حورية / قعدت على السلم برة البيت و مسكت تليفونها و طلبت رقم جودى
جودى / لسه القبض منزلش بكرة هاروح اجرب
حورية / ركزى معايا بكرة تروحى الشغل بتاعى انتظرى لحظة هى الوحده الصحيه اسمها وحده ايه
الحاج محمد / وحده …..
حورية / اسمها وحده …. هابعتلك الاسم واتساب انتى تروح لمدام عطيات تاخدى منها الملف و إخلاء طرف وهاكتبلك العنوان واتساب بروضه ابعتى الملف فى طرد مستعجل بعلم الوصول
جودى / حاضر رغم انى قاطع فيه بعدك عنى بس اتمنالك السعادة
حورية / انا عوزة الستر و بس
جودى / ربنا يسترك دنيا و أخرى
بعد خمس ساعات كانت شقة حمزة مفروشة فرش بسيط سرير و دلاب مخلعين مع مرتبة قديمه و صدفة جابت طقم سرير مستعمل و فوطة و شويه اطباق و حلتين و براد شاي قديم و مجين للشاى
حورية / فى دكان فى اخر الشارع هو بيكون عنده عيش و لا دقيق
صدفة / ده بيعتبر سوبر ماركة الغلابة عنده كل حاجة عوزة أية اروح اجبلك
حورية / لا مش عوزة اعمللك مشكلة هو مفيش حد صغير هنا ولد يعنى
صدفة / منصور تعالى
منصور / السلام عليكم ستى بتقولك لو عوزة اى حاجة تحت امرك
حورية / و عليكم السلام ممكن تجيبلى الطلبات دى من السوبر ماركت
صدفة / من عند عمك حنفى يا بنى
منصور / تحت امرك و ممكن تسجلى رقمى رنه بس اكون عندك
حورية / بصت فى المطبخ و مسكت القلم و كتبت زيت سكر دقيق مكرونه ارز شاى ملح كمون فلفل اسود عدس فاصوليا بيضة جبن مربى مخلل و عيش و تونة المهم
ما يلزم البيت
منصور / انتى ممكن تدفعى تمن الحاجات دى بعدين الناس هنا بتشترى و تسدد من بيع المحصول
حورية / انا واحدة غلبانه ملهاش لا ارض ولا اهل
منصور / انا يت….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سجينه الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى