رواية سجينة العادات الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نرمين قدري
رواية سجينة العادات الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نرمين قدري |
رواية سجينة العادات الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نرمين قدري
اخدت زينب دوا ورجعت سرايا
دخلت تنسحب المطبخ وعنيها علي كوباية اللبن بتاعة نورما
ملكة القلم نرمين قدري
فوزية /خير يا ست زينب عاوزة حاجة اعملهالك
زينب /لع بس كنت عاوزة فنجان قهوة
فوزية /روحي انتي وانا حعملها لحضرتك
زينب/ وه انا لسة حستناكي عاد انتي بتعملي ايه يا مخبله
فوزية /بحضر كوباية اللبن بتاعة ست نورنا امير بيه موصيني عليها عاد
زينب /يادي ست نورما اللي طلعطلنا في البخت دي عاد سيبي اللي في ايدك دلوق وروحي اعملي قهوة يابت يلا بسرعة
فوزية / حاضر حاضر، يا ست زينب سابت البن اهو
روحي انتي عاد ونا حعمل قهوة حالا
زينب / لع انا واقف علي ايدك اهو علشان عارفاكي مخبله
انشغلت فوزية في عمل القهوة انتهزت فوزية فرصة وحطت الاقراص في لبن
فوزية /اتفضلي قهوتك اهه
زينب /تمام شوفي بقي كنتي بتعملي ايه واخر مرة اطلب منك حاجة تقوليلي بعمل حاجة تانية مافهوم يا مخبله
فوزية / بزهق مافهوم ياست زينب مافهوم
خرجت زينب وعنيها علي فوزية
سخنت فوزية كوباية اللبن وطلعتها لنورما
دخلت فوزية لقت نورما نايمة
فوزية /يادي الحظ يعني مكنتش قادرة تصبري علي
قهوة. يا ست زينب أهي ست نورما نامت من غير ما تشرب اللبن وكمان ماكلتش حاجة طول نهار لو امير بيه عرف حينيل عيشتي عاد
نزلت فوزية وفي أيدها كوباية اللبن في دخلت امير من باب سرايا
هشام /اهلا بالوحش خير يعني متاخرتش كنت فاكرك حتقعدلك في مصر يومين تلاته
امير/ اقعد ليه خلصت شغل قولت ارجع ملهاش لازمة القاعده يعني وعنية بدور عليها. في كل مكان
هشام / اهدي يا حنين منزلتش من اوضتها نهاردة خالص
امير /انا بتكلم جد يا هشام منزلتش
هشام /مشفتهاش من ساعة فطار و وايه اللي انت هببتهه انت ازاي تسافر ومتقلهاش انك مسافر انت ما شوفتش شكل وشها لما عرفت انك مسافر وفي مشكله كمان عندها في وكاله وهي متعرفش عنها حاجة
امير/ خلاص يا هشام بطل رغي بقي انا جاي تعبان جدا وماكلتش حاجة من اول نهار اللي هي فين البت فوزية
هشام/ اهيه نزله من علي سلم
لمحها امير وهي نازله وفي أيدها كوباية اللبن
امير /فوزية تعالي هنا
دخلت فوزية والكل كان قاعد وفي أيدها كوباية اللبن وزينب عنيها علي كوباية اللبن اللي متشربتش
امير/ هي نورما مشربتش اللبن ليه
فوزية / طلعت لقتها نايمة واللهي يا أمير بيه
امير /وانتي اتاخرتي عليها في طلوع لبن ليه كنتي طلعطوهلها مع عشا
فوزية/اصل. اصل اصل بصراحة بقي ست نورما ما اكلتش حاجة خالص طول نهار و منزلتش من اوضتها نهاردة واصل
امير / بصوت عالي وانتي ازاي تسبيها كده ده انا موصيكي عليها قبل ما أمشي
هانم /ما خلاص يا امير بعدهاك عاد ما انت عارف مرتك عنادية ومحدش بيقدر عليها واصل روحي انتي يا فوزية علي مطبخ خلاص
سماح / قامت نطت لاء تروح فين هاتي كوباية اللبن دي حموت من العطش اصلا
زينت لسة حتقوم تخدها من أيدها سماح كانت اسرع منها وشربها بسرعة
زينت /بالهوي بالهوي
هانم/ خير يا زينت عاد مالك في ايه. بتولولي ليه
امير بصلهم بزهق و التفت لفوزيه
امير/فوزية حضري عشان وطلعي قوفق وياريت كوباية لبن غير اللي شريتها الطفسه
سماح/الله عطشانه مشربش
امير بضحك / الف هنا يا ست البنات انا باعكسك بس
هشام / بطل يا خويا واطلع قابل عمايلك سودا
امير /طالع طالع ربنا يستر
طلع امير ودخل الاوضة لقها نايمة و منكمشة في نفسها
دخل براحة يغير هدومه ولسة حيغير سمع صوات جامد تحت قامت نورما مفزوعة
نورنا /,في اية امير انت جيت أمتي
امير/مش ده صوت سماح
نورما / اه هو في ايه بتصوت كده ليه
امير مش عارف حنزل اشوف في اية
جري امير بسرعة
قامت نورما غيرت هدومها بسرعة ونزلت علي تحت لقت سماح مرمية علي الارض وبتنزف امير وهشام واقفين مش عارفين يعملو ايه وزينب واقفة تصوت
نورما جرت علي سماح
ن
ورما / في ايه سماح مالك انتم واقفين كده ليه حد كلم الإسعاف
شاور و براسهم لا
نورما / طايب واقفين كده ليه يلا بسرعة علي مستشفي اخلصوا
هشام شالها وجري علي عربية امير قاعدت نورما معاها ورا وامير سايق وجمبه هشام
وسماح حاتموت من الالم
دخلو بسرعة علي مستشفي
دكتور اده هي حامل
هشام / لا خالص احنا لسة عرسان بقالنا يومين بس
دكتور /ازاي دي حاله اجهاض
هشام / بعصبية شديدة انت ما بتفهمش بقولك دخلتنا كانت امبارح ااايه ااايه
امير /هشام اهدي بس خلينا نفهم براحة بس
دكتور /طايب هي ما اخدتش اي دوه باغلط
هشام /لاء طول نهار معايا مسابتنيش لحظة
دكتور/هي اخر حاجة اخدتها ايه
افتكر امير بسرعة كوباية اللبن
امير/شربت كوباية لبن
دكتور /مايه في ماية اللبن ده كان في حاجة مش طبيعية دي واخدة حبوب إجهاض عملتلها نزيف حاد ربنا يستر نلحقها
امير/ انت بتقول ايه حبوب ايه مستحيل
دكتور/ انا متاكد من اللي انا بقوله وحتاكد بعد غسيل معده اللي حعملة حالا
دخل دكتور في محاولة اسعاف سماح
امير /حبوب إجهاض ينهار اسود ده لبن بتاع نورما
نورما اللي كانت مقصودة يا هشام ابني عاوزبن يموتوا ابني نورما كان ممكن تروح فيها
نورما /انت بتقول ايه يا أمير ابني. حيموتو ابني انا لازم انزل مصر اقعد هنا في خطر عليا وعلي اللي في بطني
خرج الدكتور
دكتور /الحمد الله احمدو ربنا جات سليمة انا كنت خايف ماقدرش اسيطر علي نزيف
امير/وغسيل معده دكتور ظهرت نتيجة
د
كتور/زي ما توقعت بلظبك لقيت اثار حبوب إجهاض عالية مفعول و الجرعة كبيرة بس انا لازم أبلغ ده شروع في قتل
امبر/,من فضلك دكتور مش عاوزين شوشره هي مدام سماح كانت فكرتهم حبوب صداع واتلغبطت
دكتور/استاذ امير هو انت فاكرني عيل صغير ده شروع في قتل الحبوب دي بالذات مبتتصرفش غير بروشتا من دكتور ومختومه كمان
الحبوب دي خطيرة جدا مش بنتكتبها غير في حالات الحمل الحرج يعني يكون طفل مشوة أو في أي إعاقة ويبقي علي ضماننه الام
لكن كده واضحة يا استاذ مافيهاش كلام اللي جايب دوا ده عارف بيعمل ايه انتم عندكم حد حامل في البيت
امير / اه مراتي حامل في اخر شهر الرابع
ا
لدكتور/خالي بالك هي المقصودة خاف عليها و انتبه لا اي حاجة تاكلها واوتشربها لان اللي عمل كده مرة ممكن تحصل الف مرة
بالحق بقي مش عاوز تعرف نوع جنين
امير/ بفرحة شديده هو ينفع بجد
دكتور طبعا المدام في اخر الرابع
امير/استني حندهلها
جري امير علي نورما ونسي زعل اللي بنهم وكأنه طفل صغير يبحث عن أمه يستمد منها حنان
امير /نورما نورما تعالي بسرعة
نورما كانت قاعده مع سماح
نورما/قامت واقفة خير في ايه يا أمير بتجري كده ليه
امير/تعالي دكتور حيقولنا نوع البيبي
لمعت عيون نورما من فرحة بجد امير حا نعرف نوع البيبي الله بجد حتجنن واعرف ولد ولا بنت
قرب منها امير بجد يا بنت قلبي
نورما/, بجد يا حب عمري انا شيلة حته منك علشان كده غاليه عليا قوي وححافظ عليه زي عنيا كفابا أنه منك
انت نفسك في ايه بنت ولا و لد
امير/كل اللي يجيبوا ربنا كويس المهم الخلقه التامة بس نفسي افرح امي واجيب ولد علشان بعد اذنك عاوز
حطت نورما أيدها علي بوقه
نورما/من غير ما تقول يا أمير اللي في بطني أن شاء الله اكمل
امير/بحبك يا بنت قلبي
نورما /يعني اتصالحنا خلاص
امير / لا خالص انا عاوز اتصالح حالا ولا اقولك خلاص علشان خاطر ابني أن ربنا نجاه ونجاكي معاه. بس افتكري ليا مصالحة عندك وانتي عرفاني بتصالح ازاي بقي وغمز بعينه ليها
نورما / ضحكت نورما علي طريقته وعلي حب واضح في عنية و أنا لصالحك زي ما تحب يا نور عين نورنا
بس تفتكر مين يكون اللي عمل كده. وكان عاوز يموت ابني ليه
امير/مش وقته كل حاجة بقوتها حلوة تعالي بقي نشوف البيبي
دخل امير و ماسك ايد نورما عند الدكتور
وبدأت الدكتور في كشف عليها
دكتور/انتم عايزين ايه
امير/كل اللي يحبوا ربنا كويس
دكتور/ ونعمة بالله تعالي كدة اسمع ده قلبه انا قدامي عريس زي القمر مشاء الله صحته كويسة
دمعت عيون امير بفرحة يعني ولد ولد صح اكمل هو
اكمل حبيبي اسمك رجع تاني ياقلب اخوك
قامت نورما
نورما/ امير حبيبي اهدي الحمد لله الحمد لله يا حبيبي
خرج امير ونورما من عند دكتور وعيونهم كلها حب وفرحة
نورما/,تعالي نخش نطمن علي سماح
دخلت نورما لقت سماح بتلبس هدومها
نورما / حمدالله على سلامتك يا حببتي بس رايحة فين
هشام / الحمد لله حالتها انحسنت كتبولنا علي خروج
نورما/,طايب دكتور طنمك عليها
هشام / اه الحمد لله وقالي الحمل ممكن يحصل في أي وقت الحمد لله اللي حصل ماثرش علي حاجة
نورما /, الحمدلله يلا علشان امير مستنينا برا
خرجو من مستشفي وفي عيون امير وهشام كلام كتير
وصلوا سرايا
امير /نورما خودي سماح وطلعيها اوضتها وخليكي معاها
فاهمة نورما أن في حسابات امير حيفتحها مش عايزها تكون موجوده
طلعت نورما و سماح
هشام/,معقول عمتك اللي عملت كده
امير /انت شايف ايه
في داخلة ابو امير
عزاوي /خير يا ولدي ايه حوصل سماح مليحة
امير/كويسة يا بوي بس كان ممكن تروح فيها
عزاوي/ كفاله شر هو ايه اللي حوصل عاد لكل ده
هشام/. عاوز تعرف ياعمي ايه اللي حصل اسال عمتي
في دخلت زينب وعيونها كيف الصقر مالها عمتك يا واد اخوي مالها اي مصيبة تحصل تقولو انا
امير/ عمتي انتي عارفة عملتي ايه كويس بس للاسف تخطيتك كله غلط و بنتك اللي كانت ختروح فيها ادعي بس ربنا أن اللي حصل لسماح مياثرش علي خلفه
زينت /وه وه هو الحكيم مش طمنكم ولا ايه
هشام /لاء طبعا وغمز لامير
انا قلت قدمها بس ممكن ده ياثر علي خلقة و زمبها برقبتك انتي
العزاوي / الكل يسد خاشمة عاوز افهم
حكي امير كل حاحة حصلت معاهم
العزاواي/ وه وه يابووووي كل ده حوصل
زينب/ انا معملتش حاحة انت حتصدقهم. يا خوي وتكدبني
امير/ ماشي وبأعلي صوت فوزززززية
جرت فوزية ،/ نعم نعم. جيت اهو
امير،/مش انتي اللي بتعملي لبن كل يوم لست نورما
فوزيه/أيوة يابية انا اللي بعملها اللبن
امير/وآية اللي خلاكي تتاخري عليها مرادي
فوزية / الست زينب دخلت عليا. انا بعمل اللبن وصممت اسيب اللي في ايدي و اعملها قهوة
امير/ يعني عمتي دخلت عليكي المطبخ وانتي بتعملي اللبن صح
فوزية/ برعب صح يابية حوصل وصممت اسيب اللي بعملة واعملها قهوتها و كمان قلتلها تروح تقعد وانا حجبهلها بس هي صممت تقف لحد ما تخلص عاد
عزاوي /خلاص يا فوزية. بيكفي أكده و علي شغلك عاد
ماشيت فوزية بسرعة
امير/اظن كده كلام واضح الكل ومش محتاج تفسير خلص كلام لحد كده انا صبح حاخد مراتي ونازل مصر انا مش مستغني عن ابني تصبخو علي خير
هانم/استنه عاد يا ولدي كلام اخد عطي اصبر بس علشان خاطري ما تعوجعش قلبي عليك عاد
وطي امير علي ايد أمه باسها
امير /معاش ولا كان اللي يوجع قلبك يا ست الكل عندي ليكي خبر حلو ووطي علي ودنها وبهمس اكمل جاي في طريق يا امي نورما حامل في ولد
دمعت عيون هانم من فرحة
هانم /بحد ياولدي يا الف بركة احمدك واشكرك يارب الف حمد وشكر ليك يارب يا ما انت كريم يارب
العزاوي / الاا خبر ايه. ما تفرحونا معاكم عاد ولا احنا ملناش نفس ولا ايه
هانم بصت ل زينب بحقد مافيش عاد بعدين لما نكون لوحدينا وانت ياولدي اطلع لمرتك عاد اراضيها و استعدوا للسفر ملكوش قاعد اهنه
طلع امير لقي نورما في الاوضة بتغير هدومها وبدأت بطنها تظهر
قرب منها ووضع أيده علي بطنها وبص في عنيها
امير / حقك عليا يا بنت قلبي عارف انتي قاسيت عليكي بس انتي اللي خلتني اعمل كده تخيلي لو كنتي سبتيني وماشيتي كنت انا حعمل ايه حطي نفسك مكاني لو انا اللي اخدت ابنك و روحك و سبتك وماشيت تعملي ايه يا بنت نبضي
نورما/كنت حموت فيها يا أمير ما كنتش حاستحمل ساعة واحدة .
حقك عليا انا ما فكرتش انا سمعت خبر جوازك نزل زي صاعقة عليا لغي كل حاجة مخي وقف عن تفكير ساعتها كرامتي بس هي اللي كانت عماله تحركني انت اكتر حد عارف انا عانيت قد ايه انا عارف ازاي حياتي كلها اتلغبطت من ساعة ما اتجوزت اكمل امير انا كنت هنا بشوف المر كفايا كانت معامله ولدتك ليا
انا استحملت اللي محدش استحملة وأكمل ساعت كان بيطلع عجزة عليا فاض بيا ولما قلبي دق وعرفت يعني حب وبدأت الدنيا تضحكلي فوقت علي كابوس انك حتتجوز صدقني معرفتش افكر كل اللي كان قدامي منظرك وانت بتحضنها وتقرب منها نار شعلت جوايا بقيت خلاص مش قادرة اتحكم في اعصابي انا مش ضعيفة يا أمير ولا عاوزه اسيك وأهرب صدقني بعدي عنك زي الموت بلظبط مقدرش ابعد عنك
لاني بكل بساطة بقيت بعشقك بتنفسك انا بحبك قوي يا أمير بجد بحبك بقيت بمتشي جوا دمي في عروقي لقيت النفس اللي بحيا علشانه
امير /يااااه عاوزاني اعمل ايه بعد كلام جميل ده يا نورمت قلبي وعقلي وروحي بحبك يا بنت قلبي و بنت عمري ونبضي يا اجمل حاجة حصلت لي في دنيا دي وشدها جوا حضنه
امير/ مش عاوزك تطلعي من حضني ده خالص ولما تحبي تهربي تعالي اهربي جوا حضني مش هتلاقي احن منه عليكي يا كياني ونبضي وعشقي
نورمتي انا بحبك قوي وضمها بشده لحضنه ليشعرها بالأمان والطمأنينة
نورما/امير انا عمري ما حسيت براحة قد ما انا بحسها جوا حضنك
امير /ايه بقي حنقضيها احضان ما تشوفها حاجة حلوة في دولاب ده والبسيها بقي عاوز اعوض الكام يوم دول اللي كنت بعيد عن حضنك
نورما بدلع مبالغ بعينك بقي مش انت اللي كنت بتنام علي كنبه وتسبني قابل بقي خالي كنبه تنفعك
امير/ بت انتي بطلي دلع ده انا مش مسؤال عن اللي هيحصل بس دلع بقي
نورما / بدلع تؤتؤ حدلع عليك اكتر واكتر
امير /طااايب كده انتي شايفة كده طب تعالي بقي
نورما / بضحك يعينك هههههههههههه وجرت
امير/ ونبي تعالي هنا خدي بس حقولك عارفه لو ماسكتك و راح شددها علي صدرة أيوة بقي تعالي هنا يخربيت حلاوتك
نورما / امير بس بقي عيب كده
امير/ عيب هو ايه اللي عيب انا لسة عملت حاجة أنا حوريكي
و ذهبا معا في عالم الاحلام كل واحد يبث حبه للآخر ويعبر علي مدي اشتياقه
أنه العشق ياساده لقد تخطي مرحلة الحب عشق متيم باكاليل الغرام
وفي صباح اليوم التالي صحي العاشقين
امير/يلا اصحي يا ست البنات قدمنا سفر طويل
نورما /بكسل في ايه يا أمير بتصحيني ليه
امير/ خلاص براحتك وانا اللي قلت انك عاوزة تنزلي مصر علشان خطوبه سحر بس يلا مش مهم النوم احسن بقي
فتحت نورما عينيها علي وسعها وقامت علي ركبها
نورما/احلف كده بجد ححضر خطوبه سحر ونبي وحياة ربنا جد
امير/بضحك هههههههههههه انتي مالك قبلتي كده علي عيله عندها سبع سنين وكاني بقولها حخدك ملاهي
نورما بضحك /اصلك فاجأتني وانا كان نفسي احضر خطوبتها قوي يا اميري
امير/أميرك حلوة قوي يا بنت قلبي كلمة اميري
حوطت نورما أيدها علي رقبته
ايوا اميري وعشقي وروحي انت امير حبي انا وعشقي انا ونبضي تحياتي كلها
امير/ايوا شكلنا كده لا حتروح ولا حانيجي حتقضيها حب
نورما/لاء لاء خلاص انا حخش حالا اخد شاور واللباس
ضحك امير علي منظرها طفولي وهي بتجري ومش مصدقة نفسها زي الاطفال
امير في نفسة وغلاوتك يا بنت قلبي لاعوضك عن كل دمعة نزلت من عينك حعوضك عن كل ذرة حزن دخلت قلبك يا بنت قلبي وحياتي يا نور دخل دنيتي ونورة يا نوارت قلبي وروحي
قام امير. جهز شنط وخرجت نورما من الحمام ودخل امير واستعدو للسفر
نزل امير و هو ماسك ايد نورما وكأنها قطعة جواهر خايف فقدانها دخلو الكل كان متجمع في صالون
امير صباح الخير عليكم كلكم
هانم/تتصبح بلخير ياولدي والتفتت لنورما وانتي كيفك يا بنيتي عاد
راحت نورما ليها انا بخير الحمد لله أنتي صحتك عاملة ايه
هانم مليحة طول ما انتم ملاح
نورما / وانتي عاملة ايه يا سماح دلوقتي
سماح /الحمد لله مليحة بقيت احسن مش انا حدلي مصر معاكم انا وهشام
نورما /بجد خير حلو والله اهو نونس بعض هناك
زينب /بحده انتي برضوا مصممة تهمليني وتسافري
سماح/يا امي انا كنت حموت بسببك زعلانه ليه اني حاسيبك واسافر انتي عمرك ما كنتي ليا ام وعمرك ما حاسستيني اني بنتك ولا طبطبتي عليا زي باقي الأمهات طول عمرك بتلبسبني وتاكليني زي ما انتي عاوزة عمرك سألتي نفسك انا عاوزة ايه بحب ايه بكره ايه ايه بيسعدني علطول شيفاني بنت الراجل اللي غصبوا عليكي في جوازه كاني مش بنتك ولا انتي اللي حملتي فيا كان ابويا اتجوزك وانا معاه مش بنتك
زينب/ بحده أيوة لاني كنت بكره و بكره كل حاجه فيه حياتي كلها كانت غصب معاه حتي انتي جبتي بالغصب بكره كل حاجة منه بكره نفسه بكره ريحته وشكله وانتي طلعتي شبه بلظبط كل ما ابص في وشك افتكره وافتكر حياتي معاه
وقامت وقفت أيوة بكرهك بكرهك و بكره اسمك اللي مرتبط باسمه.
وبكرة كل حد فيكم غصبني علي جواز منه
وبكرهك يا عزاوي علشان كنت سلبي و ماقلتش لابوبا بلاها جوازة دي مع انك كنت كبير وسطينا
جربت عليك انت اول واحد وقلتلك انا مش ريداه انا بعشق حد تاني
فاكر ردك عليها ساعتها ايه فاكر ولا افكرك
قولت بالحرف الواحد يا خيتي اسمعي كلام ابوكي انا مانقصي مشاكل مع ابوكي عاد هماليني مليش صالح
ده كان ردك عليا وقتها فاكر يا اخويا صخ
محدش شاف الذل اللي انا شوفة ولا. حد داق الاهانه اللي انا شوفتها ولا حد نام ليالي من غير اكل كان كل ما يعاقبني يرميني بالاسبوع في قوضة صغيرة مترين في مترين شبه قبر ضلمة مافيهاش حمام ولا كرسي اقعد عليه يرميني فيها في عز البرد و ساقعة من غير اكل اسبوع بحاله مش بيخشلي غير ماية وبس مافيش حمام اخشه عارفين يعني ايه مافيش حمام تخيلو اللي كان بيحصل ولما كنت أخرج من الأدضه طبعا بعد ما انضفها من القرف
كنت بخاف اتنفس لاحسن اغلط وأرجع الاوضة تاني من كتر ما انا كنت ساكتة ناسيت كلام ومحدش فيكم سال عليا واصل كاني واصمت عار مع اني كنت احن واحده في البيت ده من كتر قسوة بتولد جبروت
ايوة جبروت من كتر قسوته عليا حتي لما كان بيعوزني زي اي اتنين متجوزين كان بالعافيه وما كنتش اقدر اقول لا وكان يوم اسود عليا لما عرف اني حبله في بنت كأني انا اللي خلتها بنت فاكرة والله فاكرة زي ما يكون دلوق
زينب بهستريا ودموع نزله علي وشها زي مطر عارفين عمل ايه لما عرف انها بنت حوريكم عمل ايه شقت هدومها ظهرها كله عليه اثار حرق و علامات جرباج محفورة
شوفتم اتعمل فيا ايه كل واحد بقي يتخيل طريقة ازاي واتحبست في الاوضة اسبوعين وكتر خيره كان بيدخلي نص رغيف وحته جبنه وفي الايد تانية جردل ماية بلتلج علشان يقلبوا في ارض الاوضة وكنا في عز سقعة
عاوزني يعد كل ده يكون لسة عندي قلب واكون لسة بحس انا للاسف فقد الاحساس وشعور ما بقاتش احس بحد خالص شلت قلبي من مكانه وزرعت كره أيوة كره بقين بكره كل ناس بكره بنتي و بكره ابويا اللي غصب عليا جواز وبكرهك لانك كنت سلبي ما اختش موقف
عرفتوا انا كده ليه ومش حتغير وحيفضل كرهي للكل للكل للكل ااااه
وقعت فجأه زينب من طولها
جرت عليها سماح امي امي فوقي يا امي حقك عليا
اتصل امير بالدكتور
دكتور/للاسف عندها صدمة عصيبة حاده انا شايف لازم تتنقل مصحة ضروري وشايف انها تكون في مصر هنا مافيش مصحات متخصصة كده
امير / ما تقلقش حنعمل معاها الالزم
نقل امير عمته لمصر في سيارة إسعاف مخصوص
هي كمان كانت ضحية عادات وتقاليد اللي دمرتها ودمرت حياتها كلها
بدأت مرحلة علاج نفسي لها
وبعد اسبوع جاء موعد خطوبة سحر
نورما/ امير منتساش ترجع بدري علشان نحضر خطوبة
امير/ما تقلقش بس خالي بالك من نفسك وماتنسيس علاج بتاعك
نورما /. متقلقش عليا بس انا احتمال انزل مع سماح نزور عمتك دكاترة قالو بدأت تفوق
امير/ببلاش انهاردة خليكي ريحي انتي دخلتي في شهر خامس وتعب بأن عليكي ماتنسبش انك في خطوبة باليل
نورما/والله منا مش عارفه حروح ازاي وانا بقيت شبه شوال كد
امير/ حاتفضلي حلو. في نظري العمر كله بحبك يا مجنونه سلام بقي علشان اتاخرت
نورما /سلام حبيبي سرحت نورما مع نفسها في كل الاحداث اللي حصلت ولقت أن عمت امير ضاحية هي كمان مجاني عليها مش جاني كانت ضحيت عادات عقيمة و تقاليد وفكر متخلف وده رد فعل طبيعي للحصلها أن كتر القوة والعنف خيولد عندها جبروت يخليها مترحمش اي حد علشان محدش رحمها
فاقت نورما علي صوت تليفون
نورما/ الو ايو بقي يا عروسة
سحر/انتي فين يا نورما وماجتيش ليه لحد دلوقتي الكوافير علي وصول وامير باعتلك صندوق كبير علي عندي
نورما /صندوق ابه ده انا جاية اهو بس بقولك ايه صحيح حاجيب معايا سماح بنت عمت امير
سحر /؛عيب يا نونو انتي بتستاذني هو في بنا كده يلا بقي تعالي بسرعة
راحت نورما وسماح عند سحر
نورما/فين صندوق اللي بعته امير و متاكده أنه علشاني
سحر/اه سواق جابه وقال صندوق ده لمدام نورما
نورما /تعالي نشوف مفجاءات امير اللي مش بتخلص
فتحت نورما صندوق الكل في نفس واحد واووووووووو
كان في فستان حمل كان قمة في جمال مرصع بصوص الماظ واحجار كريمة كان قمة في الروعة والجمال ومعاه كل الاكسسوارات بتاعته
سماح/يا وبووووي مشاء الله ايه روعة وجمال ده يا بن عمي طول عمرك زوقك مليح
بدأو الكل يستعدو الحفله وكانت نورما ملكة متوجه فعلا بعد أن لبست تاج اللي جاي مع فستان بقت شبه الاميرات اللي هربنين من روايات الكرتون
بدأت الحفلة والكل كان فرحان وعيون امير منزلتش من علي نورما من شده جمالها
امير /هو في جمال كده ممكن اميرتي حلوة ترقص معايا
نورنا/امير بس بقي بتكسفني بجد انا حاسة ناس بتبوص علينا
امير/بالهوي عليكي لما تتكسفي حموت واكل فرواله اللي علي خدودك دي قربي مني يا بنت عمري وقلبي خاليني اشم ريحتك أخدها جوايا بتوحشني قوي
نورما / الله علي كلام اللي يسحر ده بحبك قوي يا أمير بحبك قوي قوي بجد
تعالي في حضني يا عشق الأمير
انتهت الحفلة وروح الكل
وعدت ايام وشهور و نورما وسماح بيراعوا زينت كل يوم وحسسوها بالاهتمام وهي حالتها بدأت تتحسن و تبقي طبيعية وبدأت تنسي الحقد و الكره واهتمام سماح بيها بدأ يحرك قلبها للحب
سماح /صباح الورد والفل والياسمين علي احلي زيزي عامله ايه ياقمر دلوقتي
زينت/نحمد الله بجد بقيت مليحة قوي
نورما/,يارب دايما في خبر حلو بقي سماح عاوزة تقوله لك علي بال ما سماح تقولك الخبر حكلم امي علشان معاد ولاده قريب
زينب /ربنا يقومك بسلامة
نورما/ امين يارب يلا سلام مؤقت انا برا
طلعت نورما واتصلت بتليفون
نورما،/ الو أيوة يا ليلي ايه مافيش معرفة وحشتني قوي
ليلي/نورما حبيبت قلبي عامله ايه يا ضنايا
نورما/بخير يا امي وبابا عامل ايه لسة برضو مصمم يعيش في صعيد
ليلي /حعملو ايه انا زهقت
نورنا/ واللي يخلصك من زهق ده
ليلي/ بجد ازاي يا نونو انا حاسة حطق وجدتك ياوبووووي تجنن بلد
نورما / بضحك عارفة من غير ما تقولي بصي انا معاد الولاده تتحدد اعملي انتي بقي حجة ولادتي وانزلي مصر
ليلي /,هو ده اللي هيحصل فاروق حب بنزل ما ينزلش براحتوا بقي انا حطق ربنا يقومك بالسلامه يا حبيبت
نورما/يلا بقي حقفل وانتي حضري نفسك اوك سلام يا
لي لي
قفلت نورما مع امها ودخلت لقت زينب حاضنه سماح جامد
دمعت عيون نورما
نورما /احم احم ياعيني يا عيني ايه اللي انا شيفاه ده
زينب/أنا بصحيح يا نورما خكون جده
نورما/. ايوة يا زيزي سماح حامل خفي بقي انتي بسرعة علشان توقفي معاها في حملها
زينب /انا خفيت خلاص عاد بقيت شبه حصان ارمح رمح عاد
ضحكت نورما وسماح علي كلامك زينب
وبعد يومين نورما نايمة بليل
فجاه
نورما/ااه اااه امير اااه امير االحقني ااااااه
قام امير بسرعة خير خير مالك في اية
نورما/ بصوات حيكون في ايه بجرب صوتي مثلا بولد ياعم االحقني
امير/لاء لاء. تولدي ايه ماتفقناش علي كده دكتور قال كمان يومين الله يهديكي اسمعي كلام وبلاش عند وكمان امك لسة مجاتش استهدي بالله واتغطي ونامي
نورما /عااااااااااا انت بتهزر بقولك بولد. بولد عاااااااا
امير /أيوة بردو يعني اعمل ايه مش فاهم
نورما/حموت من غيظ خدني الدكتور واتصل بسماح وسحر واتصل بامي استعجلها
ااااه اااه الحقني امير
وقف امير محتار يعمل ايه
امير /اه اتصل بسماح لا اكلم أمها الاول ولا اتصل بدكتور
لاء احضر شنطتها لاء لاء هي محضرها طايب اعمل ايه اعمل ايه
نورما/ امييرررررر انت واقف تكلم نفسك وساينبني هنا ابنك حيموتني عااااااااا
امير /منا مش عارف اعمل ايه مش عارف
نورما / كلم سماح وخدني مستشفي
جري امير بسرعة سندها واخدها مستشفي واتجمعت سماح و هشام و سحر ووصلت اخيرا ليلي وفاروق وانفجاء امير ان أمه معاهم جري عليهم كويس لقيتو طيارة اهلا امي ايه مفجاءة حلوة دي نورما حتفرج لما تلقيكم كلكم حواليها
ليلي/هي فين يا أمير بنتي
امير /ادعولها بالله عليكم دخلت قوضه عمليات وقف الكل برا في حاله قالق
قرب هشام من امير
هشام /امير اجمد كده في ايه أنت حبه وحتنهار خالص انت ماسك دموعك بالعافية
ا
مير/باس يا هشام قلبي حيوقف من خوف عليها بجد حموت من قلق
هشام / أن شاء الله خير
وفجأة اتفتح باب وخرج دكتور
جري امير بسرعة علي دكتور
امير/خير يادكتور طمني بالله عليك
دكتور / جابت عريس زي القمر مشاء الله
امير/المهم نورما عامله ايه هي كويسة
دكتور/مشاء الله هي الحمد لله في الآفاقة وزي الفل الف مبروك عن اذنكم
طلعت نورما من غرفة عمليات علي اوضتها وفي الآفاقة
نورما /امير شوفت البيي
امير/لسة يابنت قلبي حيجيبوا دلوقتي
دخلت ممرضة ومعاه طفل جميل
الكل لتجمع عليها
امير شاله بحظر وبدأ يأذن في ودانه ويكبر
هانم/ امير اديني اكمل املي عيني منه
أخدته في حضنها كانها بتشم ريحة ابنها فيه
نورما /حلو البيي. شبه مين امير
قرب منها امير وحضنها
امير/يعني ابوه قمر وأمه قمرين حيطلع وحش ليمين لعمه هشام مثلا تفتكري ممكن
هشام / ماشي. ماشي أنتم الخساراتين كنت حشيل السبوع كله عليا
امير/وانا بقول الواد طالع مز و ومدوخ بنات لمين اتاري لعمه هشام
هشام /لا ونبي دلوقتي مز ماشي ماشي حعملكم سبوع واجري علي الله علشان خاطر الكتكوت صغنون ده ربنا يباركلكم فيه
وبعد اسبوع الكل متجمع في بين امير
بحضرو اسبوع اول مولد يربط بين علتين بالحب
الكل مشغول
دخل هشام عليهم وفي أيده مليانه اكياس
هشام /يا اهل الدار انا جيب
امير/اهلا فيلسوف زمانك مش حاسس انك جاي بدري شوية
هشام /حنبدا غلط بقي والله اخد كياس اللي جايبها وامشي
امير /بتحلم طبعا هو دخلوا حمام زي خروج تعالي فرجني جبت ايه اصل انا عارف زوقك شبهك
فتح امير كياس واتفاجاء من جمال الحاجة
امير/بجد هشام مشاء الله انت كلفت نفسك قوي أنت جايب كل علب الحمص فاضيات بجد ليه يا بنى تكلفة دي
هشام /عيب عليك يا امير احنا عندنا كام اكمل يلا خلي الفرح يخش بتنا بقي شبعنا حزن حد يشغل اغاني عاوز اهيص بقي
امير/بضحك هههههههههههه حتفضل طول عمرك عيل يا ابن عمي
هشام/ ولا انا اللي مخوفني اني اكبر اني ابطل هزار
دخلت نورما وشافت حاجة
نورنا /الله الله تحفة فضيات دي يا هشام كلفت نفسك جامد. بجد
هشام / يووو شبه جوزك بقيتوا شبه بعض انا حطير حروح أجيب عمتك من مصحي علشان تحضر السبوع
خرج هشام
شد امير نورما اللي صدره وانا اطول ابقي شبه قمر. ده و اخد شفايها في قبله طويله انفصلوا بيها عن عالم
فاقوا علي صوت سماح سحر
نورما / مش تكحوا ولا تعملوا منظر
سحر/بقا احنا طالع بوزنا تحت وعمالين ننفخ في باللونات لما اتنفختا وانتم هنا نزلين حب
انزلو تحت ساعدونا تعبنا وكفايا نحنحة بقي
امير/يابوي عليكي يا سحر فصلان الواحد ميعرفش يقول كلمتين حلوين لمراته
سحر /يلا بقي تعالو مافيش وقت. لكلام ناس علي وصول
وبليل ااتجمع الكل علي حب و موده والكل نسي الزعل والقسوة وكأن المولود بشرة خير وامل وحب الكل العيله
وكان اجمل تجمع اتجمعتوا العيلتين واجمل سبوع اتعمل لانه اتعمل بلحب وبصله الرحم
امير/. بااس ممكن لاحظة يا جماعة بشكركم كلكم علي تعبكم علشان يطلع سبوع اكمل باشا بلشكل ده بس حابب اقول حاحة لاجمل حاجة حصلتلي ححببت قلبي وعمري ونور طريقي احب اقولها
بحبببك يا نوارت قلبي وعمري كله
سقف الكل وحضن امير نورما جااامد وأصبحت سجينة العشق مش العادات لان الحب هو اللي انتصر في الاخر
الي اللقاء في رواية القادمة
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا