روايات

رواية حكاية حب الفصل الأول 1 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل الأول 1 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الجزء الأول

رواية حكاية حب البارت الأول

رواية حكاية حب الحلقة الأولى

_لو فاكرة باللي بتعمليه دا هتخليني احبك تبقي غلطانة
_ومين قالك يا اياد اني عايزاك تحبيني …….انا بعمل اللي لازم اعمله ك زوجة ولحد ما نطلق هفضل اعمل كدة…….لا طالبة منك انك تحبيني ولا تكرهني لان انت اصلا مبقتش فارق معايا
_يعني اية مبقتش فارق معاكي دي؟!
_يعني مبقتش فارق معايا يا اياد…….مش محتاجة اني اشرحها
_يعني انتي مبقتيش تحبيني زي الاول
_مش دا اللي كُنت عايزه مم الاول …….وبعدين انا اصلا فهمت اني عُمري ما حبيتك……..مع الوقت اكتشفت اني عُمري ما حبيتك ولا هحبك اصلا وبقيت مستنية الطلاق يتم اكتر منك علشان ارتاح من التعب اللي انا فيه وعلشان انت كمان ترتاح……عن اذنك علشان أنا محتاجة ارتاح شوية
سابتني ودخلت اوضتها……فضلت باصص عليها وانا مش مصدق اللي هي قالته…….يعني هي بطلت تحبني بجد…..طب ازاي وامتي……دي من يومين بس كانت بتقول انها بتحبيني ومش عايزه تبعد عني…….معقول في يومين بس كل حبها ليا دا يروح…….طيب هو اية اللي مدايقني دلوقتي…….مع ان دا اللي كُنت عايزه وبحاول بكل الطرق اني اخليها تكرهني وتبعد …….لية دلوقتي مدايق وزعلان انها قالت كدة
فضلت قاعد علي الكنبة مدايق ومش فاهم ايه اللي مدايقني ……فضلت افتكر جوازنا كان عامل ازاي
_جدو حبيبي انت كويس
_متقلقش يا حبيبي انا كويس…….انا بس كُنت عايز اكلمك في موضوع مهم علشان كده اتصلت بيك وقولتلك تيجي
_موضوع اية دا يا جدو……خير يا حبيبي
_خير با حبيبي…….يا اياد انا كبرت ونفسي افرح بيك قبل ما اموت
_يا جدو حرام عليك……انا كُنت فاكر انك فيك حاجة وخايف عليك…….وفي الاخر تطلع عايزني في الموضوع دا يا جدو
_وهو الموضوع مش مهم بردو يا اياد……يا حبيبي انت كملت ٣٠ سنة وانا مش هعيش معاك العمر كله يا اياد…….انا نفسي اطمن عليك قبل ما اموت
_هو مينفعش تطمن عليا غير بالجواز يا جدو يعني
_لا يا اياد مفيش غير الطريقة دي…….وشوف بقي يا اياد انت او مسمعتش كلامي واتجوز في اقرب وقت تنسي ان ليك جد
_يعني اية يا جدو
_يعني اللي سمعته يا اياد……انا طول الوقت بحاول اكلمك بهدوء وافهمك ان وحدتك دي غلط ومش كل البنات واحد …….مش علشان واحدة كسرت قلبك و وجعتك يبقي كل البنات زيها…….قدامك يومين تفكر فيهم وتيجي تبلغني قرارك…….بس لازم تعرف ان لو قرارك دا ممكن يخليك تخسرني يا اياد
فضلت واقف ساكت ومش عارف جدو ازاي يقولي كده …….سيبته وخرجت من البيت …….انا طول عمري بسمع كلام جدو واعمل كل اللي هو عايزه بس المرة دي لا…….مش قادر اعمل اللي هو عايزه ولا حابب افكر في الموضوع اصلا……انا اتكسرت من اكتر واحدة بحبها ومكنتش اقدر استغني عنها ومبقتش قادر احب بعدها…….برغم من محاولات جدو ان ينسيني اللي حصل دا ويخليني اعيش حياتي من جديد…….مش قادر اتخطي اللي حصل وكسرتها ليه…….مبقتش قادر اثق في اي بنت تاني وبقيت شايف ان كل البنات زيها…….عارف ان طريقة تفكيري غلط ومينفعش ان افكر كده بس اللي حصلي دا قدر يكسرني ويخلي تفكيري كده…….فضلت ماشي وانا مش عارف هروح فين ولا هعمل اية…….لقيت واقف قدام البيت…….بصيت علي البيت شوية…….بدات ادخل البيت واطلع السلم لحد ما وصلت قدام الشقة……..اتنهدت وبدات اخبط علي الباب بتردد
فتحت الباب…….اول ما شافتني ابتسمت بفرحة وفضلت واقفة مكانها
_مكانش قدامي حد غيرك اروحله وانا مدايق…….بس لو هتدايقي من وجودي انا ممكن
اخدتني في حضنها ……..حضنتها وفضلت اعيط……..فضلت تطبطب عليها من غير ما تسألني في اية
‘رنا’
_صباح الخير يا بابا
_صباح النور يا حبيبتي …….عاملة اية انهاردة
_الحمد لله يا حبيبي احسن شوية
_طيب تعالي اقعدي علشان عايزك في موضوع
_شكله موضوع مهم…….خير يا بابا
_بصراحة جمال بيه اتصل بيا امبارح
_ودا عايز اية منك…….انت مش سلمته الشغل اللي طالبه منك وخلاص الموضوع خلاص
_لا مهو مش عايز يكلمني في الشغل يا رنا…….هو كان بيكلمني بخصوصك انتي
_بخصوصي انا!…….واية الحاجة اللي تخصني اللي بينك وبينه دا
_اصل جمال بيه طالب ايدك لحفيده وعايزين يجوا يطلب ايدك يوم الخميس…….وانا وافقت انهم يجوا
_يا بابا هو احنا مش هنخلص من الموضوع دا……يا حبيبي انا مش عايزة اتجوز بالطريقة دي ……انا حقيقي مش فاهمة انت لية عايز تخلص مني بالطريقة دي
_انا عايز اخلص منك يا رنا…….يبنتي دا انتي اكتر واحدة بحبها في الدنيا وعايزها تبقي جمبي طول الوقت…….بس بردو يا حبيبتي دي سُنة الحياة واكيد هيجي يوم وتتجوزي …….انا مش هعيش معاكي العمر كله ونفسي افرح بيكي
_يا بابا بعد الشر عليك…….انا عارفة ومقدرة كل دا بس بردو انا مش عايز اتجوز بالطريقة دي……انا عايزه اتجوز شخص اعرفه واختاره بنفسي……مش اي واحد يخبط علي الباب ويقول انه عايز يتجوزني اوافق والموضوع يخلص عليه كده……انا من حقي اني احب الشخص اللي هكمل معاه حياتي دا يا بابا
_الحب بيجي بعد الجواز يا رنا
_مفيش حاجة اسمها كده يا بابا…….الحُب عمره ما يجي بعد الجواز……لو سمحت يا بابا يا ريت نقفل علي الموضوع دا نهائي لو بتحبيني
_يعني مش عايزه تعرفي مين الشخص دا
_ايا كان يا بابا هو مين……انا مش موافقة
_انتي تعرفيه كويس اوي…..الدكتور اياد اللي معاكي في المستشفى
بصتله بصدمة وانا مش مصدقة اللي سمعته…….مكنتش مصدقة نفسي
_اياد…….اياد عايز يتقدملي انا!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!