رواية ستظل ملكي الفصل الثاني 2 بقلم رضوي يحيى
رواية ستظل ملكي الجزء الثاني
رواية ستظل ملكي البارت الثاني
رواية ستظل ملكي الحلقة الثانية
صباح يوم جديد تشرق الشمس في جميع محافظات مصر اليوم محمل بالاحديث منها المفرحه ومنها المحزنه في غرفه بطلنا فهد الرشيدي بيتكلم في الموبيل مع مالك : طب وهنعمل ايه
فهد متذكر ما حدث امس
Flash back
بعد ما اوصل فهد سيدرا الجامعه اتجه نحو عمله بعد قليل وصل فهد مبني المخابرات العامه يدخل بهيبته وغروره المعهود اتجه مباشره نحو مكتب اللواء
قابل مالك هناك اتجه مع بعضهم الي مكتب اللواء خبطه دخلوه
ستوووب ( سليم الاحمدي لواء في المخابرات العامه هو الي مدرب فهد ومالك علي ايده و رئيسهم في الشغل بيعتبرهم والده لان هو كان صاحب احمد الحديدي ابو مالك )
اللواء سليم : ازيكم يا شباب
فهد ومالك : ازيك يا با شتنا
قعده قدامه علي المكتب
اللواء سليم : انا جبتكم انهارده علشان في قضيه معصلجه مع الكل قولت محدش هيفك شفرتها غيركم قضيه متفرقه علي كذا قسم من تهريب مخدرات ل تصنيع وتجاره سلاح وتجاره اعضاء وخطف اطفال ومقمين في كل مكان و واخدين واضعهم القضيه من كبر حجمها اتحولات للمخابرات يعني لو سكتنا شويه كمان هتبقي كارثه بمعني الكلمه مجموعه هنا بيتحركه زي الربوت علي ايدين ناس من برا البلد ولو وقعنا ال هنا هيعترفه بكل حاجه وبالتالي هنقدر نحظر اي حاجه تدخل او تحرج من بلدنا
فهد : تمام يافندم احنا جاهزين
اللواء سليم : خلاص في اجتماع بكرا هنتكلم فيه علي النقاط المهمه في القضيه
مالك : بتحبنا انت اوي يا سليم
اللواء سليم : اسكت يا زفت
فهد : بقولك ايه طيب هي القضيه دي كبيره تمام وكذا فرع الناس الاساسيه فين
اللواء سليم : مافيا روسيا تقريباً
فهد : اهلاا روسيا مره واحده
مالك بضحك : مش بقولك بيحبنا
فهد بضحك : اوي اوي
اللواء سليم : انا عارف انكم قدها اماال انا جايبكم ليه فهد المخابرات واسد المخابرات يعني قدها
فهد بثقه : يافندم شهر بالكتير والقضيه تكون متقفله
مالك بحسره : شهر يا ظالم ليه ياعم دا بيقولك مافيا روسيا
فهد بتريقه : تصدق اول مره اعرف
اللواء سليم : خلاص يا شباب بكرا الاجتماع متنسوش
فهد و مالك: اومرك يا فندم
خرج فهد ومالك من مكتب اللواء بال من الجهاز كله
Back to
*********************************
انتهي فهد المكالمه مع مالك وفعل روتينه اليومي واخد شور دافيء و ارتدي حليه انيقه بالون الاسود و قميص بالون الاسود وسرح خصلات شعره الحريريه ورش برفانه الملفت للانظار واخد مفاتيح سيارته و هاتفه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
علي مائده الطعام يجلسون جميعاً يتناولون الطعام القي فهد التحيه وبعده سيدرا القه التحيه جميعا وجلسه
سيدرا : بابي
محمد والدهم : ايوا يا حبيبت بابي
سيدرا بأبتسامه : رئيس الجامعه عندنا طلبنا امبارح وقال ان احنا مش اشطر الطلاب في الجامعه وبنطلع بتقديرات عاليه انا واتنين صحابي وعرض علينا اننا ندرب في شركه معماريه تحت اشراف مهندس كبير
محمد بأبتسامه : طب تمام وهتدربه فين
سيدرا : هو قال شركتين شركه المحمدي او الرشيدي بس هو رشح الرشيدي افضل
محمد : اه يعني هتدربي مع مراد صح
سيدرا بهزار : حبيب هارتي. يا بابا بتفهمها وهي طايره
جاسر بضحك : ههههه انتي و مراد في مكان واحد ربنا يستر
جاسم بهزار : دول هيضربه بعض بالشبشب في الشركه
نزل مراد والقي التحيه عليهم وجلس بجوار سيدرا
سيدرا بهزار : صباح الفل يسطاا
مراد بهزار : صباح الورد يسطاا
فهد بضحك : والله جاسم عنده حق هيضربه بعض بالشبشب و رايحين جاين في الشركه هيقوله يسطاا
مراد بعدم فهم : شركه ايه
فاطمه والداتهم : اسكت مش سيدرا هتدرب عندك في الشركه
مراد بغباء : سيدرا مين
سيدرا بغيظ : انا يا جدع مالك في ايه
محمد : رئيس القسم طلب منهم يدربه في شركه ورشح لهم الاحسن شركتك
مراد بحسره : لا والنبي يا بابا سيدرا لا والله هنفضح بعض هناك
سيدرا : لا ما تخفش ولا كأني اعرفك
جاسر بشماته : جدعه يا سيدرا ادربي هناك
مراد بغيظ : ماتخليك محضر خير
فاطمه : هتدربي انتي ومين يا سيدرا
سيدرا : انا وياقوت ونسرين يا ماما
فهد بتحذير : تتدربي من غير مشاكل هاا
سيدرا ببرائه : والله يا ابيه مش هعمل حاجه
الكل بصلها بصدمه علي تحولها مع فهد بالذات وبرائتها
محمد بضحك : يابنتي مبهدله ال اكبر منه وبتفولي للصغير يا ابيه انت متخلفه
فهد بغيظ : ايه صغير دي دا انا الفهد
سيدرا بهمس : اصل متعرفش هو ممكن يعمل فيا ايه علشان كدا بحترمه
فهد بشك : بتقولي ايه
سيدرا بأنتباه : هاا لا مش بقول
مراد : هتيجي امتي
سيدرا: لما اظبط مع my best friends
جاسم بهزار : انجليزي دا يا مرسي
جاسر بضحك : بيقوله كدا
محمد بجديه : نتكلم جد شويه انتو ناوين تتجوزه امتي خلاص جاسم قرب يكمل ال 30 سنه وجاسر 28 ايه هتتجوزه امتي
جاسم : انا عن نفسي عارف واحده و هتجوزها الدور والباقي علي السناجل البأساء
جاسر بغيظ : اخرس سناجل ايه انا لسه شويه
مراد بهزار : السنجله جنتله
فهد بضحك : اصل الارتباط بيجيب احباط
سيدرا بصدمه مصطنعه : ايه دا فهد بيهزر زي البني ادمين
فهد : هو حد قالك اني مصاص دماء
سيدرا : لا طبعا الفهد احلي
سيدرا بهزار : اه يا بابا الارتباط بيجيب احباط اسألني انا
فهد بنظره نريه : وانتي مالك ومال الارتباط يا صغنن
سيدرا برعب من نظراته النريه : والله بهزر
فاطمه : يعيني البنت جابت واره
سيدرا بخوف : اسكتي دا ممكن يعمل مني بانيه
قطع حديثهم دخول مالك بمرحه المعتاد فهو عند محمد وفاطمه بمثابه فهد عندهم بيحبو و بيعتبره ابنهم دا غير ان ام فهد وام مالك صحاب من زمان “
مالك بهزار : صباح النعناع
محمد بضحك : يا ابني اعقل بقا دا انت بقيت ظابط ولسه اهبل
ذهب مالك الي فاطمه سلم عليها وباس ايدها
مالك بحب : عامله ايه ياست الكل
فاطمه بحب : الحمدلله بخير يا حبيبي انت عامل ايه
مالك بأبتسامه : الحمدلله تمام
جاسم بهزار : ايه ال جابك هنا يالااا
مالك بهزار : اقولك ولا تزعلش
محمد : اقعد افطر يا مالك
مالك بهزار : انا اصلا جي علشان افطر
فهد بتريقه : ليه معندكمش فطار في الببت
مالك بزعل مصطنع : اسكت مش الميكرويف فرقع في وشي وأنا بسخن العيش وبرطمان المربي عفن في التلاجه وعلبة الجبنه و البيض وقع مني
الكل انفجر في الضحك علي مرح مالك
محمد بضحك: بس بس ايه دا كله كل وانت ساكت
كلهم بيتكلمو وسيدرا في عالم تاني مش منتبهه معاهم خالص
فهد بنداء : سيدرا مالك
سيدرا بأنتباه : هاا لا مفيش انا همشي بقا اتأخرت
فهد بستغراب : ايه دا هتمشي لوحدك استني اوصلك
سيدرا : لا يا ابيه تسلم عم ابراهيم هيوصلني
فهد بأمياء : ماشي خلي بالك من نفسك
سيدرا بأبتسامه : حاضر
ذهبت سيدرا متوجها الي جامعتها وداخلها الم كبير ……………………………………
ذهب جاسم الي شغله وبعده جاسر وذهب مالك وفهد الي الشركه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في منزل بطلتنا نائمه بعمق غير مباليه بشيء نائمه علي فراشها لتدخل الشمس بجالمها من الشرفه تزعجها وهي نائمه
نسرين بصوين : ماااسة يلااااا بقاااا
ماسة بأنزعاج : همممم بس بقا
نسرين وهي بتضربها علشان تصحي لانهم اتأخره
نسرين بصويت : قومي يا غيبوبه
ماسة بصوت كله نوم : خمسايه والنبي
ابتسمت نسرين بخبث وهي تتجه نحو باب الغرفه بعد قليل عادت نسرين وهي تحمل زجاجه من المياه البارد
نسرين وهي تسكبها علي ماسة : قومي يا غيبوبه
ماسة بخضه:عاااااأاااا بغرق الحقوني
نسرين بضحك : احسن ناس مش بتيجي ال بالعين الحمره
ماسة بشر : اه يا حيوانه دا انا هعمل من افخادك شاورما سوري
نسرين وهي تركض خارج الغرفه لتتفادي بطش ماسة و ماسة بتركض وراها
مسكت ماسة نسرين : مسكتك
نسرين بخوف : اسفه والله مش هتتكرر
ماسة بتسليه : خلاص عفونا عنك
نسرين : يلاا بقا علشان كدا هنتأخر انتي ناسيه ان علينا محضاره واحده غير ما لسه هنروح الشركه عند اخو سيدرا علشان نبدا في التدريب
ماسة بتذكر : اها نسيت يلاا
ذهب نسرين لتضع الطعام علي السفره بينما ذهبت ماسة لتأخد شور دافيء برائحه التوت المنعش انتهت ماسة وخرجت من الحمام ذهب نحو الدولاب لتأخد ملابسها المتكونه من بالنطلون بالون الاسود الواسع علي تيشرت بالون الابيض وعليه رسومات خرجت سيدرا من الغرفه للتجه نحو السفره تجلس للتناول فطورها
ماسة : نسرين انا ممكن مكلمش في التدريب
نسرين بأستغراب : ليه بقاا
ماسة بزعل : هو احنا هنقدر علي الجامعه والتدريب بعد الجامعه والشغل وهنيجي تعبنين هنذاكر امتي
نسرين : اوباا انا نسيت خالص
ماسة : خلاص خليكي انتي في التدريب وانا هكمل الشغل علشان نعرف ندفع مصريف الجامعه
نسرين بزعل عليها : طب خليكي انتي في التدريب وانا انزل بدلك الشغل
ماسة بضحكه وجع : لا انا متعوده علي كدا
نسرين بحزن : تمام
تناولو طعامهم وارتشفه القهوه ولمه الاطباق وخرجه من المبني متحهين نحو الجامعه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه عند جاسم دخل بهيبته وغروره كل ابن من ابناء محمد الرشيدي له هيبته الخاصه بيه دخل جاسم الشركه وسط حراسته الخاصه يذهب الي المصعد لدور المخصص لرئيس مجلس الادراره دخل مكتبه وجلس علي كراسيه الفخم وخلفه السكرتريه خصته
هايدي : جاسم بيه ده جدول الاجتماعات بتاع انهارده
جاسم : تمام يا هايدي
هايدي : فيه اجتماع مع فهد بيه ومراد بيه وجاسر بيه علشان تبادل الصفقات
جاسم : اه تمام جهزي الاوراق المطلوبه وجهزي غرفه الاجتماع
هايدي : كل حاجه تمت يا فندم
جاسم : دلوقتي اجتماع مع شركة البنا
هايدي : ايوا يا فندم ومحمد بيه هو المشرف علي الاجتماع دا
جاسم : ايوا عارف
هايدي: تؤمر بحاجه تانيه يا فندم
جاسم : اه اطلبيلي قهوه وعاوزه الورق راجعه
هايدي: حاضر
ذهبت هايدي لتجلب له القهوه والاوراق المطلوبه بعد قليل عادت هايدي بالقهوه والاوراق
هايدي : اتفضل حضرتك
جاسم : شكرا يا هايدي
خرجت هايدي لتتابع عملها وتجهز لاجتماع
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في كلية الهندسه ماسة هي ونسرين ذهبه مسرعين نحو المدرج قابله سيدرا هناك تنتظرهم
ماسة بأبتسامه : صباح الجمال
سيدرا : صباحك ياقوت زيك
نسرين : يا صباح الورد علي نجمتي
سيدرا : صباح الفل يا قلب نجمتك
ماسة : يلاا بسرعه الدكتور وصل وهيدخل المحضره
سيدرا : اه يلاا علشان نخلص ونروح عند مراد الشركه
نسرين : مش هواصيكي بقا اخوكي وكدا وصي علينا
سيدرا : حاضر يلا
ذهبه الي المحاضرة دخل الدكتور وشرح لهم الماده انتهه من المحاضرة وذهبه خارج الجامعه ليجده عم ابراهيم بالعربيه والحراسه ليلفت انتبها رنين الهاتف لتجده ابيها لتضغط علي زر فتح المكالمه
سيدرا : الو
محمد : سيدرا بعتلك السواق والحراسه علشان تروحي عند مراد
سيدرا : متحرمش منك يا بابي شكرا
محمد : العفو يا قلب بابا يلاا بقا علشان متتأخريش اول يوم
سيدرا : حاضر سلاام
ذهبه نحو السياره ليفتح لهم الحرس باب السياره ويتجه نحو شركه( حوت المعمار )
وصله امام الشركه ليهبطوا من السياره لتنبهر نسرين من جمال الشركه الرائع وتصميمه
نسرين بأنبهار : واووو الشركه جميله اوي
سيدرا بغرور مصطنع : عيب عليكي يا بنتي دي تصميم المراد
ماسة بملل : طب هندخل انهارده ولا هنقضيها كلام في الشارع
سيدرا بهزار : لا يالو ندخل مراد هيولع فينا وهو كان رافض اصلا اني ادرب هنا
ماسة بهزار : الله يحرقك انتي بطتميننا ولا بتخوفينا
سيدرا بحب اخوي : لا مراد دا مفيش منه اتنين هو اه عصبي وانا وهو ناقر نقير بس طيب اوي وحنيته الدنيا كلها فيه
نسرين بهزار : الهي تنستري دنيا واخره يا شيخه
نسرين بتساؤل : هو انا اعرف اخواتك من الصور جاسم و جاسر شوفتهم معاكي في الصور ومراد مشفتوش ولا مره
سيدرا بأبستامه : جاسم الكبير وجاسر بعده و مراد وبعدين فهد
ماسة بأستغراب : فهد مين انتي ليكي اخ اسمو فهد
سيدرا بضحك : اه فهد دا ماسك الشركه مع بابا واخواتي بس كل واحد في فرع وشغلته الاساسيه ظابط مخابرات
نسرين : اول مره اسمع عن فهد دا
ماسة بحنق : يالو بقا
اتجه نحو الشركه ليقابله مواظفه الاستقبال ليتجه نحوها لتسأل عند مراد
سيدرا : لو سمحتي مراد بيه موجود
موظفه الاستقبال بتكبر : اقوله مين
ماسة بغيظ : الارجوز دا بيتكلم بتكبر ليه كدا بدل ما اروح ابوظلها خريطه وشها بالدهان الي حطه دا
انفجره سيدرا ونسرين في ضحك علي كلام ماسة
سيدرا : ثواني بس هكهربها دلوقت
ماسو بهزار : صواني ولا حلل
سيدرا بغيظ : دا وقتك
نسرين بحماس : روحي لفرقع لوز دي قوليها انا اخت مراد الرشيدي نفسي اشوف المشهد دا وهي وشها بيجيب الوان
سيدرا بغرور : دقيقه احم طب قوليلو سيدرا محمد الرشيدي عاوزه
موظفه الاستقبال بأرتباك : احم اهلا يافندم مراد بيه موجود هحولك علي السكرتريه الخاصه بيه
ماسة بشماته : احسن بت عاوزه الحرق
اتجه الي الدور العلوي حيث مكتب رئيس مجلس إدارة الشركه دخله ليجده منال السكرتريه علي مكتبها الخاص بها
سيدرا بمرح : منوله قلبي
منال بفرح : سيدرا وحشتيني
سيدرا بأبتسامه : انتي اكتر
منال بفرح : ايه دا ماسه وبوسي هنا
سيدرا : اه هنا معايه
ذهبت مناال الي ماسة ونسرين واحتضنوا بعضهم البعض نعم انهم اصحاب مقربين
منال بتساؤل : هتدربه هنا صح
نسرين : شطره ياقلبي
ماسة بهزار : هيبقي وشنا في وش بعض واحنا اصلاا مبنسترش في مكان يعني هنطرد كلنا
منال بابتسامه : يالو ادخله
البنات : اشطاا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ذهبت معهم منال نحو مكتب مراد لتطرق علي باب المكتب ليسمح لهم بالدخول
مراد بثبات : اتفضل
دخله البنات مع بعضهم البعض ليرفع مراد راسه حيث انه يعمل علي مشروع ضخم
منال : مراد بيه سيدرا وصحبها وصله
مراد: دخليهم
دخله الفتيات مع بعضهم
سيدرا بهزار : ابيه مراد
مراد بمرح : نجمتي
انتبه للواقفين متابعين الحوار من بعيد بأبتسامه لينظر لهم بأبتسامه وسرح في نسرين جمالها هدوئها ابتسامتها ونسرين سرحت في جماله وعيونه الخضراء وحليته الانيقه وعطره الذي يتسلسل الي الانف بدون استئذان ماسة وسيدرا احتراه بينهم وبين نظراتهم لبعضهم البعض قطع هذا الصمت صوت ماسة
ماسة بمرح : وحدوووه
انتبه كلا من مراد ونسرين من شرودهم
الجميع : الا اله الا الله
مراد بأبتسامه : اتفضلوا اقعده
جلس مراد علي كرسيه الجلد بالون الاسود
جلسوا الفتيات امامه ليعرفه متي يتم تدريبهم
مراد بأبتسامه : تشربو ايه
ردت سيدرا بسرعه مضحكه : عصير مانجة
مراد بأماء : تمام
نظر الي ماسة ونسرين المتابعون حوارهم المرح بصمت وابتسامه
مراد بأبتسامه : ماسة ونسرين صح
ماسة ونسرين بأماء : صح
مراد مردد سؤاله : ها تشربو ايه
نسرين : عصير فراوله
ماسة : قهوه مظبوطه
مراد بأستغراب : مطلبتيش زيهم عصير يعني
ماسة موضحه : بحب القهوه اكتر
مراد تمام ؛ رفع سماعه الهاتف الاراضي المتواجد في المكتب ليطلب لهم المشروبات بعد قليل يدلف رجل في سن ال 50 من عمره انزل لهم المشروبات بأبتسامه
عم احمد : تؤمرني بحاجه تانيه يا بني
مراد بأبتسامه : تسلم يا رجل يا طيب
عم احمد بحنيه : ربنا يحفظك لشابك يابني
مراد بحب : تسلم يارب
خرج عم احمد من المكتب بعد ان جلب لهم المشروبات
مراد : هاا مستعدين للتدريب امتي
ماسة : عادي من بكرا لان احنا ظبطنا جداول المحضرات
مراد : تمام زي ما تحبوا
نسرين : احنا هندرب تحت اشراف مين
مراد بأبتسامه : مع اني مش بدرب لاني رئيس مجلس الإدارة بس دي توصيه من بابا علشان سيدرا وعشانكم هتبقو تحت اشرافي
ماسة بأبتسامه : تسلم يا مراد بيه
مراد مبادله الابتسامه : ربنا يخليكي بس بلاش بقا مراد بيه ما بنا انتي زيك زي سيدرا قوليلي مراد علي طول اتفقنا
ماسة بأحترام : حاضر
نسرين : هنستأذن احنا بقا يا مراد بيه وبكرا بأذن الله هنبدا
مراد بضحك : ايه يا جماعه ما قولنا طول ما احنا مع بعض مشيها مراد وبس
نسرين بهزار : ماشي يا مراد ولا تزعل
مراد بضحك: ههه لا مش زعلان
سيدرا بستأذن : احنا هنمشي بقا يا مراد
مراد بأبتسامه : ماشي يا حببتي خلو بالكم من نفسكم
//////////////////////////////////////////////
ذهبه جميعا خارج المكتب ليذهبه الي منزلهم جميعا خرجه حتي وصله الي منال سكرتريه مراد الخاصه ل يمزحوه مع بعضهم لوقت من الهزار والضحك والمرح
لتستأذن منهم ياقوت للعوده لمكتب مراد مره تانيه لتنظر لها نسرين بحزن عميق
طرقت الباب ليسمح لها مراد بالدخول
مراد بجديه : اتفضل
ماسة بمرح : الباش مهندس بتاعنا
مراد بضحك : تعالي يا يا قوت
جلست امامه تفرق في ايدها بتوتر واحراج لتصمت بعض دقائق تلم شتات نفسها ليستغرب مراد من حالتها الصامته
ماسة بأحراج : احم بشمهمدس مراد
مراد بأستغراب : نعم يا ماسة
ماسة بتوتر : ااا انا مش هاجي التدريب
مراد بعدم فهم : ليه ايه الي حصل
ماسة موضحه : اااا اصل انا بشتغل بعد الجامعه علشان مصريف الجامعه بتاعتي انا ونسرين لان احنا عايشين لوحدنا وبنصرف علي نفسنا ودراستنا انا بشتغل في مكتبه بعد الجامعه علشان مصريفي انا ونسرين وكدا
مراد بدا في الفهم : يعني انتي الي بتشتغلي والمصريف ليكي انتي ونسرين
ماسة بأبتسامه حزن : اهاا
مراد بزعل : طب والتدريب ماله
ماسة موضحه : بص انا بروح الجامعه وبعد الجامعه بنزل الشغل و انا لو ادربت هبقي مضغوطه وبالتالي مش هعرف اذاكر
مراد بحزن : ربنا يقويكي بس انا ممكن اساع
قطعت كلامه ياقوت بحزن و وجع
ماسة بدموع متحجره في عينيها : انا مش بقولك كدا علشان تشفق عليه كان نفسي تفهمني صح يا بشمهندس
مراد مسرعه : لا والله مش بشفق ولا حاجه وكمان فهمك كويس بس انا من لحظه وجودك هنا في مكتبي وانا اعتبرتك انتي وسيدرا واحد علشان كدا نفسي اساعدك
ماسة بحزن: معلش حصل خير مش هوصيك بقا علي نسرين دي اختي و تؤامي
مراد بأبتسامه: لا دي بقت هي وسيدرا في ليڤيل تاني
ماسة وهي تنهض من علي الكرسي لتلحق بأصدقائها المنتظرون بالخارج
ماسة بأبتسامه : معلش يا بشمهندس عطلتلك شويه
مراد بأبتسامه : لا ولا يهمك وزي ما قولتك انا اخوكي لو احتاجتي اي حاجه في اي وقت انا موجود ومش شفقه والله دا ود ما بيني و مابين اختي وصحبتي
ماسة بأبتسامه : تسلم يارب عاوز حاجه
مراد بأبتسامه : سلامتك
//////////////////////////////////////////////
ذهبت ماسة خارج المكتب لتلحق بالعمل بدري لان الوقت تأخر ذهبه الفتيات خارج الشركه ذهبت سيدرا نحو بيتها بالسياره الخاصه والحرس اما ماسة ونسرين ذهبه بعربيه اجره توصلهم الي المنزل نزلت ماسة قبل المنزل بقليل حيث مكان عملها
وصلت نسرين الي المنزل بمفردها لتدخل ترتاح قليلا ثم تنهض لتغير ملابسها وتحضر الغداء وتنظف المنزل و اوضه ماسة وملابسها وكل شيء يخصهم
///////////////////////////////////////////////
وصلت ماسة الي مقر عملها لتجد صاحبة المكتبه في انتظارها لتستلم عملها
مدام اصاله : حمدلله علي السلامه يا ماسه
ماسة بأبتسامه : الله يسلم حضرتك معلش اتأخرت حبه
مدام اصاله بحب : ولا يهمك يا حببتي
ماسة بحب : ربنا يخليكي يارب
مدام اصاله : ويخليكي ويحفظك لشبابك
//////////////////////////////////////////////
لتبتسم لها ماسة وتبدا بعملها من تحضير مستلزمات وتصوريها وبعد عدة سعات تنتهي ماسة من وقت عملها لتستأذن من مدام اصاله لتتجه الي السوبر ماركت تشتري مستلزمات المطبخ والحوم والفواكه والخضروات الطازجة
لتمتهي من شراء المستلزمات المنزلية وتذهب الي المنزل وتطرق علي الباب لتفتح لها نسرين بأبتسامه : حمدالله على السلامه
ماسة بأبتسامه متعبه وهي تعطي لها اكياس التي توجد بها طلبات المنزل : الله يسلمك
نسرين بحنيه وهي تاخذ منها الاشياء : ادخلي غيري هدومك وخدي شور عقبال ما اجهز السفره
ماسة بأبتسامه : حاضر
//////////////////////////////////////////////
ذهبت نسرين اتجاه المطبخ لتضع كل شيء بمكانه وتحضر الطعام وتضعه علي السفره بينما تذهب ماسة الي غرفتها لتأخد شور دافيء برائحه التوت المنعش يزيل تعب وشقاء اليوم بعد عدة دقائق تنتهي من الشور لتخرج من الحمام بالبجامه البيتيه المريحه وتسرح خصلات شعرها الحريريه وتلفها علي شكل كعكه لفوق وتربطها بتوكه من نفس لون البجامه
لتنتهي بالكامل لتخرج تتجه نحو السفره لتجد نسرين انتهت مم اعداد الطعام لتجلس وتشرع في تناول الطعام بتعب
وبعض وقت ليس بقليل ينتهه من تناول الطعام ليرتشفه العصير الفريش
نسرين بزعل : برضو عاملتي الي في دماغك يا ماسة
ماسة بتعب شديد : اه و والله ما قدره اتكلم ونعسانه وبكرا بأذن الله ابقا احكيلك وانتي ادخلي نامؤ علشان مفيش محضرات بكرا علشان تقومي بدري تروحي التدريب
نسرين بحب : حاضر يا ماما
ماسة بأبتسامه : شاطره يا روح ماما
لتلم نسرين اطباق التي تناوله فيها الطعام وتتجه نحو غرفتها لتخلد في نوم عميق بينما ماسة سرحت بحزن علي الدنيا الي مش مديلها يوم حلو تحببها في هذا الدنيا
لتفيق من تفكيرها و تتنهد بعمق وتذهب نحو غرفتها لتخلد في نوم عميق بعد يوم متعب بمعني الكلامه لتستعد ليوم جديد مليان بالاحداث التي لا يعلمها ال الله “
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي)