روايات

رواية سجينة مع وقف التنفيذ الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

رواية سجينة مع وقف التنفيذ الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

رواية سجينة مع وقف التنفيذ الجزء التاسع

رواية سجينة مع وقف التنفيذ البارت التاسع

رواية سجينة مع وقف التنفيذ الحلقة التاسعة

نزل ناصر بغضب وهو مش علي بعض راح علي المضيفه.
خبط علي الباب.
كانت عاليا بتستعد للنوم خلاص
يادوب كانت مخلصه قرأه قرآن وصلاه سمعت صوت الخبط بصت في الساعه ونزلت بسرعه فتحت الباب ورغم إستغرابها من تخبيطه عليها في الوقت ده إلا أنها محسستوش.
عاليا….أهلا يا استاذ ناصر.
ناصر…بأرتباك حاول يداري غضبه خالص و أتكلم بهدوء عكس اللي كان جواه.
كيفك يا آنسه عاليا؟
عاليا….الحمد لله بخير في حاجه؟
ناصر…اااه لا اجصد يعني أصل اني مشوفتكيش أنهارده ولا امبارح واخر مره شوفتك اول امبارح فا جولت أچي أطمن عليكي يعني عشان كنتي تعبانه
عاليا…بأدب شكراً لسؤالك انا بخير الحمد لله احسن كتير العلاج اللي كتبته الدكتوره كويس جدا.
ناصر….طيب الحمد لله ولما أنتي كويسه ما هتخرچيش ليه من المضيفه وليه ما بتاچيش من امبارح لا علي فطار ولا علي سحور وحابسه حالك إهنه.
عاليا….لا خالص انا بخرج الصبح أقعد مع تيته فكريه شويه و بخرج بردو بعد الفطار وأرجع تاني ووقت الفطار حبيت اقعد هنا عادي يعني عشان تكونوا براحتكم اكتر وو….
قاطعها ناصر ومين جالك اننا رايدين نجعد لحالنا تدارك ناصر بسرعه اللي قاله أجصد يعني مفيش أسرار بيني وبين ستي انتي عارفه انها هتعزك جوي وبتفرح ونفسها تتفتح وانتي معاها.
عاليا…بأبتسامه انا كمان بحبها اوي بس يعني فضلت اني أختلي بنفسي شويه وكمان عشان مبقاش عبئ و..
ناصر….جولتلك بلاها من الحديت الخايب ده لا في بيني وبين ستي اسرار ولا انتي ياستي عبئ علي حد فينا واتكلم بحده بسيطه تعبر عن جزء بسيط من اللي جواه أسمعي 🤨 ماهكررش حديتي تاني وجت الفطار والسحور ألاجيكي جاعده وسطينا ماشي
خلص الحديت✋
بصتله عاليا بذهول من طريقته اللي أتحولت فجأه😳
ناصر….بجولك ايه متبصليش إكده وعشان مترچعيش تجولي حديتك الخايب اني بچبرك علي حاچه او بحكم رأيي اني بجولك إكده عشان متبجيش لحالك بس.
عاليا….🙄يعني طريقتك دي عشان بس مبقاش لوحدي لا شكراً بجد😒
ناصر….بأبتسامه بسيطه تكاد تكون معدومه اني إكده ماهعرفش أزوج الحديت.
عاليا….غريبه؟
ناصر….ايه الغريب عاد؟
عاليا….مستغربه أنك بتعرف تضحك زيننا.
ناصر…ليه جالولك عني إني چاي من كوكب تاني.
عاليا…..لا هما مقالوش انا اللي شوفت بنفسي.
ابتسم ناصر إبتسامه جذابه بينت غمزاته وظهرت لمعه جميله في لون عينه.
ابتسمت عاليا من غير ما تحس علي إبتسامته.
ناصر…طب ما انتي كمان بتعرفي تضحكي أهه.
عاليا….طب ماانا بعرف اضحك فعلا مش زيك.
ناصر…مين جال إكده🤨 طب ده اني ماهشوفكيش غير بتبكي كن عينك متوصله بحنفيه مفتوحه.
ضحكت عاليا غصب عنها تقصد يعني اني نكديه🤨
ناصر…بأبتسامه اني مجولتش انتي اللي هتجولي اهه.
ابتسمت عاليا وسكتت فضل ناصر مبتسم ثواني و باصصلها.
ناصر….تحبي تاچي معايا الارض بكره. حط ايده علي دقنه بأرتباك يعني بصفتك مهندسه و إكده
عاليا….ياريت اقصد لو ينفع.
ناصر….وايه اللي مهينفعوش عاد بكره چهزي حالك و هنطلع سوا.
عاليا…..بأبتسامه ماشي.
ناصر….يلا أدخلي و اجفلي وراكي و اطلعي نامي عشان تجدري تصحي.
عاليا…حاضر تصبح علي خير.
ناصر….بأبتسامه وانتي من أهل الخير
طلعت عاليا علي اوضتها و الابتسامه مرسومه علي وشها مكانتش عارفه سببها لكن اسلوب ناصر معاها خلاها مرتاحه شويه عن الاول.
اما ناصر فكان حاله مختلف حاسس انه بقي احسن لما نزل واتكلم معاها واطمن عليها الغضب اللي كان جواه تلاشي تماماً بمجرد ما فتحت الباب ونسي هو رايح ليه. قلع هدومه ونام علي السرير و لأول مره يروح في النوم بسرعه كده.
في صباح يوم جديد نزل ناصر وهو حاسس بنشاط علي غير العادي سلم علي فكريه و عرفها ان عاليا هتروح معاه عشان تغير جو وقدام الناس تبان انها بتشوف شغلها و ودعها وخرج.
ابتسمت فكريه بحب يارب كملها كيف ما جلبي رايد♥️
خرج ناصر من الباب.
ناصر…مرعي
مرعي…إيوه چاي أها.
ناصر…لاه خليك حضر أسمر بسرعه.
مرعي…..جوام اها من عنيا.
راح ناصر خبط علي الباب ثواني وفتحت عاليا كانت لابسه فستان ازرق بنص كم ضيق من الصدر ونازل واسع ولابسه عليه كوتشي أبيض ولابسه نضاره الشمس.
كانت طالعه جميله اوي.♥️
عاليا….صباح الخير.
ناصر…إصباح النور
عاليا….انا جاهزه.
ناصر…هتخرچي إكده🤨
عاليا…وهي بتبص علي نفسها ماله ده كمان 😡
ناصر….يعني أجصد انه.
عاليا….ولا تقصد ولا متقصدش ده فستان ومش هغير ولا هحط عليا طرحه انا طايقه اللي عليا بالعافيه عشان لسه مخفتش اوي.
بصلها ناصر بغضب مكتوم قفلت عاليا الباب ومشيت جمبه.
بصلها ناصر بطرف عينه….طيب النضاره ملهاش لازمه عاد 😒
عاليا….علي فكره بقي لما خرجت معاك اول امبارح شوفت بنات في المستشفي اللي احنا روحناها وبنات في الشارع لابسين لبس عادي جدا و لابسين نضارات بردو
انت بس اللي شايف نفسك في الصعيد بتاعت زمان
ناصر….بصوت واطي لكن مسموع اني الغلطان عشان جولتلك تعالي معاي
ابتسمت عاليا بهدوء.
بصلها ناصر 🤨🤨 مش جولتلك جعدتك مع ستي خلت لسانك اطول منيكي😒
مرعي…..اسمر چاهز صباحكم فل إصباح الخير يا ست البنات
عاليا….بابتسامه صباح النور ياعمو مرعي
ناصر….بتمتمه مرعي بجي عمو 🤨ده باينه يوم أزرج
عاليا….بتكلمني.
ناصر…لاه بكلم عمو مرعي🤨
ابتسمت عاليا غصب عنها وفي لحظه كان ناصر طلع ومدلها ايده
مسكت عاليا في كف ايده وكأنها أعتادت علي عناق من نوع خاص
وصلوا الارض فضل ناصر يلف ويتكلم مع العمال ويتابع الشغل وهي ماشيه جمبه مبسوطه بالزرع والمنظر الطبيعي.
وقف ناصر مع واحد من سواقين الجرارات يتكلم معاه عن مشكله في الجرار وبعد ما السواق مشي فجأه وقفت قدامه عربيه.
خليل….كيفك يا چناب العمده.
ناصر…بأبتسامه وه خليل باشا
نزل خليل من العربيه حضن ناصر وسلموا علي بعض بحراره ونزل من العربيه شاب في الثلاثين من عمره وبنت تقريباً نفس عمر عاليا
خليل….واحشني والله يا ناصر البقيه في حياتك مقدرتش اكون معاك وقت اللي حصل
ناصر….والله انت اكتر. حياتك الباجيه متجولش إكده نفسك معاي في كل وجت وبص ناصر علي الشاب اللي نزل ليك وحشه والله ياخالد
خالد….بأبتسامه اهلا بعمدتنا♥️
حضنه ناصر وسلم عليه.
خالد….البقاء لله.
ناصر….ونعم بالله.
رغده…..ازيك يا حضره العمده.
ناصر…بأبتسامه الله يسلمك يا دكتوره رغده
رغده…..البقاء لله.
ناصر….ونعم بالله لساتكم چايين ولا ايه.
خالد….لا ده احنا جينا امبارح بليل
سياده المستشار راسه وألف سيف نقضي انهارده وبكره هنا في الصعيد.
خليل….بذمتك يا ناصر ينفع رمضان يجي من غير ما اجيبهم ونفطر يوم وسط اهلنا.
ناصر…بأبتسامه خير ما عملت يا سياده المستشار من فات جديمه تاه يا سي خالد.
خالد…بضحك ابدا والله مش كده خالص بس غصب عني عشان شغلي كل بوم في بلد شكل ورغده الله يعينها المستشفي والعياده والوقت الوحيد اللي خدناه اجازه عشان نرتاح صمم يتعبنا ويجينا هنا.
ناصر….والله عمل الصح أجله عشان نشوفكم.
رغده….بصراحه انا كنت جايه غلي اخري بس لما شوفت البلد حسيت انها فعلا وحشتني اوي.
ناصر….نورتوا بلدكم وسط اهلكم وناسكم
خليل….بص علي عاليا اللي واقفه جمب ناصر في صمت قولي ياناصر صحيح هو القمر بقي يطلع الصبح ولا ايه.
ناصر….بأبتسامه بسيطه الجمر عندينا بيطلع في كل وجت دي انسه عاليا بتشتغل معانا إهنه في الارض.
وبص لعاليا وده سياده المستشار خليل الهواري عين اعيان البلد و عشرتنا الچميله وكان صاحب ابوي الروح بالروح جاعد في مصر وده ولده خالد طيار ودي انسه رغده دكتوره كد الدنيا.
عاليا…بأبتسامه ودوده اهلا بحضرتك.
خليل….اهلا بيكي يابنتي نورتي الصعي.
عاليا….منوره بحضرتك.
بصت لرغده بأبتسامه اهلا يا دكتور
رغده…بسقاوه لا بقولك ايه بلاش والنبي دكتوره دي نسيت اسمي وبعدين انا في اجازه متفكرنيش بالشغل😂😂
عاليا…بأبتسامه خلاص بلاش دكتوره نمشيها رغده.
رغده…اهو ده الكلام تصدق يا سياده المستشار بعد القمر اللي شوفته ده كان ليك حق تصمم اني اجي معاكم.
عاليا…بضحكه بسيطه شكرا انتي اللي جميله والله.
خالد….اتشرفت بيكي يا انسه عاليا .
عاليا… الشرف ليا يا كابتن.
ناصر….بما انكم هتعاودوا بكره يبجي نفطروا مع بعض انهارده
مينفعش تكونوا إهنه ومنفطرش سوا.
خليل….الفطار انهارده صعب احنا اول يوم زي ما قولتلك وانت عارف اهلي هيكونوا موجودين عشان يسلموا علينا بس اسمع انت وحاجه فكريه وانسه عاليا كمان هتيجوا عالسحور نتسحر سوا ونسهر شويه مع بعض لان احتمال كبير نمشي بكره بعد الفطار علي طول.
ناصر….إذا كان الفطار مهينفعش يبجي السحور عندي خلاص ماهينفعش تكون عندينا و متاخدش واچبك يا سياده المستشار.
خليل…بحب نعم يا سي ناصر بقول ايه انت عمده وعلي راسنا بس متنساش ان انا الكبير واوعي تفكر الكام كلمه المصري دول خلوني بقيت ضيف في بلدي اني صعيدي ولد صعيدي
ناصر…بضحك بص لخالد سياده المستشار رفع حاچبه😂
خالد…بضحك اه خد بالك ده عليه قلبه الله لا يوريك جالتني انا والغلبانه دي هنا علي ملا وشنا😂😂😂
ناصر…بأبتسامه حديتك علي راسي يا سياده المستشار بس مهينفعش والله ترضهالي
خليل…اني جولت وخلاص هستناك يا ابن الغالي كمان عشان رايد اتحدت معاك
رغده….بضحك عاجبك كده يا حضره العمده اهو رجع للصعيدي تاني ما كنت وافقت من الاول وخلاص.
ناصر…بضحك عنديكي حج دي غلطتي 😂
رغده…..بقول ايه ياعاليا اسمحيلي يعني اقولك عاليا
عاليا….طبعا♥️
رغده…..اوعي متجيش انا لسه بقولك اهو جايه هنا تحت تهديد السلاح ومصدقت الاقي حد شبههي
ناصر…بأبتسامه لله متجلجيش هچيبها يمكن بس حاچه فكريه اللي متجدرش.
خليل….ليه بس دي المدام معانا هي بس اللي في الڤيلا مجاتش معانا الوقت.
ناصر….هي مهتحبش تخرج انت خابر مهتجدرش.
خليل…عموما قولها لو قدرت هتشرفنا طبعا.
ناصر…الشرف لينا يا سياده المستشار.
رغده….بقول ايه والنبي متتأخروش يعني تيجوا علي 10ولا 11 هموت من الزهق يا ناس.
ناصر…بضحك بص لخليل چيبتها معاك ليه بس.
خليل…بضحك عشان تصدعني هي وخالد.
ضحك ا كلهم.
ناصر…ربنا يخليهملك ويفرحك بيهم جريب.
خليل….لما نفرح بعمدتنا الاول يلا مش هنعطلكم بقي اكتر من كده علي الشغل وهشوفكم بليل.
ناصر…ان شاء الله.
رغده….سلام يا عاليه😍
عاليا….سلام يا رغده♥️
خالد….سلام يا حضره العمده
ناصر….سلام يا خالد بالسلامه✋
………..
بص ناصر لعاليا….ايه نكملوا ولا تعبتي من الوجفه
عاليا….لا خالص نكمل مشيت جمبه كام خطوه و انتبهت لكلامه
ناصر….خليل بيه ده كان صاحب ابوي الروح بالروح بس هو من يومه كان كيف سيف وعلي الله يرحمه رايد يتعلم ويشتغل في مصر اتعلم وإچتهد و بجي مستشار كبير جوي إتچوز بنت عمته وسافر بيها عمره ما جدر يبعد عن البلد غير للشديد الجوي اكيد المشاغل و حال الدنيا بياخدوا الواحد من كل حاچه بس هو مصمم ان كل مناسبه أو اي فرصه تچيلوا ياچي إهنه البلد الناس كلها هتحبه طيب جوي عيلته كبيره جوي وهو مت اضع چداً مع الكل هيعامل اصغر واحد كيف اكبر واحد عرف يربي ولاده زين بيتعامل معاهم علي انه صاحبهم وجدر يزرع فيهم حب البلد مايغركيش حديتهم انهم چاببن غصب عنيهم هما بس شغلهم واخد كل وجتهم انسه رغده دكتوره اطفال شاطره جوي وخالد طيار كل يوم في بلد شكل ما هيجعدش لكن بياچوا ديماً معاه وكيف ما شوفتي إكده لما بياچوا إهنه ما هيجعدوش بياخدهم ويلف بيهم البلد كلاتها. وجت اللي حوصل لعلي مكانش إهنه كان بره مصر بس مسابنيش في التلافون و وصي عيلته كلاتها يجفوا معاي وفعلا مسابونيش واصل.
عاليا….شكلهم محترمين فعلا ورغده دي لذيذه اوي.
ناصر….هتاچي معاي عنديهم.
عاليا….بصراحه انا محرجه معرفتش اقول لا بس كمان مش عايزه اروح انا معرفهمش.
ناصر….مهينفعش هما عزموكي وبعدين رغده كيف ما شوفتيها هتاخد عالناس جوام وطيبه جوي تعالي غيري چو و بالمره تلاجي حد تجعدي معاه شويه
عاليا….إن شاء الله.
قربوا من البنات اللي بتلم العنب وقفت عاليا تبص عليهم بسعاده.
ناصر…..تحبي تچربي؟
عاليا….هو ينفع.
ناصر…بأبتسامه تعالي القي ناصر عليهم التحيه سلموا عليه كلهم
ناصر….دي الانسه عاليا المهندسه الزراعيه الچديده رايده تساعدكم شويه.
رحب بيها البنات و خدوها معاهم عرفوها ازاي تلم محصول العنب
في البدايه كانت محرجه ومش عارفه تعمل حاجه من نظراتهم لكن بعد محاولاتهم في تعليمها بدأت عاليا تلم العنب وهي مبسوطه اوي.
فضل ناصر يراقبها بهدوء وهو من جواه مبسوط عشان شايفها مبتسمه كان حاسس براحه عشان قدر يخليها تتبسط ولو يوم واحد بعد ما غير طريقته شويه معاها.
بعد وقت طويل خدها ناصر ورجع بيها علي العربي.
كان مستني اللحظه دي عشان يمسك كف ايدها بين ايديه وكأنه رجع مراهق من غير ما يحس مد ايده بعفويه و مسكت هي ايده براحه وكأن كفوفهم أعتادت العناق ♥️
رجعوا مع بعض كان اليوم طويل ومرهق وحر لكن في المجمل كان يوم مختلف ومميز علي كل واحد فيهم.
فطروا مع بعض وبعد الفطار استأذنت منهم عاليا ترتاح شويه قبل معاد العزومه وراحت علي المضيفه. وطبعا فكريه مرضيتش تروح معاهم لكن شجعتهم بأبتسامتها الطيبه انهم يروحوا ويغيروا جو.
طلع ناصر خد حمامه ونزل راح يصلي رغم انه تعبان ومحتاج يرتاح لكن كانت عاده عنده يصلي مع اهل البلد.
بعد الصلاه رجع وبدأ يجهز كانت الساعه عشره ونص.
لبس جلبابه الاسود و فوقيها القفطان مع عمامته الملفوفه بإحكام و عصايته اللي لا يمكن تفارقه شكله كان جذاب جدا وهيبته طاغيه عليه بشكل يهوس.
نزل استأذن من فكريه بأحترام وباس راسها وخرج راح خبط علي
عاليا…فتحت الباب كانت لابسه بنطلون چينس و تيشرت ابيض
بصلها ناصر من تحت لفوق في نظره هاديه
عاليا…بهدوء احممم يلا انا جهزت خلاص
ناصر…بأبتسامه بسيطه يلا بينا.
راح ناصر فتحلها باب العربيه بصتله عاليا بأستغراب من طريقته الهاديه وركبت من غير اي تعليق
ركب ناصر و أتحركوا علي بيت خليل.
بعد وقت بسيط وصلوا سلموا علي بعض ورحب بيهم الجميع وعرف خليل زوجته شهيره بعاليا
كان الجو بينهم جميل حست عاليا انها لاول مره من بعد اللي حصل انها مبسوطه شويه ضحك رغده وهزارها فكروها بضحي وريم
طيبه شهيره وأسلوبها اللي كله ضحك بينها وبين رغده فكروها بهدي ومتاقرتها معاهم،
عاليا كانت حابه تبعد بمناقشتهم عن الجزء الخاص بيها و بعيلتها لانها مكانتش عارفه ممكن تقول ايه ومتقولش ايه خصوصا ان ناصر قدمها ليهم علي انها مهندسه زراعيه بتشتغل معاه في الارض.
كانت مناقشتهم كلها ضحك وهزار بين رغده وخالد و والدتهم حتي والدهم كانوا اسره جميله وهاديه ومرحيين لابعد حد.
خليل….بقولك ايه يا ناصر تعالي ندخل جوه نتكلم شويه في المكتب وسيبك من المجانين دول
خالد…ليه بس كده ياسياده المستشار مكانش العشم والله
خليل…بضحك هو انا قولت حاجه غلط ما انتوا جوز مجانين فعلا بعد اذنك يا عاليا يا بنتي.
عاليا…بأبتسامه أتفضل حضرتك.
بصلها ناصر بهدوء و إيماءه بسيطه بعينه ودخل مع خليل المكتب.
…….
خليل…ياااه ده العيال دي عامله حتت دوشه هنا احسن واهدي بكتير.
ناصر…بضحك ربنا يخليهم لسعادتك يا باشا ومتتحرمش من دوشتهم واصل.
خليل…يارب يا ناصر قولي ياناصر البلد عامله ايه في اي حاجه حاصله
ناصر….كيف ماسيبتها كل حاچه تمام.
خليل…يعني مفيش اي قلق ولا انت محتاج اي حاجه.
ناصر…حسك في الدنيا يا خليل بيه كل حاچه تمام متجلجش.
خليل…اقلق وانت عمدت بلدنا يا ناصر مستحيل طبعاً المهم طمني مفيش اخبار عن القضيه.
ناصر…بحزن لحد دلوك لاه الجضيه معجده مفيش اي خيط النيابه تمشي وراه بس هما شغالين مهيسكتوش
خليل….مفيش قضيه في الدنيا يا ناصر ملهاش خيط يمكن الحقيقه لسه مظهرتش بس لازم تعرف ان ربك مبيظلمش ابدا وهيجي يوم وكل حاجه تنكشف اطمن.
ناصر…من الناحيه دي اني واثج في ربنا بس صدجني مش جادر أصبر حج علي عامل كيف الطوج اللي لافف علي رجبتي خانجني كيف ماهو خانجه نفسي اعرف اللي عملها نفسي اخد تار علي بيدي
خليل….انا حاسس باللي انت فيه يا ناصر بس عشان خاطري سيب القانون ياخد مجراه بلاش تضيع نفسك.
ناصر….و أهمل تار اخوي يا ياسياده المستشار؟
خليل….مين قال كده بس يا ناصر بس كمان التار ده مش ليك يا ابني انت وابوك وعيلتك كلها ايدكم عمرها ما تلوثت بالدم بلاش تضيع حياتك حتي لو انت مبقاش فارق معاك حاجه بس لازم تفكر صح يا ناصر انت مش لوحدك انت في رقبتك بلد بحالها في رقبتك سيف ابن عمك وستك يمكن الكلام ده مكنتش ممكن اقوله لو لحد غيرك بس انت راجل متعلم عشت كتير بعيد عن الصعيد حتي لما عشت هنا يا ناصر خدت من الصعيد احلي ما مابيميز الراجل فيها الرجوله والجدعنه والشهامه والطيبه وخدت من القاهره والعلام الهدوء والتفكير وتحكيم العقل مينفعش تضيعهم في وقت غضب
ناصر….مش جادر صدجني كل ما افتكر شكل علي احس ان في چوايا نار نار ماهتنطفيش طول عمري اسمع عن التار واجعد مع خلج كتير بيناتهم تار شوفت بعيني وچع الاهل اللي فجدوا ضناهم بس مكنتش بحس بوچعهم غير لما چربته وحسيت بتصميمهم علي اخد تارهم
خليل…بردوا يا ناصر حكم عقلك يا ابني انت عارف اني بعتبرك ابني وعارف غلاوه ابوك وعمك عندي كانت ازاي مقدرش اشوفك بتأذي نفسك واقف اتفرج انت هنا أمتداد ليا يا ناصر لما اختاروك تبقي العمده انا كنت اول واحد ابصم بالعشره ليك وقولتها للكل هنا ان محدش غير ناصر ينفع يكون عمدتنا انت عارف اني مش هسيبك واني مش ساكت و هفضل معاك لحد ما نجيب حق علي صدقني يا ناصر انا بعمل كل اللي اقدر عليه عشان الحقيقه تظهر.
ناصر…عارف من في ما تجول يا خليل باشا.
خليل…طيب قولي بقي ايه الحكايه بالظبط؟
ناصر…حكايه ايه؟
ابتسم خليل بذكاء اوعي تكون فاكر ان حكايه المهندسه الزراعيه دي خالت عليا 🤨
بصله ناصر وسكت.
خليل…مين عاليا دي يا ناصر؟
اتنهد ناصر تنهيده طويله وبصله شويه وبعدين بدأ يحكيله.
…………
اما في الخارج
رغده….بضحك والله يا عاليا لو تشوفيه وهو بيجري وراه تقولي قافش حرامي😂😂😂😂
ضحكت عاليا علي رغده.
خالد ..بغيظ 🤨 خلاص يا ظريفه خلصتي ولا لسه في فضايح
رغده….😂😂😂لسه في كتير.
خالد…بقولك ايه يا ماما خدي البت دي من قدامي بدل ما أرتكب فيها جنايه😡
شهيره….بضحك ما تسكتي يارخمه انتي بقي ويلا قومي تعالي معايا نحضر السحور قبل ما بابا واستاذ ناصر يخرجوا.
رغده….بضحك عاليا هقوم اساعد ماما وهاجي اكملك باقي فضايح خالد 😂😂😂
خالد…امشي يا بت من هنا امشي😡
فضلت عاليا ورغده و شهيره يضحكوا .ودخلوا يحضروا السحور
وفضل خالد مع عاليا.
عاليا…بضحك رغده دي مشكله دمها خفيف اوي.
خالد…دي رخمه😡
عاليا…لا والله دي عسل.
خالد ..بضحك رغم انها نقرها من نقري كده علي طول بس بصراحه مقدرش استغني عنها تعرفي اني اوقات اقعد اتخيل انها اتخطبت او اتجوزت واحس اني مضايق.
عاليا…يمكن عشان لسه محصلش بس لما يحصل ان شاء الله انت اكتر حد هيكون مبسوط.
خالد….سعات بحس بكده وسعات بحس اني هبقي انا اللي حماه وحماته و ضرته كمان😂😂
عاليا…ربنا يخليكم لبعض يا كابتن
خالد….امين يارب
فضل خالد يتكلم معاها ويحكيلها عن شغله وعن حياتهم في القاهره وعلاقته بأهله وهي بتسمع بأهتمام وتتبادل معاه الحديث.
اما في غرفه المكتب.
بعد ما ناصر حكي كل حاجه لخليل.
خليل…بصدمه غلطت يا ناصر غلطت و غضبك عماك انت عارف ان اللي انت عملته ده ممكن يعملك مشكله كبيره وكان ممكن يكون ليه رد فعل قوي لو اي. غير البنت دي واضح انها طيبه يمكن انا المفروض استغرب انها وافقتك من البدايه بس واضح بردوا ان اللي هي شافته خلاها أستسلمت ومبقاش في حاجه تخاف عليها اصل هتخاف علي ايه مبقاش ليها اي حد غير اختها اللي متعرفش عنها حاجه واللي في نفس الوقت خايفه عليها منك وقت ما تظهر ظلمتها يا ناصر معاك.
ناصر…بحزن صدجني مجصدتش اني اظلمها بس ربنا اللي عالم بيا وعارف نيتي.
خليل…احمد ربنا انه وقعك في البنت دي يا ناصر انا عارف انك عمرك ما هتأذيها وواثق فيك بس عشان خاطر علي يا ناصر اوعي تجرحها انا لولا عارف ناصر كويس انا بنفسي اللي كنت هقف مع البنت دي ضدك بس انت ابني مش ابن صاحبي و انا ابني راجل يقدر يصون ويحافظ علي اي حد معاه انا شايف انها مآمنالك ومطمنه متخذلهاش يا ناصر ولازم تعرف ان حقك وحقها واحد مش اتنين حسسها بالامان يا ناصر انك بتدور معاها علي اختها عشان ترجعهالها متحسسهاش انها محبوسه و حياه اختها مهدده فاهمني يا ناصر.
ابتسم ناصر بحب فاهمك زين ماعيزكش تخاف او تجلج ربنا شاهد اني بعاملها كيف.
خليل…وانا واثق فيك♥️ يلا بقي تعالي نخرجلهم ونشوف السحور شكلهم مش هيأكلونا ولا ايه.
ضحك ناصر وخرج معاه
لمح ناصر عاليا وخالد لوحدهم وواضح انهم مندمجين بيضحكوا وهي باين عليها مبسوطه حس ناصر انه اضايق.
خليل….امال فين شهيره ورغده.
خالد…بيحضروا السحور
خليل…منوره يا عاليا يا بنتي.
عاليا…ده نور حضرتك والله
خليل…يارب ما يكونش خالد كل دماغك انا عارفه😂
عاليا….بعفويه لا والله خالص الكابتن حد جميل بيدخل القلب من غير إستآذان هو ورغده.
بصلها ناصر بغضب حاول يخفيه.
خليل….ابسط ياعم لقينا حد يشكر فيك انت و رغده😂😂
رغده…بضحك مالها رغده يا سي بابا.
خالد….ياساتر اهي نطت زي الفرقعلوز😂😂
رغده…ماما بتقولكم يلا اتفضلوا السحور جاهز.
قاموا كلهم مع بعض اتجمعوا علي السفره وبدأوا ياكلوا وسط مناقره خالد ورغده وضحكهم عاليا كانت مندمجه جدا لكن ناصر كان بيبتسم وساكت إلا لو اتوجهله كلام.
خلصت سهرتهم ودعوهم بعد ما اتبادلت رغده وعاليا التليفونات وبعدها مشيت هي وناصر
طول الطريق كان ساكت الوقت كان اتأخر كانت الساعه تقرييا اتنين بليل محاولتش عاليا تكلمه لانها مكانتش اصلا ملاحظه تغييره كانت مرهقه سندت راسها عالباب لحد ما وصلوا.
نزل ناصر ودخلوا بهدوء علي جوه
فضل ناصر ماشي معاها لحد المضيفه فتحت عاليا الباب وبصتله.
عاليا….تصبح علي خير
بصلها ناصر….بهدوء وفجأه🥴🥴

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سجينة مع وقف التنفيذ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى