رواية ستظل ملكي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رضوي يحيى
رواية ستظل ملكي الجزء الحادي عشر
رواية ستظل ملكي البارت الحادي عشر
رواية ستظل ملكي الحلقة الحادية عشر
سيدرا بصدمه و عيون دامعه و احست ان الارض تدور تحت قدامها و لم تسطيع ان تتحمل …….
جاسم بقلق : ايه يا سيدرا في ايه
سيدرا و هي تشعر بدوار يحتل رأسها :
ماما يا جاسر كلمتني وقالتلي انها تعبانه و بعدين الموبيل فصل
جاسر بتوتر : ينهار اسود يلا بسرعه نروح
ركب الجميع سياراته و انطلق ذهابين نحو قصر الرشيدي وكان مازن و الفتيات معه بالسياره
بعد فتره ليس بقليله وصله للمنزل و فتح لهم الامن و كان يمشون بسرعه كبيره دخله الي مدخل القصر و نزله من سياراتهم سريعاً و كان يركضون حتي وصله الي باب المنزل طرقه جميعهم علي الباب و فتحت لهم العامله واستغربت من منظرهم و بشده
سيدرا بدموع وهي تركض الي الداخل و جميعهم يركضون خلفها
سيدرا مناديه : ماما يا ماما
دلفت الي غرفه اليڤنج وجدتها جالسه هي والدها
جاسم بتوتر : ايه يا ماما مالك
مراد و هو يقترب منها : في ايه اجبلك دكتور
جاسر بأستغراب : انتو بتهزروا ولا ايه
فاطمه بضحك : حقكم عليا
محمد بأبتسامه : عامله فيكم مقلب علشان تقول ل مرات ابنها المستقبليه كل سنه وانتي طيبه
فهد بحنق : يا ماما حرام عليكي وقعتي قلبنا
سيدرا ببكاء : حرام عليكي والله
اقترب منها فهد واخذها بين احضانه :
اهدي يا حببتي حصل خير
نظرت له ماسة بأستغراب كيف راجل مثله يتحول مائه و ثمانون درجه
سيف بضحك : ايه يا طمطوم حد يعمل كدا
رهف : الاه ايه يا جماعه بتهزر
ساره : ما انتي كمان بتعملي فينا نفس المقالب
مالك : مين رهف محصلش
ماسة بمرح : الله انا عايزه من الناس دي
مازن بحزن مصطنع : وهتسبيني
ماسة بضحك : هو حد بيسيب قلبه
سيف : الكلام علي ايه
نسرين : يا واطيه هتسيبي خطيبك
مازن بمرح : معرفهاش
ماسة محذراً : مازن
مازن و هو يضع يده علي كتفها و ينظر لها بحب تياقن الجميع انهم عشاق وليس كل هذا الحب حب اخوي
مازن بحب : قلب مازن و عيونه
ماسة بضحك : حبيبي يا ناس
مالك بمرح : بتحب من ورانا
سيف بضحك : الحب ولع في الدره يا سعديه
سمع فهد رنين هاتفه وسار خارج الغرفه
محمد بأستغراب : انتي مخطوبه يا ماسة
مازن بضحك : اه وانا خطيبها
نسرين بمرح : كذااااب
ماسة بضحك : يالا بطل كذب مازن اخويا في الرضاعه واحنا متربين كلنا مع بعض
جاسم : دا انا افتكرت بتحبه بعض
ساره : متفكرش تاني
جاسم : عيوني
نظرت ساره الي الجهه الاخري بخجل
مالك : يالا احترم نفسك
جاسم ببراءه مصطنعه : انا عاملت ايه
مالك بغيظ : ملاك بجنحين ياعم
فاطمه و هي تفضح امر الجميع : احنا بأذن الله هنتخطب نسرين ل مراد و جاسم ل ساره و جاسر ل خديجه باقي مين تاني اه فهد
فهد و هو يدلف الي الليفنچ : لا متعمليش حسابي مبحبوش
ماسة بخفوت : دمك يطلش ياعم و مين
هترضي تتجوزك
مازن بضحك : اتهدي شويه بقا انتي مالك
جاسم بمرح : هيييح هتجوز اخيراً
جاسر بضحك : و انا كمان
مالك بضيق :العب بعيد يا حبيبي معندناش بنات للجواز
محمد بضحك : مالك
مالك بضحك و هو يمسك كف ساره و يتجه نحو محمد : حبيبي متغلاش عليكم مبروك
ساره بضحك : اه يا واطي بتبعني وانا موافقه
ضحك الجميع عليهم
مراد بضحك : العيال جالهم جفاف عاطفي
ماسة بضيق مصطنع : مراد بطل رخامه علشان انتو بتحبه بعض هتغظونه ولا ايه
مراد بأستفزاز : الي علي راسه بطحه
ماسة و هي تتجه نحو مراد بهزار ولكن امسكها مازن سريعاً من خصرها
مازن بتأفف : تعالي رايحه فين
ماسة بضيق : يا مازن سبني
مازن بنرفزه : يا ماسة عيب بقا
ماسة بدموع و هي تبعد يده و تقف امامه : انت بتتنرفز ليه انا معملتش حاجه
مازن بعصبيه : كل دا و معملتيش
تفجأه الكل من نقاشهم الذي ازاد حده
محمد بأستغراب : في ايه
مراد : ماسة بتهزر عادي يا مازن
مازن بغضب : لا متهزرش يلا علشان نمشي
ماسة بعصبيه و هي تخبطه في صدره و دموعها تهبط علي وجنتيها
ماسة ببكاء : انت كمان هتبقا زي سامر يا مازن انا بكرهكم كلكم و مش عاوزه حد معايه يارب اموت بقا علشان انا كرهت حياتي
انتهت من حديثها و ركضت الي الخارج
نسرين و هي تتجه خلفها : ماسة استني
مازن بضيق : سبيها يا نسرين هي بتهدا لوحدها
عم الصمت علي الجميع
سيف بحيره : هي مالها في ايه
فاطمه بأستغراب : مين سامر دا
محمد : اقعده الاول
جلس الجميع و بدا مازن يقص لهم مايحدث
بينما في الخارج كانت ماسة تبكي بحرقه تبكي و كأنها لم تبكي من قبل تشهق و تنحب مثل الاطفال و اصبح وجهها احمر و بشده من كثره البكاء
بينما في الداخل كان يحكي لهم مازن عما يحدث و حزن الكل من اجلها
محمد بحزن : لا حول ولا قوة الا بالله ليه كدا بس
مازن بحزن شديد : اهو الي بيحصل
نسرين بدموع : ياقلبي دي جالها الضغط و بيوطي معاها اوي
فاطمه بحزن : هي حاجه تزعل بجد
جاسم : دا معندوش دم بيستفاد ايه من كدا
جاسر : ماسة جدعه جداً هي اه هبله بس جدعه جداً
مازن بضحكه حزن : عارف الهبله دي جواها كميه حزن و زعل متتوصفش بتطلع كل دا علي هيئه ضحك و هزار
سيف بتأثر : صراحه حاجه تزعل اوي
رهف : بس ليه كدا ما احنا اهو و اخواتنا بيعملونا حلو
مازن و هو ينظر لها : صوابعك مش زي بعضها
ساره : اكيد بس مش لدراجادي
مالك : متوصلش ل مد الايد
سيدرا بأستهزاء و هي تنظر الي مازن :
اه و كان الي بيقف معاها خذلها ولا ايه يا مازن
مازن بضيق من نفسه : والله ما كنت اقصد جت معايه كدا
فهد بسخريه : دي خطيبتك حتي
مازن بأستغراب : خطيب مين قصدك ماسة
فهد بأستفهام : اه
مازن بضحك : ماسة اختي و بنتي احنا راضعين مع بعض
فهد بهدوء : امممم
الداده : محـمد بيـه العشـاء جاهـز
محمد : تـمـام يـالـو علـشـان نتعشي
مازن وهو ينهض : لا احنا ماشين
محمد بنفي : تمشي ايه مفيش الكلام دا لازم تتعشو معانا
مازن بأبتسامه : مره تانيه
محمد : لا المره دي
مازن : زي بعضو مره تانيه
جاسم : ايه يالا الرخامه دي
جاسر بضحك : بعد اذنك يا مازن باشا اقعد اطفح معانا
برق له مازن ثم شاور علي نفسه : انا
مراد بضحك : اه انت
سيف : يلا يا رهف
مالك : يلا واحنا كمان
محمد : ايه يالا منك لي والله ماحد طالع النهارده من البيت الا نتعشي مع بعض
فاطمه : علشان يبقا عيش و ملح
مازن بحرج : مره تانيه معلش الوقت اتأخر
قطع محمد حديثه بضيق : انت يابني اهبل ما قولنا هنتعشي مع بعض وبعدين انا حلفت
فاطمه : كلنا هناكل مع بعض
مازن : انا هروح اشوف ماسة
خرج مازن لها و كانت عينه تبحث عنها حتي وجداها جالسه بالقرب من المسبح
مازن بحزن : مـاسـة
التفتت اليه ماسة بخضه
مازن مهداً : اهـدي دا انـا
ماسة بتنهيده : عاوز ايه يا مازن
مازن بأسف : انا اسف مكنتش اقصد اعتصب كدا
ماسة بضحك : لا عادي متعوده علي كدا
مازن بأستغراب : انت كويسه
ماسة و مازالت ضاحكه : اه كويسه جداً عاوز ايه بقا
مـازن بأستغراب : بتضحكي ليه دلوقتي
ماسة بضحك : عادي
اقترب منها و وقف امامها مباشراً
مازن و هو ينظر اليها : عيطي يا ماسة
ماسة بدموع : مش هعيط
مازن و هو ينظر اليها : دا انا مازن حبيبك هتزعلي مني
ماسة بضحكه و مازالت الدموع في مقتليتها : اه هزعل
مازن بحزن : و اهون عليكي
ماسة و هي دموعها تهبط : ما انا بهون عليكو اشمعنا انتو بقا مش هتهونا عليه
مازن و هو يجذبها الي احضانه بدموع
مازن بدموع و هو يحتضنها بشده : انا اسف والله حقك علي قلبي
انفجرت ماسة في البكاء بشده
ماسة ببكاء : اوعي يا مازن
اشتد مازن من احتضانها : لا يا ماسة
ماسة ببكاء : انت هتبقا زي سامر و هتبتدي تعاملني وحش انت كنت ملجأي الوحيد دلوقتي بقيت بتتنرفز عليه و بتتعصب كمان و انت الشخص الي استثنيته من دا كله
مازن بحزن شديد : حقك عاليه والله ما كنت اقصد
ماسة و هي تبتعد عنه : انا هدخل جوا
دلفت ماسة الي الداخل و كانت تمسح وجهها
نظرت الي الجميع بأبتسامه مصطنعه
ماسة بهدوء : هو الحمام فين
سيدرا و هي تنهض : تعالي اوصلك
شاورت لها سيدرا علي مكان المرحاض
سيدرا : هو دا
ماسة : تمام
قبضت سيدرا علي يداها : ماسة انتي لسه زعلانه
ماسة و هي تجاهد في صنع ابتسامه : لا مش زعلانه
سيدرا : متأكده
ماسة : اه انا هدخل الحمام.
دلفت ماسة الي المرحاض و ذهبت سيدرا الي غرفة اللڨنج
بعد دقائق و خرجت ماسة من المرحاض
و ذهبت الي غرفة اللڨنج
محمد بأبتسامه : يالو بقا الاكل جاهز من بدري
ماسة : احنا مش هنمشي ولا ايه
فاطمه بضحك : يابنتي بيقولك هناكل كلنا مع بعض
ماسة بأيماء : طب انا هقعد برا
محمد : لا هاكلي معانا
ماسة بنفي : لا والله مش قادره
سيدرا : علي فكره بقا انتي رخمه و لو مأكلتيش مش هكلمك تاني
ماسة برجاء : يا سيدرا
سيدرا مقاطعه حديثها : براحتك
ماسة بتنهيده : خلاص
دلف مازن الي الداخل ثم نظر الي ماسة ولكن ماسة لم تنظر اليه و نظرت الي الجهه الاخري
تفهم الكل انهم لم يتحدثه مع بعضهم
محمد : يالو يا جماعه
توجه جميعهم الي غرفة الطعام و جلس كل منهم علي مقعده
محمد بحنق : احنا هنتفرج علي الاكل
فاطمه : اتفضلوا كله
شرع الجميع في تناول الطعام ماعدا ماسة كانت تضع المعلقة في الطبق امامها و تقلب في الطعام بدون هدف
سيدرا و هي تنظر اليها : مش بتاكلي ليه
ماسة بأنتباه : ايه
سيدرا مكرره حديثها : بقولك مش بتاكلي ليه
ماسة : ما انا باكل اهو
تناولت ماسة قليل من الطعام ثم نهضت
ماسة بأبتسامه : الحمدلله كلت
فاطمه : انتي كدا كالتي
ماسة : زي بعضو والله ما قدره
خرجت ماسة من غرفة الطعام و توجهت نحو المسبح و جلست امامه
بعد قليل انتهي الجميع من تناول الطعام
ثم جلسه جميعاً في غرفه اللڤنج
نظر مازن الي ساعة معصمه : الوقت اتأخر لازم نمشي يلا يا نسرين
نهضت نسرين من مقعدها : يلا
نهض محمد هو الاخر ثم قدم ل نسرين هدايه
محمد و هو يعطيها اياها : كل سنه وانتي طيبه يا نسرين
نسرين بأبتسامه : و حضرتك طيب يا انكل ميرسي
محمد و هو ينظر الي مازن : انشاء الله زي ما اتفقنا هنيجي بكرا نخطب نسرين
مازن و هو يصافحه : تشرفنا يا فندم
محمد وهو يربط علي كتفه : تعيش يابني
مازن بأبتسامه : تصبحه علي خير
محمد : وانت من اهله
خرج مازن من الغرفه و توجه الي ماسة التي تجلس امام المسبح
مازن : يلا يا ماسة علشان نروح
نهضت ماسة من جلستها و ذهبت بجوارهم في صمت تام
صعده السياره و فتح لهم الامن
كان الكل صامت طوال الطريق وصله الي منزلهم ترجلت ماسة من السياره وخلفها نسرين دلفت ماسة الي العماره التي تقطن بها وصعدت الدرج
طرقت باب المنزل و فتح لهم سامر
سامر بحده : اتأخرتي كدا ليه
لم ترد عليه ماسة و دلفت الي غرفتها مباشراً و دلفت نسرين ايضاً الي غرفتها
بعد دقائق صعد خلفهم مازن
سامر : انتو كنتو فين
مازن بضيق : سامر اطلع من دماغي انا مش طايق نفسي اصلا …….
دلف مازن الي غرفته
في غرفة ماسة دلفت الي المرحاض واخذت شاور سريعاً بعد دقائق خرجت من المرحاض و هي ترتدي بيجامه بالون الاسـود مشطت خصلات شعرها و بعد ذلك توجهت خارج الغرفة تعد لها مشروب القهوه اخذت المشروب و دلفت الي غرفتها لكي تبدا في كتابتة الاوراق التي سكبت عليها القهوة صباحاً نظرت الي الاوراق بأرهاق شديد و هي غير قادره علي كتابتة اي شيء و لكن رغم عنها تكتبه لانه اوراق صفقه غداً جلست علي مكتبها الصغير المتواجد في غرفتها و شرعت في الكتابه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“في منزل الرشيدي”
مالك بضحك : خلاص اهي ساره قدامكم
محمد : انشاء الله هنجلكم و نخطبها
ساره بجعرفه : انا مش موافقه
جاسر بخبث : الاه الكل الحب راح علي الفاضي
ساره بتوتر : حب ايه
جاسم بمكر : ايه التوتر دا
ساره بتأفف : يلا نمشي يا مالك
مالك و هو ينهض : يلا تصبحو علي خير
الجميع : وانت من اهله
ذهب مالك و ساره
سيف : يلا يا رهف اخرنا اوي
فاطمه : لا باته معانا
رهف : انا هبات هنا
سيف : يابنتي يلا المره الجايه نكون عاملين حسابنا
محمد : حسابكه في ايه
سيف : يعني هنام كدا
محمد : لا
سيف : شوفت
فهد : بطل رخامه رهف هتاخد لبس من سيدرا و انت من عندي
جاسم بمرح : يالا دي نص هدوم فهد عندك
جاسر بضحك : حصل
مراد بنفي : كذاااب
سيف بمرح : حبيبي الي نصفني
تابع مراد.حديثه : دا هدوم فهد كلها عنده
القي عليه سيف وسادة ثم اردف بغيظ : غور يالا
سيدرا بتأوب : انا نعست يلا يا رهف و سبيهم يتنقشه مع بعض
سيف : وانا هنام
نهض الجميع واتجه الي غرفته
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مازالت ماسة جالسه علي مكتبها الصغير و تكتب الاوراق كانت تكتب في أخر صفحه و نظرت في الساعه وجدتها 3 صباحاً
ماسة بخضه : يالهوي الوقت اتأخر مش هعرف انام كويس
ثم اردفت بحزن : كله من غبائي
أمسكت بالاوراق و كانت تصففهم في الملف و وضعتهم في حقيبتها واتجهت نحو حزانه الملابس واخرجت ملابسها و وضعتها علي الاريكه بحيث تستيقظ في الصباح ترتدي ملابسها لكي تتجنب التأخير انتهت من تحضير الملابس و مددت جسدها علي الفراش بأرهاق و ذهبت في سبات عميق
صباحاً الساعه السادسة و النصف استيقظت ماسة علي صوت المنبه نظرت له بنوم و هي تزفر بحنق
نهضت ماسة و هي تفرق جفونها بنعاس دلفت الي المرحاض و خرجت بعد قليل ارتدت ملابسها المتكونه من بنطلون بالون الاسود و چاكت بالون الاسود و نظمت حقيبتها و نظرت علي الاوراق ك مره اخري ارتدت حقيبتها و خرجت من الغرفة و اتجهت نحو غرفة الجلوس
ماسة بأبتسامه : صباح الخير
الجميع : صباح النور
ماسة : انا هنزل بقا امال نسرين فين
صفاء : لسه نايمه
محمد : مازن كلمني علي موضوع مراد و ابو مراد كلمني وقال انهم جايين النهارده
ماسة بأبتسامه : ربنا يتمملهم علي خير مراد كويس جداً و محترم
سامر بسخريه : امم وانتي تعرفي مراد.
ماسة بأستفزاز : عز المعرفة
نظر لها سامر بغضب
يحيي : انتي نازله بدري ليه كدا
ماسة : معلش يا بابا في ورق لازم اظبطه قبل الاجتماع
مازن و هو يدلف غرفة الجلوس
مازن : صباح الخير
رد عليه الجميع ما عدا ماسة
ماسة : انا هنزل بقا عاوزين حاجه
سامر بسخريه : عامله تقولي نازله نازله و منزلتيش يعني
نظرت ماسة للجالسين بحرج و استعدت للنزول
مازن و هو ينهض : ماسة استني اوصلك.
ماسة وهي لم تنظر اليه : شكراً
فتحت ماسة باب المنزل و هبطت الدرج و اوقفت سيارة اجري و صعدة السياره و املته العنوان
بينما في الاعلي نظر مازن الي سامر بحده
مازن بحده : انت مش هتبطل طريقتك.دي ولا ايه انت حرجتها ليه هي كانت قاعده في بيتك
سامر بسخريه : ايه الحب الي مابنكم راح ولا ايه اصل انا شايف انها معبرتكش النهارده
مازن بغضب : انتتتت مااااال اهلك
سامر بحده : انت عبيط يالا ولا ايه
مازن و هو يتجه نحو بغضب
مازن وهو يقبض عليه من تلابيب قميصه : انت بقا هوريك العبط دا هيعمل ايه
محمد : بس يا مازن
مازن بعصبيه : والله ما هسيبك كل دمعه بتنزل منها بسببك يا حيوان
قطع محمد حديثه بغضب
محمد : قولتلك خلاص يا مازن
امال ببكاء : حرام عليك يابني هي بتعملك ايه
صفاء بضيق : بسرعه بتأڤورها اوي
يحيي و هو ينظر الي سامر : خلاص يا سامر
سامر ببرود : محدش لي فيه
نظر اليه مازن بعصبيه شديده وركض المقعد الجالس عليه سامر بقدمه فوقع سامر من علي مقعده و وقع المقعد عليه
(( تصدق فرحت فيك 😊💃))
وقف سامر مره اخري : انت عبيط يالا
نظر اليه مازن بضحك : وعملي فيها شبح
تركهم مازن ودلف الي غرفته مره اخري
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ترجلت ماسة من السياره و اعطت له النقود دلفت الي الشركه ثم توجهت الي مكتبها وضعت الحقيبه علي سطح المكتب و جلست علي مقعدها و اخرجت الاوراق من الحقيبه و وضعتها امامها و شرعت في انتهاء بعض الاعمال
دلفت شهاب و جدها جالسه علي المقعد
شهاب : صباح الخير يا ماسة
نظرت اليه ماسة : صباح النور يا شهاب
جلس شهاب ثم اردف : عامله ايه
ماسة : الحمدلله بخير انتي عامله ايه
شهاب : الحمدلله
ثم تابع حديثه : انتي كويسه
ماسة بتنهيده : اه الحمدلله
نهض شهاب من جلسته : انا كنت بسلم عليكي.
ماسة بأبتسامه : متحرمش منك يا شهاب تسلم
شهاب بأبتسامه : علي يابنتي انتي اختي انا هنزل تحت اجيب قهوه اجبلك معايه
ماسة : اكيد يا برو ممكن تجبلي قهوه ساده بس يكون مج كبير
شهاب : اوكي عاوزه حاجه تانيه
ماسة : لا شكراً
ذهب شهاب لكي يجلب لهم القهوه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“في قصر الرشيدي”
فاطمه بأستغراب : رهف و سيدرا منزلوش ليه
سيف : كانو سهرانين امبارح
دلف كل من سيدرا و رهف
جلسه علي مائده الطعام والقه التحيه
سيدرا : صباح الخير
الجميع : صباح النور
رهف : Good morning
لارد
رهف بأستغراب : ايه يا جماعه انا شتمتكم ولا ايه
جاسر بضحك : انجليزي دا يا مرسي
مراد : بيقوله كدا
سيف : يلا يابنتي افطري علشان اروحك
فهد : ايه يالا الرخامه دي ماتخليكم قاعدين
سيف : ما احنا بيتنا هنا يا فهد
فاطمه : و ايه يعني يا مالك دا انا الي مربياكم
رهف بدموع : انا بزهق من قعادي لوحدي في البيت و مش بخرج و لا ليا صحاب ماما و بابا كانو معايه دايماً هما وحشوني اوي ثم هبطت دموعها
نظر لها الكل بحزن كيف فتاه في سنها تتحمل كل هذا لم تري ابيها و امها توفاهم الله وهي في سن صغير
نهضت فاطمه من مقعدها و اخذتها في احضانها بحنان و هي ترتب علي ظهرها و دموعها تهبط علي فراق شقيقتها الوحيده
فاطمه بدموع : ليه كدا يا حببتي انا قصرت معاكي في حاجه
رفعت رهف وجهها و دموعها تهبط علي وجنتيها بغزاره : لا يا خالتو بس هما وحشوني اوي
بينما سيف دفن وجهه في يداه و هو يكبح دموعه التي تأبي علي الهطول
محمد بحزن : استهدوه بالله يا جماعه وانت يا سيف مش هتمشي من هنا ولا ا،نت ولا اختك لحد ما كل واحد فيكم يتجوز وبعدين الايام الجايه بأذن الله هيبقا فرح ولاد خالتك و انشاء الله فرحك انت كمان
سيف : لا يا عمو انا هنقعد النهارده وبعدين نمشي وانشاء الله نيجي علي الفرح
قطع محمد حديثه بحده : ايه يا سيف هو انا مليش خاطر عندك ولا ايه
سيف بحرج : لا طبعاً حضرتك في مقام ولدي
محمد : خلاص يبقا تقعد معانا هنا
سيف : الي تشوفه حضرتك
محمد : يلا بقا علشان تفطره
جلس الكل في مقعده كما كان وشرعه في تناول الطعام بعد قليل انتهي الجميع من تناول الطعام
فهد و هو ينهض : يلا يا سيف
نهض سيف هو الاخر : يلا
رهف : سيف انا رايحه مع سيدرا نشتري حجات
سيف : تمام
ذهب كل من فهد و سيف ثم بدا الجميع في الذهاب الي عمله
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
شهاب : اتفضلي القهوه اهي
ماسة : شكراً يا شهاب
شهاب و هو يجلس : العفو
ماسة : انت شغلتك الحقيقيه ايه
شهاب بضحك : انا المدير التنفيذي للشركه
ماسة بأبتسامه بلهاء : انت
شهاب بأستغراب : اه انا
ماسة : العب بعيد يا شهاب مش ناقصه عبط علي الصبح
شهاب بضحك : عبط ايه والله زي مابقولك كدا انا المدير التنفيذي للشركه
ماسة بضحك : انا قولت طالع داخل تجبلي قهوه و اكل قولت انت الي ماسك الكنتيل
شهاب بضحك : لا
ماسة بأستغراب : امال انت مش بتقعد في مكان ليه علي طول ماشي في الشركه
شهاب : عادي وبعدين انا يعتبر معليش ضغط اليومين دول علشان فهد هنا و سيف هيجي معاه
ماسة : سيف ابن خالتو طب و سيف بيعمل ايه هنا
شهاب موضحاً : اه سيف ابن خالتو هو لي اسهم هنا
ماسة و هي تضع رأسها علي سطح المكتب
ماسة بنعاس : نعسااااان
شهاب : ليه انتي يعتبر لسه صاحيه من النوم
ماسة : بس يا شهاب انا نايمه الساعه 3 الصبح
شهاب بأستغراب : ليه
قطع حديثهم دلوف فهد و سيف
نهض كل من ماسة و شهاب
سيف : صباح الخير
شهاب و ماسة : صباح النور
سيف : ازيك يا شهاب
شهاب : الحمدلله انت عامل ايه يا سيف
سيف : الحمدلله ثم تابع حديثه : عامله ايه يا ماسة
ماسة : الحمدلله
سيف : انا هروح مكتبي عاوين حاجه
الجميع : شكراً
شهاب : استني خدني معاك
سيف : يلا
بينما دلف فهد الي مكتبه و ذهبت خلفه ماسة و هي تمسك ورق الصفقه
جلس فهد علي مقعده ثم قدمت له ماسة الاوراق
ماسة : اتفضل يا فندم دا الورق الجديد و دا الورق الي اتكب عليه القهوه
فهد : تمام في مواعيد النهارده
ماسة : اه اجتماع شركه ….. و في اجتماع ل شركه …… و الانترڤيو
فهد : لا خلي الاجتماع المهم النهارده و الباقي اجليه علشان همشي بدري النهارده.
ماسة بأيماء : تمام تؤمر بحاجه تانيه يا فندم.
فهد : لا
خرجت ماسة من الغرفة و جلست علي مقعدها مري اخري
بعد مرور ساعة بدا الاجتماع وذهب فهد و خلفه ماسة و جأء شهاب و سيف و مالك ايضاً لانه مثل سيف له اسهم في الشركه بدا الاجتماع و كان الكل متواجد انتهي الاجتماع بعد مرور ثلاث سعات
خرج المستثمرين من غرفة الاجتماع
شهاب بأرهاق : ايه التعب دا
سيف و هو يطرق القلم : بموت تعباً
فهد و هو ينهض : يلا يا سيف
شهاب بأستغراب : ايه دا هتمشي بدري يعني
فهد : اصل قراية فتحت مراد النهارده
شهاب بأبتسامه : والله الف مبروك عقبالك يا فهد
فهد : حبيبي
ثم نظر الي ماسة : وانتي كمان تقدري تمشي بدري
اومأت له ماسة بدون حديث
ذهب كل من سيف و فهد هبطه الي الاسفل و صعده سياراتهم و ذهبه متواجهين الي المنزل
ماسة : انا ماشيه يا شهاب
شهاب بأيماء : تمام تحبي اوصلك
ماسة بأبتسامه : لا شكراً
شهاب بتساؤل : انتي ساكنه فين
ماسة : ساكنه في ……..
شهاب : تمام
ماسة و هو تأخد حقيبتها : عاوز حاجه
شهاب : لا شكراً مع السلامه
ماسة : سلام
خرجت ماسة من غرفة الاجتماع و هبطت الي الاسفل اوقفت تاكسي و ذهبت الي منزلها بعد مرور نصف ساعة وصل التاكسي امام منزلها اعطت له النقود
صعدت ماسة الي شقتهم و طرقت باب المنزل فتح لها مازن
مازن : عامله ايه يا ماسة
ماسة و هي تتجه نحو غرفتها : كويسه
نسرين : يلا الغدا جاهز
ماسة : لا مش هاكل
نسرين : ليه
ماسة : اكلت في الشغل
مازن : كلي معانا طيب
نظرت اليه ماسة : قولت لا
دلفت ماسة الي غرفتها اخذت شاور وارتدت ملابس مريحه ثم شرعت في النوم بأرهاق شديد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
جاء الليل و كان الجميع مستعد في منزل الرشيدي ارتدي الجميع ملابسه و صعده سياراتهم و ذهبه نحو منزل نسرين اما في منزل نسرين كانت ترتدي فستان بالون الاڨويت و يصل الي كحالها و ومشطت لها ماسة خصلاتها في شكل جذاب و رائع و كانت تضع لها بعض لمسات التجميل
ماسة بأبتسامه : قمر يقلبي
نسرين بسعاده : شكلي حلو
ماسة بأيماء : قمر
نسرين بأبتسامه : عقبالك
اكتفت ماسة بهزا بسيطه من رأسها
سمعه صوت جرس المنزل
ماسة : العريس وصل
نسرين بتوتر : يالهوي اعمل ايه
ماسة بضحك : انتي عبيطه هتعملي ايه
فتح لهم مازن باب المنزل صافحه بعضهم البعض و تعرف الجميع علي والد والدة ماسة و والد والدة نسرين و اخواتهم.
محمد بأبتسامه : اتفضلو
جلس الجميع و وضعه الهدايه علي الطاوله
يحيي : نورته والله
محمد الرشيدي : منور بأهله
قدم لهم امال و صفاء الجاتوه و المشروبات
محمد الرشيدي : استاذ محمد احنا يشرفنا اننا نطلب ايد الانسه نسرين بنت حضرتك لابني مراد
محمد والد نسرين : دا شيء يشرفني طبعاً انا مكنتش اعرف مراد بس لما قولت عليه ل ماسة قالت انو شخص محترم و كويس
محمد الرشيدي : افهم كدا انك موافق
محمد والد نسرين : علي بركة الله و الراي رأي العروسه
محمد الرشيدي : اكيد
محمد والده نسرين و هو ينظر الي مازن : نادي علي البنات يا مازن
اتجه مازن نحو غرفة نسرين طرق الباب و فتحت له ماسة
مازن : بابا عوازكم برا
ماسة : تمام يلا يا نسرين
نسرين بتوتر : انا متوتره هو شكلي حلو
ماسة بحنق : ما خلاص بقا زهقتيني
نسرين : ماشي
ماسة : يلا علشان نخرج
خرج كل من ماسة و نسرين الي المكان التي يجلس فيه الجميع نظر لها مراد بحب و ايضاً بأعجاب
محمد والد نسرين : تعالي هنا يا نسرين
جلست نسرين بجواره ابيها
محمد وهو ينظر لها : مراد طالب ايدك قولتي ايه
نسرين بتوتر و هي تفرق في كف يداها بتوتر : الي حضرتك تشوفه يا بابا
محمد والداها : انا موافق انتي رأيك ايه
نسرين بأيماء : موافقه
اطلقت كل من صفاء و امال الزغريط
هلل الجميع بفرحه
محمد الرشيدي : نقرا الفاتحه
محمد : علي بركه الله
قرا الجميع الفاتحه
اطلقت امال و صفاء الزغريط مري اخري
بارك الجميع ل كل من مراد و نسرين قدم لها مراد دبله و البسها لها
(( دا غير الخاتم الالماس بتاع العيد ميلاد 😂)
و اتفقه علي كل شيء بخصوص حفلة الزفاف
فاطمه : حد يزغرط يا جماعه
امال بضحك : انا تعبت
صفاء : وانا كمان
امال و هي تنظر الي ماسة : زغرطي يا ماسة
ماسة بصدمه : انا
صفاء : اه
ماسة بنفي : مش بعرف
سيدرا بضحك : كذاااب
ماسة بحاجب مرفوع : ما تزغرطي انتي ماهو برضو فرح اخوكي
سيدرا بضحك : و مالو ازغرط
فاطمه : خلاص زغرطه مع بعض
جاسم بضحك : لا كل واحد لواحده علشان نحفل
ماسة : انت جاي تحفل عندنا
جاسر : بس لاحسن تحبسك هنا
ماسة : بتقول حاجه يا جاسر
جاسر بنفي : ماحصلش
سيف : جبت ورا
جاسر : اسكت يالا
فاطمه : يعني محدش زغرط
رهف : يلا يا ماسة
فاطمه : لا عاوزه اسمع انا كمان بس منك
ماسة بحرج : خلاص يا طنط والنبي
فاطمه بخبث : دا انا اول مره اطلب منك حاجه
ماسة بقلة حيله : حاضر
اطلقت ماسة الزغاريط
فاطمه بأعجاب : لا براڤو عليكي
ثم اردفت : يا بخت الي هيتجوزك حقيقي
ماسة بكسوف : شكراً
تحدث سامر و ياريته لم يتحدث وقع الخبر علي مسامع ماسة بصدمه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي)